본 연구는 조현병 환자를 대상으로 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행의 정도를 확인하고 이들의 관계를 규명하여 간호 중재 및 도구개발을 위한 기초 자료로 활용하고자 한다. DSM-IV, DSM-5에서 조현병으로 진단 받고 J도에 위치한 정신병원에 입원중인 환자 105명을 대상으로 일반적 특성 13문항, 정서지능 50문항, 의사소통 29 문항, 자가 간호수행 23문항의 총 115문항으로 구성된 설문지를 사용하여 자료수집 하였다. 정서지능 측정 도구는 Salovey와 Mayer (1996)의 모형을 토대로 문용린(1999)이 개발한 도구를 사용하였고, 의사소통 측정 도구는 Takahashi, Tanaka & Miyaoka (2006)가 개발한 도구를 번역하여 사용하였으며, 자가 간호수행 측정 도구는 유숙자(1991)가 개발하고 임신화(2000)가 수정‧보완한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 20.0 program을 이용하여 대상자의 일반적 특성은 빈도와 백분율로 분석하였고, 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행의 평균과 ...
본 연구는 조현병 환자를 대상으로 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행의 정도를 확인하고 이들의 관계를 규명하여 간호 중재 및 도구개발을 위한 기초 자료로 활용하고자 한다. DSM-IV, DSM-5에서 조현병으로 진단 받고 J도에 위치한 정신병원에 입원중인 환자 105명을 대상으로 일반적 특성 13문항, 정서지능 50문항, 의사소통 29 문항, 자가 간호수행 23문항의 총 115문항으로 구성된 설문지를 사용하여 자료수집 하였다. 정서지능 측정 도구는 Salovey와 Mayer (1996)의 모형을 토대로 문용린(1999)이 개발한 도구를 사용하였고, 의사소통 측정 도구는 Takahashi, Tanaka & Miyaoka (2006)가 개발한 도구를 번역하여 사용하였으며, 자가 간호수행 측정 도구는 유숙자(1991)가 개발하고 임신화(2000)가 수정‧보완한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 20.0 program을 이용하여 대상자의 일반적 특성은 빈도와 백분율로 분석하였고, 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행의 평균과 표준편차로 분석하였다. 대상자의 일반적 특성에 따른 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행 차이는 독립표본 t-검정, One-Way ANOVA를 사용하였으며, 사후 검정은 scheffé 검정을 이용하였다. 대상자의 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행 간의 상관관계는 Pearson's Correlation으로 분석하였으며 그에 따른 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 정서지능 정도는 250점 만점 중 평균 159.5(±18.1)점, 의사소통 정도는 306점 만점 중 138.2(±62.5)점이었고, 자가 간호수행 정도는 115점 만점 중 평균 85.8(±13.4)점으로 나타났다. 둘째, 일반적 특성에 따른 차이 분석 결과 의사소통에서는 간호사와의 의사소통이 연령에 따라 차이가 있었으며, 의사, 보호사와의 의사소통이 재발 횟수에 따라 유의한 상관관계가 있었다. 자가 간호수행은 성별, 연령에 따라 유의한 차이가 있었다. 셋째 정서지능과 의사소통, 자가 간호수행 간의 상관관계 분석 결과를 살펴보면 정서지능은 의사소통과 유의한 상관관계를 나타냈다(r=.42, p<.001). 다음으로 정서지능은 자가 간호수행과도 유의한 상관관계를 나타냈으며(r=.54, p<.001), 의사소통에서도 자가 간호수행과 유의한 상관관계를 나타냈다(r=.38, p<.001). 따라서 본 연구는 조현병 대상자의 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행 간의 관련성을 확인하여 향후 대상자의 사회복귀를 위한 간호중재 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하는데 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구는 조현병 환자를 대상으로 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행의 정도를 확인하고 이들의 관계를 규명하여 간호 중재 및 도구개발을 위한 기초 자료로 활용하고자 한다. DSM-IV, DSM-5에서 조현병으로 진단 받고 J도에 위치한 정신병원에 입원중인 환자 105명을 대상으로 일반적 특성 13문항, 정서지능 50문항, 의사소통 29 문항, 자가 간호수행 23문항의 총 115문항으로 구성된 설문지를 사용하여 자료수집 하였다. 정서지능 측정 도구는 Salovey와 Mayer (1996)의 모형을 토대로 문용린(1999)이 개발한 도구를 사용하였고, 의사소통 측정 도구는 Takahashi, Tanaka & Miyaoka (2006)가 개발한 도구를 번역하여 사용하였으며, 자가 간호수행 측정 도구는 유숙자(1991)가 개발하고 임신화(2000)가 수정‧보완한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 20.0 program을 이용하여 대상자의 일반적 특성은 빈도와 백분율로 분석하였고, 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행의 평균과 표준편차로 분석하였다. 대상자의 일반적 특성에 따른 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행 차이는 독립표본 t-검정, One-Way ANOVA를 사용하였으며, 사후 검정은 scheffé 검정을 이용하였다. 대상자의 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행 간의 상관관계는 Pearson's Correlation으로 분석하였으며 그에 따른 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 정서지능 정도는 250점 만점 중 평균 159.5(±18.1)점, 의사소통 정도는 306점 만점 중 138.2(±62.5)점이었고, 자가 간호수행 정도는 115점 만점 중 평균 85.8(±13.4)점으로 나타났다. 둘째, 일반적 특성에 따른 차이 분석 결과 의사소통에서는 간호사와의 의사소통이 연령에 따라 차이가 있었으며, 의사, 보호사와의 의사소통이 재발 횟수에 따라 유의한 상관관계가 있었다. 자가 간호수행은 성별, 연령에 따라 유의한 차이가 있었다. 셋째 정서지능과 의사소통, 자가 간호수행 간의 상관관계 분석 결과를 살펴보면 정서지능은 의사소통과 유의한 상관관계를 나타냈다(r=.42, p<.001). 다음으로 정서지능은 자가 간호수행과도 유의한 상관관계를 나타냈으며(r=.54, p<.001), 의사소통에서도 자가 간호수행과 유의한 상관관계를 나타냈다(r=.38, p<.001). 따라서 본 연구는 조현병 대상자의 정서지능, 의사소통, 자가 간호수행 간의 관련성을 확인하여 향후 대상자의 사회복귀를 위한 간호중재 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하는데 기초자료를 제공하고자 한다.
The purpose of this study is to provide basic materials for the development of nursing intervention and tools for schizophrenia subjects by identifying the degree of emotional intelligence, communication, and self care in patients with schizophrenia and examining their relations. On the su...
The purpose of this study is to provide basic materials for the development of nursing intervention and tools for schizophrenia subjects by identifying the degree of emotional intelligence, communication, and self care in patients with schizophrenia and examining their relations. On the subjects of 105 patients who were diagnosed as schizophrenia in DSM-IV and DSM-5 and were admitted to a psychiatric hospital in J province, the total of 115 items of the questionnaire consisting of general characteristics 13 items, emotional intelligence 50 items, communication 29 items, self care 23 items were used to collect data. This study used the measurement tool for emotional intelligence developed by Mun-Yong-Lin (1999) based on the model of Salovey and Mayer (1996), the measurement tool for communication translated from the tool developed by Takahashi, Tanaka & Miyaoka (2006), and the measurement tool for self-care developed by Yu Sukja (1991) and modified and supplemented by Lim Shin-hwa (2000). The collected data were analyzed using the SPSS / WIN 20.0 program. The general characteristics of the subjects were analyzed by frequency and percentage, and the mean and standard deviation of emotional intelligence, communication, and self care were analyzed. Differences in emotional intelligence, communication, and self-care according to the general characteristics of the subjects were determined using the independent sample t-test, One-Way ANOVA, and post-test using scheffé test. Correlations between emotional intelligence, communication, and self care were analyzed by Pearson's Correlation, and the main results of the study are as follows. First, the level of emotional intelligence was an average of 159.5 (±18.1) out of the full score 250 points, and communication was 138.2 (±62.5) out of the full score 306 points, and self care was 85.8 (±13.4) out of the full score 115 points. Second, according to the analysis of the difference according to general characteristics, communication with nurses varied according to age, and communication with doctors and caregivers had a significant correlation with the number of relapses. There was a significant difference in self care according to sex and age. Third, to explore the results of analyzing the correlation between emotional intelligence, communication and self care, the emotional intelligence showed a significant correlation with communication (r=.42, p<.001). Next, emotional intelligence showed a significant correlation with self care (r=.54, p<.001), and communication also showed a significant correlation with self care (r=.38, p<.001). This study confirmed the relationship between the emotional intelligence, communication, and self care of schizophrenia subjects and is expected to be used to develop the nursing intervention program for the social return of the subjects in the future.
The purpose of this study is to provide basic materials for the development of nursing intervention and tools for schizophrenia subjects by identifying the degree of emotional intelligence, communication, and self care in patients with schizophrenia and examining their relations. On the subjects of 105 patients who were diagnosed as schizophrenia in DSM-IV and DSM-5 and were admitted to a psychiatric hospital in J province, the total of 115 items of the questionnaire consisting of general characteristics 13 items, emotional intelligence 50 items, communication 29 items, self care 23 items were used to collect data. This study used the measurement tool for emotional intelligence developed by Mun-Yong-Lin (1999) based on the model of Salovey and Mayer (1996), the measurement tool for communication translated from the tool developed by Takahashi, Tanaka & Miyaoka (2006), and the measurement tool for self-care developed by Yu Sukja (1991) and modified and supplemented by Lim Shin-hwa (2000). The collected data were analyzed using the SPSS / WIN 20.0 program. The general characteristics of the subjects were analyzed by frequency and percentage, and the mean and standard deviation of emotional intelligence, communication, and self care were analyzed. Differences in emotional intelligence, communication, and self-care according to the general characteristics of the subjects were determined using the independent sample t-test, One-Way ANOVA, and post-test using scheffé test. Correlations between emotional intelligence, communication, and self care were analyzed by Pearson's Correlation, and the main results of the study are as follows. First, the level of emotional intelligence was an average of 159.5 (±18.1) out of the full score 250 points, and communication was 138.2 (±62.5) out of the full score 306 points, and self care was 85.8 (±13.4) out of the full score 115 points. Second, according to the analysis of the difference according to general characteristics, communication with nurses varied according to age, and communication with doctors and caregivers had a significant correlation with the number of relapses. There was a significant difference in self care according to sex and age. Third, to explore the results of analyzing the correlation between emotional intelligence, communication and self care, the emotional intelligence showed a significant correlation with communication (r=.42, p<.001). Next, emotional intelligence showed a significant correlation with self care (r=.54, p<.001), and communication also showed a significant correlation with self care (r=.38, p<.001). This study confirmed the relationship between the emotional intelligence, communication, and self care of schizophrenia subjects and is expected to be used to develop the nursing intervention program for the social return of the subjects in the future.
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