본 연구의 목적은 국립공원 명품마을을 대상으로 명품마을 조성사업의 성공요인은 무엇인지를 확인하고, 요인별 중요도와 정책방향의 우선순위를 결정하는데 있으며, 이를 위하여 다기준 의사결정방법중 하나인 AHP(Analytic Hierarchy Process)기법을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 선행연구검토와 두 차례에 걸친 전문가 사전조사를 바탕으로 명품마을의 성공요인을 5개 상위요인과 18개의 하위요인을 도출하였다. 이를 바탕으로 명품마을 성공요인에 대한 계층구조모형을 설정하고, 20명의 명품마을 전문가들을 대상으로 ...
본 연구의 목적은 국립공원 명품마을을 대상으로 명품마을 조성사업의 성공요인은 무엇인지를 확인하고, 요인별 중요도와 정책방향의 우선순위를 결정하는데 있으며, 이를 위하여 다기준 의사결정방법중 하나인 AHP(Analytic Hierarchy Process)기법을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 선행연구검토와 두 차례에 걸친 전문가 사전조사를 바탕으로 명품마을의 성공요인을 5개 상위요인과 18개의 하위요인을 도출하였다. 이를 바탕으로 명품마을 성공요인에 대한 계층구조모형을 설정하고, 20명의 명품마을 전문가들을 대상으로 AHP 설문조사를 실시하였다. AHP를 이용하여 각 요인간의 상대적 중요도를 비교한 결과는 다음과 같다. 첫째, 상위요인간 상대적 중요도를 분석한 결과 명품마을 운영능력이 가장 중요한 것으로 나타났으며, 다음으로는 명품마을 관광인프라 조성 및 관광상품화, 명품 마을 경제활성화, 외부지원체계, 명품마을 브랜드가치의 순으로 나타났다. 둘째, 종합가중치(Global 중요도)를 바탕으로 우선순위를 분석한 결과 투명한 조합운영이 가장 중요한 요인으로 평가되었고, 다음으로는 마을운영진의 리더십, 자연·생태 마을 관광자원화, 마을 운영진과 지역주민간 신뢰, 지역주민의 의지와 화합, 주민 소득 및 일자리 창출, 관광기반시설 및 경관조성, 지역 특산품 관광상품화, 관광객 유치 및 소비지출 증대, 특산품 판매지원, 관광코스 및 체험프로그램 개발, 관리기관의 지속적인 지원, 국립공원의 브랜드 영향, 관리기관 직원과 주민간 신뢰, 명품마을 홍보를 통한 명성도, 지속적인 주민교육, 명품마을 브랜드화, 지자체와의 협력체계의 순으로 나타났다. 본 연구는 문헌연구와 전문가의견을 바탕으로 명품마을의 성공요인을 도출하고, AHP기법을 적용하여 명품마을 성공요인들 간 우선순위를 처음 평가한 연구라는 측면에서 학술적 의미가 있다고 판단된다. 본 연구의 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대분류 항목의 AHP 분석결과, 명품마을 운영능력이 가장 중요한 성공요인으로 나타났다. 특히, AHP 전문가 조사결과 하위요인 중 ‘투명한 조합운영’이 1순위로 나타났고, 2순위로는 ‘마을 운영진의 리더십’이 가장 중요한 성공요인으로 평가되었다. 제도적 차원의 투명한 마을경영과 마을 운영진의 리더십이 선행되어야 마을 운영진과 지역주민간의 신뢰가 형성되고, 이를 통해 지역주민의 화합이 이루어져 성공적인 주민참여형 마을만들기 사업으로 이어질 수 있다. 따라서 투명한 운영을 위해서는 회계시스템의 구축과 감사가 필요하며, 지역리더의 역량을 향상 시킬수 있는 정책이 요구된다. 둘째, 명품마을 관광인프라 조성 및 관광상품화가 상위항목 중 두 번째로 높게 나타났으며, 자연·생태적 마을의 관광자원화가 Global 중요도 중 3순위로 나타났다. 자연/생태마을의 관광자원화는 관광객의 만족도를 높이고, 관광지로서의 매력을 향상시킬 수 있는 중요한 명품마을의 성공요인이다. 이에 따라 마을의 환경적·문화적 정체성을 잘 파악하여 마을 고유의 특성을 반영하는 마을 경관과 관광기반시설(숙박, 식당 등)을 조성하는 것이 필요하다. 셋째, AHP 전문가 조사결과 Global 중요도에서 ‘주민소득 및 일자리 창출’은 5순위로 명품마을의 중요한 성공요인으로 평가되었다. 마을의 경제적 자립기반을 구축하는 것은 지속적인 마을 발전을 이끌 수 있는 중요한 요인이다. 지속적인 경제활성화를 위해 공동운영사업(민박, 식당 등)에 대한 지역주민의 경영능력 및 서비스 수준을 향상시키고 공동 수익금의 투명한 운영을 위한 시스템적 접근이 요구된다. 마지막으로 명품마을 만들기 사업의 성공여부는 조성 완료 후 유지·관리부문에서 재평가 될 수 있다. 하지만 관리기관의 지속적인 지원은 한계를 가지고 있다. 우선 순위에서는 다소 낮게 나타났지만 외부지원체계 또한 중요한 성공요인 중 하나다. 이를 위해 지자체와의 협력체계를 유지하는 것이 중요하고, 주민교육을 통해 마을 운영진이 자생적으로 마을기업, 마을조합을 운영할 수 있도록 역량을 강화해야 한다. 또한, 마을 만들기 사업은 지역주민의 사업에 대한 이해와 참여가 중요한데, 이 역할을 수행하는 관리기관 직원과 주민간의 신뢰가 중요하다. 이를 위해 주민간의 신뢰를 향상시킬 수 있는 관리기관 직원의 역량과 노력이 필요하다. 명품마을의 경우 국립공원에 대한 신뢰와 인지도는 높은 반면, 각 마을에 대한 인지도는 상대적으로 부족하다. 이를 보완하기 위해 명품마을 홍보를 강화하고 각 명품마을이 하나의 브랜드로서 인식될 수 있도록 홍보활동이 필요하다.
본 연구의 목적은 국립공원 명품마을을 대상으로 명품마을 조성사업의 성공요인은 무엇인지를 확인하고, 요인별 중요도와 정책방향의 우선순위를 결정하는데 있으며, 이를 위하여 다기준 의사결정방법중 하나인 AHP(Analytic Hierarchy Process)기법을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 선행연구검토와 두 차례에 걸친 전문가 사전조사를 바탕으로 명품마을의 성공요인을 5개 상위요인과 18개의 하위요인을 도출하였다. 이를 바탕으로 명품마을 성공요인에 대한 계층구조모형을 설정하고, 20명의 명품마을 전문가들을 대상으로 AHP 설문조사를 실시하였다. AHP를 이용하여 각 요인간의 상대적 중요도를 비교한 결과는 다음과 같다. 첫째, 상위요인간 상대적 중요도를 분석한 결과 명품마을 운영능력이 가장 중요한 것으로 나타났으며, 다음으로는 명품마을 관광인프라 조성 및 관광상품화, 명품 마을 경제활성화, 외부지원체계, 명품마을 브랜드가치의 순으로 나타났다. 둘째, 종합가중치(Global 중요도)를 바탕으로 우선순위를 분석한 결과 투명한 조합운영이 가장 중요한 요인으로 평가되었고, 다음으로는 마을운영진의 리더십, 자연·생태 마을 관광자원화, 마을 운영진과 지역주민간 신뢰, 지역주민의 의지와 화합, 주민 소득 및 일자리 창출, 관광기반시설 및 경관조성, 지역 특산품 관광상품화, 관광객 유치 및 소비지출 증대, 특산품 판매지원, 관광코스 및 체험프로그램 개발, 관리기관의 지속적인 지원, 국립공원의 브랜드 영향, 관리기관 직원과 주민간 신뢰, 명품마을 홍보를 통한 명성도, 지속적인 주민교육, 명품마을 브랜드화, 지자체와의 협력체계의 순으로 나타났다. 본 연구는 문헌연구와 전문가의견을 바탕으로 명품마을의 성공요인을 도출하고, AHP기법을 적용하여 명품마을 성공요인들 간 우선순위를 처음 평가한 연구라는 측면에서 학술적 의미가 있다고 판단된다. 본 연구의 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대분류 항목의 AHP 분석결과, 명품마을 운영능력이 가장 중요한 성공요인으로 나타났다. 특히, AHP 전문가 조사결과 하위요인 중 ‘투명한 조합운영’이 1순위로 나타났고, 2순위로는 ‘마을 운영진의 리더십’이 가장 중요한 성공요인으로 평가되었다. 제도적 차원의 투명한 마을경영과 마을 운영진의 리더십이 선행되어야 마을 운영진과 지역주민간의 신뢰가 형성되고, 이를 통해 지역주민의 화합이 이루어져 성공적인 주민참여형 마을만들기 사업으로 이어질 수 있다. 따라서 투명한 운영을 위해서는 회계시스템의 구축과 감사가 필요하며, 지역리더의 역량을 향상 시킬수 있는 정책이 요구된다. 둘째, 명품마을 관광인프라 조성 및 관광상품화가 상위항목 중 두 번째로 높게 나타났으며, 자연·생태적 마을의 관광자원화가 Global 중요도 중 3순위로 나타났다. 자연/생태마을의 관광자원화는 관광객의 만족도를 높이고, 관광지로서의 매력을 향상시킬 수 있는 중요한 명품마을의 성공요인이다. 이에 따라 마을의 환경적·문화적 정체성을 잘 파악하여 마을 고유의 특성을 반영하는 마을 경관과 관광기반시설(숙박, 식당 등)을 조성하는 것이 필요하다. 셋째, AHP 전문가 조사결과 Global 중요도에서 ‘주민소득 및 일자리 창출’은 5순위로 명품마을의 중요한 성공요인으로 평가되었다. 마을의 경제적 자립기반을 구축하는 것은 지속적인 마을 발전을 이끌 수 있는 중요한 요인이다. 지속적인 경제활성화를 위해 공동운영사업(민박, 식당 등)에 대한 지역주민의 경영능력 및 서비스 수준을 향상시키고 공동 수익금의 투명한 운영을 위한 시스템적 접근이 요구된다. 마지막으로 명품마을 만들기 사업의 성공여부는 조성 완료 후 유지·관리부문에서 재평가 될 수 있다. 하지만 관리기관의 지속적인 지원은 한계를 가지고 있다. 우선 순위에서는 다소 낮게 나타났지만 외부지원체계 또한 중요한 성공요인 중 하나다. 이를 위해 지자체와의 협력체계를 유지하는 것이 중요하고, 주민교육을 통해 마을 운영진이 자생적으로 마을기업, 마을조합을 운영할 수 있도록 역량을 강화해야 한다. 또한, 마을 만들기 사업은 지역주민의 사업에 대한 이해와 참여가 중요한데, 이 역할을 수행하는 관리기관 직원과 주민간의 신뢰가 중요하다. 이를 위해 주민간의 신뢰를 향상시킬 수 있는 관리기관 직원의 역량과 노력이 필요하다. 명품마을의 경우 국립공원에 대한 신뢰와 인지도는 높은 반면, 각 마을에 대한 인지도는 상대적으로 부족하다. 이를 보완하기 위해 명품마을 홍보를 강화하고 각 명품마을이 하나의 브랜드로서 인식될 수 있도록 홍보활동이 필요하다.
The purpose of this study is to examine the Myungpum Villages in national parks to identify the success factors for Myungpum Villages and determine the importance and the priority in policy direction. For this, the researcher used the AHP (Analytic Hierarchy Process) method, which is one of the mult...
The purpose of this study is to examine the Myungpum Villages in national parks to identify the success factors for Myungpum Villages and determine the importance and the priority in policy direction. For this, the researcher used the AHP (Analytic Hierarchy Process) method, which is one of the multi-criteria decision making method. The result of this study can be summarized as follows; Based on the literature review and two preliminary studies with experts, the researcher identified five higher level success factors and 18 lower level success factors for Myungpum Villages. With these, the hierarchical structure model for the success model was set for the Myungpum Villages in national parks. Then, the AHP survey was conducted with 20 experts on Myungpum Villages. The result of the analysis on the relative importance levels of different factors using the AHP method is as follows; First, the comparison of the relative importance between higher level factors showed that the most important factor was the operation skill for Myungpum Villages, followed by the development of the tourism infrastructure in the- 74 -Myungpum Villages, development of tourism commercialization, invigoration of the economy of the Myungpum Villages, external support system, and branchvalue of the Myungpum Villages. Second, the general weight (Global importance) was used as the basis for the analysis of the priority. The result of this analysis showed that the most important factor was the transparent management of the cooperative, followed by the leadership of the Myungpum Villages management team, development of the natural and ecological tourism resources, the trust between the Myungpum Villages management team and the residents, the commitment and harmony among the residents, the income of the residents and creating jobs, development of the tourism infrastructure and landscapes, the development of the specialty products as a tourism product, inducement of tourists and increase in the spending, support for the sales of specialty products, development of the tourism courses and experiential programs, continued support from the management authority, influence of the brand of the national park, and the cooperation between the employees of the management authority and the residents, in the same order. It is believed that the implication of this study is that this is the first study in which the success factors of the Myungpum Villages were identified through the literature review and expert opinion and the priority between these success factors were evaluated. The practical implications of this study are as follows; First, the AHP analysis of the higher-level category showed that the operational ability of the Myungpum Villages was the most important success factor. Especially, according to the AHP expert survey, the ‘transparent management’ of- 75 -the Myungpum Villages ranked the top among the lower level factors, followed by the ‘leadership of the management team members of the Myungpum Villages.” The transparency in the operation of the Myungpum Villages ensured by the institutional means and the leadership of the management team are essential for forming the trust between the management team and the residents. With this, it would be possible to lead the residents to bond with each other and successfully execute the resident-participatory village making projects. In order to achieve such transparency in management, it is necessary to form and monitor the accounting system, while policies to improve the leadership of the local leaders are also necessary. Second, of the higher-level items, development of the Myungpum Villages infrastructure and commercialization as a tourism product ranked second in terms of the importance level, followed by the development of tourism resources for natural and ecological village, which jointly ranked the third by the global importance level. The development of the tourism resources of natural/environmental villages enhances the satisfaction level of the tourism, while it is possible to enhance the attractiveness as a tourism destination, as itis an important success factor for a Myungpum Villages. For this reason, it isi mportant to understand the environmental and cultural identity of the Myungpum Villages to develop the landscape and tourism infra structure(accommodation and restaurants, etc.) that reflect the characteristics of the village. Third, the AHP expert survey showed that, according to the result of the survey, the ‘income of the residents and creation of jobs’ came in as the fifth most important factor for the success of Myungpum Villages. To build the basis of economic independence is an important factor that can leaded to the sustained development of the village. In order to fuel the economy continuously, the- 76 -operational skills and the service levels of the joint operations (lodging, diners, etc.) should be improved, while a systematic approach is needed for the transparent management of the shared profits. Lastly, the success of the Myungpum Villages projects can also be re-evaluated in the perspective of operation and management after the completion of the development of the village. However, the continuance of the support from the related authorities is limited. While it ranked relatively low among other factors, the external support system is also an essential factor for a success. For this, itis necessary to maintain a cooperation system with the local government and educate the residents to enhance the capability of the village management team to operate the village companies and village cooperative on their won. In addition, the village making projects require understanding and participation on the projects by the residents. The employees of the project and the residents should be in a trusting relationship. And, for this, it is necessary for the workers of the management authority to have the skills and be committed to enhance the trust among the residents. In the case of Myungpum Villages, the trust and awareness level on the national parks are high. But, the awareness on each of the individual villages is relatively insufficient. To complement this, it is necessary to engage in the P/R activities, so that each of these Specialty Villages could be recognized as an independent brand.
The purpose of this study is to examine the Myungpum Villages in national parks to identify the success factors for Myungpum Villages and determine the importance and the priority in policy direction. For this, the researcher used the AHP (Analytic Hierarchy Process) method, which is one of the multi-criteria decision making method. The result of this study can be summarized as follows; Based on the literature review and two preliminary studies with experts, the researcher identified five higher level success factors and 18 lower level success factors for Myungpum Villages. With these, the hierarchical structure model for the success model was set for the Myungpum Villages in national parks. Then, the AHP survey was conducted with 20 experts on Myungpum Villages. The result of the analysis on the relative importance levels of different factors using the AHP method is as follows; First, the comparison of the relative importance between higher level factors showed that the most important factor was the operation skill for Myungpum Villages, followed by the development of the tourism infrastructure in the- 74 -Myungpum Villages, development of tourism commercialization, invigoration of the economy of the Myungpum Villages, external support system, and branchvalue of the Myungpum Villages. Second, the general weight (Global importance) was used as the basis for the analysis of the priority. The result of this analysis showed that the most important factor was the transparent management of the cooperative, followed by the leadership of the Myungpum Villages management team, development of the natural and ecological tourism resources, the trust between the Myungpum Villages management team and the residents, the commitment and harmony among the residents, the income of the residents and creating jobs, development of the tourism infrastructure and landscapes, the development of the specialty products as a tourism product, inducement of tourists and increase in the spending, support for the sales of specialty products, development of the tourism courses and experiential programs, continued support from the management authority, influence of the brand of the national park, and the cooperation between the employees of the management authority and the residents, in the same order. It is believed that the implication of this study is that this is the first study in which the success factors of the Myungpum Villages were identified through the literature review and expert opinion and the priority between these success factors were evaluated. The practical implications of this study are as follows; First, the AHP analysis of the higher-level category showed that the operational ability of the Myungpum Villages was the most important success factor. Especially, according to the AHP expert survey, the ‘transparent management’ of- 75 -the Myungpum Villages ranked the top among the lower level factors, followed by the ‘leadership of the management team members of the Myungpum Villages.” The transparency in the operation of the Myungpum Villages ensured by the institutional means and the leadership of the management team are essential for forming the trust between the management team and the residents. With this, it would be possible to lead the residents to bond with each other and successfully execute the resident-participatory village making projects. In order to achieve such transparency in management, it is necessary to form and monitor the accounting system, while policies to improve the leadership of the local leaders are also necessary. Second, of the higher-level items, development of the Myungpum Villages infrastructure and commercialization as a tourism product ranked second in terms of the importance level, followed by the development of tourism resources for natural and ecological village, which jointly ranked the third by the global importance level. The development of the tourism resources of natural/environmental villages enhances the satisfaction level of the tourism, while it is possible to enhance the attractiveness as a tourism destination, as itis an important success factor for a Myungpum Villages. For this reason, it isi mportant to understand the environmental and cultural identity of the Myungpum Villages to develop the landscape and tourism infra structure(accommodation and restaurants, etc.) that reflect the characteristics of the village. Third, the AHP expert survey showed that, according to the result of the survey, the ‘income of the residents and creation of jobs’ came in as the fifth most important factor for the success of Myungpum Villages. To build the basis of economic independence is an important factor that can leaded to the sustained development of the village. In order to fuel the economy continuously, the- 76 -operational skills and the service levels of the joint operations (lodging, diners, etc.) should be improved, while a systematic approach is needed for the transparent management of the shared profits. Lastly, the success of the Myungpum Villages projects can also be re-evaluated in the perspective of operation and management after the completion of the development of the village. However, the continuance of the support from the related authorities is limited. While it ranked relatively low among other factors, the external support system is also an essential factor for a success. For this, itis necessary to maintain a cooperation system with the local government and educate the residents to enhance the capability of the village management team to operate the village companies and village cooperative on their won. In addition, the village making projects require understanding and participation on the projects by the residents. The employees of the project and the residents should be in a trusting relationship. And, for this, it is necessary for the workers of the management authority to have the skills and be committed to enhance the trust among the residents. In the case of Myungpum Villages, the trust and awareness level on the national parks are high. But, the awareness on each of the individual villages is relatively insufficient. To complement this, it is necessary to engage in the P/R activities, so that each of these Specialty Villages could be recognized as an independent brand.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.