문자도는 우리 실생활 속에서 자연스럽게 묻어져 있으며 많은 메시지를 제공한다. 그 메시지는 상상력이 높고, 창의적이며 상징적으로 깊은 뜻이 담겨있다.
본 논문은 문자도에 대한 이해를 돕기 위한 매체로 우리나라만의 독창적인 문자도를 활용하여 ‘중학교 미술교육에서 문자도의 형식과 내용을 활용한 수업지도방안연구’를 선택하였다. 문자도를 보여주며 학생들만의 독창적인 문자도를 활용한 수업지도는 학생들에게 문자도에 대한 자긍심을 심어줄 것이며 문자도에 대한 이해를 바탕으로 현대 사회에서 폭넓게 사고할 수 있는 독창적인 사고력을 제공...
문자도는 우리 실생활 속에서 자연스럽게 묻어져 있으며 많은 메시지를 제공한다. 그 메시지는 상상력이 높고, 창의적이며 상징적으로 깊은 뜻이 담겨있다.
본 논문은 문자도에 대한 이해를 돕기 위한 매체로 우리나라만의 독창적인 문자도를 활용하여 ‘중학교 미술교육에서 문자도의 형식과 내용을 활용한 수업지도방안연구’를 선택하였다. 문자도를 보여주며 학생들만의 독창적인 문자도를 활용한 수업지도는 학생들에게 문자도에 대한 자긍심을 심어줄 것이며 문자도에 대한 이해를 바탕으로 현대 사회에서 폭넓게 사고할 수 있는 독창적인 사고력을 제공할 수 있을 것이다. 또한 문자도를 활용한 수업에서 학생들의 흥미를 촉진시킬 수 있고 문자도를 다양한 형태로 꾸미는 활동을 통해 창의적인 표현이 이루어질 수 있도록 할 수 있다.
이 단원에서는 오랜 세월 동안 서민들이 장식과 상징성, 관습성을 담아 표현한 작품인 문자도를 감상해 보고, 이를 통해 그 의미나 목적을 이해하고 표현 양식을 익혀 본다. 여러 개성적인 표현 기법을 사용해서 문자도를 그려 나가면서, 우리 선조들의 멋과 학생들의 개성을 스스로 연결시켜 계획하고 찾아 나갈 수 있게 한다. 나아가 이를 실생활에 응용할 수 있는 부분도 함께 생각해 보기로 한다. 그리고 다양한 표현 재료들을 접목하여 회화에 대한 학생들의 사고의 폭과 전통회화에 대한 접근성을 높여주고자 한다. 또한 사고의 전환을 통해 창의적인 사고를 촉진할 수 있도록 지도한다.
본 연구는 현장에서 활용되지 못했던 문자도를 활용한 표현기법을 적용하여 학생들이 문자도를 올바르게 이해하고 수용, 활용할 수 있도록 하는 것을 목표로 수업모형을 구성하고 시행하였다. 이에 따라 학생들의 이해수준에 대한 고려, 자연스럽게 이해관계가 연결될 수 있는 수업내용이 체계적으로 구성된다면 학생들이 미술수업을 통하여 문자도를 쉽게 이해하고 활용할 수 있다는 것을 파악할 수 있었다. 앞으로 미술교과에서 전통회화 영역의 수업을 구성함에 있어서 학생들의 눈높이에 맞는 수업의 구성, 표현기법에 대한 이해를 바탕으로 구현된 다양한 전통회화 수업을 활용한 표현활동이 이루어진다면 학생들의 비판적 사고력 향상과 더불어 전통회화에 대한 접근성을 높일 수 있을 것이라는 점을 기대해본다
문자도는 우리 실생활 속에서 자연스럽게 묻어져 있으며 많은 메시지를 제공한다. 그 메시지는 상상력이 높고, 창의적이며 상징적으로 깊은 뜻이 담겨있다.
본 논문은 문자도에 대한 이해를 돕기 위한 매체로 우리나라만의 독창적인 문자도를 활용하여 ‘중학교 미술교육에서 문자도의 형식과 내용을 활용한 수업지도방안연구’를 선택하였다. 문자도를 보여주며 학생들만의 독창적인 문자도를 활용한 수업지도는 학생들에게 문자도에 대한 자긍심을 심어줄 것이며 문자도에 대한 이해를 바탕으로 현대 사회에서 폭넓게 사고할 수 있는 독창적인 사고력을 제공할 수 있을 것이다. 또한 문자도를 활용한 수업에서 학생들의 흥미를 촉진시킬 수 있고 문자도를 다양한 형태로 꾸미는 활동을 통해 창의적인 표현이 이루어질 수 있도록 할 수 있다.
이 단원에서는 오랜 세월 동안 서민들이 장식과 상징성, 관습성을 담아 표현한 작품인 문자도를 감상해 보고, 이를 통해 그 의미나 목적을 이해하고 표현 양식을 익혀 본다. 여러 개성적인 표현 기법을 사용해서 문자도를 그려 나가면서, 우리 선조들의 멋과 학생들의 개성을 스스로 연결시켜 계획하고 찾아 나갈 수 있게 한다. 나아가 이를 실생활에 응용할 수 있는 부분도 함께 생각해 보기로 한다. 그리고 다양한 표현 재료들을 접목하여 회화에 대한 학생들의 사고의 폭과 전통회화에 대한 접근성을 높여주고자 한다. 또한 사고의 전환을 통해 창의적인 사고를 촉진할 수 있도록 지도한다.
본 연구는 현장에서 활용되지 못했던 문자도를 활용한 표현기법을 적용하여 학생들이 문자도를 올바르게 이해하고 수용, 활용할 수 있도록 하는 것을 목표로 수업모형을 구성하고 시행하였다. 이에 따라 학생들의 이해수준에 대한 고려, 자연스럽게 이해관계가 연결될 수 있는 수업내용이 체계적으로 구성된다면 학생들이 미술수업을 통하여 문자도를 쉽게 이해하고 활용할 수 있다는 것을 파악할 수 있었다. 앞으로 미술교과에서 전통회화 영역의 수업을 구성함에 있어서 학생들의 눈높이에 맞는 수업의 구성, 표현기법에 대한 이해를 바탕으로 구현된 다양한 전통회화 수업을 활용한 표현활동이 이루어진다면 학생들의 비판적 사고력 향상과 더불어 전통회화에 대한 접근성을 높일 수 있을 것이라는 점을 기대해본다
Munjado has been naturally in our daily lives and provides a lot of messages. The messages are imaginative, creative, and symbolic with a deep meaning. For example, munjado, the graphic shapes of calligraphy, of hyo je chung sin ye ui yeom chi (孝悌忠信禮義廉恥) shows a wit symbolizing his thoughts and opin...
Munjado has been naturally in our daily lives and provides a lot of messages. The messages are imaginative, creative, and symbolic with a deep meaning. For example, munjado, the graphic shapes of calligraphy, of hyo je chung sin ye ui yeom chi (孝悌忠信禮義廉恥) shows a wit symbolizing his thoughts and opinions.
The current study adopted 'the teaching method for expression of calligraphy applied the format and content of munjado in middle school education' as a medium of understanding munjado. The instruction utilizing original munjado of students will instill in students a sense of pride on munjado and will be able to provide opportunities to develop students' ability to think widely in modern society based on the understanding of munjado. In addition, it is possible to promote students' interest in the class with munjado and to guide them to express creatively through the activity of decorating mujado in various forms.
Therefore, the purpose of the current study is to provide opportunities for students to have an understanding and pride in traditional culture, to break down cultural barriers in order to appreciate diverse cultures and letters in the era of globalization and to motivate them to inherit and develop it.
In this chapter, we will appreciate munjado which expressed ornaments, symbolism, and conventions of common people for a long time. Through this, we are going to understand the meaning, purpose and to learn the mode of expression. Drawing munjado with various expressive techniques, students will be able to make a connection between their creativity and the fashion of their ancestors. Furthermore, students will think about the ways to apply this to their daily lives. Furthermore, the class with various expression materials will promotes the accessibility to traditional fine arts and broaden students' perspectives.
The following conclusions can be derived from the expression class utilizing munjado.
First, it was possible to perform personality education with hyo je munjado. The class of munjado in fine art was able to introduce students to aspects of munjado not only as means of performance or appreciation but also as ethical contents leading them to personality education.
Second, it was possible to increase expressivity and creativity of students as well as to broaden their perceptivities. Through munjado class, students were able to expand the scope of their thinking on the diversity of characters understanding the expression skills and techniques.
Third, students were able to enhance their artistic expression skills with various materials after munjado class. Utilizing diverse materials in munjado, e.g., ink sticks and hanji, they had a chance to improve their artistic expression skills. Also, students could develop their ability to think about a variety of materials.
Forth, students composed munjado not with the meaning of it in the past but with contents what they could experience in reality. That is, students had a strong tendency to project what they experienced in reality rather than what hyo je munjado in the past possessed.
The current research constructs and performed a model of instruction aiming to teach students to understand expression skills of munjado and utilize them to express their thoughts. The results of the present study indicates that students can understand munjado and utilize their learning through fine art classes if the contents of the classes are well organized promoting students' comprehension. It is possible to expect that the well-organized classes focused on expressional skills of conventional fine arts will enhance students' critical thinking skills and improve accessibility of students to conventional fine arts.
Munjado has been naturally in our daily lives and provides a lot of messages. The messages are imaginative, creative, and symbolic with a deep meaning. For example, munjado, the graphic shapes of calligraphy, of hyo je chung sin ye ui yeom chi (孝悌忠信禮義廉恥) shows a wit symbolizing his thoughts and opinions.
The current study adopted 'the teaching method for expression of calligraphy applied the format and content of munjado in middle school education' as a medium of understanding munjado. The instruction utilizing original munjado of students will instill in students a sense of pride on munjado and will be able to provide opportunities to develop students' ability to think widely in modern society based on the understanding of munjado. In addition, it is possible to promote students' interest in the class with munjado and to guide them to express creatively through the activity of decorating mujado in various forms.
Therefore, the purpose of the current study is to provide opportunities for students to have an understanding and pride in traditional culture, to break down cultural barriers in order to appreciate diverse cultures and letters in the era of globalization and to motivate them to inherit and develop it.
In this chapter, we will appreciate munjado which expressed ornaments, symbolism, and conventions of common people for a long time. Through this, we are going to understand the meaning, purpose and to learn the mode of expression. Drawing munjado with various expressive techniques, students will be able to make a connection between their creativity and the fashion of their ancestors. Furthermore, students will think about the ways to apply this to their daily lives. Furthermore, the class with various expression materials will promotes the accessibility to traditional fine arts and broaden students' perspectives.
The following conclusions can be derived from the expression class utilizing munjado.
First, it was possible to perform personality education with hyo je munjado. The class of munjado in fine art was able to introduce students to aspects of munjado not only as means of performance or appreciation but also as ethical contents leading them to personality education.
Second, it was possible to increase expressivity and creativity of students as well as to broaden their perceptivities. Through munjado class, students were able to expand the scope of their thinking on the diversity of characters understanding the expression skills and techniques.
Third, students were able to enhance their artistic expression skills with various materials after munjado class. Utilizing diverse materials in munjado, e.g., ink sticks and hanji, they had a chance to improve their artistic expression skills. Also, students could develop their ability to think about a variety of materials.
Forth, students composed munjado not with the meaning of it in the past but with contents what they could experience in reality. That is, students had a strong tendency to project what they experienced in reality rather than what hyo je munjado in the past possessed.
The current research constructs and performed a model of instruction aiming to teach students to understand expression skills of munjado and utilize them to express their thoughts. The results of the present study indicates that students can understand munjado and utilize their learning through fine art classes if the contents of the classes are well organized promoting students' comprehension. It is possible to expect that the well-organized classes focused on expressional skills of conventional fine arts will enhance students' critical thinking skills and improve accessibility of students to conventional fine arts.
주제어
#미술교육 문자도 전통 미술
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.