창업의 중요성이 날로 증가하고 있는 현 시점에서 대학의 학점 취득과정 창업교육을 중심으로 수강생의 심리적 특성변화를 살펴보는 것이 매우 의미있는 연구가 될 수 있을 것이라는 믿음에 따라, 본 연구에서는 대학의 학점취득과정 창업교육을 중심으로 학점취득형이 아닌 일반 창업교육과의 수강생 심리적 특성에 미치는 영향을 비교 분석하는데 연구의 목적을 두었다.
연구표본은 학점취득형 정규과정 창업교육의 경우 강원도내에 소재한 창업교육이 활성화되어 있는 주요대학의 창업강좌 수강생 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 179개의 유...
창업의 중요성이 날로 증가하고 있는 현 시점에서 대학의 학점 취득과정 창업교육을 중심으로 수강생의 심리적 특성변화를 살펴보는 것이 매우 의미있는 연구가 될 수 있을 것이라는 믿음에 따라, 본 연구에서는 대학의 학점취득과정 창업교육을 중심으로 학점취득형이 아닌 일반 창업교육과의 수강생 심리적 특성에 미치는 영향을 비교 분석하는데 연구의 목적을 두었다.
연구표본은 학점취득형 정규과정 창업교육의 경우 강원도내에 소재한 창업교육이 활성화되어 있는 주요대학의 창업강좌 수강생 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 179개의 유효한 설문결과를 토대로 심리적 특성변화 요인을 분석하였다. 또한 학점취득형이 아닌 비정규과정 창업교육은“강원 글로벌청년창업캠프”참가자를 대상으로 수거된 150개의 유효 설문결과를 토대로 수강생의 심리적 특성변화 요인들을 분석하였다.
연구결과 학점취득형 정규과정의 창업교육이 학점취득형이 아닌 일반 창업교육에 비해서 통제의 위치, 성취욕구, 모호성의 수용, 창의성 등의 심리적 특성에 보다 유의미한 영향력을 행사하는 것으로 나타났다. 이 같은 결과는 체계적 창업교육의 효용성과 중요성을 동시에 나타낸다고 볼 수 있는데, 창업캠프 등 비정기적, 단기 창업교육에 비해 한 학기 동안 체계적으로 준비가 이루어진 창업교육이 창업교육 수강생의 심리적 특성에 보다 유의미한 영향을 미치는 바, 이에 대한 보다 체계적인 준비가 필요하다고 할 수 있겠다.
창업의 중요성이 날로 증가하고 있는 현 시점에서 대학의 학점 취득과정 창업교육을 중심으로 수강생의 심리적 특성변화를 살펴보는 것이 매우 의미있는 연구가 될 수 있을 것이라는 믿음에 따라, 본 연구에서는 대학의 학점취득과정 창업교육을 중심으로 학점취득형이 아닌 일반 창업교육과의 수강생 심리적 특성에 미치는 영향을 비교 분석하는데 연구의 목적을 두었다.
연구표본은 학점취득형 정규과정 창업교육의 경우 강원도내에 소재한 창업교육이 활성화되어 있는 주요대학의 창업강좌 수강생 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 179개의 유효한 설문결과를 토대로 심리적 특성변화 요인을 분석하였다. 또한 학점취득형이 아닌 비정규과정 창업교육은“강원 글로벌청년창업캠프”참가자를 대상으로 수거된 150개의 유효 설문결과를 토대로 수강생의 심리적 특성변화 요인들을 분석하였다.
연구결과 학점취득형 정규과정의 창업교육이 학점취득형이 아닌 일반 창업교육에 비해서 통제의 위치, 성취욕구, 모호성의 수용, 창의성 등의 심리적 특성에 보다 유의미한 영향력을 행사하는 것으로 나타났다. 이 같은 결과는 체계적 창업교육의 효용성과 중요성을 동시에 나타낸다고 볼 수 있는데, 창업캠프 등 비정기적, 단기 창업교육에 비해 한 학기 동안 체계적으로 준비가 이루어진 창업교육이 창업교육 수강생의 심리적 특성에 보다 유의미한 영향을 미치는 바, 이에 대한 보다 체계적인 준비가 필요하다고 할 수 있겠다.
According to a belief that it can be a very meaningful study to examine influence in psychological characteristics of students of college’s credit-acquisition regular course on start-up at this point in time when the importance of start-up is increasing day by day, this study aims to compare and ana...
According to a belief that it can be a very meaningful study to examine influence in psychological characteristics of students of college’s credit-acquisition regular course on start-up at this point in time when the importance of start-up is increasing day by day, this study aims to compare and analyze the impacts of college’s credit-acquisition regular course on start-up as compared to a general course on start-up on changes in the psychological characteristics of students.
As for research samples, for credit-acquisition type regular course on start-up, a survey was conducted with 200 students who were taking a course on start-up at major universities located in Gangwon-do, where entrepreneurship education has been vitalized, and the factors of changes in the psychological characteristics of students were analyzed based on 179 valid responses were analyzed. Also, for non-regular course on start-up, the factors of changes in the psychological characteristics of students were analyzed based on 150 valid responses collected from the participants in “Gangwon Global Youth Start-up Camp.”
As a result of the research, it turned out that credit-acquisition regular course on start-up had a more significant influence on changes in the psychological characteristics such as locus of control, need for achievement, ambiguity tolerance and creativity than the general entrepreneurship education not for credit acquisition. It can be noted that this finding shows the efficacy and importance of systematic entrepreneurship education, simultaneously, and since entrepreneurship education systematically prepared for one semester has a more significant impact on changes in the psychological characteristics of students of entrepreneurship education than non-regular, short-term entrepreneurship education like start-up camp, it is necessary to make more systematic preparations for this.
According to a belief that it can be a very meaningful study to examine influence in psychological characteristics of students of college’s credit-acquisition regular course on start-up at this point in time when the importance of start-up is increasing day by day, this study aims to compare and analyze the impacts of college’s credit-acquisition regular course on start-up as compared to a general course on start-up on changes in the psychological characteristics of students.
As for research samples, for credit-acquisition type regular course on start-up, a survey was conducted with 200 students who were taking a course on start-up at major universities located in Gangwon-do, where entrepreneurship education has been vitalized, and the factors of changes in the psychological characteristics of students were analyzed based on 179 valid responses were analyzed. Also, for non-regular course on start-up, the factors of changes in the psychological characteristics of students were analyzed based on 150 valid responses collected from the participants in “Gangwon Global Youth Start-up Camp.”
As a result of the research, it turned out that credit-acquisition regular course on start-up had a more significant influence on changes in the psychological characteristics such as locus of control, need for achievement, ambiguity tolerance and creativity than the general entrepreneurship education not for credit acquisition. It can be noted that this finding shows the efficacy and importance of systematic entrepreneurship education, simultaneously, and since entrepreneurship education systematically prepared for one semester has a more significant impact on changes in the psychological characteristics of students of entrepreneurship education than non-regular, short-term entrepreneurship education like start-up camp, it is necessary to make more systematic preparations for this.
Keyword
#학점취득형 창업교육 심리적 특성변화 통제의 위치 성취욕구 모호성의 수용 창의성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.