기술의 발전으로 산업 융합이 진전됨에 따라 신개념의 비즈니스 형태가 등장하고 있다. 이에 따라 가치 전달 및 수익 창출 방식이 변화하며, 플랫폼 비즈니스 경쟁이 치열해지고 있다. 그럼에도 불구하고 플랫폼 비즈니스 평가체계에 대한 연구는 존재하지 않고 있어, 플랫폼 비즈니스 기업들의 역량을 평가할 수 있는 체계를 만들어 기업들의 전략 수립에 도움을 주고자 한다. 본 논문은 비즈니스 모델 연구를 기반으로 플랫폼 비즈니스의 특성을 반영한 평가체계를 구축하였다. 35개의 비즈니스 모델 구성요소 연구를 종합하여 4가지 평가 영역(고객, 가치, ...
기술의 발전으로 산업 융합이 진전됨에 따라 신개념의 비즈니스 형태가 등장하고 있다. 이에 따라 가치 전달 및 수익 창출 방식이 변화하며, 플랫폼 비즈니스 경쟁이 치열해지고 있다. 그럼에도 불구하고 플랫폼 비즈니스 평가체계에 대한 연구는 존재하지 않고 있어, 플랫폼 비즈니스 기업들의 역량을 평가할 수 있는 체계를 만들어 기업들의 전략 수립에 도움을 주고자 한다. 본 논문은 비즈니스 모델 연구를 기반으로 플랫폼 비즈니스의 특성을 반영한 평가체계를 구축하였다. 35개의 비즈니스 모델 구성요소 연구를 종합하여 4가지 평가 영역(고객, 가치, 인프라, 수익원)을 도출하고, 플랫폼 비즈니스 관련 연구를 토대로 세부 영역과 항목을 설정하여 평가체계를 구성하였다. 이후 크라우드 소싱 비즈니스 기업과 소셜커머스 비즈니스 기업들의 성공, 실패사례에 대해 각각 전문가 평가를 실시하여 비교, 분석하였다.
기술의 발전으로 산업 융합이 진전됨에 따라 신개념의 비즈니스 형태가 등장하고 있다. 이에 따라 가치 전달 및 수익 창출 방식이 변화하며, 플랫폼 비즈니스 경쟁이 치열해지고 있다. 그럼에도 불구하고 플랫폼 비즈니스 평가체계에 대한 연구는 존재하지 않고 있어, 플랫폼 비즈니스 기업들의 역량을 평가할 수 있는 체계를 만들어 기업들의 전략 수립에 도움을 주고자 한다. 본 논문은 비즈니스 모델 연구를 기반으로 플랫폼 비즈니스의 특성을 반영한 평가체계를 구축하였다. 35개의 비즈니스 모델 구성요소 연구를 종합하여 4가지 평가 영역(고객, 가치, 인프라, 수익원)을 도출하고, 플랫폼 비즈니스 관련 연구를 토대로 세부 영역과 항목을 설정하여 평가체계를 구성하였다. 이후 크라우드 소싱 비즈니스 기업과 소셜커머스 비즈니스 기업들의 성공, 실패사례에 대해 각각 전문가 평가를 실시하여 비교, 분석하였다.
With the recent progression of technology and convergence of industries, a new format of business is emerging. As a result, the approach in value delivery and profit generation transforms, further heightening the competition of platform businesses. Nevertheless, influential studies on evaluation of ...
With the recent progression of technology and convergence of industries, a new format of business is emerging. As a result, the approach in value delivery and profit generation transforms, further heightening the competition of platform businesses. Nevertheless, influential studies on evaluation of platform businesses are yet to be found. In such context, this research proposes an evaluation system of platform businesses based on previous studies on business models. Based on 35 earlier studies on business models, four evaluation areas (customer, value, infrastructure, revenue source) with evaluation indexes and domains were established. Lastly, case studies of crowd sourcing and social commerce businesses were performed to comparatively analyze their success and failure in a review by professionals in the field.
With the recent progression of technology and convergence of industries, a new format of business is emerging. As a result, the approach in value delivery and profit generation transforms, further heightening the competition of platform businesses. Nevertheless, influential studies on evaluation of platform businesses are yet to be found. In such context, this research proposes an evaluation system of platform businesses based on previous studies on business models. Based on 35 earlier studies on business models, four evaluation areas (customer, value, infrastructure, revenue source) with evaluation indexes and domains were established. Lastly, case studies of crowd sourcing and social commerce businesses were performed to comparatively analyze their success and failure in a review by professionals in the field.
주제어
#플랫폼 비즈니스 비즈니스 모델 비즈니스 플랫폼 평가체계 platform business business model business platform evaluation system
학위논문 정보
저자
곽미란
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
정보산업공학과
지도교수
임춘성
발행연도
2017
총페이지
iv, 44장
키워드
플랫폼 비즈니스 비즈니스 모델 비즈니스 플랫폼 평가체계 platform business business model business platform evaluation system
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