거꾸로 학습법(Flipped Learning)을 적용한 음악극 창작 수업 지도안 연구 -중학교 1학년 대상의 학교폭력 예방교육을 중심으로- A Study on the Instruction of Music Drama Creation Class Using Flipped Learning -Focusing on the Prevention of Bullying at School for First Graders in Middle School-원문보기
본 연구의 목적은 거꾸로 학습법을 적용한 학교폭력예방 음악극 창작 교수· 학습 지도안을 개발하는데 있다. 학교폭력 문제는 비대면 중심으로 전환된 교육환경 속에서도 오히려 더욱 심각한 상황으로 지속되고 있다. 이렇게 지속적으로 학교폭력 문제가 발생하는 가장 큰 이유 중 하나는 공감 능력의 부재라고 할 수 있다. 현재 우리는 공감불능시대에 살아가고 있다. 타인의 감정을 이해한다는 것이 어려운 시대에 살아가고 있는 이 때에 청소년들에게 공감능력과 올바른 정서를 함양할 수 있는 음악교육의 필요성이 더욱 요구되고 있다. 이에 앞서 학교폭력 예방교육의 요소와 음악극 창작의 이해 및 활동이 모두 하나의 프로그램에서 이루어져야 하므로 제한된 수업시간 안에 학습목표를 달성하기에는 많은 시간적 제약이 있다는 한계점이 있었다. 따라서 본 연구에서는 수업의 효율성을 위한 효과적인 방법으로써 거꾸로 학습법을 활용하고, 이를 적용한 학교폭력예방 음악극 창작 수업 지도방안을 제시하였다. 이 연구를 위해 학교폭력예방교육 프로그램에 관한 타 교과 지도안과 거꾸로 학습법을 활용한 음악극 창작 수업지도안, 학교폭력예방교육을 위한 음악극 창작 수업지도안으로 나누어 선행연구를 고찰하였으며, 학교폭력의 정의와 유형 그리고 중학교 1학년의 특성을 살펴보고, 음악극의 정의와 교육적 의미, 거꾸로 학습법의 개념과 교육적 효과를 문헌 연구를 통해 살펴보았다. 이러한 내용을 토대로 거꾸로 학습법을 적용한 학교폭력예방 음악극창작 수업 지도방안을 개발하여 총 7차시로 구성하여 제시하였다. 본 연구의 결과물은 인지적, 사회 관계적으로 급성장 단계에 있는 초기 청소년들의 ...
본 연구의 목적은 거꾸로 학습법을 적용한 학교폭력예방 음악극 창작 교수· 학습 지도안을 개발하는데 있다. 학교폭력 문제는 비대면 중심으로 전환된 교육환경 속에서도 오히려 더욱 심각한 상황으로 지속되고 있다. 이렇게 지속적으로 학교폭력 문제가 발생하는 가장 큰 이유 중 하나는 공감 능력의 부재라고 할 수 있다. 현재 우리는 공감불능시대에 살아가고 있다. 타인의 감정을 이해한다는 것이 어려운 시대에 살아가고 있는 이 때에 청소년들에게 공감능력과 올바른 정서를 함양할 수 있는 음악교육의 필요성이 더욱 요구되고 있다. 이에 앞서 학교폭력 예방교육의 요소와 음악극 창작의 이해 및 활동이 모두 하나의 프로그램에서 이루어져야 하므로 제한된 수업시간 안에 학습목표를 달성하기에는 많은 시간적 제약이 있다는 한계점이 있었다. 따라서 본 연구에서는 수업의 효율성을 위한 효과적인 방법으로써 거꾸로 학습법을 활용하고, 이를 적용한 학교폭력예방 음악극 창작 수업 지도방안을 제시하였다. 이 연구를 위해 학교폭력예방교육 프로그램에 관한 타 교과 지도안과 거꾸로 학습법을 활용한 음악극 창작 수업지도안, 학교폭력예방교육을 위한 음악극 창작 수업지도안으로 나누어 선행연구를 고찰하였으며, 학교폭력의 정의와 유형 그리고 중학교 1학년의 특성을 살펴보고, 음악극의 정의와 교육적 의미, 거꾸로 학습법의 개념과 교육적 효과를 문헌 연구를 통해 살펴보았다. 이러한 내용을 토대로 거꾸로 학습법을 적용한 학교폭력예방 음악극창작 수업 지도방안을 개발하여 총 7차시로 구성하여 제시하였다. 본 연구의 결과물은 인지적, 사회 관계적으로 급성장 단계에 있는 초기 청소년들의 자아 존중감과 건강한 정서 함양에 도움이 될 것이며, 나아가 음악극 활동을 통해 인물의 감정을 직·간접적으로 느낌으로써 공감능력이 향상되고, 학교폭력을 예방하는데 도움이 될 것이다. 또한 거꾸로 학습법을 통해 음악 활동 시간을 확보하여 학습자 중심의 수업을 경험할 수 있다. 마지막으로, 음악극 창작활동을 통해 총체적 경험을 함으로써 음악에 대한 폭넓은 이해와 음악의 진정한 생활화를 경험할 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 거꾸로 학습법을 적용한 학교폭력예방 음악극 창작 교수· 학습 지도안을 개발하는데 있다. 학교폭력 문제는 비대면 중심으로 전환된 교육환경 속에서도 오히려 더욱 심각한 상황으로 지속되고 있다. 이렇게 지속적으로 학교폭력 문제가 발생하는 가장 큰 이유 중 하나는 공감 능력의 부재라고 할 수 있다. 현재 우리는 공감불능시대에 살아가고 있다. 타인의 감정을 이해한다는 것이 어려운 시대에 살아가고 있는 이 때에 청소년들에게 공감능력과 올바른 정서를 함양할 수 있는 음악교육의 필요성이 더욱 요구되고 있다. 이에 앞서 학교폭력 예방교육의 요소와 음악극 창작의 이해 및 활동이 모두 하나의 프로그램에서 이루어져야 하므로 제한된 수업시간 안에 학습목표를 달성하기에는 많은 시간적 제약이 있다는 한계점이 있었다. 따라서 본 연구에서는 수업의 효율성을 위한 효과적인 방법으로써 거꾸로 학습법을 활용하고, 이를 적용한 학교폭력예방 음악극 창작 수업 지도방안을 제시하였다. 이 연구를 위해 학교폭력예방교육 프로그램에 관한 타 교과 지도안과 거꾸로 학습법을 활용한 음악극 창작 수업지도안, 학교폭력예방교육을 위한 음악극 창작 수업지도안으로 나누어 선행연구를 고찰하였으며, 학교폭력의 정의와 유형 그리고 중학교 1학년의 특성을 살펴보고, 음악극의 정의와 교육적 의미, 거꾸로 학습법의 개념과 교육적 효과를 문헌 연구를 통해 살펴보았다. 이러한 내용을 토대로 거꾸로 학습법을 적용한 학교폭력예방 음악극창작 수업 지도방안을 개발하여 총 7차시로 구성하여 제시하였다. 본 연구의 결과물은 인지적, 사회 관계적으로 급성장 단계에 있는 초기 청소년들의 자아 존중감과 건강한 정서 함양에 도움이 될 것이며, 나아가 음악극 활동을 통해 인물의 감정을 직·간접적으로 느낌으로써 공감능력이 향상되고, 학교폭력을 예방하는데 도움이 될 것이다. 또한 거꾸로 학습법을 통해 음악 활동 시간을 확보하여 학습자 중심의 수업을 경험할 수 있다. 마지막으로, 음악극 창작활동을 통해 총체적 경험을 함으로써 음악에 대한 폭넓은 이해와 음악의 진정한 생활화를 경험할 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to develop a creative teaching and learning guidance plan for music plays to prevent school violence by applying the reverse learning method. The problem of school violence continues to be a more serious situation despite the educational environment that has shifted...
The purpose of this study is to develop a creative teaching and learning guidance plan for music plays to prevent school violence by applying the reverse learning method. The problem of school violence continues to be a more serious situation despite the educational environment that has shifted to non-face-to-face. One of the biggest reasons for this continuous school violence problem is the lack of empathy. We are now living in an age where we cannot relate. At a time when it is difficult to understand the feelings of others, the need for music education to cultivate empathy and correct emotions is more required for teenagers. Prior to this, the elements of school violence prevention education and the understanding and activities of music drama creation must all be carried out in one program, so there were limitations in achieving learning goals within a limited class time. Therefore, in this study, the reverse learning method was used as an effective method for the efficiency of class, and a plan for guiding the creation of music plays to prevent school violence was proposed. For this study, the previous study was divided into other curriculum guidance on school violence prevention education programs, music drama creation instruction using reverse learning methods, and music drama creation instruction for school violence prevention education, and the definition, educational meaning, concept, and educational effect of music play were examined through literature research. Based on these contents, a guidance plan for music drama creation classes to prevent school violence was developed and presented in a total of 7 sessions. The results of this study will help develop self-esteem and healthy emotions among early adolescents who are in the stage of rapid cognitive and social growth, and will also help improve empathy and prevent school violence by directly or indirectly feeling the emotions of characters through music drama activities. In addition, you can experience learner-centered classes by securing time for music activities through the reverse learning method. Finally, it is expected that by experiencing the overall experience through music drama creation activities, a wide understanding of music and the true dailyization of music can be experienced.
The purpose of this study is to develop a creative teaching and learning guidance plan for music plays to prevent school violence by applying the reverse learning method. The problem of school violence continues to be a more serious situation despite the educational environment that has shifted to non-face-to-face. One of the biggest reasons for this continuous school violence problem is the lack of empathy. We are now living in an age where we cannot relate. At a time when it is difficult to understand the feelings of others, the need for music education to cultivate empathy and correct emotions is more required for teenagers. Prior to this, the elements of school violence prevention education and the understanding and activities of music drama creation must all be carried out in one program, so there were limitations in achieving learning goals within a limited class time. Therefore, in this study, the reverse learning method was used as an effective method for the efficiency of class, and a plan for guiding the creation of music plays to prevent school violence was proposed. For this study, the previous study was divided into other curriculum guidance on school violence prevention education programs, music drama creation instruction using reverse learning methods, and music drama creation instruction for school violence prevention education, and the definition, educational meaning, concept, and educational effect of music play were examined through literature research. Based on these contents, a guidance plan for music drama creation classes to prevent school violence was developed and presented in a total of 7 sessions. The results of this study will help develop self-esteem and healthy emotions among early adolescents who are in the stage of rapid cognitive and social growth, and will also help improve empathy and prevent school violence by directly or indirectly feeling the emotions of characters through music drama activities. In addition, you can experience learner-centered classes by securing time for music activities through the reverse learning method. Finally, it is expected that by experiencing the overall experience through music drama creation activities, a wide understanding of music and the true dailyization of music can be experienced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.