현대 사회의 가족 구조에는 많은 변화가 나타나고 있다. 급격한 경제 발달에 의해 가족 형태의 분화, 팽배해진 물질주의와 개인주의, 결여된 공감 능력 등 가치관의 변화로 아동들은 크고 작은 심리적 어려움과 정서적인 갈등을 나타내고 있다. 이러한 불안한 사회적 환경 속에서 인간의 감정과 정서에 깊숙한 관계를 맺고 있는 것이 바로 색채이다. 색채는 인간의 감정을 자극하는 특징이 있기 때문에 우리가 느끼는 것 이상으로 색채로부터 다양한 영향을 받고 살아간다. 이처럼 성장 속도가 빠르고 주변 환경의 영향을 쉽게 받는 아동에게는 더욱 민감하게 반응한다. 특히, 아동의 그림은 그들의 내재된 심리를 표현하는 하나의 의사소통의 도구로서 그림 속에서 표현되는 색채는 아동의 정서적 상황을 대언해주는 매개체 역할을 한다. 따라서 본 논문은 아동화에 나타난 ...
현대 사회의 가족 구조에는 많은 변화가 나타나고 있다. 급격한 경제 발달에 의해 가족 형태의 분화, 팽배해진 물질주의와 개인주의, 결여된 공감 능력 등 가치관의 변화로 아동들은 크고 작은 심리적 어려움과 정서적인 갈등을 나타내고 있다. 이러한 불안한 사회적 환경 속에서 인간의 감정과 정서에 깊숙한 관계를 맺고 있는 것이 바로 색채이다. 색채는 인간의 감정을 자극하는 특징이 있기 때문에 우리가 느끼는 것 이상으로 색채로부터 다양한 영향을 받고 살아간다. 이처럼 성장 속도가 빠르고 주변 환경의 영향을 쉽게 받는 아동에게는 더욱 민감하게 반응한다. 특히, 아동의 그림은 그들의 내재된 심리를 표현하는 하나의 의사소통의 도구로서 그림 속에서 표현되는 색채는 아동의 정서적 상황을 대언해주는 매개체 역할을 한다. 따라서 본 논문은 아동화에 나타난 표현 요소 중 아동의 정서, 성격, 감정 등을 상징적으로 나타내는 색채 표현을 중심으로 하여 아동의 정서 함양을 위한 효과적인 지도방법을 연구하는 데 그 목적을 둔다. 이를 위해 Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성과 목적, 방법, 제한점을 제시하였고 Ⅱ장에서는 색채에 대한 기본적 개념을 제시하고 색채 심리를 알기 위한 이론적 근거를 기반으로 아동의 정서의 개념과 특징, 아동미술의 교육적 의의와 함께 아동화의 표현적 특징을 구체적으로 제시하였다. 본 연구의 사례분석을 위해 Ⅲ장에서는 일반적인 색채 분석법, 아동의 선호색채, 색채 표현의 상징적 의미 등의 선행 연구를 살펴보고 다양한 색채 학자들의 선행 연구를 비교·분석하였다. Ⅳ장에서는 색채가 투영된 정서 순화를 위한 프로그램을 위한 ‘감정 표현을 위한 프로그램’과 ‘놀이 유형의 프로그램’, ‘자아존중감 향상을 위한 프로그램’으로 총 3가지 활동으로 나누어 제시하여 효과적인 지도방법을 제시하였다. 본 수업을 통해 정서적으로 긍정적인 자극을 주는 것은 물론 미적 감각 향상도 함께 더하는 것에 그 목적을 두었으며, Ⅴ장에서는 결론을 제시하였다. 정서적, 인지적으로 가장 중요한 발달 시기에 있는 아동을 위한 색채 연구에 대한 지속적인 관심과 다양하고 창의적인 교육 환경이 제공되어야 할 것이며 색채 심리에 대한 기초적인 지식과 이론을 습득하여 미술교육의 질 또한 높일 수 있도록 지속적인 노력과 연구가 필요할 것이다.
현대 사회의 가족 구조에는 많은 변화가 나타나고 있다. 급격한 경제 발달에 의해 가족 형태의 분화, 팽배해진 물질주의와 개인주의, 결여된 공감 능력 등 가치관의 변화로 아동들은 크고 작은 심리적 어려움과 정서적인 갈등을 나타내고 있다. 이러한 불안한 사회적 환경 속에서 인간의 감정과 정서에 깊숙한 관계를 맺고 있는 것이 바로 색채이다. 색채는 인간의 감정을 자극하는 특징이 있기 때문에 우리가 느끼는 것 이상으로 색채로부터 다양한 영향을 받고 살아간다. 이처럼 성장 속도가 빠르고 주변 환경의 영향을 쉽게 받는 아동에게는 더욱 민감하게 반응한다. 특히, 아동의 그림은 그들의 내재된 심리를 표현하는 하나의 의사소통의 도구로서 그림 속에서 표현되는 색채는 아동의 정서적 상황을 대언해주는 매개체 역할을 한다. 따라서 본 논문은 아동화에 나타난 표현 요소 중 아동의 정서, 성격, 감정 등을 상징적으로 나타내는 색채 표현을 중심으로 하여 아동의 정서 함양을 위한 효과적인 지도방법을 연구하는 데 그 목적을 둔다. 이를 위해 Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성과 목적, 방법, 제한점을 제시하였고 Ⅱ장에서는 색채에 대한 기본적 개념을 제시하고 색채 심리를 알기 위한 이론적 근거를 기반으로 아동의 정서의 개념과 특징, 아동미술의 교육적 의의와 함께 아동화의 표현적 특징을 구체적으로 제시하였다. 본 연구의 사례분석을 위해 Ⅲ장에서는 일반적인 색채 분석법, 아동의 선호색채, 색채 표현의 상징적 의미 등의 선행 연구를 살펴보고 다양한 색채 학자들의 선행 연구를 비교·분석하였다. Ⅳ장에서는 색채가 투영된 정서 순화를 위한 프로그램을 위한 ‘감정 표현을 위한 프로그램’과 ‘놀이 유형의 프로그램’, ‘자아존중감 향상을 위한 프로그램’으로 총 3가지 활동으로 나누어 제시하여 효과적인 지도방법을 제시하였다. 본 수업을 통해 정서적으로 긍정적인 자극을 주는 것은 물론 미적 감각 향상도 함께 더하는 것에 그 목적을 두었으며, Ⅴ장에서는 결론을 제시하였다. 정서적, 인지적으로 가장 중요한 발달 시기에 있는 아동을 위한 색채 연구에 대한 지속적인 관심과 다양하고 창의적인 교육 환경이 제공되어야 할 것이며 색채 심리에 대한 기초적인 지식과 이론을 습득하여 미술교육의 질 또한 높일 수 있도록 지속적인 노력과 연구가 필요할 것이다.
There are many changes in the family structure of modern society. With the change of values such as family differentiation, prevailing materialism and individualism, lack of empathy by rapid economic development, children are characterized by large and small psychological difficulties and emotional ...
There are many changes in the family structure of modern society. With the change of values such as family differentiation, prevailing materialism and individualism, lack of empathy by rapid economic development, children are characterized by large and small psychological difficulties and emotional conflicts. It's color, which has a deep relationship with human feelings and emotions in this unstable social environment. Since color has a characteristic that stimulates human emotions, we live in various influences from color more than we feel. It's sensitive to children who grew up very fast and are easily affected by the surrounding environment. In particular, children's paintings are as tool of communication that expresses their inherent psychology and the colors expressed in the pictures act as mediators of their emotional situation. Therefore, the purpose of this study is to investigate effective teaching methods for the emotional development of children, focused on color expression to show children's emotions, personality, feedings, etc. symbolically among elements expressed in children's paintings. For this, Chapter I presented the necessity and purpose, methods, limitation of this study, Chapter II suggested the expressive characteristics of children's paintings with the concept and characteristics of children's emotions and the educational significance of children's art. For the case study of this study, III compared·analyzed the previous studies of various color psychologists by reviewing the previous studies of typical color analysis methods, children's preference color, the symbolic meaning of color expression. Chapter Ⅳ proposed effective guidance methods by dividing the programs for projected emotional refinement into 'Program for expressing emotions', 'Program for play types', 'Program for improving self-esteem. Its purpose was to add aesthetic enhancement as well as to give emotionally positive stimulation, Chapter V made a conclusion. We will have constant interest in color research and provide a diverse and creative educational environment for children in the most important developmental period emotionally, cognitively. Continuous efforts and research will be needed to increase the quality of art education by acquiring basic knowledge and theories about color psychology.
There are many changes in the family structure of modern society. With the change of values such as family differentiation, prevailing materialism and individualism, lack of empathy by rapid economic development, children are characterized by large and small psychological difficulties and emotional conflicts. It's color, which has a deep relationship with human feelings and emotions in this unstable social environment. Since color has a characteristic that stimulates human emotions, we live in various influences from color more than we feel. It's sensitive to children who grew up very fast and are easily affected by the surrounding environment. In particular, children's paintings are as tool of communication that expresses their inherent psychology and the colors expressed in the pictures act as mediators of their emotional situation. Therefore, the purpose of this study is to investigate effective teaching methods for the emotional development of children, focused on color expression to show children's emotions, personality, feedings, etc. symbolically among elements expressed in children's paintings. For this, Chapter I presented the necessity and purpose, methods, limitation of this study, Chapter II suggested the expressive characteristics of children's paintings with the concept and characteristics of children's emotions and the educational significance of children's art. For the case study of this study, III compared·analyzed the previous studies of various color psychologists by reviewing the previous studies of typical color analysis methods, children's preference color, the symbolic meaning of color expression. Chapter Ⅳ proposed effective guidance methods by dividing the programs for projected emotional refinement into 'Program for expressing emotions', 'Program for play types', 'Program for improving self-esteem. Its purpose was to add aesthetic enhancement as well as to give emotionally positive stimulation, Chapter V made a conclusion. We will have constant interest in color research and provide a diverse and creative educational environment for children in the most important developmental period emotionally, cognitively. Continuous efforts and research will be needed to increase the quality of art education by acquiring basic knowledge and theories about color psychology.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.