공연관람의 사전정보에 따른 관람동기, 관람태도, 만족도 및 재관람의도에 관한 연구 The Structural Relationship among audiences' motivation, attitude, satisfaction, and revisit intention on dance performance원문보기
본 연구는 공연관람의 사전지식에 따른 관람동기, 관람태도, 만족도 및 재관람의도의 구조적관계를 규명하는데 그 목적이 있다. 연구의 수행을 위해 설문지를 측정도구로써 사용하였으며, 사전정보, 관람동기, 관람태도, 만족도, 재관람의도, 인구통계학적특성까지 6개 항목에 걸쳐 42개의 문항으로 구성되었다. 연구대상은 서울 강남과 강북에 공연장을 각 한 군데씩 선정하고 무용공연을 1회 이상 본 관람객으로 설정하였으며, 편의표본추출법을 이용하였다. 총 450부의 설문지 중 수거하지 못하거나 응답이 불성실 하다고 판단되는 설문지 17부를 제외한 총 433부를 최종분석 자료로 사용하였다. 자료처리를 위해 433부의 설문지를 ...
본 연구는 공연관람의 사전지식에 따른 관람동기, 관람태도, 만족도 및 재관람의도의 구조적관계를 규명하는데 그 목적이 있다. 연구의 수행을 위해 설문지를 측정도구로써 사용하였으며, 사전정보, 관람동기, 관람태도, 만족도, 재관람의도, 인구통계학적특성까지 6개 항목에 걸쳐 42개의 문항으로 구성되었다. 연구대상은 서울 강남과 강북에 공연장을 각 한 군데씩 선정하고 무용공연을 1회 이상 본 관람객으로 설정하였으며, 편의표본추출법을 이용하였다. 총 450부의 설문지 중 수거하지 못하거나 응답이 불성실 하다고 판단되는 설문지 17부를 제외한 총 433부를 최종분석 자료로 사용하였다. 자료처리를 위해 433부의 설문지를 SPSS 20.0과 AMOS 20.0 프로그램을 통하여 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 독립표본 t검정, 확인적 요인분석, 구조방정식 모형분석이 실시되었다. 이에 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공연 관람객의 사전정보에 따라 관람동기에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공연 관람객의 관람동기에 따라 관람태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 공연 관람객의 관람동기에 따라 관람 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 공연 관람객의 관람동기는 재관람의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 공연 관람객의 관람태도에 따라 재관람의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 공연 관람객의 만족도에 따라 재관람의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 공연관람의 사전지식에 따른 관람동기, 관람태도, 만족도 및 재관람의도의 구조적관계를 규명하는데 그 목적이 있다. 연구의 수행을 위해 설문지를 측정도구로써 사용하였으며, 사전정보, 관람동기, 관람태도, 만족도, 재관람의도, 인구통계학적특성까지 6개 항목에 걸쳐 42개의 문항으로 구성되었다. 연구대상은 서울 강남과 강북에 공연장을 각 한 군데씩 선정하고 무용공연을 1회 이상 본 관람객으로 설정하였으며, 편의표본추출법을 이용하였다. 총 450부의 설문지 중 수거하지 못하거나 응답이 불성실 하다고 판단되는 설문지 17부를 제외한 총 433부를 최종분석 자료로 사용하였다. 자료처리를 위해 433부의 설문지를 SPSS 20.0과 AMOS 20.0 프로그램을 통하여 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 독립표본 t검정, 확인적 요인분석, 구조방정식 모형분석이 실시되었다. 이에 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공연 관람객의 사전정보에 따라 관람동기에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공연 관람객의 관람동기에 따라 관람태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 공연 관람객의 관람동기에 따라 관람 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 공연 관람객의 관람동기는 재관람의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 공연 관람객의 관람태도에 따라 재관람의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 공연 관람객의 만족도에 따라 재관람의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to establish the structural relationship of audiences' motivation, attitude, satisfaction, and revisit intention through prior knowledge. Questionnaires were used for sampling which contained 42 questions including prior knowledge, motivation, attitude, satisfaction, rev...
The purpose of this study is to establish the structural relationship of audiences' motivation, attitude, satisfaction, and revisit intention through prior knowledge. Questionnaires were used for sampling which contained 42 questions including prior knowledge, motivation, attitude, satisfaction, revistit intention and demografic factors. Audiences who watched dance performance more than once at a performing center in Gangnam or another in Gangbuk were selected as sample group. Convenient sampling method was conducted for collecting data. With the exception of 17 missing or considered as untrustworthy from total 450 questionnaires, 433 questionnaires were finally used for analysis. Data were analyzed by the statistics package of SPSS 20.0 of Windows and Amos 20.0. Frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, independent test-T, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were conducted. The results of this study are as followed. First, prior knowledge had a positive effect on motivation. Second, motivation had a positive effect on attitude. Third, motivation had a positive effect on satisfaction. Fourth, motivation did not influence on revisit intention. Fifth, attitude had a positive effect on revisit intention. Sixth, satisfaction had a positive effect on revisit intention.
The purpose of this study is to establish the structural relationship of audiences' motivation, attitude, satisfaction, and revisit intention through prior knowledge. Questionnaires were used for sampling which contained 42 questions including prior knowledge, motivation, attitude, satisfaction, revistit intention and demografic factors. Audiences who watched dance performance more than once at a performing center in Gangnam or another in Gangbuk were selected as sample group. Convenient sampling method was conducted for collecting data. With the exception of 17 missing or considered as untrustworthy from total 450 questionnaires, 433 questionnaires were finally used for analysis. Data were analyzed by the statistics package of SPSS 20.0 of Windows and Amos 20.0. Frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, independent test-T, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were conducted. The results of this study are as followed. First, prior knowledge had a positive effect on motivation. Second, motivation had a positive effect on attitude. Third, motivation had a positive effect on satisfaction. Fourth, motivation did not influence on revisit intention. Fifth, attitude had a positive effect on revisit intention. Sixth, satisfaction had a positive effect on revisit intention.
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