우리나라에 철도가 도입된 이후로 철도는 대표적인 교통수단으로서 우리 생활에 없어서는 안 될 하나의 중요한 사회간접자본이 되었다. 1974년 지하철이 서울에 도입되기 이전 서울의 건설된 철도는 전부 지상철이었다. 당시 지상철이 건설되었던 지역은 대부분 도심지 외곽이었기 때문에 철로로 인한 큰 문제는 발생하지 않았다. 그러나 서울의 급속한 경제성장과 인구의 유입으로 인해 자연스럽게 지상철도 주변부를 중심으로 도시가 형성되었고, 이로 인해 지상철 주변지역에는 공간의 단절, 소음, 진동, ...
우리나라에 철도가 도입된 이후로 철도는 대표적인 교통수단으로서 우리 생활에 없어서는 안 될 하나의 중요한 사회간접자본이 되었다. 1974년 지하철이 서울에 도입되기 이전 서울의 건설된 철도는 전부 지상철이었다. 당시 지상철이 건설되었던 지역은 대부분 도심지 외곽이었기 때문에 철로로 인한 큰 문제는 발생하지 않았다. 그러나 서울의 급속한 경제성장과 인구의 유입으로 인해 자연스럽게 지상철도 주변부를 중심으로 도시가 형성되었고, 이로 인해 지상철 주변지역에는 공간의 단절, 소음, 진동, 전자파 등의 문제가 발생하게 되었다. 본 연구에서는 단지, 입지, 지역특성 등 주택가격형성의 일반적인 요인과 함께 철도관련특성을 분석하여 철도 주변 아파트들에 미치는 영향과 그 크기를 헤도닉 모형을 통해 알아보고자 하였다. 대상지는 경원선과 7호선 주변의 아파트로 설정하였다. 독립변수로는 1㎡당 실제아파트 매매가를 사용하였고, 종속변수로는 주택특성, 입지특성, 지역특성, 철로주변특성을 사용하였다. 분석방법은 크게 다음의 두 가지로 나뉘는데, 모형 1에서는 지상철인 경원선과 지하철인 7호선 주변의 아파트 가격을 비교해봄으로서 지상철과 지하철 주변의 아파트가격의 차이를 분석하였다. 다음으로 모형2에서는 지상철인 경원선을 중심으로 철로주변특성변수를 추가하여 지상철도 및 그와 관련된 시설이 주택가격에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과 모형1에서 지상철 주변 아파트 가격이 지하철 주변의 아파트 가격보다 1㎡당 약 50만원 가량 낮은 것으로 분석되었다. 모형 2에서는 대중교통으로서의 철도시설을 부각시키는 역(驛)은 주변 아파트 가격형성에 긍정적인 영향을 주었으나, 지상부에 위치한 철도 및 차량기지의 경우 주변 아파트 가격형성에 부정적인 영향을 주는 것으로 분석되었다.
우리나라에 철도가 도입된 이후로 철도는 대표적인 교통수단으로서 우리 생활에 없어서는 안 될 하나의 중요한 사회간접자본이 되었다. 1974년 지하철이 서울에 도입되기 이전 서울의 건설된 철도는 전부 지상철이었다. 당시 지상철이 건설되었던 지역은 대부분 도심지 외곽이었기 때문에 철로로 인한 큰 문제는 발생하지 않았다. 그러나 서울의 급속한 경제성장과 인구의 유입으로 인해 자연스럽게 지상철도 주변부를 중심으로 도시가 형성되었고, 이로 인해 지상철 주변지역에는 공간의 단절, 소음, 진동, 전자파 등의 문제가 발생하게 되었다. 본 연구에서는 단지, 입지, 지역특성 등 주택가격형성의 일반적인 요인과 함께 철도관련특성을 분석하여 철도 주변 아파트들에 미치는 영향과 그 크기를 헤도닉 모형을 통해 알아보고자 하였다. 대상지는 경원선과 7호선 주변의 아파트로 설정하였다. 독립변수로는 1㎡당 실제아파트 매매가를 사용하였고, 종속변수로는 주택특성, 입지특성, 지역특성, 철로주변특성을 사용하였다. 분석방법은 크게 다음의 두 가지로 나뉘는데, 모형 1에서는 지상철인 경원선과 지하철인 7호선 주변의 아파트 가격을 비교해봄으로서 지상철과 지하철 주변의 아파트가격의 차이를 분석하였다. 다음으로 모형2에서는 지상철인 경원선을 중심으로 철로주변특성변수를 추가하여 지상철도 및 그와 관련된 시설이 주택가격에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과 모형1에서 지상철 주변 아파트 가격이 지하철 주변의 아파트 가격보다 1㎡당 약 50만원 가량 낮은 것으로 분석되었다. 모형 2에서는 대중교통으로서의 철도시설을 부각시키는 역(驛)은 주변 아파트 가격형성에 긍정적인 영향을 주었으나, 지상부에 위치한 철도 및 차량기지의 경우 주변 아파트 가격형성에 부정적인 영향을 주는 것으로 분석되었다.
With the introduction of the railway in Seoul, the railway became an indispensable social overhead capital as a representative public transportation system. As the city was expanding, however, the ground railway and relevant railway facilities caused many problems to adjacent areas, including spatia...
With the introduction of the railway in Seoul, the railway became an indispensable social overhead capital as a representative public transportation system. As the city was expanding, however, the ground railway and relevant railway facilities caused many problems to adjacent areas, including spatial disconnection, noise and vibration. Also, railway-surrounding areas urgently needed Urban regeneration due to housing deterioration and lack of urban infrastructure, however it shows its limitations by physical and financial constraints. In this study, the general influential factors for the house price, including the characteristics in view of apartment complex, location and region, and the railway-related characteristics were analyzed to examine the effects and sizes of the factors on nearby apartment houses using a hedonic model. This study looked into the apartment houses near Gyeongwon Line and Subway Line 7. The actual apartment sale price per 1㎡ was chosen as an dependent variable, and the characteristics in terms of housing, location, region, nearby and ground-railway area were chosen as independent variables. The analysis results showed that the station as the public transportation facility had a positive effect on the nearby apartment prices, but the railway and depots on the ground had a negative effect on the nearby apartment prices.
With the introduction of the railway in Seoul, the railway became an indispensable social overhead capital as a representative public transportation system. As the city was expanding, however, the ground railway and relevant railway facilities caused many problems to adjacent areas, including spatial disconnection, noise and vibration. Also, railway-surrounding areas urgently needed Urban regeneration due to housing deterioration and lack of urban infrastructure, however it shows its limitations by physical and financial constraints. In this study, the general influential factors for the house price, including the characteristics in view of apartment complex, location and region, and the railway-related characteristics were analyzed to examine the effects and sizes of the factors on nearby apartment houses using a hedonic model. This study looked into the apartment houses near Gyeongwon Line and Subway Line 7. The actual apartment sale price per 1㎡ was chosen as an dependent variable, and the characteristics in terms of housing, location, region, nearby and ground-railway area were chosen as independent variables. The analysis results showed that the station as the public transportation facility had a positive effect on the nearby apartment prices, but the railway and depots on the ground had a negative effect on the nearby apartment prices.
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