본 연구에서는 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도 및 학교 적응 변인들이 어떠한 관계를 가지는지, 국가별(한국·중국)에 따라 변인들에 차이가 있는지, 한국과 중국 중학생들이 지각하는 학교 분위기, 유능감 및 학교 만족도는 이들의 학교 적응에 직·간접적 영향을 미치는지를 살펴보고, 이들 변인들 간의 관계모형에서 국가별(한국·중국)에 따른 집단 간 차이가 있는지를 살펴보았다. 본 연구의 최종 분석 대상을 한국 중학생 423명, 중국 중학생 431명, 총 854명으로 삼았다. 한·중 중학생들이 지각한 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도 및 학교 적응 간의 상관관계가 있는지 검증하기 위하여 Pearson의 적률상관계수를 구하였다. 국가별(한국, 중국)에 따른 각 변인들의 차이가 있는지를 알아보기 위해 ...
본 연구에서는 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도 및 학교 적응 변인들이 어떠한 관계를 가지는지, 국가별(한국·중국)에 따라 변인들에 차이가 있는지, 한국과 중국 중학생들이 지각하는 학교 분위기, 유능감 및 학교 만족도는 이들의 학교 적응에 직·간접적 영향을 미치는지를 살펴보고, 이들 변인들 간의 관계모형에서 국가별(한국·중국)에 따른 집단 간 차이가 있는지를 살펴보았다. 본 연구의 최종 분석 대상을 한국 중학생 423명, 중국 중학생 431명, 총 854명으로 삼았다. 한·중 중학생들이 지각한 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도 및 학교 적응 간의 상관관계가 있는지 검증하기 위하여 Pearson의 적률상관계수를 구하였다. 국가별(한국, 중국)에 따른 각 변인들의 차이가 있는지를 알아보기 위해 다변량분석을 수행하였다. 그리고 중학생들이 지각한 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도는 학교 적응에 직·간접적으로 영향을 미치는지를 살펴보기 위해 선행 연구 고찰을 토대로 제안모형을 설정하였으며 AMOS 23.0을 사용하였다. 또한, 관계모형에서 국가별에 따른 두 집단(한국 중학생, 중국 중학생) 간 통계적으로 유의한 차이가 나타나는지를 검증하기 위해 다집단분석을 수행하였다. 연구 결과를 요약하면, 첫째, 한국과 중국 중학생들이 지각한 학교 분위기는 그들의 유능감, 학교 만족도, 학교 적응과 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 유능감은 학교 만족도 및 학교 적응과도 정적 관계가 있는 것으로 나타났다. 또한, 학교 만족도는 학교 적응과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중국 중학생들은 지각한 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도 및 학교 적응은 한국 중학생들에 비해 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 한국과 중국 중학생들이 지각한 학교 분위기는 학교 적응에 직접적으로 긍정적인 영향을 미치며, 유능감 및 학교 만족도를 거쳐 학교 적응에 간접적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 다집단분석을 통해 검증한 결과, 학교 분위기가 학교 만족도에 미치는 영향은 한국 학생들에 비해 중국 학생들이 미미하지만 높게 나타났는데, 유능감이 학교 적응에 미치는 영향은 한국 학생들이 중국 학생들보다 높게 나타났다. 나머지 경로는 두 집단 간에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과가 한·중 중학생들의 학교 적응 증진 방안을 모색하는 데 많은 교육적 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 또한, 한국과 중국 중학생들의 학교 적응을 증진시키기 위해 한·중 중학생들의 특성 차이를 이해하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 중학생들의 학교생활을 잘 적응할 수 있도록 하여 특히 한국 중학생들의 유능감을 증진시키고 중국 중학생들의 학교 만족도를 향상시켜야 한다. 이와 더불어 교사들은 학생들이 높은 유능감을 가지고 학교를 만족할 수 있도록 긍정적인 학교 분위기와 교육환경을 제공하여야 할 것이며, 그 실천에 본 연구의 결과가 적절한 기초 자료를 제공할 것으로 기대된다.
본 연구에서는 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도 및 학교 적응 변인들이 어떠한 관계를 가지는지, 국가별(한국·중국)에 따라 변인들에 차이가 있는지, 한국과 중국 중학생들이 지각하는 학교 분위기, 유능감 및 학교 만족도는 이들의 학교 적응에 직·간접적 영향을 미치는지를 살펴보고, 이들 변인들 간의 관계모형에서 국가별(한국·중국)에 따른 집단 간 차이가 있는지를 살펴보았다. 본 연구의 최종 분석 대상을 한국 중학생 423명, 중국 중학생 431명, 총 854명으로 삼았다. 한·중 중학생들이 지각한 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도 및 학교 적응 간의 상관관계가 있는지 검증하기 위하여 Pearson의 적률상관계수를 구하였다. 국가별(한국, 중국)에 따른 각 변인들의 차이가 있는지를 알아보기 위해 다변량분석을 수행하였다. 그리고 중학생들이 지각한 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도는 학교 적응에 직·간접적으로 영향을 미치는지를 살펴보기 위해 선행 연구 고찰을 토대로 제안모형을 설정하였으며 AMOS 23.0을 사용하였다. 또한, 관계모형에서 국가별에 따른 두 집단(한국 중학생, 중국 중학생) 간 통계적으로 유의한 차이가 나타나는지를 검증하기 위해 다집단분석을 수행하였다. 연구 결과를 요약하면, 첫째, 한국과 중국 중학생들이 지각한 학교 분위기는 그들의 유능감, 학교 만족도, 학교 적응과 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 유능감은 학교 만족도 및 학교 적응과도 정적 관계가 있는 것으로 나타났다. 또한, 학교 만족도는 학교 적응과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중국 중학생들은 지각한 학교 분위기, 유능감, 학교 만족도 및 학교 적응은 한국 중학생들에 비해 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 한국과 중국 중학생들이 지각한 학교 분위기는 학교 적응에 직접적으로 긍정적인 영향을 미치며, 유능감 및 학교 만족도를 거쳐 학교 적응에 간접적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 다집단분석을 통해 검증한 결과, 학교 분위기가 학교 만족도에 미치는 영향은 한국 학생들에 비해 중국 학생들이 미미하지만 높게 나타났는데, 유능감이 학교 적응에 미치는 영향은 한국 학생들이 중국 학생들보다 높게 나타났다. 나머지 경로는 두 집단 간에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과가 한·중 중학생들의 학교 적응 증진 방안을 모색하는 데 많은 교육적 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 또한, 한국과 중국 중학생들의 학교 적응을 증진시키기 위해 한·중 중학생들의 특성 차이를 이해하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 중학생들의 학교생활을 잘 적응할 수 있도록 하여 특히 한국 중학생들의 유능감을 증진시키고 중국 중학생들의 학교 만족도를 향상시켜야 한다. 이와 더불어 교사들은 학생들이 높은 유능감을 가지고 학교를 만족할 수 있도록 긍정적인 학교 분위기와 교육환경을 제공하여야 할 것이며, 그 실천에 본 연구의 결과가 적절한 기초 자료를 제공할 것으로 기대된다.
This study was to examine the differences of Korean and Chinese middle school students on school climate, competence, school satisfaction and school adjustment. And to identify the direct and indirect influences of school climate, competence and school satisfaction on school adjustment. And to explo...
This study was to examine the differences of Korean and Chinese middle school students on school climate, competence, school satisfaction and school adjustment. And to identify the direct and indirect influences of school climate, competence and school satisfaction on school adjustment. And to explore multi-group differences of these relations according to student’s nationality. The final samples consisted of 423 Korean and 431 Chinese students in middle school. To examine the relations between each variable, Pearson’s r was used. In order to examine the differences of factors which were school climate, competence, school satisfaction and school adjustment between Korean and Chinese middle school students, a Multi-variate Analysis of Variance(MANOVA) was conducted. Also, with a objective to examine direct and indirect effects of Korean and Chinese students' school climate, competence and school satisfaction on school adjustment, the present paper proposes path models, and statistically tested their goodness-of-fit, using a structural equation modelling(SEM) approach. Finally, to explore multi-group differences of these relations according to student’s nationality, multi-group analysis was used. Results were as followed. Firstly, for Korean and Chinese students, there were significantly positive relationships among school climate, competence, school satisfaction and school adjustment. Secondly, there were significant differences in school climate, competence, school satisfaction and school adjustment between Korean and Chinese students. Chinese students' perceived school climate(i.e., accomplishment, recognition, affiliation, commitment), competence (i.e., cognitive competence), school satisfaction and school adjustment(i.e., relations with other student) was higher than Korean Students. Thirdly, structural equation modeling techniques was shown that Korean and Chinese students' perceived school climate had a direct positive influence on school adjustment. Also, Korean and Chinese students' perceived school climate had a significant positive indirect influence on school adjustment through competence and school satisfaction. As results of multi-group analysis, the influence of school climate on school satisfaction was stronger in Chinese middle school students group than Korean middle school students group. While, the influence of competence on school adjustment was stronger in Korean students group than Chinese students group. And there were no statistically significant differences were found in the other path between Korean middle school students group and Chinese middle school students group. The study found students’ perceived school climate, competence and school satisfaction to be very important for their school adjustment. Especially for Korean middle school students, competence is more important for their school adjustment. And for Chinese students, school satisfaction is more important for their school adjustment. Also, positive school climate need to be created in order to improve students’ competence, school satisfaction and school adjustment. This study supports basic data of program development for improving to Korean and Chinese students' school adjustment.
This study was to examine the differences of Korean and Chinese middle school students on school climate, competence, school satisfaction and school adjustment. And to identify the direct and indirect influences of school climate, competence and school satisfaction on school adjustment. And to explore multi-group differences of these relations according to student’s nationality. The final samples consisted of 423 Korean and 431 Chinese students in middle school. To examine the relations between each variable, Pearson’s r was used. In order to examine the differences of factors which were school climate, competence, school satisfaction and school adjustment between Korean and Chinese middle school students, a Multi-variate Analysis of Variance(MANOVA) was conducted. Also, with a objective to examine direct and indirect effects of Korean and Chinese students' school climate, competence and school satisfaction on school adjustment, the present paper proposes path models, and statistically tested their goodness-of-fit, using a structural equation modelling(SEM) approach. Finally, to explore multi-group differences of these relations according to student’s nationality, multi-group analysis was used. Results were as followed. Firstly, for Korean and Chinese students, there were significantly positive relationships among school climate, competence, school satisfaction and school adjustment. Secondly, there were significant differences in school climate, competence, school satisfaction and school adjustment between Korean and Chinese students. Chinese students' perceived school climate(i.e., accomplishment, recognition, affiliation, commitment), competence (i.e., cognitive competence), school satisfaction and school adjustment(i.e., relations with other student) was higher than Korean Students. Thirdly, structural equation modeling techniques was shown that Korean and Chinese students' perceived school climate had a direct positive influence on school adjustment. Also, Korean and Chinese students' perceived school climate had a significant positive indirect influence on school adjustment through competence and school satisfaction. As results of multi-group analysis, the influence of school climate on school satisfaction was stronger in Chinese middle school students group than Korean middle school students group. While, the influence of competence on school adjustment was stronger in Korean students group than Chinese students group. And there were no statistically significant differences were found in the other path between Korean middle school students group and Chinese middle school students group. The study found students’ perceived school climate, competence and school satisfaction to be very important for their school adjustment. Especially for Korean middle school students, competence is more important for their school adjustment. And for Chinese students, school satisfaction is more important for their school adjustment. Also, positive school climate need to be created in order to improve students’ competence, school satisfaction and school adjustment. This study supports basic data of program development for improving to Korean and Chinese students' school adjustment.
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