2001년 발생한 9.11테러 이후 중국은 새로운 강대국으로 부상하게 되었고, 대내적으로는 고도의 경제성장과 질적인 군사력 현대화를 통해, 대외적으로는 향후 미국 주도의 패권적 지위를 거부하고 동북아시아 지역에서는 지배국으로서의 지위를 얻기 위해, 미국 중심의 국제질서를 반대하며 미국의 패권에 도전하고 있다.
이러한 중국의 행보는 우리의 한반도 안보전략에 최대의 변수가 될 것이며, 또한, 우리의 대중국 정책 성패에 따라 국익이 좌우될 수 있으므로, 중국의 위협을 집중 연구할 필요성이 느꼈다.
따라서 본 논문은 탈냉전...
2001년 발생한 9.11테러 이후 중국은 새로운 강대국으로 부상하게 되었고, 대내적으로는 고도의 경제성장과 질적인 군사력 현대화를 통해, 대외적으로는 향후 미국 주도의 패권적 지위를 거부하고 동북아시아 지역에서는 지배국으로서의 지위를 얻기 위해, 미국 중심의 국제질서를 반대하며 미국의 패권에 도전하고 있다.
이러한 중국의 행보는 우리의 한반도 안보전략에 최대의 변수가 될 것이며, 또한, 우리의 대중국 정책 성패에 따라 국익이 좌우될 수 있으므로, 중국의 위협을 집중 연구할 필요성이 느꼈다.
따라서 본 논문은 탈냉전 이후 진행된 중국의 국력신장과 위상 증대, 중국의 군사전략 변화에 따른 군사력 증강을 살펴봄으로써, 한반도 안보를 위해 우리가 지향해야 할 안보적 대응방안을 도출하고자 하였다.
연구결과, 시진핑 시기의 중국은 국력신장과 군사력 증강을 통해 다음과 같은 문제점을 야기하고 있다. 첫째, 중국의 정치·외교적 측면에서의 국가적 위상 증대는 역내 불확실성을 증대시키고 있다. 둘째, 아·태 지역에서의 미·중, 중·일 간 세력경쟁 및 대립관계를 심화시키고 있다. 셋째, 역내 미국 주도의 동맹구조의 미세균열 가능성이 증가시킬 수 있다. 마지막으로, 한·중 양자관계 관리의 어려움 증대와 한국이 원치 않는 ‘선택의 딜레마’에 봉착할 수 있는 위험성을 증가시킬 수 있다.
이에 따라, 중국의 군사력 증강은 국익과 한반도 통일, 시장경제에 지대한 영향을 행사할 수 있기 때문에 우리는 다음과 같은 안보적 대응방안을 강구해야 한다.
첫째, 확고한 한·미 연합방위체계 구축, 미사일 방어체계 구축, 한반도 안보상황에 부합된 군사력 건설과 같이 군사적 안보능력을 강화해야 한다.
둘째, 한국전쟁 이후 지금까지 유일한 동맹국으로 한국 안보에 지대한 영향을 행사하고 있는 한·미 동맹을 군사적 측면에서 더욱 공고히 해야 한다.
셋째, ‘영원한 우방도, 영원한 적도 없다’는 말처럼 지역적·전통적으로 우리와 밀접한 관계를 가지고 있고, 한반도 통일에 지대한 영향을 미치는 중국과 경제뿐만 아니라 군사분야 등 제 분야를 통합한 전략적 동반자 관계를 구축해야 한다.
마지막으로, 동북아지역은 미·일·중·러 뿐만 아니라, 많은 국가들의 이해관계가 첨예하게 대립하는 지역이므로, 반드시 동북아 다자안보 협력체계를 구축해야 한다.
결론적으로, 우리는 우리의 목표인 국가번영과 한반도 통일을 이루기 위해 고정된 사고보다는 전략적 유연성을 가지고 안보적 대응 방안을 강구해야 할 것이다.
2001년 발생한 9.11테러 이후 중국은 새로운 강대국으로 부상하게 되었고, 대내적으로는 고도의 경제성장과 질적인 군사력 현대화를 통해, 대외적으로는 향후 미국 주도의 패권적 지위를 거부하고 동북아시아 지역에서는 지배국으로서의 지위를 얻기 위해, 미국 중심의 국제질서를 반대하며 미국의 패권에 도전하고 있다.
이러한 중국의 행보는 우리의 한반도 안보전략에 최대의 변수가 될 것이며, 또한, 우리의 대중국 정책 성패에 따라 국익이 좌우될 수 있으므로, 중국의 위협을 집중 연구할 필요성이 느꼈다.
따라서 본 논문은 탈냉전 이후 진행된 중국의 국력신장과 위상 증대, 중국의 군사전략 변화에 따른 군사력 증강을 살펴봄으로써, 한반도 안보를 위해 우리가 지향해야 할 안보적 대응방안을 도출하고자 하였다.
연구결과, 시진핑 시기의 중국은 국력신장과 군사력 증강을 통해 다음과 같은 문제점을 야기하고 있다. 첫째, 중국의 정치·외교적 측면에서의 국가적 위상 증대는 역내 불확실성을 증대시키고 있다. 둘째, 아·태 지역에서의 미·중, 중·일 간 세력경쟁 및 대립관계를 심화시키고 있다. 셋째, 역내 미국 주도의 동맹구조의 미세균열 가능성이 증가시킬 수 있다. 마지막으로, 한·중 양자관계 관리의 어려움 증대와 한국이 원치 않는 ‘선택의 딜레마’에 봉착할 수 있는 위험성을 증가시킬 수 있다.
이에 따라, 중국의 군사력 증강은 국익과 한반도 통일, 시장경제에 지대한 영향을 행사할 수 있기 때문에 우리는 다음과 같은 안보적 대응방안을 강구해야 한다.
첫째, 확고한 한·미 연합방위체계 구축, 미사일 방어체계 구축, 한반도 안보상황에 부합된 군사력 건설과 같이 군사적 안보능력을 강화해야 한다.
둘째, 한국전쟁 이후 지금까지 유일한 동맹국으로 한국 안보에 지대한 영향을 행사하고 있는 한·미 동맹을 군사적 측면에서 더욱 공고히 해야 한다.
셋째, ‘영원한 우방도, 영원한 적도 없다’는 말처럼 지역적·전통적으로 우리와 밀접한 관계를 가지고 있고, 한반도 통일에 지대한 영향을 미치는 중국과 경제뿐만 아니라 군사분야 등 제 분야를 통합한 전략적 동반자 관계를 구축해야 한다.
마지막으로, 동북아지역은 미·일·중·러 뿐만 아니라, 많은 국가들의 이해관계가 첨예하게 대립하는 지역이므로, 반드시 동북아 다자안보 협력체계를 구축해야 한다.
결론적으로, 우리는 우리의 목표인 국가번영과 한반도 통일을 이루기 위해 고정된 사고보다는 전략적 유연성을 가지고 안보적 대응 방안을 강구해야 할 것이다.
Since the 2001 terrorist attacks that occurred in 2001, China's new and becoming dominant powers in the outwardly and rapid economic growth and qualitative modernization, military power.In Northeast Asia, and refuse hegemony led by the United States in the future in public status to obtain the statu...
Since the 2001 terrorist attacks that occurred in 2001, China's new and becoming dominant powers in the outwardly and rapid economic growth and qualitative modernization, military power.In Northeast Asia, and refuse hegemony led by the United States in the future in public status to obtain the status as jibaeguk, the United States in the centre of the international order.Critics, challenging the supremacy of the United States.
The Chinese move is our strategy in the security situation on the Korean peninsula's largest variable, will be, our China policy success may depend, in accordance with national interests.Felt the need to focus on exploring the threat of China.
Therefore, this journal has since end of the Cold War phase, and China's national military strategic transformation of China in accordance with its military buildup by looking for, for the security situation on the Korean peninsula.What we need to strive for security measures to reach.
Studies show that of Xi Jinping, China is following through the national and military build-up causing its share of problems. First, China's national status in the political and diplomatic aspects are designed to increase and increase the level of uncertainty in the region. Second, competition between Korea and Japan, of the forces of the United States and in the Asia-Pacific region and deepen the conflict. Third, the regional structure may increase the possibility of fine cracks of the U.S.-led alliance. Finally, China, South Korea does not want them, and to increase the challenge of managing bilateral relations ‘choice dilemma’, which can increase the risk that can run into.
Thus, the reunification and national interests is China's military buildup, a market economy because we can be a great influence on the following security measures.Should be explored.
First, a steadfast U.S. combined defense system deployment, for building a missile defense system, comply with the security situation on the Korean peninsula as military buildup and military security capabilities should be strengthened.
Second, since the Korean War, the only security and to a great influence on a South Korean ally, U.S. military more solidly to do in terms of the alliance.
Third, in like ‘eternal allies, never permanent.’ traditionally have a close relationship with us and regional and reunification by a profound influence.China and the economy as well as military applications such as a strategic partnership to consolidate my field should be deployed.
Finally, the U.S. Northeast Asia, as well as States, Japan, China and Russia, many countries ' interests are on the fault line areas, so must the Northeast Asia Multilateral Security.It should be a cooperative system.
In conclusion, we are fixed in order to achieve our goal of national prosperity and reunification of the accident rather than strategic flexibility with security measures is explored.I'll do it.
Since the 2001 terrorist attacks that occurred in 2001, China's new and becoming dominant powers in the outwardly and rapid economic growth and qualitative modernization, military power.In Northeast Asia, and refuse hegemony led by the United States in the future in public status to obtain the status as jibaeguk, the United States in the centre of the international order.Critics, challenging the supremacy of the United States.
The Chinese move is our strategy in the security situation on the Korean peninsula's largest variable, will be, our China policy success may depend, in accordance with national interests.Felt the need to focus on exploring the threat of China.
Therefore, this journal has since end of the Cold War phase, and China's national military strategic transformation of China in accordance with its military buildup by looking for, for the security situation on the Korean peninsula.What we need to strive for security measures to reach.
Studies show that of Xi Jinping, China is following through the national and military build-up causing its share of problems. First, China's national status in the political and diplomatic aspects are designed to increase and increase the level of uncertainty in the region. Second, competition between Korea and Japan, of the forces of the United States and in the Asia-Pacific region and deepen the conflict. Third, the regional structure may increase the possibility of fine cracks of the U.S.-led alliance. Finally, China, South Korea does not want them, and to increase the challenge of managing bilateral relations ‘choice dilemma’, which can increase the risk that can run into.
Thus, the reunification and national interests is China's military buildup, a market economy because we can be a great influence on the following security measures.Should be explored.
First, a steadfast U.S. combined defense system deployment, for building a missile defense system, comply with the security situation on the Korean peninsula as military buildup and military security capabilities should be strengthened.
Second, since the Korean War, the only security and to a great influence on a South Korean ally, U.S. military more solidly to do in terms of the alliance.
Third, in like ‘eternal allies, never permanent.’ traditionally have a close relationship with us and regional and reunification by a profound influence.China and the economy as well as military applications such as a strategic partnership to consolidate my field should be deployed.
Finally, the U.S. Northeast Asia, as well as States, Japan, China and Russia, many countries ' interests are on the fault line areas, so must the Northeast Asia Multilateral Security.It should be a cooperative system.
In conclusion, we are fixed in order to achieve our goal of national prosperity and reunification of the accident rather than strategic flexibility with security measures is explored.I'll do it.
주제어
#중국 국력 위상 군사전략 군사력 한국의 안보
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.