본 연구는 한 어린이집 원감과의 인터뷰를 통하여 어린이집 원감의 10년 동안의 삶의 경험을 내러티브 형식으로 들여다보며 어린이집 중간관리자로서 리더십을 형성하게 되는 과정을 살펴보고 이러한 리더십의 형성과정에서 어린이집 원감이 갖게 된 리더십이 무엇인지 그 특성을 탐색하며 어린이집 중간관리자의 리더십의 중요성과 역할의 모호함에 방향을 잡을 수 있는 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 본 연구는 목적에 따라 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 어린이집 중간관리자로서 원감의 리더십은 어떻게 형성되어져 가는가?
이를 위해 연구자는 논문 주제가 정해진 2016년 6월부터 9월까지 연구 참여자를 세 차례 만나 심층면담을 실시하였으며 면담시간은 평균적으로 120분 실시하였고, 면담자료는 신뢰도를 위해 녹음 자료를 당일 전사 하여 현장 노트로 사용하는 것을 원칙으로 하였다. 연구를 하는 중간 중간 메신저를 통해 더 알아야 할 것이나 궁금한 것에 대해 추가 질문을 하고 답변을 받는 식으로 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구를 통해 분석된 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 중간관리자로서 원감의 역할을 살펴보기 위해 초임원감시절부터 10년 경력의 원감이 되기까지 역할 적응과정을 살펴보면 ‘원감이라는 이름표달기’ ‘모호한 역할 수행하기’ ‘중간리더로서의 갈등 겪어가기’로 구분할 수 있었다. ‘원감의 이름표달기’단계에서는 어린이집 중간관리자로서의 원감이라는 지위를 갖게 된 연구 참여자의 삶의 이야기이다. A원감님의 원래 명칭은 전체주임교사 였으나, 학부모 운영위원회를 통해 원감이라는 명칭으로 바뀌게 되었다. ‘모호한 역할 수행하기’단계 에서는 초임원감의 역할 적응에 대해 이야기 하고 있는데, 기존의 업무에 더해진 새로운 중간관리자의 업무가 익숙하지 않아 어려움이 생겼고 초임 원감으로서 부딪히며 배워나가고 있었다. ‘중간리더로서 갈등 겪어가기’단계에서는 초임원감이라는 혼란의 시간 속에서 교사들과의 갈등을 겪는 시기를 이야기 하고 있었다.
둘째, 어린이집 중간관리자로서의 원감의 리더십의 형성과정을 살펴본 결과 ‘원장님의 카리스마 리더십 쫓아가기’ ‘나에게 맞지 않는 리더십으로 갈등 겪기’의 단계로 리더십의 방향을 원장님의 ‘카리스마 리더십’을 모델링하는 것으로 찾아갔지만 오히려 교사들과의 관계 속에서 어려움이 찾아왔고 ‘나에게 맞지 않는 리더십으로 갈등 겪기’ 단계를 거치며 ‘ 리더십의 문제점 인식하기’ ‘나만의 리더십 찾아가기’라는 나의 리더십에 대한 방향을 ...
본 연구는 한 어린이집 원감과의 인터뷰를 통하여 어린이집 원감의 10년 동안의 삶의 경험을 내러티브 형식으로 들여다보며 어린이집 중간관리자로서 리더십을 형성하게 되는 과정을 살펴보고 이러한 리더십의 형성과정에서 어린이집 원감이 갖게 된 리더십이 무엇인지 그 특성을 탐색하며 어린이집 중간관리자의 리더십의 중요성과 역할의 모호함에 방향을 잡을 수 있는 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 본 연구는 목적에 따라 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 어린이집 중간관리자로서 원감의 리더십은 어떻게 형성되어져 가는가?
이를 위해 연구자는 논문 주제가 정해진 2016년 6월부터 9월까지 연구 참여자를 세 차례 만나 심층면담을 실시하였으며 면담시간은 평균적으로 120분 실시하였고, 면담자료는 신뢰도를 위해 녹음 자료를 당일 전사 하여 현장 노트로 사용하는 것을 원칙으로 하였다. 연구를 하는 중간 중간 메신저를 통해 더 알아야 할 것이나 궁금한 것에 대해 추가 질문을 하고 답변을 받는 식으로 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구를 통해 분석된 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 중간관리자로서 원감의 역할을 살펴보기 위해 초임원감시절부터 10년 경력의 원감이 되기까지 역할 적응과정을 살펴보면 ‘원감이라는 이름표달기’ ‘모호한 역할 수행하기’ ‘중간리더로서의 갈등 겪어가기’로 구분할 수 있었다. ‘원감의 이름표달기’단계에서는 어린이집 중간관리자로서의 원감이라는 지위를 갖게 된 연구 참여자의 삶의 이야기이다. A원감님의 원래 명칭은 전체주임교사 였으나, 학부모 운영위원회를 통해 원감이라는 명칭으로 바뀌게 되었다. ‘모호한 역할 수행하기’단계 에서는 초임원감의 역할 적응에 대해 이야기 하고 있는데, 기존의 업무에 더해진 새로운 중간관리자의 업무가 익숙하지 않아 어려움이 생겼고 초임 원감으로서 부딪히며 배워나가고 있었다. ‘중간리더로서 갈등 겪어가기’단계에서는 초임원감이라는 혼란의 시간 속에서 교사들과의 갈등을 겪는 시기를 이야기 하고 있었다.
둘째, 어린이집 중간관리자로서의 원감의 리더십의 형성과정을 살펴본 결과 ‘원장님의 카리스마 리더십 쫓아가기’ ‘나에게 맞지 않는 리더십으로 갈등 겪기’의 단계로 리더십의 방향을 원장님의 ‘카리스마 리더십’을 모델링하는 것으로 찾아갔지만 오히려 교사들과의 관계 속에서 어려움이 찾아왔고 ‘나에게 맞지 않는 리더십으로 갈등 겪기’ 단계를 거치며 ‘ 리더십의 문제점 인식하기’ ‘나만의 리더십 찾아가기’라는 나의 리더십에 대한 방향을 돌리는 시작점이 될 수 있었고, 리더십에 대한 문제점을 상대방이 아닌 자신에게서 찾기 시작하였으며 자신의 리더십을 찾아가는 계기가 되었다.
셋째, ‘섬기는 리더십으로 변화하기’ 단계에서는 자라면서 현장에서 겪었던 다양한 경험들이 쌓여 A원감님만의 섬기는 리더십을 발견하고 강화하는 시기이다. ‘솔선수범하는 중간리더 되어가기’ ‘먼저 다가가는 중간리더 되어아기’ ‘방향을 잡아주는 중간리더로 이끌어가기’ 단계를 거치며 섬김의 리더십으로 변화하고 강화되면서 교사들과의 관계의 문제 뿐 아니라 역할수행에 있어서도 성공적인 리더십을 보이며 어린이집 구성원들에게 섬김을 통해 혼란 속에서 길을 잃지 않고 방향을 잡아주는 원감이 되어가고 있었다. 원감의 역할 중 중간관리자로서의 리더십을 확립하기 위해 교사들을 배려하고 도우며 먼저 나서서 궂은일도 마다하지 않는 원감의 섬김리더십은 일 뿐 아니라 관계의 중요성을 인식하고 원감으로서 관계의 중간 역할을 잘 수행할 수 있었고, 소통하는 어린이집을 만들어가는데 큰 역할을 해 낸 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 한 사람의 이야기를 내러티브를 통해 이야기하고 다시 이야기 하며 의미 있는 해석을 하고 그 해석을 통해 다른 연구와 연결시켜 일반화 시키는 과정에서 어린이집 중간관리자인 원감의 이야기를 그려내었다. 같은, 혹은 비슷한 입장의 유아교육기관 중간관리자가 리더십을 형성해 나가고 중간관리자로서 정체성을 확립해 나가는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 한 어린이집 원감과의 인터뷰를 통하여 어린이집 원감의 10년 동안의 삶의 경험을 내러티브 형식으로 들여다보며 어린이집 중간관리자로서 리더십을 형성하게 되는 과정을 살펴보고 이러한 리더십의 형성과정에서 어린이집 원감이 갖게 된 리더십이 무엇인지 그 특성을 탐색하며 어린이집 중간관리자의 리더십의 중요성과 역할의 모호함에 방향을 잡을 수 있는 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 본 연구는 목적에 따라 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 어린이집 중간관리자로서 원감의 리더십은 어떻게 형성되어져 가는가?
이를 위해 연구자는 논문 주제가 정해진 2016년 6월부터 9월까지 연구 참여자를 세 차례 만나 심층면담을 실시하였으며 면담시간은 평균적으로 120분 실시하였고, 면담자료는 신뢰도를 위해 녹음 자료를 당일 전사 하여 현장 노트로 사용하는 것을 원칙으로 하였다. 연구를 하는 중간 중간 메신저를 통해 더 알아야 할 것이나 궁금한 것에 대해 추가 질문을 하고 답변을 받는 식으로 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구를 통해 분석된 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 중간관리자로서 원감의 역할을 살펴보기 위해 초임원감시절부터 10년 경력의 원감이 되기까지 역할 적응과정을 살펴보면 ‘원감이라는 이름표달기’ ‘모호한 역할 수행하기’ ‘중간리더로서의 갈등 겪어가기’로 구분할 수 있었다. ‘원감의 이름표달기’단계에서는 어린이집 중간관리자로서의 원감이라는 지위를 갖게 된 연구 참여자의 삶의 이야기이다. A원감님의 원래 명칭은 전체주임교사 였으나, 학부모 운영위원회를 통해 원감이라는 명칭으로 바뀌게 되었다. ‘모호한 역할 수행하기’단계 에서는 초임원감의 역할 적응에 대해 이야기 하고 있는데, 기존의 업무에 더해진 새로운 중간관리자의 업무가 익숙하지 않아 어려움이 생겼고 초임 원감으로서 부딪히며 배워나가고 있었다. ‘중간리더로서 갈등 겪어가기’단계에서는 초임원감이라는 혼란의 시간 속에서 교사들과의 갈등을 겪는 시기를 이야기 하고 있었다.
둘째, 어린이집 중간관리자로서의 원감의 리더십의 형성과정을 살펴본 결과 ‘원장님의 카리스마 리더십 쫓아가기’ ‘나에게 맞지 않는 리더십으로 갈등 겪기’의 단계로 리더십의 방향을 원장님의 ‘카리스마 리더십’을 모델링하는 것으로 찾아갔지만 오히려 교사들과의 관계 속에서 어려움이 찾아왔고 ‘나에게 맞지 않는 리더십으로 갈등 겪기’ 단계를 거치며 ‘ 리더십의 문제점 인식하기’ ‘나만의 리더십 찾아가기’라는 나의 리더십에 대한 방향을 돌리는 시작점이 될 수 있었고, 리더십에 대한 문제점을 상대방이 아닌 자신에게서 찾기 시작하였으며 자신의 리더십을 찾아가는 계기가 되었다.
셋째, ‘섬기는 리더십으로 변화하기’ 단계에서는 자라면서 현장에서 겪었던 다양한 경험들이 쌓여 A원감님만의 섬기는 리더십을 발견하고 강화하는 시기이다. ‘솔선수범하는 중간리더 되어가기’ ‘먼저 다가가는 중간리더 되어아기’ ‘방향을 잡아주는 중간리더로 이끌어가기’ 단계를 거치며 섬김의 리더십으로 변화하고 강화되면서 교사들과의 관계의 문제 뿐 아니라 역할수행에 있어서도 성공적인 리더십을 보이며 어린이집 구성원들에게 섬김을 통해 혼란 속에서 길을 잃지 않고 방향을 잡아주는 원감이 되어가고 있었다. 원감의 역할 중 중간관리자로서의 리더십을 확립하기 위해 교사들을 배려하고 도우며 먼저 나서서 궂은일도 마다하지 않는 원감의 섬김리더십은 일 뿐 아니라 관계의 중요성을 인식하고 원감으로서 관계의 중간 역할을 잘 수행할 수 있었고, 소통하는 어린이집을 만들어가는데 큰 역할을 해 낸 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 한 사람의 이야기를 내러티브를 통해 이야기하고 다시 이야기 하며 의미 있는 해석을 하고 그 해석을 통해 다른 연구와 연결시켜 일반화 시키는 과정에서 어린이집 중간관리자인 원감의 이야기를 그려내었다. 같은, 혹은 비슷한 입장의 유아교육기관 중간관리자가 리더십을 형성해 나가고 중간관리자로서 정체성을 확립해 나가는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study was to investigate through a series of in-depth interviews. The study looked into the middle manager’s ten years of working experience at a child-care center and investigated the types of leadership she constructed in the process. The study hoped to provide a reference for ...
The purpose of this study was to investigate through a series of in-depth interviews. The study looked into the middle manager’s ten years of working experience at a child-care center and investigated the types of leadership she constructed in the process. The study hoped to provide a reference for the importance of the middle manager’s leadership skills and to help set a guiding direction for child-care teachers as a middle manager. The study results were as follows
Research question. How had a child-care teacher as a middle manager constructed her leadership through her working experience?
Three in-depth interviews with the participant was conducted from June to September, 2016. The interview session was on average 120 minutes long. The interviews were recorded and saved on the interview days and notes on the scenes were used for the credibility of this study. Additional information was retrieved through an on-line messenger. The research results were as follows.
First, the middle manager’s ten years of experience could be divided into the three following stages, ‘Attaining assistant leader title’, ‘Carrying out an ambiguous role of the middle manager’, and ‘Experiencing difficulties as a middle manager’. In the ‘Attaining assistant leader title’ stage, it told the story of the participant becoming an assistant leader. The assistant leader’s original title was ‘head teacher’ but the child-care center committee changed it to ‘Vice principle’. In the ‘Carrying out an ambiguous role of the middle manager’ stage, the participant went through difficult times adjusting to the new tasks. In the ‘Experiencing difficulties as a middle manager’ stage, the middle manager experienced difficult times experiencing conflicts with the child-care center teachers.
Second, the middle manager experienced two stages in her leadership forming process which are the following, ‘Pursuing the charismatic leadership of the head leader’, and ‘Experiencing difficulties of implementing a different kind of leadership’ stage. The middle manager tried to bench mark the ‘Charismatic leadership’ of the head leader but it only brought about conflicts with other child-care center teachers. This became a turning point for the middle manager to start finding her own leadership. The middle manager started to find leadership within herself.
Third, in the ‘Changing to a serving leadership’ stage the middle manager found her own leadership and strengthened it. She then went through the following stages, ‘Becoming an exemplary model of a middle manager’, ’Becoming a proactive middle manager’, and ‘Becoming a middle manager guiding other teachers’. After going through these stages, the middle manager’s leadership changed into a serving leadership and was able to solve not only conflicts between child-care center teachers but carried out tasks successfully. The servant leadership helped the middle manager to approach other teachers first and help them. Also, it helped her to play a ‘bridge’ role between teachers and made the child-care center a more communicative place.
The results of this study depicted the narrative of a middle manager through thoroughly interpreting her narrative story and relating it to different research studies. The study expects to help develop middle manager’s leaderships and establish their identities as middle managers.
The purpose of this study was to investigate through a series of in-depth interviews. The study looked into the middle manager’s ten years of working experience at a child-care center and investigated the types of leadership she constructed in the process. The study hoped to provide a reference for the importance of the middle manager’s leadership skills and to help set a guiding direction for child-care teachers as a middle manager. The study results were as follows
Research question. How had a child-care teacher as a middle manager constructed her leadership through her working experience?
Three in-depth interviews with the participant was conducted from June to September, 2016. The interview session was on average 120 minutes long. The interviews were recorded and saved on the interview days and notes on the scenes were used for the credibility of this study. Additional information was retrieved through an on-line messenger. The research results were as follows.
First, the middle manager’s ten years of experience could be divided into the three following stages, ‘Attaining assistant leader title’, ‘Carrying out an ambiguous role of the middle manager’, and ‘Experiencing difficulties as a middle manager’. In the ‘Attaining assistant leader title’ stage, it told the story of the participant becoming an assistant leader. The assistant leader’s original title was ‘head teacher’ but the child-care center committee changed it to ‘Vice principle’. In the ‘Carrying out an ambiguous role of the middle manager’ stage, the participant went through difficult times adjusting to the new tasks. In the ‘Experiencing difficulties as a middle manager’ stage, the middle manager experienced difficult times experiencing conflicts with the child-care center teachers.
Second, the middle manager experienced two stages in her leadership forming process which are the following, ‘Pursuing the charismatic leadership of the head leader’, and ‘Experiencing difficulties of implementing a different kind of leadership’ stage. The middle manager tried to bench mark the ‘Charismatic leadership’ of the head leader but it only brought about conflicts with other child-care center teachers. This became a turning point for the middle manager to start finding her own leadership. The middle manager started to find leadership within herself.
Third, in the ‘Changing to a serving leadership’ stage the middle manager found her own leadership and strengthened it. She then went through the following stages, ‘Becoming an exemplary model of a middle manager’, ’Becoming a proactive middle manager’, and ‘Becoming a middle manager guiding other teachers’. After going through these stages, the middle manager’s leadership changed into a serving leadership and was able to solve not only conflicts between child-care center teachers but carried out tasks successfully. The servant leadership helped the middle manager to approach other teachers first and help them. Also, it helped her to play a ‘bridge’ role between teachers and made the child-care center a more communicative place.
The results of this study depicted the narrative of a middle manager through thoroughly interpreting her narrative story and relating it to different research studies. The study expects to help develop middle manager’s leaderships and establish their identities as middle managers.
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