본 연구의 목적은 유아의 사회성과 자아존중감, 언어능력 및 회복탄력성 간의 상관관계와 유아의 사회성에 대한 자아존중감, 언어능력과 회복탄력성의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 사회성과 자아존중감 간에 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 유아의 사회성과 언어능력 간에 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 유아의 사회성과 회복탄력성 간에 어떠한 관계가 있는가? 넷째, 유아의 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성이 유아의 사회성에 미치는 영향력은 어떠한가?
본 연구문제에 준하는 결과를 도출하기 위해 K도에 위치한 2개의 유치원에 재원 중인 만 5세 유아 176명을 연구 대상으로 선정하였다. 이들을 대상으로 사회적 기술상황 검사도구, 유아 자아존중감 검사도구, 수용표현 어휘력 검사도구(REVT), 회복탄력성척도를 사용하여 수집된 자료를 ...
본 연구의 목적은 유아의 사회성과 자아존중감, 언어능력 및 회복탄력성 간의 상관관계와 유아의 사회성에 대한 자아존중감, 언어능력과 회복탄력성의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 사회성과 자아존중감 간에 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 유아의 사회성과 언어능력 간에 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 유아의 사회성과 회복탄력성 간에 어떠한 관계가 있는가? 넷째, 유아의 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성이 유아의 사회성에 미치는 영향력은 어떠한가?
본 연구문제에 준하는 결과를 도출하기 위해 K도에 위치한 2개의 유치원에 재원 중인 만 5세 유아 176명을 연구 대상으로 선정하였다. 이들을 대상으로 사회적 기술상황 검사도구, 유아 자아존중감 검사도구, 수용표현 어휘력 검사도구(REVT), 회복탄력성척도를 사용하여 수집된 자료를 SPSS 21.0 Program을 통해 Pearson 적률상관분석과 단계적 중다회귀분석 통계방법을 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아의 사회성과 자아존중감 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 전체 사회성과 자아존중감 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 사회성의 하위영역과 자아존중감 간의 관계를 살펴본 결과, 사회성의 하위영역인 사회생활 기본 능력, 정서인식 및 표현, 비공격적인 대처능력과 자아존중감 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 한편 사회성의 하위영역인 기관 적응능력, 친구관계 형성 능력, 스트레스 다루기 능력과 자아존중감 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 둘째, 유아의 사회성과 언어능력 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 전체 사회성과 언어능력 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 사회성의 하위영역과 언어능력 간의 관계를 살펴본 결과, 사회성의 하위영역인 사회생활 기본 능력, 정서인식 및 표현과 언어능력 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 반편 사회성의 하위영역인 기관 적응능력, 친구관계 형성 능력, 비공격적인 대처능력, 스트레스 다루기 능력과 언어능력 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 셋째, 유아의 사회성과 회복탄력성 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 전체 사회성과 전체 회복탄력성 간에는 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 사회성의 하위영역과 회복탄력성 간의 관계를 살펴본 결과, 사회성의 하위영역인 사회생활 기본 능력 및 비공격적인 대처능력과 회복탄력성 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 한편 사회성의 하위영역 중 기관 적응능력, 친구관계 형성 능력, 정서인식 및 표현, 스트레스 다루기와 회복탄력성 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 넷째, 유아의 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성이 유아의 사회성에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 자아존중감이 유아의 사회성을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났다. 두 번째로 언어능력이 유아의 사회성을 예측하는 정적 예측변인으로 나타났으며, 마지막으로 회복탄력성이 유아의 사회성을 예측하는 정적 예측변인으로 나타났다. 사회성의 각 하위영역에 대한 전체 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성의 상대적 영향력을 분석한 결과, 회복탄력성이 유아의 사회성 하위영역의 사회생활 기본 능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 두 번째로 자아존중감이 유아의 사회성 하위영역의 사회생활 기본 능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로, 마지막으로는 언어능력이 추가적인 정적 예측변인으로 나타났다. 자아존중감은 사회성의 각 하위영역의 정서인식 및 표현과 비공격적인 대처능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 또한 전체 사회성에 대한 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성 하위영역의 상대적 영향력을 분석한 결과, 유아의 회복탄력성의 하위영역인 충동 통제력이 전체 사회성을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났고, 언어능력의 하위영역인 표현어휘능력과 회복탄력성의 낙관성이 추가적인 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 사회성 중 사회생활 기본 능력에 대한 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성의 하위영역의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 회복탄력성의 하위영역인 충동 통제력이 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났으며 다음으로 언어능력의 하위요인인 표현어휘능력이, 회복탄력성의 하위영역인 낙관성, 자아존중감의 하위영역인 신체적 자아와 정서적 자아 순으로 추가적인 정적 예측변인임이 밝혀졌다. 또한 사회성 중 기관 적응능력을 설명하는 가장 강력한 정적 예측변인은 자아존중감의 하위영역인 가족수용 자아로 나타났다. 사회성 중 친구관계 형성 능력을 설명하는 가장 강력한 정적 예측변인은 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아로 밝혀졌으며, 사회성 중 정서인식 및 표현과 비공격적인 대처능력을 설명하는 가장 강력한 정적 예측변인은 자아존중감의 하위영역인 정서적 자아로 나타났다. 결론적으로 유아의 사회성은 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성과 상관관계가 있는 변인임과 동시에 회복탄력성의 하위영역인 충동 통제력과 낙관성 그리고 언어능력의 하위영역인 표현어휘능력이 유아의 사회성에 영향을 미치는 정적 예측변인으로 밝혀졌다.
본 연구의 목적은 유아의 사회성과 자아존중감, 언어능력 및 회복탄력성 간의 상관관계와 유아의 사회성에 대한 자아존중감, 언어능력과 회복탄력성의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 사회성과 자아존중감 간에 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 유아의 사회성과 언어능력 간에 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 유아의 사회성과 회복탄력성 간에 어떠한 관계가 있는가? 넷째, 유아의 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성이 유아의 사회성에 미치는 영향력은 어떠한가?
본 연구문제에 준하는 결과를 도출하기 위해 K도에 위치한 2개의 유치원에 재원 중인 만 5세 유아 176명을 연구 대상으로 선정하였다. 이들을 대상으로 사회적 기술상황 검사도구, 유아 자아존중감 검사도구, 수용표현 어휘력 검사도구(REVT), 회복탄력성척도를 사용하여 수집된 자료를 SPSS 21.0 Program을 통해 Pearson 적률상관분석과 단계적 중다회귀분석 통계방법을 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아의 사회성과 자아존중감 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 전체 사회성과 자아존중감 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 사회성의 하위영역과 자아존중감 간의 관계를 살펴본 결과, 사회성의 하위영역인 사회생활 기본 능력, 정서인식 및 표현, 비공격적인 대처능력과 자아존중감 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 한편 사회성의 하위영역인 기관 적응능력, 친구관계 형성 능력, 스트레스 다루기 능력과 자아존중감 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 둘째, 유아의 사회성과 언어능력 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 전체 사회성과 언어능력 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 사회성의 하위영역과 언어능력 간의 관계를 살펴본 결과, 사회성의 하위영역인 사회생활 기본 능력, 정서인식 및 표현과 언어능력 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 반편 사회성의 하위영역인 기관 적응능력, 친구관계 형성 능력, 비공격적인 대처능력, 스트레스 다루기 능력과 언어능력 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 셋째, 유아의 사회성과 회복탄력성 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 전체 사회성과 전체 회복탄력성 간에는 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 사회성의 하위영역과 회복탄력성 간의 관계를 살펴본 결과, 사회성의 하위영역인 사회생활 기본 능력 및 비공격적인 대처능력과 회복탄력성 간에 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 한편 사회성의 하위영역 중 기관 적응능력, 친구관계 형성 능력, 정서인식 및 표현, 스트레스 다루기와 회복탄력성 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 넷째, 유아의 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성이 유아의 사회성에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 자아존중감이 유아의 사회성을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났다. 두 번째로 언어능력이 유아의 사회성을 예측하는 정적 예측변인으로 나타났으며, 마지막으로 회복탄력성이 유아의 사회성을 예측하는 정적 예측변인으로 나타났다. 사회성의 각 하위영역에 대한 전체 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성의 상대적 영향력을 분석한 결과, 회복탄력성이 유아의 사회성 하위영역의 사회생활 기본 능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 두 번째로 자아존중감이 유아의 사회성 하위영역의 사회생활 기본 능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로, 마지막으로는 언어능력이 추가적인 정적 예측변인으로 나타났다. 자아존중감은 사회성의 각 하위영역의 정서인식 및 표현과 비공격적인 대처능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 또한 전체 사회성에 대한 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성 하위영역의 상대적 영향력을 분석한 결과, 유아의 회복탄력성의 하위영역인 충동 통제력이 전체 사회성을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났고, 언어능력의 하위영역인 표현어휘능력과 회복탄력성의 낙관성이 추가적인 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 사회성 중 사회생활 기본 능력에 대한 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성의 하위영역의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 회복탄력성의 하위영역인 충동 통제력이 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났으며 다음으로 언어능력의 하위요인인 표현어휘능력이, 회복탄력성의 하위영역인 낙관성, 자아존중감의 하위영역인 신체적 자아와 정서적 자아 순으로 추가적인 정적 예측변인임이 밝혀졌다. 또한 사회성 중 기관 적응능력을 설명하는 가장 강력한 정적 예측변인은 자아존중감의 하위영역인 가족수용 자아로 나타났다. 사회성 중 친구관계 형성 능력을 설명하는 가장 강력한 정적 예측변인은 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아로 밝혀졌으며, 사회성 중 정서인식 및 표현과 비공격적인 대처능력을 설명하는 가장 강력한 정적 예측변인은 자아존중감의 하위영역인 정서적 자아로 나타났다. 결론적으로 유아의 사회성은 자아존중감, 언어능력, 회복탄력성과 상관관계가 있는 변인임과 동시에 회복탄력성의 하위영역인 충동 통제력과 낙관성 그리고 언어능력의 하위영역인 표현어휘능력이 유아의 사회성에 영향을 미치는 정적 예측변인으로 밝혀졌다.
The purpose of this study is to analyze the relationships among social ability, self-esteem, language ability and resilience in young children and to investigate the predict variables for effecting on young children’s social ability. The research questions of this study are as followings:
...
The purpose of this study is to analyze the relationships among social ability, self-esteem, language ability and resilience in young children and to investigate the predict variables for effecting on young children’s social ability. The research questions of this study are as followings:
First, what are the relationships between social ability and self-esteem in young children? Second, what are the relationships between social ability and language ability in young children? Third, what are the relationships between social ability and resilience in young children? Forth, what is the relative influence of self-esteem, language ability and resilience on social ability in young children?
To draw the conclusion on these research questions, 176 young children(aged 5) who were attending 2 kindergartens located in K province were selected as the subjects. On these subjects, the 4 research instruments, ‘Social Situation Measurement', 'Young Children's Self-Esteem Scale', 'Receptive & Expressive Vocabulary Test' and 'Healthy Kids Resilience Module' were used to collect the data. The collected data were analyzed by conducting Pearson's product moment correlation and stepwise multi-regression through SPSS 21.0 program. The results of this study are as follows.
First, as a result of investigating the relationship between young children's social ability and self-esteem, there was a significant positive correlation in these two variables. As a result of looking into the relationship between the sub-category of social ability and self-esteem, basic social skill, emotion controlling skill and unaggressive coping skill which are the sub-category of social ability revealed a significantly positive correlation with self-esteem. On the other hand, there were no significantly correlation between the sub-category of social ability's institution adaptive skill, peer relationship-building skill and stress handling skill, and self-esteem. Second, as a result of investigating the relationship between young children's social ability and language ability, there was a significant positive correlation in these two variables. As a result of looking into the relationship between the sub-category of social ability and language ability, basic social skill and emotion controling skill which are the sub-category of social ability revealed a significantly positive correlation with language ability. On the other hand, there were no significantly correlation between the sub-category of social ability's institution adaptive skill, peer relationship-building skill, unaggressive coping skill and stress handling skill, and language ability. Third, as a result of investigating the relationship between young children's social ability and resilience, there was a significant positive correlation in these two variables. As a result of looking into the relationship between the sub-category of social ability and resilience, basic social skill and unaggressive coping skill which are the sub-category of social ability revealed a significantly positive correlation to resilience. On the other hand, institution adaptive skill, peer relationship-building skill, emotion controling skill and stress handling skill as the sub-category of social ability had not a positive correlation to resilience. Forth, as a result of analyzing the relative influence of self-esteem, language ability and resilience on social ability, it was revealed that self-esteem was found as the strongest predict variable for effecting on children’s social ability. Secondly, language ability was found to be the positive predict variable. Finally, resilience was found to be the additional positive predict variable. As a result of analyzing the predict variables of the entire self-esteem, the entire language ability and the entire resilience for effecting on each sub-category of social ability, resilience was found to be the most positive predict variable for effecting on basic social skill on the sub-category of social ability. And then, self-esteem and language ability were sequentially revealed as the positive predict variables for effecting on basic social skill on the sub-category of social ability. Self-esteem was found to be the most positive predict variable for effecting on emotion controling skill and unaggressive coping skill on the sub-category of social ability. Also, as a result of looking into the predictive power of the sub-category of self-esteem, language ability and resilience on social ability, impulsivity-control skill on the sub-category of resilience was found to be the most positive predict variable that could predict young children's social ability. Secondly, expressive vocabulary ability which is the sub-category of language ability was revealed as the additional positive predict variable. Lastly, optimism which is the sub-category of resilience was revealed as the positive predict variable. In the predict variables of the sub-category of self-esteem, language ability and resilience effecting on basic social skill on social ability, impulsivity-control ability was found to be the most positive predict variable. And expressive vocabulary ability which is the sub-category of language ability, optimism which is the sub-category of resilience, physical competence and emotional competence which are the sub-category of self-esteem were the additional positive predictor in sequence. Also, the most positive predict variable that could account for institution adaptive skill on social ability was family acceptance as the sub-category of self-esteem. In the predictive power of the sub-category of self-esteem, language ability and resilience on peer relationship-building skill on social ability, cognitive competence which is the sub-category of self-esteem was found to be the most positive variable. And in the predictive power of the sub-category of self-esteem, language ability and resilience on emotion controling skill and unaggressive coping skill on social ability, emotional competence which is the sub-category of self-esteem was found to be the most positive variable. In conclusion, it was found that young children's social ability had a correlation to self-esteem, language ability and resilience. And impulsivity-control ability and optimism as the sub-category of resilience and expressive vocabulary ability which is the sub-category of language ability were the positive predict variables effecting on social ability.
The purpose of this study is to analyze the relationships among social ability, self-esteem, language ability and resilience in young children and to investigate the predict variables for effecting on young children’s social ability. The research questions of this study are as followings:
First, what are the relationships between social ability and self-esteem in young children? Second, what are the relationships between social ability and language ability in young children? Third, what are the relationships between social ability and resilience in young children? Forth, what is the relative influence of self-esteem, language ability and resilience on social ability in young children?
To draw the conclusion on these research questions, 176 young children(aged 5) who were attending 2 kindergartens located in K province were selected as the subjects. On these subjects, the 4 research instruments, ‘Social Situation Measurement', 'Young Children's Self-Esteem Scale', 'Receptive & Expressive Vocabulary Test' and 'Healthy Kids Resilience Module' were used to collect the data. The collected data were analyzed by conducting Pearson's product moment correlation and stepwise multi-regression through SPSS 21.0 program. The results of this study are as follows.
First, as a result of investigating the relationship between young children's social ability and self-esteem, there was a significant positive correlation in these two variables. As a result of looking into the relationship between the sub-category of social ability and self-esteem, basic social skill, emotion controlling skill and unaggressive coping skill which are the sub-category of social ability revealed a significantly positive correlation with self-esteem. On the other hand, there were no significantly correlation between the sub-category of social ability's institution adaptive skill, peer relationship-building skill and stress handling skill, and self-esteem. Second, as a result of investigating the relationship between young children's social ability and language ability, there was a significant positive correlation in these two variables. As a result of looking into the relationship between the sub-category of social ability and language ability, basic social skill and emotion controling skill which are the sub-category of social ability revealed a significantly positive correlation with language ability. On the other hand, there were no significantly correlation between the sub-category of social ability's institution adaptive skill, peer relationship-building skill, unaggressive coping skill and stress handling skill, and language ability. Third, as a result of investigating the relationship between young children's social ability and resilience, there was a significant positive correlation in these two variables. As a result of looking into the relationship between the sub-category of social ability and resilience, basic social skill and unaggressive coping skill which are the sub-category of social ability revealed a significantly positive correlation to resilience. On the other hand, institution adaptive skill, peer relationship-building skill, emotion controling skill and stress handling skill as the sub-category of social ability had not a positive correlation to resilience. Forth, as a result of analyzing the relative influence of self-esteem, language ability and resilience on social ability, it was revealed that self-esteem was found as the strongest predict variable for effecting on children’s social ability. Secondly, language ability was found to be the positive predict variable. Finally, resilience was found to be the additional positive predict variable. As a result of analyzing the predict variables of the entire self-esteem, the entire language ability and the entire resilience for effecting on each sub-category of social ability, resilience was found to be the most positive predict variable for effecting on basic social skill on the sub-category of social ability. And then, self-esteem and language ability were sequentially revealed as the positive predict variables for effecting on basic social skill on the sub-category of social ability. Self-esteem was found to be the most positive predict variable for effecting on emotion controling skill and unaggressive coping skill on the sub-category of social ability. Also, as a result of looking into the predictive power of the sub-category of self-esteem, language ability and resilience on social ability, impulsivity-control skill on the sub-category of resilience was found to be the most positive predict variable that could predict young children's social ability. Secondly, expressive vocabulary ability which is the sub-category of language ability was revealed as the additional positive predict variable. Lastly, optimism which is the sub-category of resilience was revealed as the positive predict variable. In the predict variables of the sub-category of self-esteem, language ability and resilience effecting on basic social skill on social ability, impulsivity-control ability was found to be the most positive predict variable. And expressive vocabulary ability which is the sub-category of language ability, optimism which is the sub-category of resilience, physical competence and emotional competence which are the sub-category of self-esteem were the additional positive predictor in sequence. Also, the most positive predict variable that could account for institution adaptive skill on social ability was family acceptance as the sub-category of self-esteem. In the predictive power of the sub-category of self-esteem, language ability and resilience on peer relationship-building skill on social ability, cognitive competence which is the sub-category of self-esteem was found to be the most positive variable. And in the predictive power of the sub-category of self-esteem, language ability and resilience on emotion controling skill and unaggressive coping skill on social ability, emotional competence which is the sub-category of self-esteem was found to be the most positive variable. In conclusion, it was found that young children's social ability had a correlation to self-esteem, language ability and resilience. And impulsivity-control ability and optimism as the sub-category of resilience and expressive vocabulary ability which is the sub-category of language ability were the positive predict variables effecting on social ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.