자폐적 대상은 자폐 아동들 각자가 자신에게 독특한 방식으로 특정 개체, 특정한 대상을 강박적으로 사용하는 것을 말하는 것으로, 이것은 자폐아동이 그 대상에 집착하는 것으로 관찰된다. 자폐적 대상은 강박적으로 사용됨으로 인해 자폐 아동의 상호작용과 발달을 가로막는 것으로 인식되고 있으며, 따라서 자폐적 대상은 보통 제거되어야 할 것으로 여긴다. 그러나 본 연구는 자폐적 대상을 ...
자폐적 대상에 대한 정신분석적 연구
한신대 정신분석 대학원 심리학과 정신분석 전공 이경숙 지도교수 최명균
자폐적 대상은 자폐 아동들 각자가 자신에게 독특한 방식으로 특정 개체, 특정한 대상을 강박적으로 사용하는 것을 말하는 것으로, 이것은 자폐아동이 그 대상에 집착하는 것으로 관찰된다. 자폐적 대상은 강박적으로 사용됨으로 인해 자폐 아동의 상호작용과 발달을 가로막는 것으로 인식되고 있으며, 따라서 자폐적 대상은 보통 제거되어야 할 것으로 여긴다. 그러나 본 연구는 자폐적 대상을 자폐증 구조를 가진 주체의 고유한 심리적 구조에서 필연적으로 요구되는 것으로 보는 정신분석적 시각으로 접근하여 자폐적 대상이 자폐 아동에게 어떤 의미를 지니는지 연구하였다. 연구 과제는 세 가지로 첫째, 자폐적 대상은 어떻게 형성되는가? 둘째, 자폐증 구조를 가진 주체에게 자폐적 대상은 어떤 의미를 지니며 어떠한 기능을 하는가? 셋째, 자폐적 대상은 치료에서 어떻게 활용될 수 있으며, 사회 안에서 자신의 자리를 찾는 데 어떻게 쓰일 수 있는가? 이다. 이러한 연구 문제를 중심으로 문헌연구는 위니캇의 ‘존재의 연속’과 비온의 ‘향성’에 대한 꼬르비쉐르의 연구를 바탕으로, 자폐적 대상에 대한 터스틴의 견해를 따라 논의를 전개하면서 빅과 앙지외의 피부에 관한 연구를 고찰하였고, 미트라니의 ‘점착성-유사 대상관계’에 대해 살펴보았으며, 이를 바탕으로 사례연구를 진행하였다. 연구 결과, 자폐적 대상에 관해 제기한 세 가지 연구 과제를 다음과 같이 정리하였다. 첫째, 자폐적 대상의 형성은 터스틴의 견해를 따라 분리에 대한 외상으로 형성된다고 본다. 이는 존재의 연속성이 깨지는 경험이며 살아있는 대상과의 실패를 나타낸다. 따라서 자폐 아동은 살아있는 대상이 아닌 자폐적 대상을 선택해 그 대상과의 동등시를 통해 존재의 연속성을 유지하려 한다. 따라서 자폐적 대상은 인간이 타자에 의해서 자신을 확인할 수밖에 없는 존재임을 감안할 때 자폐 아동이 존재의 연속성이 깨지는 위기에 맞서 찾아낸 하나의 해결책이라고 볼 수 있다. 둘째, 자폐적 대상은 분리에 따른 외상적 상황에 대한 불안을 감소시키며 피난처로 사용되고 아동을 공포로부터 보호하는 역할을 한다. 또한 자폐적 대상은 자폐 아동에게 살아있는 대상을 대신해 ‘존재의 연속성’을 제공하며, 이를 바탕으로 자폐 아동은 제한된 삶을 살 수 있다. 그러므로 자폐적 대상은 주체의 외상의 지점을 나타내며 발달을 저해하는 요소로 작용되지만, 다른 측면에서 자폐적 대상은 삶의 구심점의 역할을 하고 있다. 이것은 자폐적 대상이 양가성을 지니고 있음을 말해주는 것이며, 따라서 자폐적 대상은 주체가 존재하려는 선택의 산물이자 분리의 시도이며 대상을 향한 인간의 원초적 의지를 나타낸다고 볼 수 있다. 세 번째, 사례 분석을 통해 자폐증자가 자폐적 대상을 자신의 불안을 다스리는 도구로 사용하고, 이를 통해 어떻게 사회 안에 자신의 자리를 찾을 수 있는지를 알 수 있었다. 또한 자폐적 대상을 중심으로 한 자폐 아동과의 작업에서 자폐적 대상을 치료적 자원으로 활용함으로써 치료자와 관계를 성립하고, 더 나아가 주변 사람들과 관계를 형성하는 것을 볼 수 있었다. 더불어 자폐적 대상과 아동의 관계 방식이 변화하는 것을 볼 수 있었다. 따라서 치료 현장에서 자폐적 대상에 대한 적극적 사유가 필요하다고 생각한다. 자폐적 대상을 통해 치료자와 관계를 성립하고, 주변 사람들과의 관계를 형성하며, 이를 통해 사회 안으로 들어갈 수 있는 지점을 적극적으로 함께 찾아보고 고민해 보아야 하는 것이다. 이는 자폐증자의 증상인 자폐적 대상이 주체의 해결책으로서 외부 세상과 접촉하는 하나의 접점의 지점이자 문이 될 수 있음을 보여준다. 따라서 자폐적 대상에 대한 이러한 이해는 자폐적 대상을 치료적 관점에서 새롭게 바라볼 것을 요청하며, 이를 치료에 적극적으로 활용할 수 있는 방법을 찾아야 할 필요성을 제기한다.
자폐적 대상에 대한 정신분석적 연구
한신대 정신분석 대학원 심리학과 정신분석 전공 이경숙 지도교수 최명균
자폐적 대상은 자폐 아동들 각자가 자신에게 독특한 방식으로 특정 개체, 특정한 대상을 강박적으로 사용하는 것을 말하는 것으로, 이것은 자폐아동이 그 대상에 집착하는 것으로 관찰된다. 자폐적 대상은 강박적으로 사용됨으로 인해 자폐 아동의 상호작용과 발달을 가로막는 것으로 인식되고 있으며, 따라서 자폐적 대상은 보통 제거되어야 할 것으로 여긴다. 그러나 본 연구는 자폐적 대상을 자폐증 구조를 가진 주체의 고유한 심리적 구조에서 필연적으로 요구되는 것으로 보는 정신분석적 시각으로 접근하여 자폐적 대상이 자폐 아동에게 어떤 의미를 지니는지 연구하였다. 연구 과제는 세 가지로 첫째, 자폐적 대상은 어떻게 형성되는가? 둘째, 자폐증 구조를 가진 주체에게 자폐적 대상은 어떤 의미를 지니며 어떠한 기능을 하는가? 셋째, 자폐적 대상은 치료에서 어떻게 활용될 수 있으며, 사회 안에서 자신의 자리를 찾는 데 어떻게 쓰일 수 있는가? 이다. 이러한 연구 문제를 중심으로 문헌연구는 위니캇의 ‘존재의 연속’과 비온의 ‘향성’에 대한 꼬르비쉐르의 연구를 바탕으로, 자폐적 대상에 대한 터스틴의 견해를 따라 논의를 전개하면서 빅과 앙지외의 피부에 관한 연구를 고찰하였고, 미트라니의 ‘점착성-유사 대상관계’에 대해 살펴보았으며, 이를 바탕으로 사례연구를 진행하였다. 연구 결과, 자폐적 대상에 관해 제기한 세 가지 연구 과제를 다음과 같이 정리하였다. 첫째, 자폐적 대상의 형성은 터스틴의 견해를 따라 분리에 대한 외상으로 형성된다고 본다. 이는 존재의 연속성이 깨지는 경험이며 살아있는 대상과의 실패를 나타낸다. 따라서 자폐 아동은 살아있는 대상이 아닌 자폐적 대상을 선택해 그 대상과의 동등시를 통해 존재의 연속성을 유지하려 한다. 따라서 자폐적 대상은 인간이 타자에 의해서 자신을 확인할 수밖에 없는 존재임을 감안할 때 자폐 아동이 존재의 연속성이 깨지는 위기에 맞서 찾아낸 하나의 해결책이라고 볼 수 있다. 둘째, 자폐적 대상은 분리에 따른 외상적 상황에 대한 불안을 감소시키며 피난처로 사용되고 아동을 공포로부터 보호하는 역할을 한다. 또한 자폐적 대상은 자폐 아동에게 살아있는 대상을 대신해 ‘존재의 연속성’을 제공하며, 이를 바탕으로 자폐 아동은 제한된 삶을 살 수 있다. 그러므로 자폐적 대상은 주체의 외상의 지점을 나타내며 발달을 저해하는 요소로 작용되지만, 다른 측면에서 자폐적 대상은 삶의 구심점의 역할을 하고 있다. 이것은 자폐적 대상이 양가성을 지니고 있음을 말해주는 것이며, 따라서 자폐적 대상은 주체가 존재하려는 선택의 산물이자 분리의 시도이며 대상을 향한 인간의 원초적 의지를 나타낸다고 볼 수 있다. 세 번째, 사례 분석을 통해 자폐증자가 자폐적 대상을 자신의 불안을 다스리는 도구로 사용하고, 이를 통해 어떻게 사회 안에 자신의 자리를 찾을 수 있는지를 알 수 있었다. 또한 자폐적 대상을 중심으로 한 자폐 아동과의 작업에서 자폐적 대상을 치료적 자원으로 활용함으로써 치료자와 관계를 성립하고, 더 나아가 주변 사람들과 관계를 형성하는 것을 볼 수 있었다. 더불어 자폐적 대상과 아동의 관계 방식이 변화하는 것을 볼 수 있었다. 따라서 치료 현장에서 자폐적 대상에 대한 적극적 사유가 필요하다고 생각한다. 자폐적 대상을 통해 치료자와 관계를 성립하고, 주변 사람들과의 관계를 형성하며, 이를 통해 사회 안으로 들어갈 수 있는 지점을 적극적으로 함께 찾아보고 고민해 보아야 하는 것이다. 이는 자폐증자의 증상인 자폐적 대상이 주체의 해결책으로서 외부 세상과 접촉하는 하나의 접점의 지점이자 문이 될 수 있음을 보여준다. 따라서 자폐적 대상에 대한 이러한 이해는 자폐적 대상을 치료적 관점에서 새롭게 바라볼 것을 요청하며, 이를 치료에 적극적으로 활용할 수 있는 방법을 찾아야 할 필요성을 제기한다.
The Graduate School of Hanshin University Department of Psychology, Major in Psychoanalysis, Kyung Suk Lee Supervised by Myung Kyun Choi
An autistic object refers to an autistic child utilizing a specific object in a compulsive man...
A Psychoanalytic Study on Autistic Objects
The Graduate School of Hanshin University Department of Psychology, Major in Psychoanalysis, Kyung Suk Lee Supervised by Myung Kyun Choi
An autistic object refers to an autistic child utilizing a specific object in a compulsive manner which reveals the child’s obsession toward the object. Such compulsive usage of autistic objects is believed to be interfering with the child’s interactions with others and his/her developmental trajectory thus, needs to be removed. This paper studied what autistic objects mean to autistic children using a psychoanalytic approach that regards autistic objects as an essential requirement in a unique psychic structure of a subject with an autistic structure. There are three research questions. First, how are autistic objects formed? Second, what do autistic objects mean to a subject with an autistic structure and what functions do they serve? Third, in what way can autistic objects be used in therapy and how can it be utilized for autistic individuals when adjusting him/herself to a society? The paper revolves around these three research questions and arguments are presented and expanded based on Winnicott’s ‘continuity of being’ and Korbivcher’s research on Bion’s ‘Tropism’. The arguments also examine and elaborate on Tustin’s theories on autistic objects as well as Bick’s and Anzieu’s research on ‘skin-ego’. Additionally, Mitrani’s ‘adhesive pseudo-object relation’ is addressed and a case study is presented along with the literature reviews. The three research tasks of this paper are as follows. First, according to Tustin, autistic object is formed in response to a trauma caused by separation. Such traumatic experience indicates a cessation of continuity of being and a failure with a living object. Consequently, an autistic child attempts to maintain his/her continuity of being by choosing a non-living autistic object and identifying him/herself with it. Considering how one’s being is validated by another human being in life, the usage of an autistic object can be regarded as a solution taken by the child for his/her broken continuity of being. Second, autistic objects alleviate anxiety produced from a traumatic situation precipitated by separation and act as a protective shelter for an autistic child from the fear of separation. In addition, an autistic object provides the ‘continuity of being’ in a living object’s stead and with its aid, an autistic child can live a restricted life. Therefore, on one hand, autistic objects indicate the point where the subject experienced the trauma and interfere with his/her development. On the other hand, autistic objects play a pivotal role in subjects’ lives. This implies the ambivalent nature of autistic objects. Thus, autistic objects are the consequence of subjects’ struggle to survive, the subjects’ attempt to separate from their caregivers and human’s primitive desire for an object. Third, it was observed from the case study how an autistic individual mitigates his/her anxiety and acclimates to the outside world using autistic objects. Furthermore, it was discovered through the case study that autistic objects can be resourceful in establishing a therapeutic relationship as well as relationships the child forms with others. In the end, there was a change in nature of the relationship between the autistic object and the child. Hence, there is a need for autistic objects in therapeutic settings when treating autistic children. Using autistic objects, an autistic child can form a relationship with a therapist and with others. As a result, the therapist and the child together can actively search for a suitable pathway for the child to grow closer to the outside world. This demonstrates how autistic objects can potentially become a conjunction and at the same time an entryway to the outside world. Thus, this advanced understanding concerning autistic objects demands a new perspective towards autistic objects and ways to utilize them in therapy.
A Psychoanalytic Study on Autistic Objects
The Graduate School of Hanshin University Department of Psychology, Major in Psychoanalysis, Kyung Suk Lee Supervised by Myung Kyun Choi
An autistic object refers to an autistic child utilizing a specific object in a compulsive manner which reveals the child’s obsession toward the object. Such compulsive usage of autistic objects is believed to be interfering with the child’s interactions with others and his/her developmental trajectory thus, needs to be removed. This paper studied what autistic objects mean to autistic children using a psychoanalytic approach that regards autistic objects as an essential requirement in a unique psychic structure of a subject with an autistic structure. There are three research questions. First, how are autistic objects formed? Second, what do autistic objects mean to a subject with an autistic structure and what functions do they serve? Third, in what way can autistic objects be used in therapy and how can it be utilized for autistic individuals when adjusting him/herself to a society? The paper revolves around these three research questions and arguments are presented and expanded based on Winnicott’s ‘continuity of being’ and Korbivcher’s research on Bion’s ‘Tropism’. The arguments also examine and elaborate on Tustin’s theories on autistic objects as well as Bick’s and Anzieu’s research on ‘skin-ego’. Additionally, Mitrani’s ‘adhesive pseudo-object relation’ is addressed and a case study is presented along with the literature reviews. The three research tasks of this paper are as follows. First, according to Tustin, autistic object is formed in response to a trauma caused by separation. Such traumatic experience indicates a cessation of continuity of being and a failure with a living object. Consequently, an autistic child attempts to maintain his/her continuity of being by choosing a non-living autistic object and identifying him/herself with it. Considering how one’s being is validated by another human being in life, the usage of an autistic object can be regarded as a solution taken by the child for his/her broken continuity of being. Second, autistic objects alleviate anxiety produced from a traumatic situation precipitated by separation and act as a protective shelter for an autistic child from the fear of separation. In addition, an autistic object provides the ‘continuity of being’ in a living object’s stead and with its aid, an autistic child can live a restricted life. Therefore, on one hand, autistic objects indicate the point where the subject experienced the trauma and interfere with his/her development. On the other hand, autistic objects play a pivotal role in subjects’ lives. This implies the ambivalent nature of autistic objects. Thus, autistic objects are the consequence of subjects’ struggle to survive, the subjects’ attempt to separate from their caregivers and human’s primitive desire for an object. Third, it was observed from the case study how an autistic individual mitigates his/her anxiety and acclimates to the outside world using autistic objects. Furthermore, it was discovered through the case study that autistic objects can be resourceful in establishing a therapeutic relationship as well as relationships the child forms with others. In the end, there was a change in nature of the relationship between the autistic object and the child. Hence, there is a need for autistic objects in therapeutic settings when treating autistic children. Using autistic objects, an autistic child can form a relationship with a therapist and with others. As a result, the therapist and the child together can actively search for a suitable pathway for the child to grow closer to the outside world. This demonstrates how autistic objects can potentially become a conjunction and at the same time an entryway to the outside world. Thus, this advanced understanding concerning autistic objects demands a new perspective towards autistic objects and ways to utilize them in therapy.
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