생활수준의 향상과 외모에 대한 관심이 높아짐에 따라 미용관련 산업의 시장규모는 해를 거듭할수록 성장하고 있다. 또한 고객들의 기대수준 향상과 함께 양적인 성장뿐 아니라 질적 성장이 동반되고 있어 학문적 체계 또한 빠른 속도로 조성되고 있다. 그러나 미용산업의 인력난은 여전히 심각하고 이를 위한 대책으로 실효성을 기대했던 미용관련 계약학과제도는 큰 성과를 거두지 못하고 있는 실정이다. 이러한 문제로 인해 최근 미용서비스산업에서는 경쟁업체와의 차별화된 생존전략 모색과 종사자들의 이직률 감소를 위한 내부마케팅에 관심이 높아지고 있다. 제조업이나 유통업과는 달리 인적자원에 상당부분 의존해야만 하는 미용서비스산업에서는 조직의 생존과 경쟁력 확보, 종업원들의 직무만족을 지향하기 위한 내부마케팅의 중요성이 더욱 강조되어질 것으로 전망된다. 이에 본 연구는 일과 학업을 병행해야 하는 미용관련 계약학과 대학생들을 대상으로 한 내부마케팅이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향을 파악하고 이를 통해 미용산업 발전을 저해할 수 있는 이직의 문제를 줄이고 또 미용업 종사자들의 업무환경 개선방안을 제시하는 것을 연구의 목적으로 설정했다. 이같은 연구 목적을 달성하기 위해 미용산업, 계약학과, 내부마케팅, 직무만족, 이직의도에 대한 개념과 선행연구들을 검토하여 연구모형과 가설을 설정하였다. 이렇게 설정된 가설의 검증을 위해 2016년 8월 1일부터 약 2개월간 서울 및 수도권 내 대학의 미용관련 계약학과에 재학 중인 응답자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 배포된 500부의 설문지 중 최종 269부를 사용하여 통계분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅 요인(교육훈련, 권한위임, 경영층 지원, 보상시스템)이 ...
생활수준의 향상과 외모에 대한 관심이 높아짐에 따라 미용관련 산업의 시장규모는 해를 거듭할수록 성장하고 있다. 또한 고객들의 기대수준 향상과 함께 양적인 성장뿐 아니라 질적 성장이 동반되고 있어 학문적 체계 또한 빠른 속도로 조성되고 있다. 그러나 미용산업의 인력난은 여전히 심각하고 이를 위한 대책으로 실효성을 기대했던 미용관련 계약학과제도는 큰 성과를 거두지 못하고 있는 실정이다. 이러한 문제로 인해 최근 미용서비스산업에서는 경쟁업체와의 차별화된 생존전략 모색과 종사자들의 이직률 감소를 위한 내부마케팅에 관심이 높아지고 있다. 제조업이나 유통업과는 달리 인적자원에 상당부분 의존해야만 하는 미용서비스산업에서는 조직의 생존과 경쟁력 확보, 종업원들의 직무만족을 지향하기 위한 내부마케팅의 중요성이 더욱 강조되어질 것으로 전망된다. 이에 본 연구는 일과 학업을 병행해야 하는 미용관련 계약학과 대학생들을 대상으로 한 내부마케팅이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향을 파악하고 이를 통해 미용산업 발전을 저해할 수 있는 이직의 문제를 줄이고 또 미용업 종사자들의 업무환경 개선방안을 제시하는 것을 연구의 목적으로 설정했다. 이같은 연구 목적을 달성하기 위해 미용산업, 계약학과, 내부마케팅, 직무만족, 이직의도에 대한 개념과 선행연구들을 검토하여 연구모형과 가설을 설정하였다. 이렇게 설정된 가설의 검증을 위해 2016년 8월 1일부터 약 2개월간 서울 및 수도권 내 대학의 미용관련 계약학과에 재학 중인 응답자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 배포된 500부의 설문지 중 최종 269부를 사용하여 통계분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅 요인(교육훈련, 권한위임, 경영층 지원, 보상시스템)이 리더-구성원 교환관계에 미치는 영향을 검증한 결과, 권한위임과 보상시스템은 채택되었고 교육훈련과 경영층지원은 영향관계를 갖지 않는 것으로 나타나 가설이 기각되었다. 둘째, 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅 요인이 일․학업의 균형에 미치는 영향을 검증한 결과 권한위임과 보상시스템은 채택되었으나 교육훈련과 경영층지원은 기각되었다. 셋째, 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅 요인이 직무만족에 미치는 영향을 검증한 결과 유의적인 영향관계를 갖지 않는 것으로 나타나 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅의 요인이 직무만족에 영향을 줄 것이라는 가설은 모두 기각되었다. 넷째, 미용관련 계약학과 학생들의 직무만족이 이직의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 유의적인 영향관계를 갖는 것으로 나타나 해당가설은 채택되었다. 다섯째, 미용관련 계약학과 학생들의 리더-구성원 교환관계가 내부마케팅요인과 직무만족과의 관계에서 매개역할을 하는지를 검증한 결과 강하게 매개하는 것으로 나타났다. 여섯째, 미용관련 계약학과 학생들의 일․학업의 균형이 내부마케팅요인과 직무만족과의 관계에서 매개역할을 하는지를 파악한 결과 일․학업 균형에 의해 강하게 매개되는 것으로 파악되었다. 이러한 연구결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있었다. 첫째, 계속교육에 대한 욕구를 충족하기 위해 일과 학업을 병행하는 구성원들은 타인으로부터 인정받고 싶은 욕구가 특히 강할 수 있음을 추측해 볼 수 있다. 학업을 포기하고 싶지는 않지만 업무에 대한 부담감 때문에 중도 포기가 많은 계약학과의 특성을 고려해 본다면 조직에서는 업무수행에 동기부여 될 수 있는 권한위임과 보상시스템 등의 내부마케팅 요소를 좀 더 개발하고 활용할 수 있는 방안을 마련해야 할 것이다. 둘째, 일과 학업의 균형을 변수로 가지고 있는 미용업 종사자들, 특히 계약학과 학생들에게 직무만족을 끌어내어 이직률을 감소시키기 위해서는 조직 내의 일반화되어 있는 내부마케팅보다는 다른 변수들의 매개효과를 검증해야 할 것이다. 셋째, 미용산업의 이직률을 해결하기 위해서는 종사자들이 직무에서의 만족을 높일 수 있는 변수들을 연구하여 실행해야 할 것이다. 넷째, 미용관련 계약학과 학생들에게는 일과 학업에 대한 책무를 다하고 균형을 이루도록 노력하는 정도와 리더와의 차별화된 교환관계의 변수가 직무의 만족도를 높이고 이직률을 감소시킬 수 있다는 것을 알 수 있었다. 이에 일과 학업을 병행하는 미용관련 계약학과 학생들을 조직의 구성원으로 두고 있는 리더들은 모든 직원에게 동일하게 적용되는 내부마케팅과 보편화된 리더십보다는 구성원 각각의 심리적, 정신적, 감정적, 경험적인 요소들에 따라 차별화된 관계형성에 힘써야 할 것으로 보인다. 마지막으로 본 연구를 통해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 미용산업의 실정에 적합한 리더-구성원 교환관계에 관심을 갖고 이를 구체적으로 실현하고자 하는 노력이 필요할 것이다. 다른 산업의 계약학과와는 다르게 조직의 규모와 지원책 등이 소규모 양상을 보이는 미용산업의 계약학과는 오히려 융통성 있고 다양한 리더-구성원 교환관계를 실현할 수 있다는 장점을 보유하고 있다고도 볼 수 있다. 따라서 모든 직원에게 동일하게 적용되는 내부마케팅과 보편화된 리더십보다는 구성원 각각의 심리적, 정신적, 감정적, 경험적인 요소들에 따라 차별화된 관계형성에 힘써야 할 것으로 보인다. 둘째, 일과 학업에 대한 책무를 다하고 균형을 이루려고 노력하는 정도가 이직률을 감소시킬 수 있을 것으로 판단되므로 일․학업의 균형의 특성을 갖고 있는 미용관련 종사자들의 학습의지와 업무균형을 위한 적극적인 조직 내 제도적 뒷받침이 마련되어야 할 것이다. 셋째, 계약학과를 설립하여 운영하는 교육기관에서도 학습의지를 통한 직무만족과 이직률 감소를 위해 실무능력의 향상을 위한 다양화된 맞춤형 교육프로그램이 설계․운영되어야 할 것이다. 대학 내의 차별화된 맞춤식 교육프로그램의 개발은 직무만족과 이직률 감소에 영향을 줄 수 있는 또 다른 요인이라고 볼 수도 있을 것이다. 넷째, 제도적 장치의 지원 및 보완이 있어야 할 것이다. 계약학과는 취업예정자 및 재직근로자들을 위한 직업능력향상 교육이 주가 되는 만큼 일과 학습을 병행할 수 있도록 교육과정이 설계․운영되고 또 기존 정규과정에 비해 입학, 교육과정 운영 및 정원 등에서 융통성을 부여하여야 할 것으로 보인다.
생활수준의 향상과 외모에 대한 관심이 높아짐에 따라 미용관련 산업의 시장규모는 해를 거듭할수록 성장하고 있다. 또한 고객들의 기대수준 향상과 함께 양적인 성장뿐 아니라 질적 성장이 동반되고 있어 학문적 체계 또한 빠른 속도로 조성되고 있다. 그러나 미용산업의 인력난은 여전히 심각하고 이를 위한 대책으로 실효성을 기대했던 미용관련 계약학과제도는 큰 성과를 거두지 못하고 있는 실정이다. 이러한 문제로 인해 최근 미용서비스산업에서는 경쟁업체와의 차별화된 생존전략 모색과 종사자들의 이직률 감소를 위한 내부마케팅에 관심이 높아지고 있다. 제조업이나 유통업과는 달리 인적자원에 상당부분 의존해야만 하는 미용서비스산업에서는 조직의 생존과 경쟁력 확보, 종업원들의 직무만족을 지향하기 위한 내부마케팅의 중요성이 더욱 강조되어질 것으로 전망된다. 이에 본 연구는 일과 학업을 병행해야 하는 미용관련 계약학과 대학생들을 대상으로 한 내부마케팅이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향을 파악하고 이를 통해 미용산업 발전을 저해할 수 있는 이직의 문제를 줄이고 또 미용업 종사자들의 업무환경 개선방안을 제시하는 것을 연구의 목적으로 설정했다. 이같은 연구 목적을 달성하기 위해 미용산업, 계약학과, 내부마케팅, 직무만족, 이직의도에 대한 개념과 선행연구들을 검토하여 연구모형과 가설을 설정하였다. 이렇게 설정된 가설의 검증을 위해 2016년 8월 1일부터 약 2개월간 서울 및 수도권 내 대학의 미용관련 계약학과에 재학 중인 응답자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 배포된 500부의 설문지 중 최종 269부를 사용하여 통계분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅 요인(교육훈련, 권한위임, 경영층 지원, 보상시스템)이 리더-구성원 교환관계에 미치는 영향을 검증한 결과, 권한위임과 보상시스템은 채택되었고 교육훈련과 경영층지원은 영향관계를 갖지 않는 것으로 나타나 가설이 기각되었다. 둘째, 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅 요인이 일․학업의 균형에 미치는 영향을 검증한 결과 권한위임과 보상시스템은 채택되었으나 교육훈련과 경영층지원은 기각되었다. 셋째, 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅 요인이 직무만족에 미치는 영향을 검증한 결과 유의적인 영향관계를 갖지 않는 것으로 나타나 미용관련 계약학과 학생들을 대상으로 한 내부마케팅의 요인이 직무만족에 영향을 줄 것이라는 가설은 모두 기각되었다. 넷째, 미용관련 계약학과 학생들의 직무만족이 이직의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 유의적인 영향관계를 갖는 것으로 나타나 해당가설은 채택되었다. 다섯째, 미용관련 계약학과 학생들의 리더-구성원 교환관계가 내부마케팅요인과 직무만족과의 관계에서 매개역할을 하는지를 검증한 결과 강하게 매개하는 것으로 나타났다. 여섯째, 미용관련 계약학과 학생들의 일․학업의 균형이 내부마케팅요인과 직무만족과의 관계에서 매개역할을 하는지를 파악한 결과 일․학업 균형에 의해 강하게 매개되는 것으로 파악되었다. 이러한 연구결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있었다. 첫째, 계속교육에 대한 욕구를 충족하기 위해 일과 학업을 병행하는 구성원들은 타인으로부터 인정받고 싶은 욕구가 특히 강할 수 있음을 추측해 볼 수 있다. 학업을 포기하고 싶지는 않지만 업무에 대한 부담감 때문에 중도 포기가 많은 계약학과의 특성을 고려해 본다면 조직에서는 업무수행에 동기부여 될 수 있는 권한위임과 보상시스템 등의 내부마케팅 요소를 좀 더 개발하고 활용할 수 있는 방안을 마련해야 할 것이다. 둘째, 일과 학업의 균형을 변수로 가지고 있는 미용업 종사자들, 특히 계약학과 학생들에게 직무만족을 끌어내어 이직률을 감소시키기 위해서는 조직 내의 일반화되어 있는 내부마케팅보다는 다른 변수들의 매개효과를 검증해야 할 것이다. 셋째, 미용산업의 이직률을 해결하기 위해서는 종사자들이 직무에서의 만족을 높일 수 있는 변수들을 연구하여 실행해야 할 것이다. 넷째, 미용관련 계약학과 학생들에게는 일과 학업에 대한 책무를 다하고 균형을 이루도록 노력하는 정도와 리더와의 차별화된 교환관계의 변수가 직무의 만족도를 높이고 이직률을 감소시킬 수 있다는 것을 알 수 있었다. 이에 일과 학업을 병행하는 미용관련 계약학과 학생들을 조직의 구성원으로 두고 있는 리더들은 모든 직원에게 동일하게 적용되는 내부마케팅과 보편화된 리더십보다는 구성원 각각의 심리적, 정신적, 감정적, 경험적인 요소들에 따라 차별화된 관계형성에 힘써야 할 것으로 보인다. 마지막으로 본 연구를 통해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 미용산업의 실정에 적합한 리더-구성원 교환관계에 관심을 갖고 이를 구체적으로 실현하고자 하는 노력이 필요할 것이다. 다른 산업의 계약학과와는 다르게 조직의 규모와 지원책 등이 소규모 양상을 보이는 미용산업의 계약학과는 오히려 융통성 있고 다양한 리더-구성원 교환관계를 실현할 수 있다는 장점을 보유하고 있다고도 볼 수 있다. 따라서 모든 직원에게 동일하게 적용되는 내부마케팅과 보편화된 리더십보다는 구성원 각각의 심리적, 정신적, 감정적, 경험적인 요소들에 따라 차별화된 관계형성에 힘써야 할 것으로 보인다. 둘째, 일과 학업에 대한 책무를 다하고 균형을 이루려고 노력하는 정도가 이직률을 감소시킬 수 있을 것으로 판단되므로 일․학업의 균형의 특성을 갖고 있는 미용관련 종사자들의 학습의지와 업무균형을 위한 적극적인 조직 내 제도적 뒷받침이 마련되어야 할 것이다. 셋째, 계약학과를 설립하여 운영하는 교육기관에서도 학습의지를 통한 직무만족과 이직률 감소를 위해 실무능력의 향상을 위한 다양화된 맞춤형 교육프로그램이 설계․운영되어야 할 것이다. 대학 내의 차별화된 맞춤식 교육프로그램의 개발은 직무만족과 이직률 감소에 영향을 줄 수 있는 또 다른 요인이라고 볼 수도 있을 것이다. 넷째, 제도적 장치의 지원 및 보완이 있어야 할 것이다. 계약학과는 취업예정자 및 재직근로자들을 위한 직업능력향상 교육이 주가 되는 만큼 일과 학습을 병행할 수 있도록 교육과정이 설계․운영되고 또 기존 정규과정에 비해 입학, 교육과정 운영 및 정원 등에서 융통성을 부여하여야 할 것으로 보인다.
According to a higher interest in appearance along with the improvement in the standard of living, a market scale in the beauty-related industry is growing year by year. This is being accompanied by the qualitative growth, as well as the quantitative growth, together with customers' enhancement in e...
According to a higher interest in appearance along with the improvement in the standard of living, a market scale in the beauty-related industry is growing year by year. This is being accompanied by the qualitative growth, as well as the quantitative growth, together with customers' enhancement in expectation level. Thus, even an academic system is being formed at a fast speed. However, a manpower shortage in beauty industry is still getting serious. And it is the real situation of failing to achieve a big achievement in a system of the beauty-related contract-based department, which had expected the effectiveness as a countermeasure for this. For this problem, the beauty service industry is being recently progressed an interest in and a research on the internal marketing in order to reduce employees' turnover rate in addition to a differentiated survival strategy from the rival businesses. Unlike the manufacturing business or the distribution industry, the beauty service industry, which needs to rely considerably on human resources, is prospected to be likely emphasized further the importance of internal marketing in order to secure survival and competitiveness in organization and to point to employees' job satisfaction. Accordingly, the purpose of this study was to decrease a problem of turnover available for hindering the development in beauty industry, and to suggest a plan for the improvement in the working environment of employees in beauty industry by grasping which influence the internal marketing has upon job satisfaction and turnover intention targeting university students in the beauty-related contract-based department who need to carry out work and learning side by side. To achieve this research objective, a research model and hypothesis were established by figuring out a concept on beauty industry, contract-based department, internal marketing, job satisfaction & turnover intention, and the previous researches. To verify the hypotheses that were established in this way, a questionnaire survey was conducted targeting respondents who are attending the beauty-related contract-based department at universities within Seoul and capital area for about 2 months starting from August 1, 2016. A statistical analysis was carried out by finally using 269 copies out of 500 copies of the questionnaires that were widely distributed. The results of the empirical analysis are as follows. First, as a result of verifying the influence of the internal-marketing factors(educational training, empowerment, management support, compensation system) targeting the students in the beauty-related contract-based department upon a leader-member exchange relationship, the empowerment and the compensation system were adopted. The educational training and the management support were shown to have no influential relationship. Thus, the hypothesis was rejected. Second, in consequence of verifying the influence of the internal-marketing factors targeting the students in the beauty-related contract-based department upon a balance in work and learning, the empowerment and the compensation system were adopted in the hypothesis. The educational training and the management support were dismissed. Third, as a result of verifying the influence of the internal-marketing factors targeting the students in the beauty-related contract-based department upon job satisfaction, it was shown to have no significant influential relationship. Thus, the hypothesis as saying that the internal-marketing factors targeting the students in the beauty-related contract-based department will have an impact on job satisfaction was all rejected. Fourth, in consequence of verifying the influence of job satisfaction in the students of the beauty-related contract-based department upon turnover intention, it was indicated to have a significant influential relationship. Thus, the corresponding hypothesis was adopted. Fifth, as a result of verifying whether the leader-member exchange relationship in the students of the beauty-related contract-based department plays a mediating role in a relationship between the internal-marketing factors and the job satisfaction, it could be considered to be strongly mediated. Sixth, in consequence of grasping whether the balance in work and learning of the students for the beauty-related contract-based department plays a mediating role in a relationship between the internal-marketing factors and the job satisfaction, it can be considered to be strongly mediated by the balance in work․learning. Based on these findings, the following implications could be elicited. First, the members of carrying out work and learning side by side in order to satisfy a desire for the continuing education can be predicted to likely have especially a strong desire of being recognized from others. Given considering a characteristic of the contract-based department with lots of discontinuing due to a sense of burden for a task even if being not desired to give up schoolwork, the organization will need to arrange a plan available for developing and utilizing a little more the internal-marketing elements such as empowerment and compensation system, which can become a motivation of performing a task. Second, to curtail turnover rate with drawing job satisfaction from the employees in the beauty industry, especially, the students of the contract-based department, who have a balance in work and learning as a variable, a mediating effect in other variables will need to be tested rather than the internal marketing that is generalized within organization. Third, to solve turnover rate in the beauty industry, a variable that employees can increase satisfaction in job will need to be researched and executed. Fourth, it can be known that a striving level for forming a balance with fulfilling responsibility for work and learning as for the students of the contract-based department, and a variable of a differentiated exchange relationship with a leader can increase job satisfaction and decrease turnover rate. Accordingly, the leaders of having members in organization as the students of the contract-based department, who perform work and learning side by side, seem to likely need to strive for forming a differentiated relationship according to the psychological, mental, emotional and empirical elements in each of members rather than the internal marketing and the universalized leadership, which are equally applied to all the employees. Finally, the following suggestions are aimed to be made through this study. First, an effort will be needed for realizing with having an interest in a leader-member exchange relationship proper for the real situation of the beauty industry. Unlike the contract-based department in other industries, the contract-based department in beauty industry, which shows the small-scale aspect in the organizational size and the support policy, can be considered to have a merit as saying of being able to rather actualize the flexible and diverse leader-member exchange relationships. An effort seems to be likely needed to be made for forming a differentiated relationship depending on the psychological, mental, emotional and empirical elements in each of members rather than the internal marketing and the generalized leadership, which are equally applied to all the employees. Second, a level of striving to form a balance with performing a duty for work and learning is judged to possibly reduce turnover rate. Hence, a positive institutional support within the organization will need to be arranged for the balance in a learning intention and a task of the employees related to beauty who have a characteristic of the balance in work and learning. Third, even an educational institution, which is operated with establishing the contract-based department, will need to be designed and operated a diversified customized-educational program for the improvement in the practical ability to decrease turnover rate along with job satisfaction through a learning intention. The development in a differentiated customized-educational program within a university can be considered to be another factor available for having an impact on job satisfaction and turnover-rate reduction. Fourth, there should be a support and a supplementation for an institutional device. The contract-based department has the mainstream as the education of the enhancement in occupational ability for the prospective employers and the employed workers. Thus, the curriculum will need to be designed and operated so that the work and the learning can be carried out side by side. Flexibility seems to be likely needed to be given to the admission into a school, to the operation in curriculum, and to the fixed number of people compared to the existing regular course.
According to a higher interest in appearance along with the improvement in the standard of living, a market scale in the beauty-related industry is growing year by year. This is being accompanied by the qualitative growth, as well as the quantitative growth, together with customers' enhancement in expectation level. Thus, even an academic system is being formed at a fast speed. However, a manpower shortage in beauty industry is still getting serious. And it is the real situation of failing to achieve a big achievement in a system of the beauty-related contract-based department, which had expected the effectiveness as a countermeasure for this. For this problem, the beauty service industry is being recently progressed an interest in and a research on the internal marketing in order to reduce employees' turnover rate in addition to a differentiated survival strategy from the rival businesses. Unlike the manufacturing business or the distribution industry, the beauty service industry, which needs to rely considerably on human resources, is prospected to be likely emphasized further the importance of internal marketing in order to secure survival and competitiveness in organization and to point to employees' job satisfaction. Accordingly, the purpose of this study was to decrease a problem of turnover available for hindering the development in beauty industry, and to suggest a plan for the improvement in the working environment of employees in beauty industry by grasping which influence the internal marketing has upon job satisfaction and turnover intention targeting university students in the beauty-related contract-based department who need to carry out work and learning side by side. To achieve this research objective, a research model and hypothesis were established by figuring out a concept on beauty industry, contract-based department, internal marketing, job satisfaction & turnover intention, and the previous researches. To verify the hypotheses that were established in this way, a questionnaire survey was conducted targeting respondents who are attending the beauty-related contract-based department at universities within Seoul and capital area for about 2 months starting from August 1, 2016. A statistical analysis was carried out by finally using 269 copies out of 500 copies of the questionnaires that were widely distributed. The results of the empirical analysis are as follows. First, as a result of verifying the influence of the internal-marketing factors(educational training, empowerment, management support, compensation system) targeting the students in the beauty-related contract-based department upon a leader-member exchange relationship, the empowerment and the compensation system were adopted. The educational training and the management support were shown to have no influential relationship. Thus, the hypothesis was rejected. Second, in consequence of verifying the influence of the internal-marketing factors targeting the students in the beauty-related contract-based department upon a balance in work and learning, the empowerment and the compensation system were adopted in the hypothesis. The educational training and the management support were dismissed. Third, as a result of verifying the influence of the internal-marketing factors targeting the students in the beauty-related contract-based department upon job satisfaction, it was shown to have no significant influential relationship. Thus, the hypothesis as saying that the internal-marketing factors targeting the students in the beauty-related contract-based department will have an impact on job satisfaction was all rejected. Fourth, in consequence of verifying the influence of job satisfaction in the students of the beauty-related contract-based department upon turnover intention, it was indicated to have a significant influential relationship. Thus, the corresponding hypothesis was adopted. Fifth, as a result of verifying whether the leader-member exchange relationship in the students of the beauty-related contract-based department plays a mediating role in a relationship between the internal-marketing factors and the job satisfaction, it could be considered to be strongly mediated. Sixth, in consequence of grasping whether the balance in work and learning of the students for the beauty-related contract-based department plays a mediating role in a relationship between the internal-marketing factors and the job satisfaction, it can be considered to be strongly mediated by the balance in work․learning. Based on these findings, the following implications could be elicited. First, the members of carrying out work and learning side by side in order to satisfy a desire for the continuing education can be predicted to likely have especially a strong desire of being recognized from others. Given considering a characteristic of the contract-based department with lots of discontinuing due to a sense of burden for a task even if being not desired to give up schoolwork, the organization will need to arrange a plan available for developing and utilizing a little more the internal-marketing elements such as empowerment and compensation system, which can become a motivation of performing a task. Second, to curtail turnover rate with drawing job satisfaction from the employees in the beauty industry, especially, the students of the contract-based department, who have a balance in work and learning as a variable, a mediating effect in other variables will need to be tested rather than the internal marketing that is generalized within organization. Third, to solve turnover rate in the beauty industry, a variable that employees can increase satisfaction in job will need to be researched and executed. Fourth, it can be known that a striving level for forming a balance with fulfilling responsibility for work and learning as for the students of the contract-based department, and a variable of a differentiated exchange relationship with a leader can increase job satisfaction and decrease turnover rate. Accordingly, the leaders of having members in organization as the students of the contract-based department, who perform work and learning side by side, seem to likely need to strive for forming a differentiated relationship according to the psychological, mental, emotional and empirical elements in each of members rather than the internal marketing and the universalized leadership, which are equally applied to all the employees. Finally, the following suggestions are aimed to be made through this study. First, an effort will be needed for realizing with having an interest in a leader-member exchange relationship proper for the real situation of the beauty industry. Unlike the contract-based department in other industries, the contract-based department in beauty industry, which shows the small-scale aspect in the organizational size and the support policy, can be considered to have a merit as saying of being able to rather actualize the flexible and diverse leader-member exchange relationships. An effort seems to be likely needed to be made for forming a differentiated relationship depending on the psychological, mental, emotional and empirical elements in each of members rather than the internal marketing and the generalized leadership, which are equally applied to all the employees. Second, a level of striving to form a balance with performing a duty for work and learning is judged to possibly reduce turnover rate. Hence, a positive institutional support within the organization will need to be arranged for the balance in a learning intention and a task of the employees related to beauty who have a characteristic of the balance in work and learning. Third, even an educational institution, which is operated with establishing the contract-based department, will need to be designed and operated a diversified customized-educational program for the improvement in the practical ability to decrease turnover rate along with job satisfaction through a learning intention. The development in a differentiated customized-educational program within a university can be considered to be another factor available for having an impact on job satisfaction and turnover-rate reduction. Fourth, there should be a support and a supplementation for an institutional device. The contract-based department has the mainstream as the education of the enhancement in occupational ability for the prospective employers and the employed workers. Thus, the curriculum will need to be designed and operated so that the work and the learning can be carried out side by side. Flexibility seems to be likely needed to be given to the admission into a school, to the operation in curriculum, and to the fixed number of people compared to the existing regular course.
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