본 연구는 경기도 포천시 고등학생의 자아존중감을 확인하는데 그 목적이 있다. 또한 성별, 고등학교 계열, 학년, 거주 지역, 부모의 생존 형태, 친부모 여부, 출생 순위, 학업성취 수준, 가정생활 수준이 자아존중감과 유의미한 상관이 있는지 확인해 보고자 한다.
이 연구의 내용을 검증하기 위해 경기도 포천시에 소재한 7개 고등학교 중 4개교를 임의 표집하여 1, 2, 3학년 학생 510명을 연구대상으로 선정하였다. 본 연구를 위한 자아존중감 측정도구는 Coopersmith(1976)가 제작한 Self-Esteem Inventory를 강종구(1986)가 번안한 것을 사용하였다.
이상의 과정을 통해 얻은 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 자아존중감 점수는 5점 만점에 평균 3.52점을 보여 포천시 지역 고교생의 자아존중감은 타 지역과 비교한 결과 상대적으로 높다. 하위 영역 ‘非 자기비하’, ‘타인과의 관계’, ‘지도력과 인기’, ‘자기주장과 非 불안’ 중에서 ‘타인과의 관계’ 요인이 상대적으로 높다.
둘째, 자아존중감은 남녀 학생별로 차이가 없다.
셋째, 인문계 학생이 특성화고 학생보다 자아존중감이 높다.
넷째, 자아존중감은 학년별로 차이가 없다.
다섯째, 자아존중감은 거주 지역별로 차이가 없다.
여섯째, 자아존중감은 ‘양친’이 있는 학생이 ‘편부’만 있는 학생보다 자아존중감 일부 요인이 더 높다.
일곱째, 친부모 여부에 따라 자아존중감에는 차이가 없다.
여덟째, 출생 순위별 자아존중감에는 차이가 없다.
아홉째, 학업 성적이 비교적 우수하다고 생각하는 학생이 부진하다고 생각하는 학생보다 자아존중감이 더 높다.
열째, 가정생활이 중간이나 그보다 높은 수준이라고 지각하는 학생이 아주 좋다고 지각하거나 낮다고 지각하는 학생보다는 자아존중감이 더 높다.
본 연구는 경기도 포천시 고등학생의 자아존중감을 확인하는데 그 목적이 있다. 또한 성별, 고등학교 계열, 학년, 거주 지역, 부모의 생존 형태, 친부모 여부, 출생 순위, 학업성취 수준, 가정생활 수준이 자아존중감과 유의미한 상관이 있는지 확인해 보고자 한다.
이 연구의 내용을 검증하기 위해 경기도 포천시에 소재한 7개 고등학교 중 4개교를 임의 표집하여 1, 2, 3학년 학생 510명을 연구대상으로 선정하였다. 본 연구를 위한 자아존중감 측정도구는 Coopersmith(1976)가 제작한 Self-Esteem Inventory를 강종구(1986)가 번안한 것을 사용하였다.
이상의 과정을 통해 얻은 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 자아존중감 점수는 5점 만점에 평균 3.52점을 보여 포천시 지역 고교생의 자아존중감은 타 지역과 비교한 결과 상대적으로 높다. 하위 영역 ‘非 자기비하’, ‘타인과의 관계’, ‘지도력과 인기’, ‘자기주장과 非 불안’ 중에서 ‘타인과의 관계’ 요인이 상대적으로 높다.
둘째, 자아존중감은 남녀 학생별로 차이가 없다.
셋째, 인문계 학생이 특성화고 학생보다 자아존중감이 높다.
넷째, 자아존중감은 학년별로 차이가 없다.
다섯째, 자아존중감은 거주 지역별로 차이가 없다.
여섯째, 자아존중감은 ‘양친’이 있는 학생이 ‘편부’만 있는 학생보다 자아존중감 일부 요인이 더 높다.
일곱째, 친부모 여부에 따라 자아존중감에는 차이가 없다.
여덟째, 출생 순위별 자아존중감에는 차이가 없다.
아홉째, 학업 성적이 비교적 우수하다고 생각하는 학생이 부진하다고 생각하는 학생보다 자아존중감이 더 높다.
열째, 가정생활이 중간이나 그보다 높은 수준이라고 지각하는 학생이 아주 좋다고 지각하거나 낮다고 지각하는 학생보다는 자아존중감이 더 높다.
The purpose of this study is to confirm the self-esteem of high school students in Pocheon, Gyeonggi-do. And find out whether there is a significant correlation between self – esteem and gender, high school track, grade, residence area, parental survival pattern, birth parents, birth order, a...
The purpose of this study is to confirm the self-esteem of high school students in Pocheon, Gyeonggi-do. And find out whether there is a significant correlation between self – esteem and gender, high school track, grade, residence area, parental survival pattern, birth parents, birth order, academic achievement level and family life level.
In order to verify the contents of this study, 4 out of 7 high schools in Pocheon, Gyeonggi - do were randomly sampled, and 510 students in the first, second and third grade were selected for the study. The Self-Esteem Inventory developed by Coopersmith (1976) was used by Kang, Jong-gu (1986).
The results of this study are as follows.
First, the self - esteem score of 3.52 points out of 5 points, and the self - esteem of high school students in Pocheon area is relatively high compared with other regions. Among the sub-domains 'non-self-esteem,' 'relationships with others,' 'leadership and popularity,' and 'self-assertiveness and non-anxiety'
Second, self - esteem is not different between male and female students.
Third, the students of humanities are more self - esteem than those of the specialization students.
Fourth, self - esteem is not different by grade.
Fifth, self - esteem is not different according to residence area.
Sixth, self - esteem is higher than self - esteem of students with 'parents'.
Seventh, there is no difference in self - esteem depending on the birth parents.
Eighth, there is no difference in self esteem according to birth order.
Ninth, self - esteem is higher than students who think that they have relatively good academic performance.
Tenth, self - esteem is higher than students who perceive that students who perceive family life as middle or higher are very good or perceive it as low.
The purpose of this study is to confirm the self-esteem of high school students in Pocheon, Gyeonggi-do. And find out whether there is a significant correlation between self – esteem and gender, high school track, grade, residence area, parental survival pattern, birth parents, birth order, academic achievement level and family life level.
In order to verify the contents of this study, 4 out of 7 high schools in Pocheon, Gyeonggi - do were randomly sampled, and 510 students in the first, second and third grade were selected for the study. The Self-Esteem Inventory developed by Coopersmith (1976) was used by Kang, Jong-gu (1986).
The results of this study are as follows.
First, the self - esteem score of 3.52 points out of 5 points, and the self - esteem of high school students in Pocheon area is relatively high compared with other regions. Among the sub-domains 'non-self-esteem,' 'relationships with others,' 'leadership and popularity,' and 'self-assertiveness and non-anxiety'
Second, self - esteem is not different between male and female students.
Third, the students of humanities are more self - esteem than those of the specialization students.
Fourth, self - esteem is not different by grade.
Fifth, self - esteem is not different according to residence area.
Sixth, self - esteem is higher than self - esteem of students with 'parents'.
Seventh, there is no difference in self - esteem depending on the birth parents.
Eighth, there is no difference in self esteem according to birth order.
Ninth, self - esteem is higher than students who think that they have relatively good academic performance.
Tenth, self - esteem is higher than students who perceive that students who perceive family life as middle or higher are very good or perceive it as low.
주제어
#경기도 경기도 포천시 고교생 자아존중감
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.