본 연구는 고등학생의 진로정체감 지위에 따른 진로태도성숙과 진로준비행동의 차이를 살펴봄으로써 진로정체감 지위에 따른 진로발달의 태도적인 측면과 행동적인 측면을 통합적으로 살펴보고자 하였다. 연구 대상은 서울시에 위치한 자율형 공립고등학교에 재학 중인 1~3학년 고등학생을 대상으로 하여 총 415부(남자 179명, 여자 235명)의 자료를 사용하였고, 빈도분석, ...
본 연구는 고등학생의 진로정체감 지위에 따른 진로태도성숙과 진로준비행동의 차이를 살펴봄으로써 진로정체감 지위에 따른 진로발달의 태도적인 측면과 행동적인 측면을 통합적으로 살펴보고자 하였다. 연구 대상은 서울시에 위치한 자율형 공립고등학교에 재학 중인 1~3학년 고등학생을 대상으로 하여 총 415부(남자 179명, 여자 235명)의 자료를 사용하였고, 빈도분석, 상관분석, 군집분석, 다변량 분산분석, 판별분석을 실시하였다. 연구도구는 진로정체감 지위 척도(Polfeli, et al., 2011)와 진로태도성숙 척도(이기학, 한종철, 1997), 진로준비행동 척도(박완성, 2003)를 사용하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 군집분석과 군집분석의 타당성 평가를 통해 VISA모형을 제안한 Porfeli 등(2011)의 연구 결과에서 미분화 지위를 제외한 성취, 탐색유예, 유예, 유실, 혼미 지위라는 5개의 군집 수가 더욱 적합하다는 것이 확인되었다. 진로정체감 지위를 바탕으로 한 군집분석이 유의미하게 이루어졌는지 검토하기 위해 다변량 분산분석(MANOVA)과 판별분석을 실시한 결과, 5개의 군집 간에 VISA의 하위차원의 유의미한 차이가 나타났으며 유의미한 판별식이 도출되어 96.1%의 집단이 정확히 분류되었다는 결과가 제시되었다. 위의 군집분석 결과는 Porfeli 등(2011)이 제안한 VISA모형의 6개의 진로정체감 지위에서 미분화 지위를 제외한 결과이다. 둘째, 성취, 탐색유예, 유예, 유실, 혼미 지위간의 진로발달의 태도적인 측면인 진로태도성숙과 진로발달의 행동적인 측면인 진로준비행동의 수준에는 유의미한 차이가 있었다. 사후 검정 결과, 진로태도성숙은 혼미< 유예< 유실< 성취 지위, 혼미< 탐색유예< 성취 지위 순으로 유의미한 차이가 나타났다. 진로준비행동은 혼미< 유예< 탐색유예 및 성취 지위, 혼미< 유실< 탐색유예 및 성취 지위 순으로 유의미한 차이가 나타났다. 본 연구에서 진로정체감 지위는 개인의 올바른 진로선택과 결정을 위해 갖추어야 하는 태도 수준은 성취, 유실, 탐색유예, 유예, 혼미 지위 순이었으며, 개인에게 맞는 진로분야를 결정하기 위한 탐색과 선택한 진로에 대한 준비활동을 나타내는 행동 수준은 성취, 탐색유예, 유실, 유예, 혼미 지위 순이었다. 본 연구는 고등학생의 진로정체감 지위가 어떻게 구분되는 지 살펴보고 진로정체감 지위에 따른 진로발달(진로태도성숙, 진로준비행동)의 차이를 확인하고자 한다.
본 연구는 고등학생의 진로정체감 지위에 따른 진로태도성숙과 진로준비행동의 차이를 살펴봄으로써 진로정체감 지위에 따른 진로발달의 태도적인 측면과 행동적인 측면을 통합적으로 살펴보고자 하였다. 연구 대상은 서울시에 위치한 자율형 공립고등학교에 재학 중인 1~3학년 고등학생을 대상으로 하여 총 415부(남자 179명, 여자 235명)의 자료를 사용하였고, 빈도분석, 상관분석, 군집분석, 다변량 분산분석, 판별분석을 실시하였다. 연구도구는 진로정체감 지위 척도(Polfeli, et al., 2011)와 진로태도성숙 척도(이기학, 한종철, 1997), 진로준비행동 척도(박완성, 2003)를 사용하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 군집분석과 군집분석의 타당성 평가를 통해 VISA모형을 제안한 Porfeli 등(2011)의 연구 결과에서 미분화 지위를 제외한 성취, 탐색유예, 유예, 유실, 혼미 지위라는 5개의 군집 수가 더욱 적합하다는 것이 확인되었다. 진로정체감 지위를 바탕으로 한 군집분석이 유의미하게 이루어졌는지 검토하기 위해 다변량 분산분석(MANOVA)과 판별분석을 실시한 결과, 5개의 군집 간에 VISA의 하위차원의 유의미한 차이가 나타났으며 유의미한 판별식이 도출되어 96.1%의 집단이 정확히 분류되었다는 결과가 제시되었다. 위의 군집분석 결과는 Porfeli 등(2011)이 제안한 VISA모형의 6개의 진로정체감 지위에서 미분화 지위를 제외한 결과이다. 둘째, 성취, 탐색유예, 유예, 유실, 혼미 지위간의 진로발달의 태도적인 측면인 진로태도성숙과 진로발달의 행동적인 측면인 진로준비행동의 수준에는 유의미한 차이가 있었다. 사후 검정 결과, 진로태도성숙은 혼미< 유예< 유실< 성취 지위, 혼미< 탐색유예< 성취 지위 순으로 유의미한 차이가 나타났다. 진로준비행동은 혼미< 유예< 탐색유예 및 성취 지위, 혼미< 유실< 탐색유예 및 성취 지위 순으로 유의미한 차이가 나타났다. 본 연구에서 진로정체감 지위는 개인의 올바른 진로선택과 결정을 위해 갖추어야 하는 태도 수준은 성취, 유실, 탐색유예, 유예, 혼미 지위 순이었으며, 개인에게 맞는 진로분야를 결정하기 위한 탐색과 선택한 진로에 대한 준비활동을 나타내는 행동 수준은 성취, 탐색유예, 유실, 유예, 혼미 지위 순이었다. 본 연구는 고등학생의 진로정체감 지위가 어떻게 구분되는 지 살펴보고 진로정체감 지위에 따른 진로발달(진로태도성숙, 진로준비행동)의 차이를 확인하고자 한다.
The purpose of this study is to examine the attitudinal and behavioral aspects of career development according to career identity status by examining the difference of career attitude maturity and career preparation behavior according to career identity status of high school students. The total stud...
The purpose of this study is to examine the attitudinal and behavioral aspects of career development according to career identity status by examining the difference of career attitude maturity and career preparation behavior according to career identity status of high school students. The total study subjects are 413 high school students composed of 179 male students(43.2%) and 235 female students(56.8%). The data was statistically analyzed through the methods such as frequency analysis, correlation analysis, cluster analysis, multivariate dispersion Analysis, and discriminant analysis. For the measurement of this study, the career identity status scale (Porfeli, Lee, Vondracek, & Weigold, 2011), the career attitude maturity scale (Lee Ki-hak, Han Jong-chul, 1997) and career preparation behavior scale(Park Wan-seong, 2003) are used. Results of this study are presented as followings. First, in this study, the number of clusters of achievement, searching moratorium, foreclosed and diffused statuses excluding undifferentiated status in the results of Porfeli et al.(2011) is more appropriate. In order to examine whether cluster analysis based on career identity status was meaningful, MANOVA(multivariate analysis of variance) and discriminant analysis were conducted. As a result, significant differences were found in the lower dimension of VISA among the five clusters and derived significant discriminant equation classified correctly 96.1% of subject of study. The results of the above cluster analysis are the result of excluding undifferentiated status from the six career identity status of the VISA model proposed by Porfeli et al.(2011). Second, there was a significant difference in the level of career attitude maturity and career preparation behavior between achievement, searching moratorium, moratorium, foreclosed, diffused statuses. As a result of the post test, the career attitude maturity showed a significant difference in the order of diffused< moratorium< foreclosed< Achievement status, diffused< searching moratorium< Achievement status. Career preparation behaviors showed a significant difference in order of diffused< moratorium< searching moratorium and achievement status, diffused< foreclosed< searching moratorium and achievement status. In the present study, the degree of attitude to decide the right career choice and decision of individuals of career identity status was the order of achievement, foreclosed, searching moratorium, moratorium, diffused status. The level of behavior to indicate exploration to determine career field to suit individual and preparation activity for the selected career of career identity status was in order of achievement, searching moratorium, foreclosed, moratorium, diffused status. In conclusion, this study has an importance in identifying the differences in career development(career attitude maturity, career preparation behavior) according to the career identity status of high school students.
The purpose of this study is to examine the attitudinal and behavioral aspects of career development according to career identity status by examining the difference of career attitude maturity and career preparation behavior according to career identity status of high school students. The total study subjects are 413 high school students composed of 179 male students(43.2%) and 235 female students(56.8%). The data was statistically analyzed through the methods such as frequency analysis, correlation analysis, cluster analysis, multivariate dispersion Analysis, and discriminant analysis. For the measurement of this study, the career identity status scale (Porfeli, Lee, Vondracek, & Weigold, 2011), the career attitude maturity scale (Lee Ki-hak, Han Jong-chul, 1997) and career preparation behavior scale(Park Wan-seong, 2003) are used. Results of this study are presented as followings. First, in this study, the number of clusters of achievement, searching moratorium, foreclosed and diffused statuses excluding undifferentiated status in the results of Porfeli et al.(2011) is more appropriate. In order to examine whether cluster analysis based on career identity status was meaningful, MANOVA(multivariate analysis of variance) and discriminant analysis were conducted. As a result, significant differences were found in the lower dimension of VISA among the five clusters and derived significant discriminant equation classified correctly 96.1% of subject of study. The results of the above cluster analysis are the result of excluding undifferentiated status from the six career identity status of the VISA model proposed by Porfeli et al.(2011). Second, there was a significant difference in the level of career attitude maturity and career preparation behavior between achievement, searching moratorium, moratorium, foreclosed, diffused statuses. As a result of the post test, the career attitude maturity showed a significant difference in the order of diffused< moratorium< foreclosed< Achievement status, diffused< searching moratorium< Achievement status. Career preparation behaviors showed a significant difference in order of diffused< moratorium< searching moratorium and achievement status, diffused< foreclosed< searching moratorium and achievement status. In the present study, the degree of attitude to decide the right career choice and decision of individuals of career identity status was the order of achievement, foreclosed, searching moratorium, moratorium, diffused status. The level of behavior to indicate exploration to determine career field to suit individual and preparation activity for the selected career of career identity status was in order of achievement, searching moratorium, foreclosed, moratorium, diffused status. In conclusion, this study has an importance in identifying the differences in career development(career attitude maturity, career preparation behavior) according to the career identity status of high school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.