급변하는 사회적 변화에 능동적으로 부응하기 위해 최근 교육현장의 교육과정에서는 창의적인 사고력, 비판적 사고력, 문제해결능력을 갖춘 인간을 요구하고 있다. 이러한 맥락에서 음악교육도 단순한 음악적 개념만을 이해하거나 뛰어난 가창 능력, 훌륭한 악기 연주 능력 및 창작 능력을 배양하는 것을 넘어서 최근 교육과정에서 요구하는 핵심역량을 길러주는 교육으로 이루어져야 한다. 이에 교사는 구성주의적 관점에서 학습자가 개개인의 음악적 경험을 바탕으로 자신의 흥미와 개성에 따라 자기 주도적으로 음악적 경험을 구성하여 생활화할 수 있도록 학습의 안내자, 조력자 또는 ...
급변하는 사회적 변화에 능동적으로 부응하기 위해 최근 교육현장의 교육과정에서는 창의적인 사고력, 비판적 사고력, 문제해결능력을 갖춘 인간을 요구하고 있다. 이러한 맥락에서 음악교육도 단순한 음악적 개념만을 이해하거나 뛰어난 가창 능력, 훌륭한 악기 연주 능력 및 창작 능력을 배양하는 것을 넘어서 최근 교육과정에서 요구하는 핵심역량을 길러주는 교육으로 이루어져야 한다. 이에 교사는 구성주의적 관점에서 학습자가 개개인의 음악적 경험을 바탕으로 자신의 흥미와 개성에 따라 자기 주도적으로 음악적 경험을 구성하여 생활화할 수 있도록 학습의 안내자, 조력자 또는 촉진자로서 역할을 수행해야 할 것이다. 따라서 본 연구에서는 구성주의 교수?학습이론과 이에 바탕을 둔 문제해결 중심(PBL) 교수?학습이론을 고찰함으로써 중학교 2학년 음악 감상수업에서 PBL을 적용한 구성주의적 지도방안에 대해 연구하고자 한다. 또한, 이를 바탕으로 현장에서 교사들이 학습자의 음악에 대한 자기 주도적 학습능력, 문제 해결능력, 창의적인 음악성 계발을 위한 학습활동을 계획하고 실천해 나가는 과정에서 구성주의적 PBL 교수?학습이론의 이해와 적용에 기초가 되는 시사점을 도출하고자 한다. 결론적으로 중학교 2학년 음악과 감상수업에 있어서 PBL의 적용은 다음과 같은 시사점을 준다. 첫째, PBL을 적용한 음악 수업을 통해 학습자는 음악적 이해, 음악적 활동, 음악적 태도의 변화를 추구하며, 점차적으로 음악적 사고가 향상되고 문제를 보다 효율적으로 해결할 수 있는 능력을 기를 수 있다. 둘째, 학습자 자신의 음악적 능력, 적성, 필요, 흥미에 맞는 과제를 스스로 선택하여 자기 주도적으로 학습한 결과, 수업의 과정에서 흥미와 동기뿐만 아니라 열의를 가지고 참여하는 적극적이고 능동적인 학습자가 될 수 있다. 셋째, 학습자는 PBL 음악수업 과정에서 서로 협동하여 문제를 해결하는 협동학습자로서 책임감을 가지고 학습에 참여하게 된다. 또한 적극적인 참여를 통해 성공적 과제수행을 위해 서로 협동하게 되고 상호보완적인 팀웍을 향상시킬 수 있다. 넷째, PBL을 적용한 새로운 수업방식은 음악 과목에 대한 학습자들의 흥미와 관심을 높일 수 있고, 자기 주도적 학습능력의 향상, 정보검색 능력의 향상, 협동학습 능력의 향상 및 문제를 실제 생활에 적용하여 해결하는 능력향상에도 도움을 줄 것이다. 다섯째, PBL을 적용한 음악수업에서 교사는 구성주의 학습원리에 따라 단순한 지식의 전달자가 아닌 학습의 안내자, 조력자, 촉진자로서 역할을 수행하게 되며, 이로 인해 수업이 교사 중심이 아닌 학습자 중심으로 이루어질 수 있다. 마지막으로, 중학교 음악수업에 PBL을 적용해 봄으로써 음악교육의 새로운 가능성을 제시하였다.
급변하는 사회적 변화에 능동적으로 부응하기 위해 최근 교육현장의 교육과정에서는 창의적인 사고력, 비판적 사고력, 문제해결능력을 갖춘 인간을 요구하고 있다. 이러한 맥락에서 음악교육도 단순한 음악적 개념만을 이해하거나 뛰어난 가창 능력, 훌륭한 악기 연주 능력 및 창작 능력을 배양하는 것을 넘어서 최근 교육과정에서 요구하는 핵심역량을 길러주는 교육으로 이루어져야 한다. 이에 교사는 구성주의적 관점에서 학습자가 개개인의 음악적 경험을 바탕으로 자신의 흥미와 개성에 따라 자기 주도적으로 음악적 경험을 구성하여 생활화할 수 있도록 학습의 안내자, 조력자 또는 촉진자로서 역할을 수행해야 할 것이다. 따라서 본 연구에서는 구성주의 교수?학습이론과 이에 바탕을 둔 문제해결 중심(PBL) 교수?학습이론을 고찰함으로써 중학교 2학년 음악 감상수업에서 PBL을 적용한 구성주의적 지도방안에 대해 연구하고자 한다. 또한, 이를 바탕으로 현장에서 교사들이 학습자의 음악에 대한 자기 주도적 학습능력, 문제 해결능력, 창의적인 음악성 계발을 위한 학습활동을 계획하고 실천해 나가는 과정에서 구성주의적 PBL 교수?학습이론의 이해와 적용에 기초가 되는 시사점을 도출하고자 한다. 결론적으로 중학교 2학년 음악과 감상수업에 있어서 PBL의 적용은 다음과 같은 시사점을 준다. 첫째, PBL을 적용한 음악 수업을 통해 학습자는 음악적 이해, 음악적 활동, 음악적 태도의 변화를 추구하며, 점차적으로 음악적 사고가 향상되고 문제를 보다 효율적으로 해결할 수 있는 능력을 기를 수 있다. 둘째, 학습자 자신의 음악적 능력, 적성, 필요, 흥미에 맞는 과제를 스스로 선택하여 자기 주도적으로 학습한 결과, 수업의 과정에서 흥미와 동기뿐만 아니라 열의를 가지고 참여하는 적극적이고 능동적인 학습자가 될 수 있다. 셋째, 학습자는 PBL 음악수업 과정에서 서로 협동하여 문제를 해결하는 협동학습자로서 책임감을 가지고 학습에 참여하게 된다. 또한 적극적인 참여를 통해 성공적 과제수행을 위해 서로 협동하게 되고 상호보완적인 팀웍을 향상시킬 수 있다. 넷째, PBL을 적용한 새로운 수업방식은 음악 과목에 대한 학습자들의 흥미와 관심을 높일 수 있고, 자기 주도적 학습능력의 향상, 정보검색 능력의 향상, 협동학습 능력의 향상 및 문제를 실제 생활에 적용하여 해결하는 능력향상에도 도움을 줄 것이다. 다섯째, PBL을 적용한 음악수업에서 교사는 구성주의 학습원리에 따라 단순한 지식의 전달자가 아닌 학습의 안내자, 조력자, 촉진자로서 역할을 수행하게 되며, 이로 인해 수업이 교사 중심이 아닌 학습자 중심으로 이루어질 수 있다. 마지막으로, 중학교 음악수업에 PBL을 적용해 봄으로써 음악교육의 새로운 가능성을 제시하였다.
In these days, education fields and Curricula at schools need the men who possess creative thinking, critical thinking and capability of problem solving in order to cope with the rapid changing of society. Therefore music education must be coincident with development of core competence over the simp...
In these days, education fields and Curricula at schools need the men who possess creative thinking, critical thinking and capability of problem solving in order to cope with the rapid changing of society. Therefore music education must be coincident with development of core competence over the simple comprehension of music theory, great singing, good playing the musical instruments and creative music activities. In the opinion of constructivism, teachers will have to carry out the role as guide, helper and facilitator for learning in order for students to compose initiated musical knowledges by their musical interests, experiences and personality. And therefore this study is purposed to develop the teaching plan for music appreciation class of the 2nd graders at middle school by reviewing preceding theories for constructivism and problem-based learning(PBL). As a conclusion, the applying for problem-based learning(PBL) theory to music appreciation class of the 2nd graders at middle school is suggested as follows. First, students can develop efficiently the music thinking and capability of problem solving in pursuit of changing for musical comprehension, activities and attitudes by problem-based learning(PBL) of music class. Second, students can become active learner by learner-initiated problem-based learning(PBL) a music of their own musical capabilities, interests, needs and wants. Third, students can become learners possessing responsibilities and co-workship by cooperative learning of problem-based learning(PBL). Forth, students can develop the musical interests, initiated learning, information searching, cooperative learning and problem solving for realities by problem-based learning(PBL). Fifth, music class can become not teacher-oriented but learner-oriented education by problem-based learning(PBL). Teachers carry out the role as guide, helper and facilitator for learning and students carry out the role as active and initiated learners. Lastly, this study applying for problem-based learning(PBL) to music appreciation class at middle school will suggest the new ability of teaching-learning model.
In these days, education fields and Curricula at schools need the men who possess creative thinking, critical thinking and capability of problem solving in order to cope with the rapid changing of society. Therefore music education must be coincident with development of core competence over the simple comprehension of music theory, great singing, good playing the musical instruments and creative music activities. In the opinion of constructivism, teachers will have to carry out the role as guide, helper and facilitator for learning in order for students to compose initiated musical knowledges by their musical interests, experiences and personality. And therefore this study is purposed to develop the teaching plan for music appreciation class of the 2nd graders at middle school by reviewing preceding theories for constructivism and problem-based learning(PBL). As a conclusion, the applying for problem-based learning(PBL) theory to music appreciation class of the 2nd graders at middle school is suggested as follows. First, students can develop efficiently the music thinking and capability of problem solving in pursuit of changing for musical comprehension, activities and attitudes by problem-based learning(PBL) of music class. Second, students can become active learner by learner-initiated problem-based learning(PBL) a music of their own musical capabilities, interests, needs and wants. Third, students can become learners possessing responsibilities and co-workship by cooperative learning of problem-based learning(PBL). Forth, students can develop the musical interests, initiated learning, information searching, cooperative learning and problem solving for realities by problem-based learning(PBL). Fifth, music class can become not teacher-oriented but learner-oriented education by problem-based learning(PBL). Teachers carry out the role as guide, helper and facilitator for learning and students carry out the role as active and initiated learners. Lastly, this study applying for problem-based learning(PBL) to music appreciation class at middle school will suggest the new ability of teaching-learning model.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.