2009년 세계 경제위기에 따른 IT비용절감의 대안으로 클라우드 서비스가 부각되면서, IT 자원의 활용방식이 소유에서 사용으로 전환되는 새로운 패러다임이 확산되고 있으며, 최근 AI, 빅데이터, VR 등이 주도하는 지능정보사회의 핵심 인프라로서 클라우드 서비스는 지속적으로 시장규모가 확대되고 전 산업으로의 확산이 전망되고 있다. 전 세계적으로 농업, 로봇, 제조, 교육, 금융, 의료 등 다양한 산업과의 융·복합을 통해 산업의 생산성을 높이고 혁신을 가속화하는 핵심매개체로서의 역할을 클라우드 서비스가 수행하고 있다. 그러나 국내의 경우 시장 형성 단계를 이제 벗어나 비로소 시장 확대를 위한 전 단계에 머물러 있는 것이 현실이다. 이는 여러 가지 요인에서 기인할 수 있겠지만 보안, 서비스 품질 등 클라우드 서비스에 대한 사용자의 신뢰 형성이 미흡하기 때문일 것이다. 따라서 본 연구에서는 클라우드 서비스가 어떠한 과정으로 사용자에게 수용될 수 있는지, 어떠한 요인들이 사용자의 클라우드 서비스에 대한 수용과 회피에 영향을 미치는지에 대해서 살펴보았다. 그리고 산업별로 차이가 유의미한 것인지에 대해서도 비교 분석하였다. 정보기술의 수용의도에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 분석함에 있어서 Davis의 ...
2009년 세계 경제위기에 따른 IT비용절감의 대안으로 클라우드 서비스가 부각되면서, IT 자원의 활용방식이 소유에서 사용으로 전환되는 새로운 패러다임이 확산되고 있으며, 최근 AI, 빅데이터, VR 등이 주도하는 지능정보사회의 핵심 인프라로서 클라우드 서비스는 지속적으로 시장규모가 확대되고 전 산업으로의 확산이 전망되고 있다. 전 세계적으로 농업, 로봇, 제조, 교육, 금융, 의료 등 다양한 산업과의 융·복합을 통해 산업의 생산성을 높이고 혁신을 가속화하는 핵심매개체로서의 역할을 클라우드 서비스가 수행하고 있다. 그러나 국내의 경우 시장 형성 단계를 이제 벗어나 비로소 시장 확대를 위한 전 단계에 머물러 있는 것이 현실이다. 이는 여러 가지 요인에서 기인할 수 있겠지만 보안, 서비스 품질 등 클라우드 서비스에 대한 사용자의 신뢰 형성이 미흡하기 때문일 것이다. 따라서 본 연구에서는 클라우드 서비스가 어떠한 과정으로 사용자에게 수용될 수 있는지, 어떠한 요인들이 사용자의 클라우드 서비스에 대한 수용과 회피에 영향을 미치는지에 대해서 살펴보았다. 그리고 산업별로 차이가 유의미한 것인지에 대해서도 비교 분석하였다. 정보기술의 수용의도에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 분석함에 있어서 Davis의 기술수용모형이 적절한 모형임을 많은 선행연구들을 통해서 증명된 바 본 연구에서도 기술수용모형(TAM)을 기반으로 유사 선행연구들과 클라우드 전문기업 및 전문가 대상의 인터뷰 조사 등을 통해서 클라우드 서비스의 수용의도에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 외부 독립변수들을 탐색하여 연구모형을 도출하였다. 통계패키지 SPSS v20을 이용하여 단계별 연구모형에 대해 검증하였다. 클라우드 전문기업 및 전문가 대상의 인터뷰 결과를 토대로 도출된 주요 산업군인 교육, 금융, 제조 분야의 사업자단체 소속 기업 종사자를 대상으로 표본을 설정하고 설문조사를 진행하였다. 외부 독립변수와 매개변수 간 관계를 분석하고 기술수용모형(TAM)의 핵심 매개변수인 지각된 유용성과 지각된 용이성의 매개효과 또한 검증하였다. 분석 결과, 외부 독립변수 중 서비스 품질, 비용절감, 보안, 데이터 호환성, 서비스 대응성은 클라우드 서비스에 대한 사용자의 수용의도에 영향을 미치는 지각된 용이성과 지각된 유용성에 중요한 요인으로 나타났다. 그러나 외부 독립변수 중 하나인 컴플라이언스는 지각된 용이성에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 아직 클라우드 서비스의 본격적인 확산이 이루어지지 않은 상태에서 컴플라이언스에 대한 클라우드 공급기업과 사용자 간 인식의 괴리에서 발생한 것으로 해석된다. 그리고 외부 독립변수와 매개변수 그리고 종속변수 간 상관관계가 산업별로 차이가 있는지를 확인하기 위하여 분산분석을 실시하였으며, 분산분석 결과 외부 독립변수로 도출된 요인들과 사용자의 수용의도와의 상관관계에 있어서 중요한 요인임에는 산업별로 차이가 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 기술수용모형(TAM)이 클라우드 서비스에 대한 수용의도에 영향을 미치는 요인을 분석하는데 유용한 모형임을 확인하였으며, 산업별로 해당 요인들의 상관관계를 비교, 분석하였다는 것이 본 연구가 갖는 선행연구들과의 차별점이라 할 수 있다.
2009년 세계 경제위기에 따른 IT비용절감의 대안으로 클라우드 서비스가 부각되면서, IT 자원의 활용방식이 소유에서 사용으로 전환되는 새로운 패러다임이 확산되고 있으며, 최근 AI, 빅데이터, VR 등이 주도하는 지능정보사회의 핵심 인프라로서 클라우드 서비스는 지속적으로 시장규모가 확대되고 전 산업으로의 확산이 전망되고 있다. 전 세계적으로 농업, 로봇, 제조, 교육, 금융, 의료 등 다양한 산업과의 융·복합을 통해 산업의 생산성을 높이고 혁신을 가속화하는 핵심매개체로서의 역할을 클라우드 서비스가 수행하고 있다. 그러나 국내의 경우 시장 형성 단계를 이제 벗어나 비로소 시장 확대를 위한 전 단계에 머물러 있는 것이 현실이다. 이는 여러 가지 요인에서 기인할 수 있겠지만 보안, 서비스 품질 등 클라우드 서비스에 대한 사용자의 신뢰 형성이 미흡하기 때문일 것이다. 따라서 본 연구에서는 클라우드 서비스가 어떠한 과정으로 사용자에게 수용될 수 있는지, 어떠한 요인들이 사용자의 클라우드 서비스에 대한 수용과 회피에 영향을 미치는지에 대해서 살펴보았다. 그리고 산업별로 차이가 유의미한 것인지에 대해서도 비교 분석하였다. 정보기술의 수용의도에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 분석함에 있어서 Davis의 기술수용모형이 적절한 모형임을 많은 선행연구들을 통해서 증명된 바 본 연구에서도 기술수용모형(TAM)을 기반으로 유사 선행연구들과 클라우드 전문기업 및 전문가 대상의 인터뷰 조사 등을 통해서 클라우드 서비스의 수용의도에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 외부 독립변수들을 탐색하여 연구모형을 도출하였다. 통계패키지 SPSS v20을 이용하여 단계별 연구모형에 대해 검증하였다. 클라우드 전문기업 및 전문가 대상의 인터뷰 결과를 토대로 도출된 주요 산업군인 교육, 금융, 제조 분야의 사업자단체 소속 기업 종사자를 대상으로 표본을 설정하고 설문조사를 진행하였다. 외부 독립변수와 매개변수 간 관계를 분석하고 기술수용모형(TAM)의 핵심 매개변수인 지각된 유용성과 지각된 용이성의 매개효과 또한 검증하였다. 분석 결과, 외부 독립변수 중 서비스 품질, 비용절감, 보안, 데이터 호환성, 서비스 대응성은 클라우드 서비스에 대한 사용자의 수용의도에 영향을 미치는 지각된 용이성과 지각된 유용성에 중요한 요인으로 나타났다. 그러나 외부 독립변수 중 하나인 컴플라이언스는 지각된 용이성에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 아직 클라우드 서비스의 본격적인 확산이 이루어지지 않은 상태에서 컴플라이언스에 대한 클라우드 공급기업과 사용자 간 인식의 괴리에서 발생한 것으로 해석된다. 그리고 외부 독립변수와 매개변수 그리고 종속변수 간 상관관계가 산업별로 차이가 있는지를 확인하기 위하여 분산분석을 실시하였으며, 분산분석 결과 외부 독립변수로 도출된 요인들과 사용자의 수용의도와의 상관관계에 있어서 중요한 요인임에는 산업별로 차이가 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 기술수용모형(TAM)이 클라우드 서비스에 대한 수용의도에 영향을 미치는 요인을 분석하는데 유용한 모형임을 확인하였으며, 산업별로 해당 요인들의 상관관계를 비교, 분석하였다는 것이 본 연구가 갖는 선행연구들과의 차별점이라 할 수 있다.
Cloud Service has been highlighted as the alternative for IT cost savings due to the global economic crisis in 2009, and the new paradigm-shift to transmute the utilization method from own into use is spreading. Recently cloud service is as the core infrastructure of intelligent information society ...
Cloud Service has been highlighted as the alternative for IT cost savings due to the global economic crisis in 2009, and the new paradigm-shift to transmute the utilization method from own into use is spreading. Recently cloud service is as the core infrastructure of intelligent information society taken the lead by AI, BigData, VR, etc. Globally, cloud service is performing the key role of accelerating innovation and increasing the productivity of various industry fields, agriculture, robotics, manufacturing, education, finance, health care, etc., and its market size is expected to grow consistently and to diffuse to all industry. But cloud service stays in the spreading stage of market in Korea. This stems from several factors, but this may be due to the lack of user trust for the security, quality of service, etc. So this study considered the factors affecting the acceptance and avoidance of cloud service and its process. And I compared and analyzed the difference for each industry. The technology acceptance model(TAM) of Davis was identified by a various of advanced researches in study on factors affecting the acceptance of new information technology, so I drew the research model with reference to advanced researches and interview research result of cloud service provides and experts. I examined the research model by using the SPSS v20. I surveyed and set up the sample as employee of membership of association in field of education, finance, manufacturing by interview research result. I examined the mutual relation between external independent variable and parameter, also verified the mediator effect between the perceived easiness and the perceived usefulness of TAM. As a result, quality of service, cost cutting, security, data compatibility, service responsiveness were key factors of the perceived easiness and perceived usefulness affecting the acceptance intention of users. But compliance had a minus effect on the perceived easiness, this come from the understanding difference between providers anc users about the importance of compliance. And through analysis of variance I verified the difference of correlation among external independent variable, parameter, dependent variable for each industry, as a result a difference did not appear. Through this study, I confirmed that TAM was a useful model for analyzing factors affecting the user’s acceptance of cloud service, and this differed from other advanced researches, comparing and analyzing the mutual relation of variables for each industry.
Cloud Service has been highlighted as the alternative for IT cost savings due to the global economic crisis in 2009, and the new paradigm-shift to transmute the utilization method from own into use is spreading. Recently cloud service is as the core infrastructure of intelligent information society taken the lead by AI, BigData, VR, etc. Globally, cloud service is performing the key role of accelerating innovation and increasing the productivity of various industry fields, agriculture, robotics, manufacturing, education, finance, health care, etc., and its market size is expected to grow consistently and to diffuse to all industry. But cloud service stays in the spreading stage of market in Korea. This stems from several factors, but this may be due to the lack of user trust for the security, quality of service, etc. So this study considered the factors affecting the acceptance and avoidance of cloud service and its process. And I compared and analyzed the difference for each industry. The technology acceptance model(TAM) of Davis was identified by a various of advanced researches in study on factors affecting the acceptance of new information technology, so I drew the research model with reference to advanced researches and interview research result of cloud service provides and experts. I examined the research model by using the SPSS v20. I surveyed and set up the sample as employee of membership of association in field of education, finance, manufacturing by interview research result. I examined the mutual relation between external independent variable and parameter, also verified the mediator effect between the perceived easiness and the perceived usefulness of TAM. As a result, quality of service, cost cutting, security, data compatibility, service responsiveness were key factors of the perceived easiness and perceived usefulness affecting the acceptance intention of users. But compliance had a minus effect on the perceived easiness, this come from the understanding difference between providers anc users about the importance of compliance. And through analysis of variance I verified the difference of correlation among external independent variable, parameter, dependent variable for each industry, as a result a difference did not appear. Through this study, I confirmed that TAM was a useful model for analyzing factors affecting the user’s acceptance of cloud service, and this differed from other advanced researches, comparing and analyzing the mutual relation of variables for each industry.
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