현재 국내의 학교 현장에서 이루어지고 있는 교사 중심의 음악수업은 학생들의 음악적 능력의 지속적인 발전에 공헌하지 못하며, 실생활과도 연결되지 못하고 있다. 그러므로 학생들이 음악을 직접 경험하고, 다양한 음악활동을 통해 음악지식을 본인들의 방식으로 습득 해 나갈 수 있는 학습자 중심의 효과적인 수업을 연구 할 필요가 있다. 이러한 맥락으로 본 연구의 목적은 고등학생들을 대상으로 교사 중심의 교육에서 벗어나 자기 주도 학습과 협동학습 등의 다양한 활동 통해 학습자 중심의 학습을 이끌어내는 ‘문제 중심 학습(...
현재 국내의 학교 현장에서 이루어지고 있는 교사 중심의 음악수업은 학생들의 음악적 능력의 지속적인 발전에 공헌하지 못하며, 실생활과도 연결되지 못하고 있다. 그러므로 학생들이 음악을 직접 경험하고, 다양한 음악활동을 통해 음악지식을 본인들의 방식으로 습득 해 나갈 수 있는 학습자 중심의 효과적인 수업을 연구 할 필요가 있다. 이러한 맥락으로 본 연구의 목적은 고등학생들을 대상으로 교사 중심의 교육에서 벗어나 자기 주도 학습과 협동학습 등의 다양한 활동 통해 학습자 중심의 학습을 이끌어내는 ‘문제 중심 학습(PBL)모형’을 적용한 음악 수업지도안을 제시하는 것이었다. 본 연구결과 첫째, ‘문제 중심 학습(PBL)모형’을 적용한 수업에서 학생들이 스스로 수업목표를 달성할 수 있도록 수업 사전 학습 활동이 효과적이라는 사실을 확인하였다. 음악 수업에 필요한 음악적 개념을 능동적으로 자기 주도적 학습을 통해 음악적 지식을 쌓고, 목표를 인지할 수 있도록 유도하는 것이 매우 중요하다는 것을 본 연구결과를 통해 확인 되었다. 둘째, 학생들에게 음악적 특징을 쉽게 이해시키고자 수업에 연관된 영상자료와 관련된 자료들은 학생들의 흥미유발과 집중력을 향상 시킬 수 있다는 것을 확인 할 수 있었다. 셋째, 학생들은 개인 활동지와 사전과제물을 통해 스스로 자료를 탐색하고, 인지하는 과정에서 문제를 해결할 수 있는 자기 주도적 학습능력을 향상 시킬 수 있었다. 넷째, ‘문제 중심 학습(PBL)모형’을 적용한 음악 수업과정에서 협동학습을 통해 서로 협동심과 창의력이 향상되고, 학생들 간의 상호 보완적인 관계를 형성시키는 것으로 나타났다. 이외에도 학생들은 다양한 평가 활동을 통해 목표를 달성했는지 확인 할 수 있었다. 본 연구의 결과를 바탕으로, ‘문제 중심 학습(PBL)모형’을 적용한 음악 수업이 교사들과 학생들에게 도움이 되기를 바라며, 학습자 중심의 수업지도안들이 가창, 기악, 감상, 창작 영역에 지속적으로 연구되기를 바란다.
현재 국내의 학교 현장에서 이루어지고 있는 교사 중심의 음악수업은 학생들의 음악적 능력의 지속적인 발전에 공헌하지 못하며, 실생활과도 연결되지 못하고 있다. 그러므로 학생들이 음악을 직접 경험하고, 다양한 음악활동을 통해 음악지식을 본인들의 방식으로 습득 해 나갈 수 있는 학습자 중심의 효과적인 수업을 연구 할 필요가 있다. 이러한 맥락으로 본 연구의 목적은 고등학생들을 대상으로 교사 중심의 교육에서 벗어나 자기 주도 학습과 협동학습 등의 다양한 활동 통해 학습자 중심의 학습을 이끌어내는 ‘문제 중심 학습(PBL)모형’을 적용한 음악 수업지도안을 제시하는 것이었다. 본 연구결과 첫째, ‘문제 중심 학습(PBL)모형’을 적용한 수업에서 학생들이 스스로 수업목표를 달성할 수 있도록 수업 사전 학습 활동이 효과적이라는 사실을 확인하였다. 음악 수업에 필요한 음악적 개념을 능동적으로 자기 주도적 학습을 통해 음악적 지식을 쌓고, 목표를 인지할 수 있도록 유도하는 것이 매우 중요하다는 것을 본 연구결과를 통해 확인 되었다. 둘째, 학생들에게 음악적 특징을 쉽게 이해시키고자 수업에 연관된 영상자료와 관련된 자료들은 학생들의 흥미유발과 집중력을 향상 시킬 수 있다는 것을 확인 할 수 있었다. 셋째, 학생들은 개인 활동지와 사전과제물을 통해 스스로 자료를 탐색하고, 인지하는 과정에서 문제를 해결할 수 있는 자기 주도적 학습능력을 향상 시킬 수 있었다. 넷째, ‘문제 중심 학습(PBL)모형’을 적용한 음악 수업과정에서 협동학습을 통해 서로 협동심과 창의력이 향상되고, 학생들 간의 상호 보완적인 관계를 형성시키는 것으로 나타났다. 이외에도 학생들은 다양한 평가 활동을 통해 목표를 달성했는지 확인 할 수 있었다. 본 연구의 결과를 바탕으로, ‘문제 중심 학습(PBL)모형’을 적용한 음악 수업이 교사들과 학생들에게 도움이 되기를 바라며, 학습자 중심의 수업지도안들이 가창, 기악, 감상, 창작 영역에 지속적으로 연구되기를 바란다.
The teacher-centered music classes which is currently being conducted in Korean schools do not contribute to the continuous development of students' musical abilities and are not linked to real life. Therefore, it is necessary to study effective class teaching for the learners who can experience mus...
The teacher-centered music classes which is currently being conducted in Korean schools do not contribute to the continuous development of students' musical abilities and are not linked to real life. Therefore, it is necessary to study effective class teaching for the learners who can experience music directly and acquire music knowledge in their own way through various music activities. To this end, this study is intended to develop a PBL model-based music class teaching plan to achieve learner-centered learning of high school students through various activities such as self-directed learning and cooperative learning rather than teacher-centered education. The results of this study can be summarized as follows: First, it was confirmed that pre-learning activities were effective for students to achieve their own goals in PBL model-based music class teaching, indicating that it is very important to induce students to build musical knowledge through active self-directed learning and therefore recognize their goals. Second, it was confirmed that in order for the students to understand the musical characteristics, the video related to the class and the related data can induce the interests of the students and enhance the concentration of the students. Third, it was confirmed that students are able to improve self-directed learning ability to solve problems in the process of exploring and recognizing data by themselves through personal activity plans and pre-assignments. Fourth, it was confirmed that cooperative learning and creativity can be improved and the students complement each other through the collaborative learning in the PBL model-based music class. In addition, students were able to check whether they have achieved their goals through various evaluation activities. Based on the results of this study, the author hopes that the PBL model-based music class teaching will be of help to teachers and students, and that learner-centered teaching plans will continue to be studied in the field of singing, instrumental music, appreciation, and musical creation.
The teacher-centered music classes which is currently being conducted in Korean schools do not contribute to the continuous development of students' musical abilities and are not linked to real life. Therefore, it is necessary to study effective class teaching for the learners who can experience music directly and acquire music knowledge in their own way through various music activities. To this end, this study is intended to develop a PBL model-based music class teaching plan to achieve learner-centered learning of high school students through various activities such as self-directed learning and cooperative learning rather than teacher-centered education. The results of this study can be summarized as follows: First, it was confirmed that pre-learning activities were effective for students to achieve their own goals in PBL model-based music class teaching, indicating that it is very important to induce students to build musical knowledge through active self-directed learning and therefore recognize their goals. Second, it was confirmed that in order for the students to understand the musical characteristics, the video related to the class and the related data can induce the interests of the students and enhance the concentration of the students. Third, it was confirmed that students are able to improve self-directed learning ability to solve problems in the process of exploring and recognizing data by themselves through personal activity plans and pre-assignments. Fourth, it was confirmed that cooperative learning and creativity can be improved and the students complement each other through the collaborative learning in the PBL model-based music class. In addition, students were able to check whether they have achieved their goals through various evaluation activities. Based on the results of this study, the author hopes that the PBL model-based music class teaching will be of help to teachers and students, and that learner-centered teaching plans will continue to be studied in the field of singing, instrumental music, appreciation, and musical creation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.