우리나라의 급격한 경제성장과 인구증가는 사람들에게 긍정적측면도 있지만 부정적인 측면도 있다. 도시가 급격히 발전하면서 겪는 가장 큰 문제는 주택문제와 교통문제 일 것이다. 이러한 교통문제를 해결하기 위해 대도시는 지상철, 지하철과 같은 대중교통지향형 개발을 선택하게 된다. 대중교통지향형 개발은 교통문제 해결뿐만 아니라 역세권 개발이라는 도시철도역 중심에서 도보로 접근 가능한 거리 내에서 고밀도의 복합적 도시개발로 이어졌으며 각종 개발 유도 기법들을 도입하여 이를 활성화시켜 도시개발 및 교통해소를 위한 계획기법으로 발전하였다. 본 연구는 지상철 신규 역세권 개발이 아파트가격 변화에 미친 영향을 분석하는데 그 목적이 있다. 기존의 개별가구특성, 단지특성 등에서 충분히 고려되지 못했던 입지특성, 지역특성에 대해 보다 실증적인 분석 모형을 제시함으로써, 향후 아파트가격 변동 패턴을 예측하는 자료로 활용하고, 더 나아가 주거지 재생관련 정책 시사점을 도출하는데 구체적인 의의가 있다. 본 연구는 대구도시철도 지상철 3호선 역세권·비역세권 범위에 위치한 227개 아파트 단지 내 총 345개 주거동을 실증분석 샘플로 한정하고 개별가구 특성, 단지특성, 입지특성, 지역특성을 ...
우리나라의 급격한 경제성장과 인구증가는 사람들에게 긍정적측면도 있지만 부정적인 측면도 있다. 도시가 급격히 발전하면서 겪는 가장 큰 문제는 주택문제와 교통문제 일 것이다. 이러한 교통문제를 해결하기 위해 대도시는 지상철, 지하철과 같은 대중교통지향형 개발을 선택하게 된다. 대중교통지향형 개발은 교통문제 해결뿐만 아니라 역세권 개발이라는 도시철도역 중심에서 도보로 접근 가능한 거리 내에서 고밀도의 복합적 도시개발로 이어졌으며 각종 개발 유도 기법들을 도입하여 이를 활성화시켜 도시개발 및 교통해소를 위한 계획기법으로 발전하였다. 본 연구는 지상철 신규 역세권 개발이 아파트가격 변화에 미친 영향을 분석하는데 그 목적이 있다. 기존의 개별가구특성, 단지특성 등에서 충분히 고려되지 못했던 입지특성, 지역특성에 대해 보다 실증적인 분석 모형을 제시함으로써, 향후 아파트가격 변동 패턴을 예측하는 자료로 활용하고, 더 나아가 주거지 재생관련 정책 시사점을 도출하는데 구체적인 의의가 있다. 본 연구는 대구도시철도 지상철 3호선 역세권·비역세권 범위에 위치한 227개 아파트 단지 내 총 345개 주거동을 실증분석 샘플로 한정하고 개별가구 특성, 단지특성, 입지특성, 지역특성을 독립변수로 선정하여 각각의 독립 변수들이 대구도시철도 지상철 3호선 역세권·비역세권 범위에 위치한 아파트 가격변동률에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하기 위해 헤도닉 가격모형(다중회귀분석)을 적용하여 분석하였다. 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 지상철 역세권은 주변 아파트 가격변동률에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지상철 역세권에서 거리가 멀어질수록 아파트 가격변동률은 하락하였다. 지상철은 주거지역으로 부터의 교통 접근성뿐만 아니라 상권의 접근성이 편리하여 지상철 역으로 부터의 거리가 가까울수록 아파트 가격변동률에 긍정적인 역할을 하는 것으로 분석되어 진다. 둘째, 아파트단지에서 도심과의 거리가 가까울수록 아파트 가격변동률에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아파트단지에서 도심까지의 거리의 경우 개통 전·후의 아파트가격변동률은 도심이 교외지역보다 상대적으로 높았다. 셋째, 개별가구특성은 아파트 가격변동률에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 면적과 층의 경우 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 이는 면적이 넓을수록 층이 높을수록 아파트 가격변동률이 높아지는 일반적인 인식에서 벗어나지 않는 결과를 확인할 수 있었다. 넷째, 지역특성은 수성구만 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다른 자치구는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었으며 수성구 아파트 가격변동률에 지상철 역세권 효과가 반영되어 가격책정이 된 것으로 보인다. 이러한 연구 결과 대중교통중심 개발은 입지특성 및 지역특성과 같은 다양한 계획요소에서도 영향을 받고 있음을 보여주고 있으며 바람직한 대중교통중심 개발을 유도하기 위해서는 다양한 계획요소가 복합적으로 고려되어야 함을 알 수 있다.
우리나라의 급격한 경제성장과 인구증가는 사람들에게 긍정적측면도 있지만 부정적인 측면도 있다. 도시가 급격히 발전하면서 겪는 가장 큰 문제는 주택문제와 교통문제 일 것이다. 이러한 교통문제를 해결하기 위해 대도시는 지상철, 지하철과 같은 대중교통지향형 개발을 선택하게 된다. 대중교통지향형 개발은 교통문제 해결뿐만 아니라 역세권 개발이라는 도시철도역 중심에서 도보로 접근 가능한 거리 내에서 고밀도의 복합적 도시개발로 이어졌으며 각종 개발 유도 기법들을 도입하여 이를 활성화시켜 도시개발 및 교통해소를 위한 계획기법으로 발전하였다. 본 연구는 지상철 신규 역세권 개발이 아파트가격 변화에 미친 영향을 분석하는데 그 목적이 있다. 기존의 개별가구특성, 단지특성 등에서 충분히 고려되지 못했던 입지특성, 지역특성에 대해 보다 실증적인 분석 모형을 제시함으로써, 향후 아파트가격 변동 패턴을 예측하는 자료로 활용하고, 더 나아가 주거지 재생관련 정책 시사점을 도출하는데 구체적인 의의가 있다. 본 연구는 대구도시철도 지상철 3호선 역세권·비역세권 범위에 위치한 227개 아파트 단지 내 총 345개 주거동을 실증분석 샘플로 한정하고 개별가구 특성, 단지특성, 입지특성, 지역특성을 독립변수로 선정하여 각각의 독립 변수들이 대구도시철도 지상철 3호선 역세권·비역세권 범위에 위치한 아파트 가격변동률에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하기 위해 헤도닉 가격모형(다중회귀분석)을 적용하여 분석하였다. 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 지상철 역세권은 주변 아파트 가격변동률에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지상철 역세권에서 거리가 멀어질수록 아파트 가격변동률은 하락하였다. 지상철은 주거지역으로 부터의 교통 접근성뿐만 아니라 상권의 접근성이 편리하여 지상철 역으로 부터의 거리가 가까울수록 아파트 가격변동률에 긍정적인 역할을 하는 것으로 분석되어 진다. 둘째, 아파트단지에서 도심과의 거리가 가까울수록 아파트 가격변동률에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아파트단지에서 도심까지의 거리의 경우 개통 전·후의 아파트가격변동률은 도심이 교외지역보다 상대적으로 높았다. 셋째, 개별가구특성은 아파트 가격변동률에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 면적과 층의 경우 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 이는 면적이 넓을수록 층이 높을수록 아파트 가격변동률이 높아지는 일반적인 인식에서 벗어나지 않는 결과를 확인할 수 있었다. 넷째, 지역특성은 수성구만 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다른 자치구는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었으며 수성구 아파트 가격변동률에 지상철 역세권 효과가 반영되어 가격책정이 된 것으로 보인다. 이러한 연구 결과 대중교통중심 개발은 입지특성 및 지역특성과 같은 다양한 계획요소에서도 영향을 받고 있음을 보여주고 있으며 바람직한 대중교통중심 개발을 유도하기 위해서는 다양한 계획요소가 복합적으로 고려되어야 함을 알 수 있다.
The rapid economic development and the population growth in Korea have positive effects but also do have side effects. The most severe problems that occur due to rapid urban growth are the housing and the traffic problem. To resolve the traffic problem, metropolitans developed transportations such a...
The rapid economic development and the population growth in Korea have positive effects but also do have side effects. The most severe problems that occur due to rapid urban growth are the housing and the traffic problem. To resolve the traffic problem, metropolitans developed transportations such as ground railways and subways. Transit-orient development has solved the traffic problem and also developed subway adjacent areas. It led to the complex urban development in areas that are accessible to urban railroads, and by inducing and facilitating a number of development methods, it even led to the planning methods to develop urban areas and resolve the traffic problem. This study is to analyze the effects of subway adjacent area on the apartment price. By proposing more practical analytic model that puts values on location and regional characteristics, which were neglected in prior individual household and estate characteristics, the study could be utilized to predict the fluctuation pattern of apartment price, and further, to deduct residential housing regeneration politics. The study selected 345 apartment blocks that are within 227 apartment complexes, located in subway adjacent and non-adjacent areas of Daegu Ground Railway Line 3 as samples. Individual household, estate, location, and regional characteristics are selected as individual variables, and to comprehend how each individual variable effect on the price fluctuation rates of apartment located in subway adjacent and non-adjacent areas, hedonic price model(multiple regression model) was applied. Analysis results are as follow: First, the subway adjacent area positively effects on the price fluctuation rate of the apartments nearby. The farther the apartments from the subway adjacent area, the lower the price fluctuation rate got. In case of ground railroads adjacent areas, not only because of the transportation accessibility but also the accessibility to the commerce area seems to play the positive role in the apartment price fluctuation rate. Second, the nearer the apartment complex was from the urban area, the more positive the apartment price fluctuation rate was. In terms of the distance from the apartment complex from the urban area, the difference of the apartment price fluctuation rate before and after the opening of railroads was more considerable in the urban compared to suburban. Third, individual housing characteristics seem to significantly effect on the apartment price fluctuation rate. They effected greatly on apartments area and floor. The result has supported the general cognition that the apartment price fluctuation rate increases as the wider and the higher the apartment gets. Fourth, regional characteristics was found to effect only in Suseong district. They do not seem to effect greatly on other regional districts. The effect of the ground railway adjacent area has seemed to play role in only determining the apartment price in Suseong district. As a result, transportation-oriented development seems to be influenced by various planning factors such as location and regional characteristics, and to induce more desirable transportation-oriented development, various planning factors should be considered as well.
The rapid economic development and the population growth in Korea have positive effects but also do have side effects. The most severe problems that occur due to rapid urban growth are the housing and the traffic problem. To resolve the traffic problem, metropolitans developed transportations such as ground railways and subways. Transit-orient development has solved the traffic problem and also developed subway adjacent areas. It led to the complex urban development in areas that are accessible to urban railroads, and by inducing and facilitating a number of development methods, it even led to the planning methods to develop urban areas and resolve the traffic problem. This study is to analyze the effects of subway adjacent area on the apartment price. By proposing more practical analytic model that puts values on location and regional characteristics, which were neglected in prior individual household and estate characteristics, the study could be utilized to predict the fluctuation pattern of apartment price, and further, to deduct residential housing regeneration politics. The study selected 345 apartment blocks that are within 227 apartment complexes, located in subway adjacent and non-adjacent areas of Daegu Ground Railway Line 3 as samples. Individual household, estate, location, and regional characteristics are selected as individual variables, and to comprehend how each individual variable effect on the price fluctuation rates of apartment located in subway adjacent and non-adjacent areas, hedonic price model(multiple regression model) was applied. Analysis results are as follow: First, the subway adjacent area positively effects on the price fluctuation rate of the apartments nearby. The farther the apartments from the subway adjacent area, the lower the price fluctuation rate got. In case of ground railroads adjacent areas, not only because of the transportation accessibility but also the accessibility to the commerce area seems to play the positive role in the apartment price fluctuation rate. Second, the nearer the apartment complex was from the urban area, the more positive the apartment price fluctuation rate was. In terms of the distance from the apartment complex from the urban area, the difference of the apartment price fluctuation rate before and after the opening of railroads was more considerable in the urban compared to suburban. Third, individual housing characteristics seem to significantly effect on the apartment price fluctuation rate. They effected greatly on apartments area and floor. The result has supported the general cognition that the apartment price fluctuation rate increases as the wider and the higher the apartment gets. Fourth, regional characteristics was found to effect only in Suseong district. They do not seem to effect greatly on other regional districts. The effect of the ground railway adjacent area has seemed to play role in only determining the apartment price in Suseong district. As a result, transportation-oriented development seems to be influenced by various planning factors such as location and regional characteristics, and to induce more desirable transportation-oriented development, various planning factors should be considered as well.
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