고전주의 음악의 대표적 작곡가인 베토벤(Ludwig van Beethoven: 1770-1827) 은 모차르트, 하이든과 함께 ‘빈 고전파 3대 거장’으로 불리며 그들의 고전주의 음악양식을 계승함과 동시에 자신만의 독창성으로 발전시켰고 또한 낭만주의 음악의 길을 열어준 작곡가이다. 고전주의 음악을 최고의 경지로 확립시킨 베토벤은 관현악곡, 교향곡, 피아노곡, 실내악곡 등 여러 분야 에서 훌륭한 작품들을 남겼으며 규모나 내용면에서 자신만의 독자적인 음악세계를 구축하였다. 그 중 베토벤은 32개의 피아노 소나타 작품을 남겼는데 그곳에...
고전주의 음악의 대표적 작곡가인 베토벤(Ludwig van Beethoven: 1770-1827) 은 모차르트, 하이든과 함께 ‘빈 고전파 3대 거장’으로 불리며 그들의 고전주의 음악양식을 계승함과 동시에 자신만의 독창성으로 발전시켰고 또한 낭만주의 음악의 길을 열어준 작곡가이다. 고전주의 음악을 최고의 경지로 확립시킨 베토벤은 관현악곡, 교향곡, 피아노곡, 실내악곡 등 여러 분야 에서 훌륭한 작품들을 남겼으며 규모나 내용면에서 자신만의 독자적인 음악세계를 구축하였다. 그 중 베토벤은 32개의 피아노 소나타 작품을 남겼는데 그곳에는 인간적인 감정과 고뇌, 분노와 좌절 그리고 불굴의 의지를 고백하는 자서전적인 요소를 지니고 있다. 그의 작품은 생애에 따른 전환적 시기마다 다채로운 개성이 표현되어 있고 예술성의 발전과 전개 그리고 승화가 고스란히 압축되어 있다. 따라서 렌츠는 베토벤의 생애에 따른 작품의 시기를 초기, 중기, 후기 세 시기로 나누었는데 이 논문은 중기에 해당하는 발트슈타인을 중심으로 분석한 것이다. 본 논문의 주제인 Piano Sonata in C Major, Op. 53 “Waldstein” 은 베토벤이 청각상실로 실의에 빠져있던 베토벤이 ‘하일리겐슈타트의 유서’ 를 남기고 자살을 결심 했다가 다시 삶의 의지를 회복한 시기인 1804년에 완성된 작품이고 그의 첫 후원자인 발트슈타인 백작에게 헌정이 되었기 때문에 발트슈타인 이라는 부제로 잘 알려져 있다. 대규모 2악장으로 구성된 이 곡의 제 1악장은 고전양식의 음악을 바탕으로 하여 고도의 테크닉과 다이나믹으로 웅장한 전개를 이끌고 있으며 종결부를 삽입하여 장대한 규모의 소나타의 형식을 취하고 있다. 제 2악장 Introduzione 에서는 마지막 G음을 늘임표로 길게 내면서 Rondo와의 사이를 경과구로 처리하여 Attacca subito il Rondo (곧 이어 론도 악장으로 쉼 없이 진행) 즉, 곧장 이어지는 대규모 구조로 구성하였다. 대규모의 제 2악장에서는 박자와 템포의 변화, 다양한 전조와 대조적인 셈여림, 긴 트릴을 수반한 주제선율의 전개가 특징이며 이런 요소들로 인해 고전주의 양식을 바탕으로 한 낭만주의 특징이 잘 나타내고 있는 대표적인 작품이라 할 수 있다. 따라서 베토벤의 피아노 소나타는 고전주의 음악의 완성과 함께 낭만주의 음악으로의 페러다임의 전환을 이해하는데 반드시 고찰되어야 할 부분이다.
고전주의 음악의 대표적 작곡가인 베토벤(Ludwig van Beethoven: 1770-1827) 은 모차르트, 하이든과 함께 ‘빈 고전파 3대 거장’으로 불리며 그들의 고전주의 음악양식을 계승함과 동시에 자신만의 독창성으로 발전시켰고 또한 낭만주의 음악의 길을 열어준 작곡가이다. 고전주의 음악을 최고의 경지로 확립시킨 베토벤은 관현악곡, 교향곡, 피아노곡, 실내악곡 등 여러 분야 에서 훌륭한 작품들을 남겼으며 규모나 내용면에서 자신만의 독자적인 음악세계를 구축하였다. 그 중 베토벤은 32개의 피아노 소나타 작품을 남겼는데 그곳에는 인간적인 감정과 고뇌, 분노와 좌절 그리고 불굴의 의지를 고백하는 자서전적인 요소를 지니고 있다. 그의 작품은 생애에 따른 전환적 시기마다 다채로운 개성이 표현되어 있고 예술성의 발전과 전개 그리고 승화가 고스란히 압축되어 있다. 따라서 렌츠는 베토벤의 생애에 따른 작품의 시기를 초기, 중기, 후기 세 시기로 나누었는데 이 논문은 중기에 해당하는 발트슈타인을 중심으로 분석한 것이다. 본 논문의 주제인 Piano Sonata in C Major, Op. 53 “Waldstein” 은 베토벤이 청각상실로 실의에 빠져있던 베토벤이 ‘하일리겐슈타트의 유서’ 를 남기고 자살을 결심 했다가 다시 삶의 의지를 회복한 시기인 1804년에 완성된 작품이고 그의 첫 후원자인 발트슈타인 백작에게 헌정이 되었기 때문에 발트슈타인 이라는 부제로 잘 알려져 있다. 대규모 2악장으로 구성된 이 곡의 제 1악장은 고전양식의 음악을 바탕으로 하여 고도의 테크닉과 다이나믹으로 웅장한 전개를 이끌고 있으며 종결부를 삽입하여 장대한 규모의 소나타의 형식을 취하고 있다. 제 2악장 Introduzione 에서는 마지막 G음을 늘임표로 길게 내면서 Rondo와의 사이를 경과구로 처리하여 Attacca subito il Rondo (곧 이어 론도 악장으로 쉼 없이 진행) 즉, 곧장 이어지는 대규모 구조로 구성하였다. 대규모의 제 2악장에서는 박자와 템포의 변화, 다양한 전조와 대조적인 셈여림, 긴 트릴을 수반한 주제선율의 전개가 특징이며 이런 요소들로 인해 고전주의 양식을 바탕으로 한 낭만주의 특징이 잘 나타내고 있는 대표적인 작품이라 할 수 있다. 따라서 베토벤의 피아노 소나타는 고전주의 음악의 완성과 함께 낭만주의 음악으로의 페러다임의 전환을 이해하는데 반드시 고찰되어야 할 부분이다.
Ludwig van Beethoven (1770-1827) who is a representative composer of classical music, is called the 3 great master of Vienna with Mozart and Haydn. He inherited classical music and developed it into his own original music. And He oriented the musical current of romanticism. Beethoven, who establishe...
Ludwig van Beethoven (1770-1827) who is a representative composer of classical music, is called the 3 great master of Vienna with Mozart and Haydn. He inherited classical music and developed it into his own original music. And He oriented the musical current of romanticism. Beethoven, who established classical music as the highest-level, was left great works in various field orchestral, symphonies, piano pieces, and chamber music. In addition, he constructed his own realm of music in terms of scale and content. He left 32 piano sonatas. There is an autobiographical elements which confess human sensitivity and anguish, indignation and frustration, and indomitable will. His work has been expressed in various aspects according to his life and has entirely compressed the development and deploy and sublimation of artistry. Therefore, Beethoven's life and the period of his work were divided into three periods according to the classification of Lentz. And analyzed the mid-term works of the piano sonata, op. 53 The subject of this thesis Piano Sonata in C Major, Op. 53 “Waldstein” was completed in 1804 when he restored his will for life again after he left “Das Heiligenstadter Testament” and decided to commit suicide out of despair due to his hearing loss. Its subtitle came from its dedication to Count Waldstein who was his first patron. The piece consists of two large movements. The first movement moves forward in majestic development with advanced techniques and dynamics based on classical style music and includes a coda; thus, takes the form of a big sonata. The second movement is in an attacca subito il rondo structure in the introduction with the last G not elongated with a fermata and its relation with rondo treated as a passage. The large second movement is characterized by beat and tempo changes, diverse modulations, contrasting dynamics, and development of theme melodies accompanied by long trills. In Waldstein, Beethoven expresses the romantic features wonderfully based on the classical style thanks to these elements. The findings of this study raise a need to examine Beethoven's piano sonatas to understand the completion of classical music and a paradigm shift into romantic music.
Ludwig van Beethoven (1770-1827) who is a representative composer of classical music, is called the 3 great master of Vienna with Mozart and Haydn. He inherited classical music and developed it into his own original music. And He oriented the musical current of romanticism. Beethoven, who established classical music as the highest-level, was left great works in various field orchestral, symphonies, piano pieces, and chamber music. In addition, he constructed his own realm of music in terms of scale and content. He left 32 piano sonatas. There is an autobiographical elements which confess human sensitivity and anguish, indignation and frustration, and indomitable will. His work has been expressed in various aspects according to his life and has entirely compressed the development and deploy and sublimation of artistry. Therefore, Beethoven's life and the period of his work were divided into three periods according to the classification of Lentz. And analyzed the mid-term works of the piano sonata, op. 53 The subject of this thesis Piano Sonata in C Major, Op. 53 “Waldstein” was completed in 1804 when he restored his will for life again after he left “Das Heiligenstadter Testament” and decided to commit suicide out of despair due to his hearing loss. Its subtitle came from its dedication to Count Waldstein who was his first patron. The piece consists of two large movements. The first movement moves forward in majestic development with advanced techniques and dynamics based on classical style music and includes a coda; thus, takes the form of a big sonata. The second movement is in an attacca subito il rondo structure in the introduction with the last G not elongated with a fermata and its relation with rondo treated as a passage. The large second movement is characterized by beat and tempo changes, diverse modulations, contrasting dynamics, and development of theme melodies accompanied by long trills. In Waldstein, Beethoven expresses the romantic features wonderfully based on the classical style thanks to these elements. The findings of this study raise a need to examine Beethoven's piano sonatas to understand the completion of classical music and a paradigm shift into romantic music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.