현대 사회는 개인화가 팽배한 경쟁 시대이다. 그것은 우리 교육계에서도 마찬가지로 나타나는 현상으로 학생들은 언제나 순서를 정하는 환경에서 학업에 매진하고 있다. 이것은 왕따나 학교 폭력 등의 다양한 학교 문제를 만들었다. 교육자들은 이런 문제는 소통을 통해 해결할 수 있다고 생각했고, 수업시간에 소통을 하기 가장 좋은 방법은 모둠 활동을 통해 이루어지는 협동 학습과 토론식 학습일 것이다. 이런 실제적인 경험을 통해 지식의 총체적 획득이 가능해져 학습의 최고 단계인 창조까지 이루며, 인성 교육까지 이르게 된다. 이 논문은 플립러닝(Flipped Learning)이라는 새로운 교수법을 통해 수업의 다양한 활동을 넣어 효과적인 교육을 하고자 수업지도안을 만들었다. 효과적인 학습을 위해 ...
현대 사회는 개인화가 팽배한 경쟁 시대이다. 그것은 우리 교육계에서도 마찬가지로 나타나는 현상으로 학생들은 언제나 순서를 정하는 환경에서 학업에 매진하고 있다. 이것은 왕따나 학교 폭력 등의 다양한 학교 문제를 만들었다. 교육자들은 이런 문제는 소통을 통해 해결할 수 있다고 생각했고, 수업시간에 소통을 하기 가장 좋은 방법은 모둠 활동을 통해 이루어지는 협동 학습과 토론식 학습일 것이다. 이런 실제적인 경험을 통해 지식의 총체적 획득이 가능해져 학습의 최고 단계인 창조까지 이루며, 인성 교육까지 이르게 된다. 이 논문은 플립러닝(Flipped Learning)이라는 새로운 교수법을 통해 수업의 다양한 활동을 넣어 효과적인 교육을 하고자 수업지도안을 만들었다. 효과적인 학습을 위해 ADDIE 모형에 기반에 플립러닝 모형을 결합하여 가장 효율적인 수업을 극대화 하고자 하였다. 플립러닝을 적용한 수업을 통해 학습자 중심의 수업을 구현하여 자기 주도 학습 능력이 향상되었고, 한 교실 내에서 교사의 개별적 지도가 가능해지며, 수업 시에는 토론과 창작의 고차원적 활동이 가능해지고, 최종적으로 모둠 활동을 통한 음악극 창작이 가능해졌다. 본 연구는 플립러닝을 적용한 6차시 지도안을 제시하여 효과적인 음악극 창작을 위해 음악극에 사용할 민요에 대해 배우고, 민요의 반주를 위한 장구 장단을 배우며, 음악극의 특징을 알아보는 단계를 거치는 기초 지식 습득 후 직접 음악극을 창작할 계획을 하고 있다. 매 수업 시에는 관련 동영상을 충분히 감상하며, 경험을 통한 지식을 획득하고, 창작 활동과 결과물을 발표하는 시간을 꾸준히 갖는다. 모든 지도안은 비숍(J. Bishop)과 베레거(M. Verleger)의 플립러닝 수업 모형을 적용하여 만들었다. 본 연구자는 플립러닝이라는 새로운 학습법을 통해 많은 학생들이 음악이라는 교과를 통해 친구들과 소통하고 올바른 인성을 가꾸며, 음악적 역량도 키워나갈 수 있기를 기대한다.
현대 사회는 개인화가 팽배한 경쟁 시대이다. 그것은 우리 교육계에서도 마찬가지로 나타나는 현상으로 학생들은 언제나 순서를 정하는 환경에서 학업에 매진하고 있다. 이것은 왕따나 학교 폭력 등의 다양한 학교 문제를 만들었다. 교육자들은 이런 문제는 소통을 통해 해결할 수 있다고 생각했고, 수업시간에 소통을 하기 가장 좋은 방법은 모둠 활동을 통해 이루어지는 협동 학습과 토론식 학습일 것이다. 이런 실제적인 경험을 통해 지식의 총체적 획득이 가능해져 학습의 최고 단계인 창조까지 이루며, 인성 교육까지 이르게 된다. 이 논문은 플립러닝(Flipped Learning)이라는 새로운 교수법을 통해 수업의 다양한 활동을 넣어 효과적인 교육을 하고자 수업지도안을 만들었다. 효과적인 학습을 위해 ADDIE 모형에 기반에 플립러닝 모형을 결합하여 가장 효율적인 수업을 극대화 하고자 하였다. 플립러닝을 적용한 수업을 통해 학습자 중심의 수업을 구현하여 자기 주도 학습 능력이 향상되었고, 한 교실 내에서 교사의 개별적 지도가 가능해지며, 수업 시에는 토론과 창작의 고차원적 활동이 가능해지고, 최종적으로 모둠 활동을 통한 음악극 창작이 가능해졌다. 본 연구는 플립러닝을 적용한 6차시 지도안을 제시하여 효과적인 음악극 창작을 위해 음악극에 사용할 민요에 대해 배우고, 민요의 반주를 위한 장구 장단을 배우며, 음악극의 특징을 알아보는 단계를 거치는 기초 지식 습득 후 직접 음악극을 창작할 계획을 하고 있다. 매 수업 시에는 관련 동영상을 충분히 감상하며, 경험을 통한 지식을 획득하고, 창작 활동과 결과물을 발표하는 시간을 꾸준히 갖는다. 모든 지도안은 비숍(J. Bishop)과 베레거(M. Verleger)의 플립러닝 수업 모형을 적용하여 만들었다. 본 연구자는 플립러닝이라는 새로운 학습법을 통해 많은 학생들이 음악이라는 교과를 통해 친구들과 소통하고 올바른 인성을 가꾸며, 음악적 역량도 키워나갈 수 있기를 기대한다.
Modern society is the competition era with overflowing individualization. It is a phenomenon that appears in our educational world that students always devote themselves in their studies in an environment where they are ranked by grade. It has caused various school problems as outcast or school viol...
Modern society is the competition era with overflowing individualization. It is a phenomenon that appears in our educational world that students always devote themselves in their studies in an environment where they are ranked by grade. It has caused various school problems as outcast or school violence. Educators considered that the problem can be solved through communication. Cooperative learning through group activity and discussion are best for communication. It helps to achieve creation which is the highest level of learning as overall acquisition of knowledge becomes possible through the practical experience. This study has created an instruction plan for effective education by including various activities through a new teaching method called Flipped Learning. This study intended to maximize the most efficient class by combining the Flipped Learning model on the basis of ADDIE model. Self directed learning capability improved by implementing learner-centered instruction through Flipped Learning, individual guidance of teachers in class became possible, highly difficult activity of discussion and creation became possible in class, and creation of musical play through group activity became possible. The purpose of this study is to create a musical play after acquiring basic knowledge in Korean traditional folk song which will be used in musical play for efficient musical play creation by suggesting 6 sessions of guidance plan that applied the Flipped Learning, learning about Korean traditional drum(Janggu) beat for the accompaniment of folk song, and learning characteristics of musical play. Students will watch enough related videos during class, acquire knowledge through experience, and will conduct creative activities and presentation. Every guidance plan was created by applying the flipped learning class model of J. Bishop and M. Verleger. The researcher expects students to communicate with friends through music subject, build an upright character, and develop their musical strengths through a new learning method called Flipped Learning.
Modern society is the competition era with overflowing individualization. It is a phenomenon that appears in our educational world that students always devote themselves in their studies in an environment where they are ranked by grade. It has caused various school problems as outcast or school violence. Educators considered that the problem can be solved through communication. Cooperative learning through group activity and discussion are best for communication. It helps to achieve creation which is the highest level of learning as overall acquisition of knowledge becomes possible through the practical experience. This study has created an instruction plan for effective education by including various activities through a new teaching method called Flipped Learning. This study intended to maximize the most efficient class by combining the Flipped Learning model on the basis of ADDIE model. Self directed learning capability improved by implementing learner-centered instruction through Flipped Learning, individual guidance of teachers in class became possible, highly difficult activity of discussion and creation became possible in class, and creation of musical play through group activity became possible. The purpose of this study is to create a musical play after acquiring basic knowledge in Korean traditional folk song which will be used in musical play for efficient musical play creation by suggesting 6 sessions of guidance plan that applied the Flipped Learning, learning about Korean traditional drum(Janggu) beat for the accompaniment of folk song, and learning characteristics of musical play. Students will watch enough related videos during class, acquire knowledge through experience, and will conduct creative activities and presentation. Every guidance plan was created by applying the flipped learning class model of J. Bishop and M. Verleger. The researcher expects students to communicate with friends through music subject, build an upright character, and develop their musical strengths through a new learning method called Flipped Learning.
주제어
#거꾸로 학습 플립드 러닝 플립러닝 음악극 창작 민요 장구 반주 flipped learning flipped classroom create musical play Korean tradirional folk song Korean traditional drum(Janggu) for the accompaniment
학위논문 정보
저자
김희민
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
김선미
발행연도
2017
총페이지
vi, 70장
키워드
거꾸로 학습 플립드 러닝 플립러닝 음악극 창작 민요 장구 반주 flipped learning flipped classroom create musical play Korean tradirional folk song Korean traditional drum(Janggu) for the accompaniment
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.