최근 국내 항공운송산업시장은 국내 경제 성장과 발맞추어 폭발적으로 증가하는 물류 및 인원을 수송하기 위하여 신규 항공기가 지속적으로 도입되고 노선망의 확충으로 운영시간이 증가되었다. 또한, 신규 저가항공사(LCC)의 설립 등으로 항공운송산업시장의 규모가 점차 확대되는 추세이다. 하지만 증가된 항공운송산업수요에 비해 국내항공사에서는 조종인력의 공급부족에 따른 어려움이 지속적으로 나타나고 있으며 신규 조종 자원을 확보하기 위한 방안으로 정부에서도 국가지원 사업 등을 통하여 조종사 양성을 위한 비행훈련원 사업을 진행하는 등의 다양한 노력이 나타나고 있다. 국토교통부에서는 미래산업청년리더 10만명 양성계획의 일환으로 2009년 울진공항을 민간공항에서 국가지원 하에 운용되는 교육비행장으로 전환해서 항공조종양성사업을 시행함으로써 국가차원에서도 지원 사업을 진행 중에 있다. 대학기관에서도 이에 대한 대처방안으로 2011년 국내 2개 학교에서 항공운항학과를 운영하였다면 2011년 이후 총 10개 대학에서 항공운항학과를 개설하는 등의 움직임으로 인해 조종인력 양성에 박차를 가하고 있다. 수요가 증가함에 따라 공급도 기하급수적으로 증가하는 시점에서 보다 효율적이고 완성도 높은 인력공급을 위해 국내 대표 전문교육기관의 비행교육원 두 곳을 대상으로 교육만족도를 측정하여 보다 효율적이고 국민들의 ...
최근 국내 항공운송산업시장은 국내 경제 성장과 발맞추어 폭발적으로 증가하는 물류 및 인원을 수송하기 위하여 신규 항공기가 지속적으로 도입되고 노선망의 확충으로 운영시간이 증가되었다. 또한, 신규 저가항공사(LCC)의 설립 등으로 항공운송산업시장의 규모가 점차 확대되는 추세이다. 하지만 증가된 항공운송산업수요에 비해 국내항공사에서는 조종인력의 공급부족에 따른 어려움이 지속적으로 나타나고 있으며 신규 조종 자원을 확보하기 위한 방안으로 정부에서도 국가지원 사업 등을 통하여 조종사 양성을 위한 비행훈련원 사업을 진행하는 등의 다양한 노력이 나타나고 있다. 국토교통부에서는 미래산업청년리더 10만명 양성계획의 일환으로 2009년 울진공항을 민간공항에서 국가지원 하에 운용되는 교육비행장으로 전환해서 항공조종양성사업을 시행함으로써 국가차원에서도 지원 사업을 진행 중에 있다. 대학기관에서도 이에 대한 대처방안으로 2011년 국내 2개 학교에서 항공운항학과를 운영하였다면 2011년 이후 총 10개 대학에서 항공운항학과를 개설하는 등의 움직임으로 인해 조종인력 양성에 박차를 가하고 있다. 수요가 증가함에 따라 공급도 기하급수적으로 증가하는 시점에서 보다 효율적이고 완성도 높은 인력공급을 위해 국내 대표 전문교육기관의 비행교육원 두 곳을 대상으로 교육만족도를 측정하여 보다 효율적이고 국민들의 항공안전을 책임질 미래의 조종사들에게 만족스러운 교육이 이루어지고 있는지 검토하고 보다 효율적인 비행교육환경을 제공하고자 본 연구를 진행하게 되었다. 본인은 대학 부설 비행교육원의 교육만족도를 측정하고 국내 두 곳의 전문교육기관의 비행교육원에서 훈련 중인 학생조종사들을 대상으로 설문조사를 시행하였고 이 결과를 바탕으로 비행교육원의 내. 외적인 환경이 교육만족도에 미치는 영향에 대해 실증하고자 하였다. 실증분석결과를 살펴보면 비행교원이 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타남에 따라 여러 환경요인 중에서 인적요인이 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 중요한 결정요인 이었음을 확인할 수 있었다. 비행교육원 만족도에 대한 하위요인 중에서는 교육과정에 대한 만족도가 가장 높았고 비행교원에 대한 만족도가 가장 낮게 나타났다. 교육과정에 대한 만족도, 행정체제에 대한 만족도, 교육인프라에 대한 만족도가 통계적으로 유의한 관련성이 있었다. 교육과정에 대한 만족도가 높을수록, 행정체제에 대한 만족도가 높을수록, 교육인프라에 대한 만족도가 높을수록 전반적인 만족도가 높게 나타났다.
최근 국내 항공운송산업시장은 국내 경제 성장과 발맞추어 폭발적으로 증가하는 물류 및 인원을 수송하기 위하여 신규 항공기가 지속적으로 도입되고 노선망의 확충으로 운영시간이 증가되었다. 또한, 신규 저가항공사(LCC)의 설립 등으로 항공운송산업시장의 규모가 점차 확대되는 추세이다. 하지만 증가된 항공운송산업수요에 비해 국내항공사에서는 조종인력의 공급부족에 따른 어려움이 지속적으로 나타나고 있으며 신규 조종 자원을 확보하기 위한 방안으로 정부에서도 국가지원 사업 등을 통하여 조종사 양성을 위한 비행훈련원 사업을 진행하는 등의 다양한 노력이 나타나고 있다. 국토교통부에서는 미래산업청년리더 10만명 양성계획의 일환으로 2009년 울진공항을 민간공항에서 국가지원 하에 운용되는 교육비행장으로 전환해서 항공조종양성사업을 시행함으로써 국가차원에서도 지원 사업을 진행 중에 있다. 대학기관에서도 이에 대한 대처방안으로 2011년 국내 2개 학교에서 항공운항학과를 운영하였다면 2011년 이후 총 10개 대학에서 항공운항학과를 개설하는 등의 움직임으로 인해 조종인력 양성에 박차를 가하고 있다. 수요가 증가함에 따라 공급도 기하급수적으로 증가하는 시점에서 보다 효율적이고 완성도 높은 인력공급을 위해 국내 대표 전문교육기관의 비행교육원 두 곳을 대상으로 교육만족도를 측정하여 보다 효율적이고 국민들의 항공안전을 책임질 미래의 조종사들에게 만족스러운 교육이 이루어지고 있는지 검토하고 보다 효율적인 비행교육환경을 제공하고자 본 연구를 진행하게 되었다. 본인은 대학 부설 비행교육원의 교육만족도를 측정하고 국내 두 곳의 전문교육기관의 비행교육원에서 훈련 중인 학생조종사들을 대상으로 설문조사를 시행하였고 이 결과를 바탕으로 비행교육원의 내. 외적인 환경이 교육만족도에 미치는 영향에 대해 실증하고자 하였다. 실증분석결과를 살펴보면 비행교원이 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타남에 따라 여러 환경요인 중에서 인적요인이 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 중요한 결정요인 이었음을 확인할 수 있었다. 비행교육원 만족도에 대한 하위요인 중에서는 교육과정에 대한 만족도가 가장 높았고 비행교원에 대한 만족도가 가장 낮게 나타났다. 교육과정에 대한 만족도, 행정체제에 대한 만족도, 교육인프라에 대한 만족도가 통계적으로 유의한 관련성이 있었다. 교육과정에 대한 만족도가 높을수록, 행정체제에 대한 만족도가 높을수록, 교육인프라에 대한 만족도가 높을수록 전반적인 만족도가 높게 나타났다.
Recently, the domestic air transport industry has continued to introduce new aircraft carriers and increased operating hours in order to deliver exponential increase in logistics and personnel in accordance to domestic economic growth. In addition, the size of the airline transport industry is g...
Recently, the domestic air transport industry has continued to introduce new aircraft carriers and increased operating hours in order to deliver exponential increase in logistics and personnel in accordance to domestic economic growth. In addition, the size of the airline transport industry is gradually expanding due to the establishment of a new low-cost airline (LCC). Domestic airlines are going through difficulties as there is lack of supply for pilots compared to the amid increase of demand for air transport industry; in order to secure new pilot resources, government has shown variety of efforts such as conducting flight training program for pilot training through national supporting business. As a plan for training hundred thousand future young leaders, The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism has transformed Wuljin Airport into a flight training institute under national support in 2009 and its pilot training business is currently in progress at national level. In academic sector, there has been a big push in creating air traffic control department and since 2011, there are total of ten universities that operate such department whereas there have been only two universities with such department before 2011. This study was conducted in the purpose of reviewing whether future pilots who will be responsible for people’s aviation safety are provided with efficient and satisfying education by measuring training satisfaction and in the purpose of providing efficient flight education environment in such time where supply is exponentially increasing along with the increase of demand. The study was done at two representative flight training institutes in Korea. I conducted a questionnaire survey on student pilots who were training at the Korea Aerospace Education Institute at two professional training institutes in Korea in order to examine the effect of external environments on educational satisfaction. The result of empirical analysis shows that trainees have the greatest influence on satisfaction, and therefore, it was confirmed that human factor was the most important determinant of satisfaction among the various environmental factors. Among the sub - factors of the satisfaction of flight education institute, satisfaction with the curriculum was the highest and satisfaction with the flight teacher was the lowest. Satisfactions with the education system, the administrative system, and the education infrastructure were statistically significant. As satisfactions with the education system, the administrative system, and the education infrastructure were high, so was the overall satisfaction.
Recently, the domestic air transport industry has continued to introduce new aircraft carriers and increased operating hours in order to deliver exponential increase in logistics and personnel in accordance to domestic economic growth. In addition, the size of the airline transport industry is gradually expanding due to the establishment of a new low-cost airline (LCC). Domestic airlines are going through difficulties as there is lack of supply for pilots compared to the amid increase of demand for air transport industry; in order to secure new pilot resources, government has shown variety of efforts such as conducting flight training program for pilot training through national supporting business. As a plan for training hundred thousand future young leaders, The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism has transformed Wuljin Airport into a flight training institute under national support in 2009 and its pilot training business is currently in progress at national level. In academic sector, there has been a big push in creating air traffic control department and since 2011, there are total of ten universities that operate such department whereas there have been only two universities with such department before 2011. This study was conducted in the purpose of reviewing whether future pilots who will be responsible for people’s aviation safety are provided with efficient and satisfying education by measuring training satisfaction and in the purpose of providing efficient flight education environment in such time where supply is exponentially increasing along with the increase of demand. The study was done at two representative flight training institutes in Korea. I conducted a questionnaire survey on student pilots who were training at the Korea Aerospace Education Institute at two professional training institutes in Korea in order to examine the effect of external environments on educational satisfaction. The result of empirical analysis shows that trainees have the greatest influence on satisfaction, and therefore, it was confirmed that human factor was the most important determinant of satisfaction among the various environmental factors. Among the sub - factors of the satisfaction of flight education institute, satisfaction with the curriculum was the highest and satisfaction with the flight teacher was the lowest. Satisfactions with the education system, the administrative system, and the education infrastructure were statistically significant. As satisfactions with the education system, the administrative system, and the education infrastructure were high, so was the overall satisfaction.
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