본 논문에서는 오브라도르스(Fernandos J. Obradors, 1897-1945)의 《스페인 예술가곡집 Canciones Cl?sicas Espa?olas》 2권이 분석 연구된다. 이미 많이 연주되고 연구되어진 1권에 이어 아직 국내 연구가 이루어지지 않은 2권을 집중적으로 분석하였다. 2권은 다양한 주제의 총 다섯 곡으로 구성된 모음집이다. 1곡과 3곡은 작자미상의 가사이고 2, 4, 5곡은 세르반테스(Miguel de Cervantes, 1547-1616) 등 16세기부터 18세기의 스페인 유명 작가들의 글을 사용하였다. 제1곡 〈티라나 델 사란디요 Tirana del Zarandillo〉에서는 자기도취에 빠진 약삭빠른 주인공이 스페인 전통음악의 한 장르인 티라나를 부른다. 반음계의 진행이 많고, 스페인 음악의 특징인 당김음을 볼 수 있다. 프레이즈 끝에 꾸밈음을 사용하여 장식하였다. 제2곡 〈충고 Consejo〉는 여자는 유리 같기에 시험해 보지 말아야 하며, 깨질 위험이 있는 곳에 놓으면 안된다는 내용이다. 노래 선율과 반주에서 계속적으로 사용된 스타카토는 “Vidrio(유리)”를 표현한 것으로 볼 수 있다. 빠른 템포로 진행되는 제3곡 〈엘 툼바 이 레 El tumba y l?〉는 철없는 순진한 ...
본 논문에서는 오브라도르스(Fernandos J. Obradors, 1897-1945)의 《스페인 예술가곡집 Canciones Cl?sicas Espa?olas》 2권이 분석 연구된다. 이미 많이 연주되고 연구되어진 1권에 이어 아직 국내 연구가 이루어지지 않은 2권을 집중적으로 분석하였다. 2권은 다양한 주제의 총 다섯 곡으로 구성된 모음집이다. 1곡과 3곡은 작자미상의 가사이고 2, 4, 5곡은 세르반테스(Miguel de Cervantes, 1547-1616) 등 16세기부터 18세기의 스페인 유명 작가들의 글을 사용하였다. 제1곡 〈티라나 델 사란디요 Tirana del Zarandillo〉에서는 자기도취에 빠진 약삭빠른 주인공이 스페인 전통음악의 한 장르인 티라나를 부른다. 반음계의 진행이 많고, 스페인 음악의 특징인 당김음을 볼 수 있다. 프레이즈 끝에 꾸밈음을 사용하여 장식하였다. 제2곡 〈충고 Consejo〉는 여자는 유리 같기에 시험해 보지 말아야 하며, 깨질 위험이 있는 곳에 놓으면 안된다는 내용이다. 노래 선율과 반주에서 계속적으로 사용된 스타카토는 “Vidrio(유리)”를 표현한 것으로 볼 수 있다. 빠른 템포로 진행되는 제3곡 〈엘 툼바 이 레 El tumba y l?〉는 철없는 순진한 어린 소녀가 자신의 생각을 말하는 내용이다. 포르테의 셈여림으로 거칠게 노래하는 선율과 후렴구의 리듬이 계속 반복된다. 제4곡 〈아가씨와 대머리들 La moza y los calvos〉은 엄마들에게 딸을 대머리에게 주지 말라고 이야기하나, 남자들은 대머리가 되어간다는 풍자적인 내용이다. 조성과 프리지안 선법이 조화를 이루고 있으며, 춤곡의 리듬이 반복된다. 제5곡 〈오만한 작은 오색방울새 Confiado jilguerillo〉는 바람둥이 같은 남자를 방울새에 비유하며, 그러한 행동이 다른 사람에게 상처가 된다고 말한다. 노래 선율은 멜리스마적이며, 증2도를 사용하였다. 반주에는 기타의 라스게아도 주법이 보인다. 또한 리듬의 반복으로 곡의 통일성을 높인 것을 볼 수 있다. 오브라도르스의 《스페인 예술가곡집》 2권은 가사에 담긴 정서를 스페인 음악적 특징에 잘 담아낸 모음집으로 오브라도르스 가곡의 특징이 잘 드러나 있다. 본 논문을 통해 오브라도르스의 《스페인 예술가곡집》 2권이 연주계에 소개되어지고, 2권의 곡들을 접하는 연주자들에게 도움이 되기를 기대한다.
본 논문에서는 오브라도르스(Fernandos J. Obradors, 1897-1945)의 《스페인 예술가곡집 Canciones Cl?sicas Espa?olas》 2권이 분석 연구된다. 이미 많이 연주되고 연구되어진 1권에 이어 아직 국내 연구가 이루어지지 않은 2권을 집중적으로 분석하였다. 2권은 다양한 주제의 총 다섯 곡으로 구성된 모음집이다. 1곡과 3곡은 작자미상의 가사이고 2, 4, 5곡은 세르반테스(Miguel de Cervantes, 1547-1616) 등 16세기부터 18세기의 스페인 유명 작가들의 글을 사용하였다. 제1곡 〈티라나 델 사란디요 Tirana del Zarandillo〉에서는 자기도취에 빠진 약삭빠른 주인공이 스페인 전통음악의 한 장르인 티라나를 부른다. 반음계의 진행이 많고, 스페인 음악의 특징인 당김음을 볼 수 있다. 프레이즈 끝에 꾸밈음을 사용하여 장식하였다. 제2곡 〈충고 Consejo〉는 여자는 유리 같기에 시험해 보지 말아야 하며, 깨질 위험이 있는 곳에 놓으면 안된다는 내용이다. 노래 선율과 반주에서 계속적으로 사용된 스타카토는 “Vidrio(유리)”를 표현한 것으로 볼 수 있다. 빠른 템포로 진행되는 제3곡 〈엘 툼바 이 레 El tumba y l?〉는 철없는 순진한 어린 소녀가 자신의 생각을 말하는 내용이다. 포르테의 셈여림으로 거칠게 노래하는 선율과 후렴구의 리듬이 계속 반복된다. 제4곡 〈아가씨와 대머리들 La moza y los calvos〉은 엄마들에게 딸을 대머리에게 주지 말라고 이야기하나, 남자들은 대머리가 되어간다는 풍자적인 내용이다. 조성과 프리지안 선법이 조화를 이루고 있으며, 춤곡의 리듬이 반복된다. 제5곡 〈오만한 작은 오색방울새 Confiado jilguerillo〉는 바람둥이 같은 남자를 방울새에 비유하며, 그러한 행동이 다른 사람에게 상처가 된다고 말한다. 노래 선율은 멜리스마적이며, 증2도를 사용하였다. 반주에는 기타의 라스게아도 주법이 보인다. 또한 리듬의 반복으로 곡의 통일성을 높인 것을 볼 수 있다. 오브라도르스의 《스페인 예술가곡집》 2권은 가사에 담긴 정서를 스페인 음악적 특징에 잘 담아낸 모음집으로 오브라도르스 가곡의 특징이 잘 드러나 있다. 본 논문을 통해 오브라도르스의 《스페인 예술가곡집》 2권이 연주계에 소개되어지고, 2권의 곡들을 접하는 연주자들에게 도움이 되기를 기대한다.
In this paper volume two of Fernandos J. Obradors’ (1897-1945) 《Canciones Cl?sicas Espa?olas》 is analyzed and studied. The second volume which has not yet been studied has been chosen for study instead of the first volume which has already been mainly played and researched. The second volume is...
In this paper volume two of Fernandos J. Obradors’ (1897-1945) 《Canciones Cl?sicas Espa?olas》 is analyzed and studied. The second volume which has not yet been studied has been chosen for study instead of the first volume which has already been mainly played and researched. The second volume is not a song cycle on the same theme but a compilation of five songs on various themes. The lyrics of the first and the third songs are written by unknown authors and the second, fourth and fifth songs use writings by famous Spanish authors from 16thto18thcentury. In the first song 〈Tirana del Zarandillo〉 a narcissist shrewd main character sings a traditional Spanish music genre Tirana. There are many chromatic progressions and syncopation, a peculiar Spanish musical trait. Ornaments are used for decoration at the end of phrases. The second song 〈Consejo〉 sings that a woman is like glass that should not be tried or put in a place where there is risk of shattering. The staccato constantly used in the melody of the song and accompaniment can be seen as expressing the “Vidrio”. The third song 〈El tumba y l?〉 which progresses in a fast tempo is a story of a na?ve innocent girl telling her thoughts. A melody sung roughly with a dynamic of a forte and the rhythm of the chorus is repeated. The fourth song 〈La moza y los calvos〉 tells mothers not to give their daughters to a bald head however the content is satirical because men are getting bald. The tonality and Phrygian mode makes a harmony and the rhythm of the dance music is repeated. The fifth song 〈Confiado jilguerillo〉 compares men who are womanizers to a greenfinch and says that such behavior can hurt others. The melody of the song is melismatic and augmented 2ndisused. The accompaniment shows rasgado guitar playing style. Also the repeatability of the rhythm increases the unity of the song. Volume two of Obradors’ 《Canciones Cl?sicas Espa?olas》 is a collection of songs that expresses the emotions of the lyrics in Spanish musical features that shows the characteristics of Obradors’ songs. Through this paper I hope that Obradors’ 《Canciones Cl?sicas Espa?olas》 volume two is introduced to the performance field and is helpful to the performers who have encountered the songs from volume two.
In this paper volume two of Fernandos J. Obradors’ (1897-1945) 《Canciones Cl?sicas Espa?olas》 is analyzed and studied. The second volume which has not yet been studied has been chosen for study instead of the first volume which has already been mainly played and researched. The second volume is not a song cycle on the same theme but a compilation of five songs on various themes. The lyrics of the first and the third songs are written by unknown authors and the second, fourth and fifth songs use writings by famous Spanish authors from 16thto18thcentury. In the first song 〈Tirana del Zarandillo〉 a narcissist shrewd main character sings a traditional Spanish music genre Tirana. There are many chromatic progressions and syncopation, a peculiar Spanish musical trait. Ornaments are used for decoration at the end of phrases. The second song 〈Consejo〉 sings that a woman is like glass that should not be tried or put in a place where there is risk of shattering. The staccato constantly used in the melody of the song and accompaniment can be seen as expressing the “Vidrio”. The third song 〈El tumba y l?〉 which progresses in a fast tempo is a story of a na?ve innocent girl telling her thoughts. A melody sung roughly with a dynamic of a forte and the rhythm of the chorus is repeated. The fourth song 〈La moza y los calvos〉 tells mothers not to give their daughters to a bald head however the content is satirical because men are getting bald. The tonality and Phrygian mode makes a harmony and the rhythm of the dance music is repeated. The fifth song 〈Confiado jilguerillo〉 compares men who are womanizers to a greenfinch and says that such behavior can hurt others. The melody of the song is melismatic and augmented 2ndisused. The accompaniment shows rasgado guitar playing style. Also the repeatability of the rhythm increases the unity of the song. Volume two of Obradors’ 《Canciones Cl?sicas Espa?olas》 is a collection of songs that expresses the emotions of the lyrics in Spanish musical features that shows the characteristics of Obradors’ songs. Through this paper I hope that Obradors’ 《Canciones Cl?sicas Espa?olas》 volume two is introduced to the performance field and is helpful to the performers who have encountered the songs from volume two.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.