[학위논문]자기표현 기반 집단미술치료 프로그램이 고립아동의 자기표현 및 사회성에 미치는 영향 The Effects of Self Expression-based Group Art Therapy Program on the Self-expression and Sociality of Isolated Children원문보기
본 연구는 자기표현 기반 집단미술치료 프로그램이 고립아동의 자기표현과 사회성에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 위의 가설을 검증하기 위해 B시에 소재한 Y초등학교 6학년 224명에게 Moreno(1934)의 교우지명검사와 허승희(1993)의 사회․정서적 고립 검사를 실시하여 교우지명검사에서 학급 내 아동으로부터 지명도가 낮은 아동(지명도 0-3명) 중 사회 · 정서적 고립 정도가 89.2점(M+1SD) 이상에 해당하는 아동 35명을 우선 선정하였다. 35명 중 프로그램 참가 의사를 밝히고 학부모의 동의를 구한 30명을 최종 선정하여 15명은 실험집단에, 나머지 15명은 통제집단으로 임의로 배정하였다. 실험집단은 14회기 프로그램을 주 2회, 1회기당 60분씩 방과 후 시간에 실시하였으며, 통제집단은 무처치하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 고립아동의 자기표현의 정도를 측정하기 위해 Rakos와 Schroeder(1980)가 개발하고 변창진과 김성회(1982)에 의해 재구성된 자기표현평정 척도를 사용하였다. 고립아동의 사회성 정도를 측정하기 위해서 김학수와 이윤수(1975)의 ‘생활지도 진단검사’를 오경준(2000)이 초등학생이 쉽게 이해할 수 있도록 재구성한 것을 사용하였다. 가설의 검증 과정은 고립아동 선별, 사전 검사, 프로그램 실시, 사후 검사, 통계처리 및 ...
본 연구는 자기표현 기반 집단미술치료 프로그램이 고립아동의 자기표현과 사회성에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 위의 가설을 검증하기 위해 B시에 소재한 Y초등학교 6학년 224명에게 Moreno(1934)의 교우지명검사와 허승희(1993)의 사회․정서적 고립 검사를 실시하여 교우지명검사에서 학급 내 아동으로부터 지명도가 낮은 아동(지명도 0-3명) 중 사회 · 정서적 고립 정도가 89.2점(M+1SD) 이상에 해당하는 아동 35명을 우선 선정하였다. 35명 중 프로그램 참가 의사를 밝히고 학부모의 동의를 구한 30명을 최종 선정하여 15명은 실험집단에, 나머지 15명은 통제집단으로 임의로 배정하였다. 실험집단은 14회기 프로그램을 주 2회, 1회기당 60분씩 방과 후 시간에 실시하였으며, 통제집단은 무처치하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 고립아동의 자기표현의 정도를 측정하기 위해 Rakos와 Schroeder(1980)가 개발하고 변창진과 김성회(1982)에 의해 재구성된 자기표현평정 척도를 사용하였다. 고립아동의 사회성 정도를 측정하기 위해서 김학수와 이윤수(1975)의 ‘생활지도 진단검사’를 오경준(2000)이 초등학생이 쉽게 이해할 수 있도록 재구성한 것을 사용하였다. 가설의 검증 과정은 고립아동 선별, 사전 검사, 프로그램 실시, 사후 검사, 통계처리 및 자료 분석 순으로 진행하였다. 자료처리는 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 검사의 평균, 표준편차를 산출한 후, 공변량 분석(ANCOVA)으로 하였고, 통계적 검증에 따른 양적 결과를 보완하기 위해 집단원의 회기별 프로그램 소감 및 전체 프로그램 평가내용과 집단 상담자의 관찰내용도 함께 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자기표현 기반 미술치료프로그램은 고립아동의 자기표현을 향상시키는데 통계적으로 유의미한 효과(p<.05)가 있었으며, 자기표현의 하위 요인인 내용적 요소, 음석정 요소, 비언어적 요소에도 통계적으로 유의미한 효과(p<.05)가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 자기표현 기반 미술치료프로그램은 고립아동의 사회성을 향상시키는데 통계적으로 유의미한 효과(p<.001)가 있었으며, 사회성의 하위 요인인 근면성, 자주성, 협동성, 준법성, 책임감에도 통계적으로 유의미한 효과(p<.001)가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 자기표현 기반 집단미술치료 프로그램이 고립아동의 자기표현과 사회성에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 위의 가설을 검증하기 위해 B시에 소재한 Y초등학교 6학년 224명에게 Moreno(1934)의 교우지명검사와 허승희(1993)의 사회․정서적 고립 검사를 실시하여 교우지명검사에서 학급 내 아동으로부터 지명도가 낮은 아동(지명도 0-3명) 중 사회 · 정서적 고립 정도가 89.2점(M+1SD) 이상에 해당하는 아동 35명을 우선 선정하였다. 35명 중 프로그램 참가 의사를 밝히고 학부모의 동의를 구한 30명을 최종 선정하여 15명은 실험집단에, 나머지 15명은 통제집단으로 임의로 배정하였다. 실험집단은 14회기 프로그램을 주 2회, 1회기당 60분씩 방과 후 시간에 실시하였으며, 통제집단은 무처치하였다. 본 연구에서 사용된 측정도구는 고립아동의 자기표현의 정도를 측정하기 위해 Rakos와 Schroeder(1980)가 개발하고 변창진과 김성회(1982)에 의해 재구성된 자기표현평정 척도를 사용하였다. 고립아동의 사회성 정도를 측정하기 위해서 김학수와 이윤수(1975)의 ‘생활지도 진단검사’를 오경준(2000)이 초등학생이 쉽게 이해할 수 있도록 재구성한 것을 사용하였다. 가설의 검증 과정은 고립아동 선별, 사전 검사, 프로그램 실시, 사후 검사, 통계처리 및 자료 분석 순으로 진행하였다. 자료처리는 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 검사의 평균, 표준편차를 산출한 후, 공변량 분석(ANCOVA)으로 하였고, 통계적 검증에 따른 양적 결과를 보완하기 위해 집단원의 회기별 프로그램 소감 및 전체 프로그램 평가내용과 집단 상담자의 관찰내용도 함께 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자기표현 기반 미술치료프로그램은 고립아동의 자기표현을 향상시키는데 통계적으로 유의미한 효과(p<.05)가 있었으며, 자기표현의 하위 요인인 내용적 요소, 음석정 요소, 비언어적 요소에도 통계적으로 유의미한 효과(p<.05)가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 자기표현 기반 미술치료프로그램은 고립아동의 사회성을 향상시키는데 통계적으로 유의미한 효과(p<.001)가 있었으며, 사회성의 하위 요인인 근면성, 자주성, 협동성, 준법성, 책임감에도 통계적으로 유의미한 효과(p<.001)가 있는 것으로 나타났다.
This study is intended to look into the effects of self expression-based group art therapy program on the sociality and self-expression of isolated children. In order to verify the aim the study, the Moreno’s peer nomination method and Sung-Hee Huh‘ the social and emotional isolation test on all...
This study is intended to look into the effects of self expression-based group art therapy program on the sociality and self-expression of isolated children. In order to verify the aim the study, the Moreno’s peer nomination method and Sung-Hee Huh‘ the social and emotional isolation test on all students of sixth grade in Y elementary school located in B metroplitan city and 45 students that were nominated by a few friends(below 3) and got the point of the social and emotional isolation test is more than 89.2(M+1SD) were selected. Finally 30 students who wanted to participate the program and got their parents’ permission were chosen. 15 students were the control group and others were experimental group. The program was conducted with experimental group in 14 sessions, 60 minutes twice a week, after school. Nothing was done with the control group. The qualification process for this hypotheses had the sequence of selecting children, pre-test, execution of program, post-test, statistics process, and data analysis. The statistics process was conducted with ANCOVA after the average and the standard deviation of the pre and post test. The result of the statistical verification was supplemented by analysing the each session opinions of participants, the program contents of evaluation and the contents of observation. The findings of this study can be summarized as follows : First, the self expression-based group art therapy program have the statistically meaningful effects of increasing the self-expression of isolated children. Second, the self expression-based group art therapy program have the statistically meaningful effects of increasing the sociality of isolated children. From the finding, the conclusion was derived as follows : The self expression-based group art therapy program for isolated children develop the self-expression and sociality.
This study is intended to look into the effects of self expression-based group art therapy program on the sociality and self-expression of isolated children. In order to verify the aim the study, the Moreno’s peer nomination method and Sung-Hee Huh‘ the social and emotional isolation test on all students of sixth grade in Y elementary school located in B metroplitan city and 45 students that were nominated by a few friends(below 3) and got the point of the social and emotional isolation test is more than 89.2(M+1SD) were selected. Finally 30 students who wanted to participate the program and got their parents’ permission were chosen. 15 students were the control group and others were experimental group. The program was conducted with experimental group in 14 sessions, 60 minutes twice a week, after school. Nothing was done with the control group. The qualification process for this hypotheses had the sequence of selecting children, pre-test, execution of program, post-test, statistics process, and data analysis. The statistics process was conducted with ANCOVA after the average and the standard deviation of the pre and post test. The result of the statistical verification was supplemented by analysing the each session opinions of participants, the program contents of evaluation and the contents of observation. The findings of this study can be summarized as follows : First, the self expression-based group art therapy program have the statistically meaningful effects of increasing the self-expression of isolated children. Second, the self expression-based group art therapy program have the statistically meaningful effects of increasing the sociality of isolated children. From the finding, the conclusion was derived as follows : The self expression-based group art therapy program for isolated children develop the self-expression and sociality.
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