청소년 시기에 자기표현은 미술교육에 있어서 가치 있으며 굉장히 중요하다. 청소년들의 직접적인 자기표현은 창의성이 풍부해지고 자아 존중감을 기를 수 있으며, 정서적·심리적으로 성장하게 만드는 등 다방면으로 향상할 것으로 기대할 수 있다. 다양한 표현기법 및 재료탐색과 이를 바탕으로 학습자의 자율적인 미적감수성을 키우고 정서함양과 창의력 신장 방안에 도움이 되고자 한다. 그러나 보편적으로 실제 학교현장 수업에서는 청소년기의 발달 단계의 특성을 고려하지 못한 채 이루어져 도리어 학습자의 흥미를 떨어지기 쉽다. 자아실현에 의한 표현력에 있어 작품 제작 과정 및 결과물의 수준차이가 생기면 자신감이 결여되고 창작활동도 포기한다고 하였다. 이에 대해 감상과 상호 피드백을 거쳐 학생들 스스로가 분석하도록 하며 이러한 활동들은 자기표현 향상에 도움을 주는지 살펴보았다. 본 연구자는 ...
청소년 시기에 자기표현은 미술교육에 있어서 가치 있으며 굉장히 중요하다. 청소년들의 직접적인 자기표현은 창의성이 풍부해지고 자아 존중감을 기를 수 있으며, 정서적·심리적으로 성장하게 만드는 등 다방면으로 향상할 것으로 기대할 수 있다. 다양한 표현기법 및 재료탐색과 이를 바탕으로 학습자의 자율적인 미적감수성을 키우고 정서함양과 창의력 신장 방안에 도움이 되고자 한다. 그러나 보편적으로 실제 학교현장 수업에서는 청소년기의 발달 단계의 특성을 고려하지 못한 채 이루어져 도리어 학습자의 흥미를 떨어지기 쉽다. 자아실현에 의한 표현력에 있어 작품 제작 과정 및 결과물의 수준차이가 생기면 자신감이 결여되고 창작활동도 포기한다고 하였다. 이에 대해 감상과 상호 피드백을 거쳐 학생들 스스로가 분석하도록 하며 이러한 활동들은 자기표현 향상에 도움을 주는지 살펴보았다. 본 연구자는 콜라주의 사조별 변천과정과 조형적 특성에 대해 살펴보고 주변에 있는 자료들에 의한 발상 혹은 키워드, 워크시트를 정리함으로써 미술 사조의 특징이 두드러지는 콜라주 기법에 맞춰 작업하도록 지도방안을 모색하였다. 특히 콜라주 기법은 입체감을 강조할 수 있으며 때로는 상반된 이미지들로 메시지를 전달할 수 있기 때문이다. 또한 실제 수업에서 진행된 청소년들을 대상으로 한 설문조사를 통하여 활용할 수 있는 수업이 되는지에 대한 여부와 어떤 부분을 보완할 것인지를 검토하였다. 이를 토대로 수업모형을 체계화하였고, 창의력 신장에 대한 변화도 살펴보았다. 본 수업을 통해 흥미도, 자기이해의 도움 정도, 수업시수의 적절성과 수업 후 더 알고 싶은 분야, 수업의 이해도·적합성에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 첫째, 수업을 통해 학생들은 주변의 다양한 재료를 통한 다각적 접근이 가능하며 표현에 능동적으로 활용하려는 면모를 보였다. 이는 표현에 대한 욕구를 상승시켜주며 자신만의 개성적인 방법들을 생각해내어 창의력 신장에 도움이 되고자 한다. 둘째, 묘사의 어려움에 있어서 해방시켜 주관적인 표현활동을 통해 미술에 대한 부담감의 격차를 줄여주고, 그리하여 관심과 흥미를 갖고 적극적인 태도로 수업에 임하도록 하였다. 셋째, 모둠별 토의를 통해 작품에 관련된 내용과 색채와 형태 등에 대해 평가·분석을 함으로써 미적안목과 미적판단능력을 향상시켰다. 즉, 학습자에게 표현에 대한 자신감을 주어 학습과정 및 문제해결능력에도 자발적으로 참여하려는 의욕을 높여주었다. 본 연구는 긍정적인 자아형성을 위한 노력을 기반으로 콜라주와 자기표현의 관련성을 살펴보고 미술교육의 목표에 부합하는 방식으로서 구성해 본 것이다. 학습 방법적 측면에서 표본 집단수가 객관성을 유지하기에는 충분하지 못하여 미비한 부분은 있으나 청소년 시기의 ‘자아 이미지’에 주목한 것에 의의가 있다. 그러므로 학생 개인 또는 집단의 공통된 특성들을 파악함이 중요하고 이에 적합한 수업 모형을 재구성하여 실현된다면 창의력 신장에 있어서 큰 도움이 될 것으로 보인다. 또한 미술학습에 다양한 표현기법을 도입하여 학습자의 미적 호기심을 자극하고 통합적이며 다각적인 시도들이 끊임없이 이루어져야하며, 가치 있는 연구가 되리라 생각한다.
청소년 시기에 자기표현은 미술교육에 있어서 가치 있으며 굉장히 중요하다. 청소년들의 직접적인 자기표현은 창의성이 풍부해지고 자아 존중감을 기를 수 있으며, 정서적·심리적으로 성장하게 만드는 등 다방면으로 향상할 것으로 기대할 수 있다. 다양한 표현기법 및 재료탐색과 이를 바탕으로 학습자의 자율적인 미적감수성을 키우고 정서함양과 창의력 신장 방안에 도움이 되고자 한다. 그러나 보편적으로 실제 학교현장 수업에서는 청소년기의 발달 단계의 특성을 고려하지 못한 채 이루어져 도리어 학습자의 흥미를 떨어지기 쉽다. 자아실현에 의한 표현력에 있어 작품 제작 과정 및 결과물의 수준차이가 생기면 자신감이 결여되고 창작활동도 포기한다고 하였다. 이에 대해 감상과 상호 피드백을 거쳐 학생들 스스로가 분석하도록 하며 이러한 활동들은 자기표현 향상에 도움을 주는지 살펴보았다. 본 연구자는 콜라주의 사조별 변천과정과 조형적 특성에 대해 살펴보고 주변에 있는 자료들에 의한 발상 혹은 키워드, 워크시트를 정리함으로써 미술 사조의 특징이 두드러지는 콜라주 기법에 맞춰 작업하도록 지도방안을 모색하였다. 특히 콜라주 기법은 입체감을 강조할 수 있으며 때로는 상반된 이미지들로 메시지를 전달할 수 있기 때문이다. 또한 실제 수업에서 진행된 청소년들을 대상으로 한 설문조사를 통하여 활용할 수 있는 수업이 되는지에 대한 여부와 어떤 부분을 보완할 것인지를 검토하였다. 이를 토대로 수업모형을 체계화하였고, 창의력 신장에 대한 변화도 살펴보았다. 본 수업을 통해 흥미도, 자기이해의 도움 정도, 수업시수의 적절성과 수업 후 더 알고 싶은 분야, 수업의 이해도·적합성에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 첫째, 수업을 통해 학생들은 주변의 다양한 재료를 통한 다각적 접근이 가능하며 표현에 능동적으로 활용하려는 면모를 보였다. 이는 표현에 대한 욕구를 상승시켜주며 자신만의 개성적인 방법들을 생각해내어 창의력 신장에 도움이 되고자 한다. 둘째, 묘사의 어려움에 있어서 해방시켜 주관적인 표현활동을 통해 미술에 대한 부담감의 격차를 줄여주고, 그리하여 관심과 흥미를 갖고 적극적인 태도로 수업에 임하도록 하였다. 셋째, 모둠별 토의를 통해 작품에 관련된 내용과 색채와 형태 등에 대해 평가·분석을 함으로써 미적안목과 미적판단능력을 향상시켰다. 즉, 학습자에게 표현에 대한 자신감을 주어 학습과정 및 문제해결능력에도 자발적으로 참여하려는 의욕을 높여주었다. 본 연구는 긍정적인 자아형성을 위한 노력을 기반으로 콜라주와 자기표현의 관련성을 살펴보고 미술교육의 목표에 부합하는 방식으로서 구성해 본 것이다. 학습 방법적 측면에서 표본 집단수가 객관성을 유지하기에는 충분하지 못하여 미비한 부분은 있으나 청소년 시기의 ‘자아 이미지’에 주목한 것에 의의가 있다. 그러므로 학생 개인 또는 집단의 공통된 특성들을 파악함이 중요하고 이에 적합한 수업 모형을 재구성하여 실현된다면 창의력 신장에 있어서 큰 도움이 될 것으로 보인다. 또한 미술학습에 다양한 표현기법을 도입하여 학습자의 미적 호기심을 자극하고 통합적이며 다각적인 시도들이 끊임없이 이루어져야하며, 가치 있는 연구가 되리라 생각한다.
Self expression during adolescence is valuable and very important in art education. Self expression is expected to help adolescents to improve creativity, self-esteem and spiritual growth. This study is to contribute to adolescents improving creativity and aesthetic sensitivity of learners by do...
Self expression during adolescence is valuable and very important in art education. Self expression is expected to help adolescents to improve creativity, self-esteem and spiritual growth. This study is to contribute to adolescents improving creativity and aesthetic sensitivity of learners by doing research on various expressive techniques and materials. Actually, characteristics of development during adolescence is little considered, which lowers an interest of learners. It is said that a significant difference in a product leads students lose their confidence in creating artwork resulting in giving up it. This study examined an influence of appreciation and feedback on creative activities of students by making them analyze it on their own way. The author of this study examined changes of collage according to trend and idea, keyword or worksheet from materials around students so that students can work with proper collage technique that characteristics of art trend are noticeable. Collage technique can emphasize a three-dimensional effect and deliver a message with opposing images. This study surveyed students to find supplements. Based on survey, class model was made and a change in improvement of creativity was examined. Findings of this study with regard to interest in self expression, understanding of class and adequacy are as follows. First, students are willing to make good use of various materials around them to express them. This help students have a greater desire for expression and find their own original ideas, which increases creativity. Second, this help close the gap in attitude toward art through subjective expressive activities by freeing them from difficulty, which led students to have greater interest in self expression. Third, this contributes to students developing their ability to look at art by making them assess and analyze detail, colors and shape with relation to artwork through discussion by group. In other words, this helps students to have confidence in expression, which led them to take part in class and problem solving process more actively. This study is to examine relation between collage and self expression based on effort to form positive self esteem in a manner which accords with objective of art education. The limitation of this study is number of sample groups is small. This study is significant in that it pays attention to 'ego image' during adolescence. Therefore it is important to find common characteristics of students. The author of this study supposes realizing class model which is suitable for what is above mentioned will be of great help to improve creativity. It is advisable that a variety of expressive techniques in art education should be introduced and integrated and various attempts should be made so that students will have a greater interest in art.
Self expression during adolescence is valuable and very important in art education. Self expression is expected to help adolescents to improve creativity, self-esteem and spiritual growth. This study is to contribute to adolescents improving creativity and aesthetic sensitivity of learners by doing research on various expressive techniques and materials. Actually, characteristics of development during adolescence is little considered, which lowers an interest of learners. It is said that a significant difference in a product leads students lose their confidence in creating artwork resulting in giving up it. This study examined an influence of appreciation and feedback on creative activities of students by making them analyze it on their own way. The author of this study examined changes of collage according to trend and idea, keyword or worksheet from materials around students so that students can work with proper collage technique that characteristics of art trend are noticeable. Collage technique can emphasize a three-dimensional effect and deliver a message with opposing images. This study surveyed students to find supplements. Based on survey, class model was made and a change in improvement of creativity was examined. Findings of this study with regard to interest in self expression, understanding of class and adequacy are as follows. First, students are willing to make good use of various materials around them to express them. This help students have a greater desire for expression and find their own original ideas, which increases creativity. Second, this help close the gap in attitude toward art through subjective expressive activities by freeing them from difficulty, which led students to have greater interest in self expression. Third, this contributes to students developing their ability to look at art by making them assess and analyze detail, colors and shape with relation to artwork through discussion by group. In other words, this helps students to have confidence in expression, which led them to take part in class and problem solving process more actively. This study is to examine relation between collage and self expression based on effort to form positive self esteem in a manner which accords with objective of art education. The limitation of this study is number of sample groups is small. This study is significant in that it pays attention to 'ego image' during adolescence. Therefore it is important to find common characteristics of students. The author of this study supposes realizing class model which is suitable for what is above mentioned will be of great help to improve creativity. It is advisable that a variety of expressive techniques in art education should be introduced and integrated and various attempts should be made so that students will have a greater interest in art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.