최근 몇 년 동안 푸드트럭은 외식 업계의 주요 청년 창업 아이템이 되었다. 이는 청년 일자리 창출을 위한 정부의 정책과, 국내 관광 상품 다변화, 그리고 장기 불황으로 인한 저렴한 가격의 고품질 음식에 대한 수요가 급증했기 때문이다. 이에 발맞추어 정부와 서울 시청은 2016년 4월 현재 184대가 등록된 푸드트럭을 2017년까지 1,000대로 늘릴 계획이다. 따라서 푸드트럭을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일과 선택 속성 및 이용행태와 같은 소비자의 구매 성향을 조사하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 본 연구에서는 2016년 11월 14일부터 2016년 11월 21일까지 총 204개의 설문지를 수집하여 ...
최근 몇 년 동안 푸드트럭은 외식 업계의 주요 청년 창업 아이템이 되었다. 이는 청년 일자리 창출을 위한 정부의 정책과, 국내 관광 상품 다변화, 그리고 장기 불황으로 인한 저렴한 가격의 고품질 음식에 대한 수요가 급증했기 때문이다. 이에 발맞추어 정부와 서울 시청은 2016년 4월 현재 184대가 등록된 푸드트럭을 2017년까지 1,000대로 늘릴 계획이다. 따라서 푸드트럭을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일과 선택 속성 및 이용행태와 같은 소비자의 구매 성향을 조사하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 본 연구에서는 2016년 11월 14일부터 2016년 11월 21일까지 총 204개의 설문지를 수집하여 빈도 분석, 요인 분석, 군집 분석, 분산분석, 정준 상관 분석을 SPSS Win Ver 23.0을 활용하여 분석하였다. 이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 푸드트럭을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일과 선택속성 간에는 통계적으로 유의한 상관관계가 있었다. 둘째, 푸드트럭을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일에 따른 이용행태에는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 본 연구의는 푸드트럭을 이용하는 소비자 유형을 세분화하고 푸드트럭 이용 고객의 특성에 맞는 적절한 운영 방안을 세우는 데 유용하게 활용될 것으로 기대한다.
최근 몇 년 동안 푸드트럭은 외식 업계의 주요 청년 창업 아이템이 되었다. 이는 청년 일자리 창출을 위한 정부의 정책과, 국내 관광 상품 다변화, 그리고 장기 불황으로 인한 저렴한 가격의 고품질 음식에 대한 수요가 급증했기 때문이다. 이에 발맞추어 정부와 서울 시청은 2016년 4월 현재 184대가 등록된 푸드트럭을 2017년까지 1,000대로 늘릴 계획이다. 따라서 푸드트럭을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일과 선택 속성 및 이용행태와 같은 소비자의 구매 성향을 조사하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 본 연구에서는 2016년 11월 14일부터 2016년 11월 21일까지 총 204개의 설문지를 수집하여 빈도 분석, 요인 분석, 군집 분석, 분산분석, 정준 상관 분석을 SPSS Win Ver 23.0을 활용하여 분석하였다. 이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 푸드트럭을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일과 선택속성 간에는 통계적으로 유의한 상관관계가 있었다. 둘째, 푸드트럭을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일에 따른 이용행태에는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 본 연구의는 푸드트럭을 이용하는 소비자 유형을 세분화하고 푸드트럭 이용 고객의 특성에 맞는 적절한 운영 방안을 세우는 데 유용하게 활용될 것으로 기대한다.
In the recent years, food-truck has become a major youth startup item in food service industry. This is because of the government's policy to create youth jobs through the activation of food-truck, the diversification of domestic tourism items, and the demand for high quality food at affordable pric...
In the recent years, food-truck has become a major youth startup item in food service industry. This is because of the government's policy to create youth jobs through the activation of food-truck, the diversification of domestic tourism items, and the demand for high quality food at affordable prices due to long-term recession. As of April 2016, 184 units of food-trucks are planned to increase to 1,000 food trucks by 2017 by the government and Seoul city. Therefore, it is necessary to study on the food-truck consumer behavior and selection attributes by types of the food-related lifestyle. To investigate the research, a total of 204 questionnaires are collected from Nov. 14th 2016 to Nov.21th 2016 and the data was analysed by frequency analysis, factor analysis, cluster analysis, canonical correlation analysis, and multivariate analysis of variance through SPSS Win Ver.23.0. The major results of research are as follows : First, there was astatistically significant relation between the food-related lifestyle and food-truck selection attributes. Second, there were statistically significant differences between food-related lifestyle and consumer behavior. It is confident that the information from this study would be useful one to subdivide the market and to establish appropriate marketing strategies fit for the characteristic of food-truck customers.
In the recent years, food-truck has become a major youth startup item in food service industry. This is because of the government's policy to create youth jobs through the activation of food-truck, the diversification of domestic tourism items, and the demand for high quality food at affordable prices due to long-term recession. As of April 2016, 184 units of food-trucks are planned to increase to 1,000 food trucks by 2017 by the government and Seoul city. Therefore, it is necessary to study on the food-truck consumer behavior and selection attributes by types of the food-related lifestyle. To investigate the research, a total of 204 questionnaires are collected from Nov. 14th 2016 to Nov.21th 2016 and the data was analysed by frequency analysis, factor analysis, cluster analysis, canonical correlation analysis, and multivariate analysis of variance through SPSS Win Ver.23.0. The major results of research are as follows : First, there was astatistically significant relation between the food-related lifestyle and food-truck selection attributes. Second, there were statistically significant differences between food-related lifestyle and consumer behavior. It is confident that the information from this study would be useful one to subdivide the market and to establish appropriate marketing strategies fit for the characteristic of food-truck customers.
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