본 연구는 전국의 중∙고등학교 학생들을 대상으로 체육교사의 교수행동이 학생들이 인지하는 체육교사신뢰에 미치는 영향을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 중∙고등학교 학생들을 모집단으로 설정한 후 편의표집법(convenience ...
국 문 초 록
체육교사의 교수행동이 학생들이 인지하는 체육교사신뢰에 미치는 영향
고려대학교 교육대학원 체육교육전공 김주영
본 연구는 전국의 중∙고등학교 학생들을 대상으로 체육교사의 교수행동이 학생들이 인지하는 체육교사신뢰에 미치는 영향을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 중∙고등학교 학생들을 모집단으로 설정한 후 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 자료를 수집하였다. 총 509명을 대상으로 자료가 수집되어 연구에 활용되었으며 수집된 자료의 정규성과 측정도구의 타당도를 검증하기 위하여 SPSS 21.0을 이용한 기술통계분석과 신뢰도 분석(reliability analysis) 및 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis), 확인적 요인분석(Confirmatory Factor Analysis)을 실시하였다. 그리고 대상자들의 특성에 따른 체육교사 교수행동 및 체육교사신뢰의 차이를 규명하기 위하여 독립표본 T-검정(Independent t-test)을 실시하였다. 그리고 이들 요인 간 관계를 규명하기 위하여 상관분석(Correlation Analysis)과 Amos 21.0을 이용하여 경로분석(Path Analysis)을 실시하였다. 이러한 절차에 따라 결과는 다음과 같이 도출 되었다. 첫째, 체육수업에 참가한 학생들의 성별과 소속에 따라 체육교사의 교수행동은 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 체육수업에 참가한 학생들의 성별과 소속에 따라 체육교사신뢰는 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 체육교사의 교수행동과 체육교사신뢰의 관계에서는 교수행동이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
국 문 초 록
체육교사의 교수행동이 학생들이 인지하는 체육교사신뢰에 미치는 영향
고려대학교 교육대학원 체육교육전공 김주영
본 연구는 전국의 중∙고등학교 학생들을 대상으로 체육교사의 교수행동이 학생들이 인지하는 체육교사신뢰에 미치는 영향을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 중∙고등학교 학생들을 모집단으로 설정한 후 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 자료를 수집하였다. 총 509명을 대상으로 자료가 수집되어 연구에 활용되었으며 수집된 자료의 정규성과 측정도구의 타당도를 검증하기 위하여 SPSS 21.0을 이용한 기술통계분석과 신뢰도 분석(reliability analysis) 및 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis), 확인적 요인분석(Confirmatory Factor Analysis)을 실시하였다. 그리고 대상자들의 특성에 따른 체육교사 교수행동 및 체육교사신뢰의 차이를 규명하기 위하여 독립표본 T-검정(Independent t-test)을 실시하였다. 그리고 이들 요인 간 관계를 규명하기 위하여 상관분석(Correlation Analysis)과 Amos 21.0을 이용하여 경로분석(Path Analysis)을 실시하였다. 이러한 절차에 따라 결과는 다음과 같이 도출 되었다. 첫째, 체육수업에 참가한 학생들의 성별과 소속에 따라 체육교사의 교수행동은 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 체육수업에 참가한 학생들의 성별과 소속에 따라 체육교사신뢰는 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 체육교사의 교수행동과 체육교사신뢰의 관계에서는 교수행동이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The Effect of teaching behaviors on teacher-trust of middle & high school students in physical education
Kim, Ju-Yeong Department of Physical Education The Graduate school of Education Korea University
The purpose of this study was to verify the relat...
Abstract
The Effect of teaching behaviors on teacher-trust of middle & high school students in physical education
Kim, Ju-Yeong Department of Physical Education The Graduate school of Education Korea University
The purpose of this study was to verify the relationship between Teaching Behavior and Teacher-trust on middle & high school students. In compliance with the purpose, the nationwide middle & high school students were set as population, and 509 copies of data were collected utilized in study, using of random sampling method. To comply with the purpose, the construct validity and the reliability of measured data were verified by using of SPSS 21.0 & AMOS 21.0 program. In addition, for the relationship between Teaching Behavior and Teacher-trust, the difference between Teaching Behavior and Teacher-trust according to the character of middle & high school students and the level of participation were analyzed by Independent T test and One way ANOVA with SPSS 21.0 program, and the relationships between the related factors were analyzed by Path analysis. The results were as follows: First, for the difference between sex and group, according to the level of Teaching Behavior. Second, for the difference between sex and group, according to the level of and Teacher-trust. Third, for the relationship between Teaching Behavior and Teacher-trust on middle & high school students, Teaching Behavior of physical education teacher had positive effect on Teacher-trust on middle & high school students.
Abstract
The Effect of teaching behaviors on teacher-trust of middle & high school students in physical education
Kim, Ju-Yeong Department of Physical Education The Graduate school of Education Korea University
The purpose of this study was to verify the relationship between Teaching Behavior and Teacher-trust on middle & high school students. In compliance with the purpose, the nationwide middle & high school students were set as population, and 509 copies of data were collected utilized in study, using of random sampling method. To comply with the purpose, the construct validity and the reliability of measured data were verified by using of SPSS 21.0 & AMOS 21.0 program. In addition, for the relationship between Teaching Behavior and Teacher-trust, the difference between Teaching Behavior and Teacher-trust according to the character of middle & high school students and the level of participation were analyzed by Independent T test and One way ANOVA with SPSS 21.0 program, and the relationships between the related factors were analyzed by Path analysis. The results were as follows: First, for the difference between sex and group, according to the level of Teaching Behavior. Second, for the difference between sex and group, according to the level of and Teacher-trust. Third, for the relationship between Teaching Behavior and Teacher-trust on middle & high school students, Teaching Behavior of physical education teacher had positive effect on Teacher-trust on middle & high school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.