본 연구는 매력도와 관련된 고정관념과 그 정확성이 연령 간에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 청년 참가자 91명, 중년 참가자 93명에게 40장의 청년과 중년의 얼굴 사진 중 세 장을 보여준 뒤 타겟의 매력도를 측정하고 사회·경제적 요인, 성격 요인, 정서 요인을 예측하게 하였다. 상관분석 결과는 연령이 높을수록 고정관념이 강해질 것이라는 연구문제1을 부분적으로 지지하였다. 즉 타겟의 매력도와 지각된 사회·경제적 수준은 청년...
본 연구는 매력도와 관련된 고정관념과 그 정확성이 연령 간에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 청년 참가자 91명, 중년 참가자 93명에게 40장의 청년과 중년의 얼굴 사진 중 세 장을 보여준 뒤 타겟의 매력도를 측정하고 사회·경제적 요인, 성격 요인, 정서 요인을 예측하게 하였다. 상관분석 결과는 연령이 높을수록 고정관념이 강해질 것이라는 연구문제1을 부분적으로 지지하였다. 즉 타겟의 매력도와 지각된 사회·경제적 수준은 청년 집단보다 중년 집단이 평가할 때 그 상관이 더 높게 나왔다. 매력도와 성격 요인, 정서 요인의 상관은 주로 참가자가 동일 연령의 타겟을 평가할 때 더 높게 나왔다. 그러나 같은 요인으로 매력 관련 고정관념의 정확성을 알아본 결과, 연구문제2는 거의 지지되지 않았다. 정확성은 몇몇 하위 요인에서만 나타났을 뿐, 전반적으로는 유의미하지 않았다. 본 연구를 통해 고정관념은 나이가 들수록 강해지며, 사람 보는 눈 역시 나이가 들수록 정확할 것이라는 사회적 통념을 실증적으로 검증해보았다. 특히 사회·경제적 요인에서 나타난 청년과 중년 간의 뚜렷한 고정관념 변화는 후속 연구를 통해 깊이 다루어볼 만하다.
본 연구는 매력도와 관련된 고정관념과 그 정확성이 연령 간에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 청년 참가자 91명, 중년 참가자 93명에게 40장의 청년과 중년의 얼굴 사진 중 세 장을 보여준 뒤 타겟의 매력도를 측정하고 사회·경제적 요인, 성격 요인, 정서 요인을 예측하게 하였다. 상관분석 결과는 연령이 높을수록 고정관념이 강해질 것이라는 연구문제1을 부분적으로 지지하였다. 즉 타겟의 매력도와 지각된 사회·경제적 수준은 청년 집단보다 중년 집단이 평가할 때 그 상관이 더 높게 나왔다. 매력도와 성격 요인, 정서 요인의 상관은 주로 참가자가 동일 연령의 타겟을 평가할 때 더 높게 나왔다. 그러나 같은 요인으로 매력 관련 고정관념의 정확성을 알아본 결과, 연구문제2는 거의 지지되지 않았다. 정확성은 몇몇 하위 요인에서만 나타났을 뿐, 전반적으로는 유의미하지 않았다. 본 연구를 통해 고정관념은 나이가 들수록 강해지며, 사람 보는 눈 역시 나이가 들수록 정확할 것이라는 사회적 통념을 실증적으로 검증해보았다. 특히 사회·경제적 요인에서 나타난 청년과 중년 간의 뚜렷한 고정관념 변화는 후속 연구를 통해 깊이 다루어볼 만하다.
The purpose of this study is to investigate the difference between stereotypes of attractiveness and accuracy of that stereotypes. For this purpose, 91 young adults and 93 middle aged adults showed 3 young and middle aged face photographs of total 40 photos, and then measured the attractiveness of t...
The purpose of this study is to investigate the difference between stereotypes of attractiveness and accuracy of that stereotypes. For this purpose, 91 young adults and 93 middle aged adults showed 3 young and middle aged face photographs of total 40 photos, and then measured the attractiveness of the target and predicted social and economic factors, personality factors, and emotional factors. The results of the correlation analysis partially supported the research question 1 that the higher the age, the stronger stereotypes. In other words, the attractiveness and perceived socioeconomic level of the target were higher in the middle-age group than in the young group. The correlations between attractiveness and personality, emotional factors were higher when participants were evaluating the own age target. However, as a result of examining the accuracy of attractiveness stereotypes with the same factors, research question 2 was hardly supported. Accuracy was only present in some sub-factors, but overall accuracy was not significant. Through this study, we tried to verify the social myth that stereotypes grow stronger with age, and that older adults’ eyes for person also become more accurate. Particularly, the changes in stereotypes between young and middle aged adults in socioeconomic factors are worthy of further study.
The purpose of this study is to investigate the difference between stereotypes of attractiveness and accuracy of that stereotypes. For this purpose, 91 young adults and 93 middle aged adults showed 3 young and middle aged face photographs of total 40 photos, and then measured the attractiveness of the target and predicted social and economic factors, personality factors, and emotional factors. The results of the correlation analysis partially supported the research question 1 that the higher the age, the stronger stereotypes. In other words, the attractiveness and perceived socioeconomic level of the target were higher in the middle-age group than in the young group. The correlations between attractiveness and personality, emotional factors were higher when participants were evaluating the own age target. However, as a result of examining the accuracy of attractiveness stereotypes with the same factors, research question 2 was hardly supported. Accuracy was only present in some sub-factors, but overall accuracy was not significant. Through this study, we tried to verify the social myth that stereotypes grow stronger with age, and that older adults’ eyes for person also become more accurate. Particularly, the changes in stereotypes between young and middle aged adults in socioeconomic factors are worthy of further study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.