본 연구는 아감벤의 장치와 세속화 개념에 대한 논의를 이론적으로 분석하여 온라인 커뮤니티의 여성혐오 현상과 반 여성혐오 커뮤니티의 전략적 활동을 살펴보았다. 온라인 커뮤니티의 여성혐오 현상에 대해 관심을 두는 이유는 두 가지 측면에서 제기된다. 첫 번째는 온라인 커뮤니티의 여성혐오 장치 생산은 세분화되어 증식하고 있다는 것이다. 온라인 커뮤니티에서 여성혐오 발화자들은 장치와 접촉하게 됨으로써 주체적인 권력을 형성한다. 이러한 장치는 여성을 포함시켜 배제의 대상으로 만들고 있다. 두 번째는 온라인 커뮤니티의 여성혐오 장치가 갖고 있는 권력을 분열시키기 위해 반 여성혐오 커뮤니티가 미러링을 통한 세속화 전략을 실천하고 있다는 것이다. 즉 반 여성혐오 커뮤니티는 여성혐오 장치의 권력을 해체시키고 모두에게 되돌릴 수 있는 세속화 전략을 펼침으로써 새로운 저항적 주체화의 가능성을 낳을 수 있는 것이다. 이를 세부적으로 탐색하고자 반 여성혐오 커뮤니티의 세속화 전략의 효과와 한계점을 살펴보았다. 이러한 연구를 위해 반 여성혐오 커뮤니티 참여자들을 연구참여자로 선정하여 일대일 심층인터뷰를 실시하였다. 이에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인 커뮤니티에서 외모비하, 성 상품화, 성적 고정관념 등에 따라 여성혐오 장치들은 다양한 방식으로 생산되고 있다. 전체적으로 가장 많이 생산되고 있는 여성혐오 장치의 유형은 ‘호명’이다. 특히 최근에는 반 여성혐오 커뮤니티 이용자 혹은 페미니스트들을 대상으로 혐오하는 ‘호명’ 장치가 새롭게 생산되고 있었다. 둘째, 초기에 반 여성혐오 커뮤니티는 여성혐오 ‘호명’ 장치를 미러링함으로써 세속화했지만 현재에는 ‘상황’, ‘말투’, ‘사진’ 등 넓은 범위에서의 세속화 과정을 통해 여성혐오 장치로 인한 여성 포함 및 배제 문제를 효과적으로 고발하고 있다. 셋째, 반 여성혐오 커뮤니티의 세속화 전략은 여성혐오 장치의 권력을 분열시켰으며, 여성이 침묵을 깨고 주체적인 존재라는 것을 인식시켰지만 의식의 변화 대상을 여성으로만 한정시키고 있다. 또한 권력을 이행시켜 또 다른 배제를 하고 있는 면모를 보여주면서 부정적인 이미지를 고착화시켰다는 것이다. 이와 같이 본 연구는 ...
본 연구는 아감벤의 장치와 세속화 개념에 대한 논의를 이론적으로 분석하여 온라인 커뮤니티의 여성혐오 현상과 반 여성혐오 커뮤니티의 전략적 활동을 살펴보았다. 온라인 커뮤니티의 여성혐오 현상에 대해 관심을 두는 이유는 두 가지 측면에서 제기된다. 첫 번째는 온라인 커뮤니티의 여성혐오 장치 생산은 세분화되어 증식하고 있다는 것이다. 온라인 커뮤니티에서 여성혐오 발화자들은 장치와 접촉하게 됨으로써 주체적인 권력을 형성한다. 이러한 장치는 여성을 포함시켜 배제의 대상으로 만들고 있다. 두 번째는 온라인 커뮤니티의 여성혐오 장치가 갖고 있는 권력을 분열시키기 위해 반 여성혐오 커뮤니티가 미러링을 통한 세속화 전략을 실천하고 있다는 것이다. 즉 반 여성혐오 커뮤니티는 여성혐오 장치의 권력을 해체시키고 모두에게 되돌릴 수 있는 세속화 전략을 펼침으로써 새로운 저항적 주체화의 가능성을 낳을 수 있는 것이다. 이를 세부적으로 탐색하고자 반 여성혐오 커뮤니티의 세속화 전략의 효과와 한계점을 살펴보았다. 이러한 연구를 위해 반 여성혐오 커뮤니티 참여자들을 연구참여자로 선정하여 일대일 심층인터뷰를 실시하였다. 이에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인 커뮤니티에서 외모비하, 성 상품화, 성적 고정관념 등에 따라 여성혐오 장치들은 다양한 방식으로 생산되고 있다. 전체적으로 가장 많이 생산되고 있는 여성혐오 장치의 유형은 ‘호명’이다. 특히 최근에는 반 여성혐오 커뮤니티 이용자 혹은 페미니스트들을 대상으로 혐오하는 ‘호명’ 장치가 새롭게 생산되고 있었다. 둘째, 초기에 반 여성혐오 커뮤니티는 여성혐오 ‘호명’ 장치를 미러링함으로써 세속화했지만 현재에는 ‘상황’, ‘말투’, ‘사진’ 등 넓은 범위에서의 세속화 과정을 통해 여성혐오 장치로 인한 여성 포함 및 배제 문제를 효과적으로 고발하고 있다. 셋째, 반 여성혐오 커뮤니티의 세속화 전략은 여성혐오 장치의 권력을 분열시켰으며, 여성이 침묵을 깨고 주체적인 존재라는 것을 인식시켰지만 의식의 변화 대상을 여성으로만 한정시키고 있다. 또한 권력을 이행시켜 또 다른 배제를 하고 있는 면모를 보여주면서 부정적인 이미지를 고착화시켰다는 것이다. 이와 같이 본 연구는 질적연구방법을 통해 온라인 커뮤니티의 여성혐오 생산과정과 여성 포함 및 배제를 살펴보고 반 여성혐오 커뮤니티의 세속화 과정을 분석하여 전략적 가능성과 이에 대한 한계점을 확인 하였다. 이는 온라인 공간에서 반 여성혐오 활동을 전개하고 있는 반 여성혐오 커뮤니티에 대한 연구를 넓히기 위해 기초적인 자료를 제공하는 데 의의가 있다.
본 연구는 아감벤의 장치와 세속화 개념에 대한 논의를 이론적으로 분석하여 온라인 커뮤니티의 여성혐오 현상과 반 여성혐오 커뮤니티의 전략적 활동을 살펴보았다. 온라인 커뮤니티의 여성혐오 현상에 대해 관심을 두는 이유는 두 가지 측면에서 제기된다. 첫 번째는 온라인 커뮤니티의 여성혐오 장치 생산은 세분화되어 증식하고 있다는 것이다. 온라인 커뮤니티에서 여성혐오 발화자들은 장치와 접촉하게 됨으로써 주체적인 권력을 형성한다. 이러한 장치는 여성을 포함시켜 배제의 대상으로 만들고 있다. 두 번째는 온라인 커뮤니티의 여성혐오 장치가 갖고 있는 권력을 분열시키기 위해 반 여성혐오 커뮤니티가 미러링을 통한 세속화 전략을 실천하고 있다는 것이다. 즉 반 여성혐오 커뮤니티는 여성혐오 장치의 권력을 해체시키고 모두에게 되돌릴 수 있는 세속화 전략을 펼침으로써 새로운 저항적 주체화의 가능성을 낳을 수 있는 것이다. 이를 세부적으로 탐색하고자 반 여성혐오 커뮤니티의 세속화 전략의 효과와 한계점을 살펴보았다. 이러한 연구를 위해 반 여성혐오 커뮤니티 참여자들을 연구참여자로 선정하여 일대일 심층인터뷰를 실시하였다. 이에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인 커뮤니티에서 외모비하, 성 상품화, 성적 고정관념 등에 따라 여성혐오 장치들은 다양한 방식으로 생산되고 있다. 전체적으로 가장 많이 생산되고 있는 여성혐오 장치의 유형은 ‘호명’이다. 특히 최근에는 반 여성혐오 커뮤니티 이용자 혹은 페미니스트들을 대상으로 혐오하는 ‘호명’ 장치가 새롭게 생산되고 있었다. 둘째, 초기에 반 여성혐오 커뮤니티는 여성혐오 ‘호명’ 장치를 미러링함으로써 세속화했지만 현재에는 ‘상황’, ‘말투’, ‘사진’ 등 넓은 범위에서의 세속화 과정을 통해 여성혐오 장치로 인한 여성 포함 및 배제 문제를 효과적으로 고발하고 있다. 셋째, 반 여성혐오 커뮤니티의 세속화 전략은 여성혐오 장치의 권력을 분열시켰으며, 여성이 침묵을 깨고 주체적인 존재라는 것을 인식시켰지만 의식의 변화 대상을 여성으로만 한정시키고 있다. 또한 권력을 이행시켜 또 다른 배제를 하고 있는 면모를 보여주면서 부정적인 이미지를 고착화시켰다는 것이다. 이와 같이 본 연구는 질적연구방법을 통해 온라인 커뮤니티의 여성혐오 생산과정과 여성 포함 및 배제를 살펴보고 반 여성혐오 커뮤니티의 세속화 과정을 분석하여 전략적 가능성과 이에 대한 한계점을 확인 하였다. 이는 온라인 공간에서 반 여성혐오 활동을 전개하고 있는 반 여성혐오 커뮤니티에 대한 연구를 넓히기 위해 기초적인 자료를 제공하는 데 의의가 있다.
This study discusses the result of observing the online misogyny phenomenon and the anti-misogyny online communities’ strategic activities, based on the concepts of Giorgio Agamben's Apparatus and secularization that refers to desacralization. There are two aspects that I was interested in surroundi...
This study discusses the result of observing the online misogyny phenomenon and the anti-misogyny online communities’ strategic activities, based on the concepts of Giorgio Agamben's Apparatus and secularization that refers to desacralization. There are two aspects that I was interested in surrounding the online communities’ misogyny phenomenon. First of all, the “misogyny apparatus” was produced in online communities, and afterward it became subdivided and increased. The online communities’ misogynists form autonomous power by accessing the apparatus. The apparatus has been creating women as the other target, and it also excluded women. Second of all, anti-misogyny online communities are establishing a secularization strategy by mirroring against the misogyny apparatus, in order to split the authority that the apparatus possesses. Anti-misogyny communities, in other words, implement the secularization strategy that could break down the misogyny apparatus’ power and give back the power to everyone, which would cause the possibility of making people the main agents of resistance. I explored the possibilities and limitations on the anti-misogyny’s secularization strategy in detail, and furthermore, I carried out in-depth interviews with users of the anti-misogyny community, selected as study participants. The following is a summary of the study results: (1) misogyny apparatus in the online communities are being created in various ways, in accordance with appearance abasement, sexual abasement, sexual stereotypes, among others. The most generally produced apparatus type is “calling a name”. Especially recently, there are names being newly made for anti-misogynists and feminists. (2) At the early stage, the anti-misogyny community deconsecrated by mirroring against the misogyny “calling a name” apparatus, at present, however, they expanded on a wide range of the secularization process: a situation, one’s way of speaking, a picture, and they effectively accuse the issue of women's exclusion by the apparatus. (3) The strategy of the anti-misogyny community divided the power of misogyny apparatus and made women realize that they are autonomous by breaking their silence, however, they only limited the target to women to make any change. They also fixed the negative image, showing another exclusion when they try to fulfill the power to another. This study, in this way, examines the production process of misogyny in the online communities and how women are involved or excluded. Furthermore, the study identifies strategic possibilities and limitations of anti-misogyny’s secularization by analyzing its process through the qualitative study method. This study, therefore, has significance that provides basic resources to broaden studies on the anti-misogyny community that work in action online.
This study discusses the result of observing the online misogyny phenomenon and the anti-misogyny online communities’ strategic activities, based on the concepts of Giorgio Agamben's Apparatus and secularization that refers to desacralization. There are two aspects that I was interested in surrounding the online communities’ misogyny phenomenon. First of all, the “misogyny apparatus” was produced in online communities, and afterward it became subdivided and increased. The online communities’ misogynists form autonomous power by accessing the apparatus. The apparatus has been creating women as the other target, and it also excluded women. Second of all, anti-misogyny online communities are establishing a secularization strategy by mirroring against the misogyny apparatus, in order to split the authority that the apparatus possesses. Anti-misogyny communities, in other words, implement the secularization strategy that could break down the misogyny apparatus’ power and give back the power to everyone, which would cause the possibility of making people the main agents of resistance. I explored the possibilities and limitations on the anti-misogyny’s secularization strategy in detail, and furthermore, I carried out in-depth interviews with users of the anti-misogyny community, selected as study participants. The following is a summary of the study results: (1) misogyny apparatus in the online communities are being created in various ways, in accordance with appearance abasement, sexual abasement, sexual stereotypes, among others. The most generally produced apparatus type is “calling a name”. Especially recently, there are names being newly made for anti-misogynists and feminists. (2) At the early stage, the anti-misogyny community deconsecrated by mirroring against the misogyny “calling a name” apparatus, at present, however, they expanded on a wide range of the secularization process: a situation, one’s way of speaking, a picture, and they effectively accuse the issue of women's exclusion by the apparatus. (3) The strategy of the anti-misogyny community divided the power of misogyny apparatus and made women realize that they are autonomous by breaking their silence, however, they only limited the target to women to make any change. They also fixed the negative image, showing another exclusion when they try to fulfill the power to another. This study, in this way, examines the production process of misogyny in the online communities and how women are involved or excluded. Furthermore, the study identifies strategic possibilities and limitations of anti-misogyny’s secularization by analyzing its process through the qualitative study method. This study, therefore, has significance that provides basic resources to broaden studies on the anti-misogyny community that work in action online.
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