[학위논문]대학생의 진로결정 자기효능감과 적극적 스트레스 대처방식이 취업스트레스에 미치는 효과 An Effect that College Students' Career Decision-Making Self-Efficacy and Active Stress Coping Strategy Has on Job-Seeking Stress원문보기
본 연구의 목적은 대학생의 진로결정 자기효능감과 적극적 스트레스 대처방식이 취업스트레스에 미치는 영향에 대하여 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 대상은 대구, 경북, 경남 지역에 소재한 4년제 대학교 재학 중인 남녀 대학생 314명을 대상으로 진로결정 자기효능감 척도, 적극적 스트레스 대처 척도, 취업스트레스 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 이 중 응답이 불성실하고 응답이 누락된 설문을 제외하고 292부의 자료를 결과 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료는 IBM SPSS Statistics 23.0 프로그램을 이용하여 ...
본 연구의 목적은 대학생의 진로결정 자기효능감과 적극적 스트레스 대처방식이 취업스트레스에 미치는 영향에 대하여 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 대상은 대구, 경북, 경남 지역에 소재한 4년제 대학교 재학 중인 남녀 대학생 314명을 대상으로 진로결정 자기효능감 척도, 적극적 스트레스 대처 척도, 취업스트레스 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 이 중 응답이 불성실하고 응답이 누락된 설문을 제외하고 292부의 자료를 결과 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료는 IBM SPSS Statistics 23.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 일원배치 분산분석(ANOVA) 및 사후검증, 독립표본 t-검증, Pearson 상관계수와 위계적 회귀분석으로 통계 분석 하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 취업스트레스는 학년과 성별 간의 차이가 있었으며, 적극적 스트레스 대처는 성별 간 차이가 나타났다. 둘째, 진로결정 자기효능감은 취업스트레스와 부적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 적극적 스트레스 대처 또한 취업스트레스와 부적상관이 있었다. 셋째, 진로결정 자기효능감의 하위요인 중 목표선택이 취업스트레스에 미치는 영향은 유의미한 것으로 나타났으며, 적극적 스트레스 대처의 하위요인 중 문제중심적 대처 또한 취업스트레스에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 두 변인 중 목표선택이 취업스트레스에 가장 영향력 있는 변인으로 나타났다. 본 연구는 대학생의 진로결정 자기결정효능감과 적극적 스트레스 대처가 취업스트레스에 미치는 영향을 알아봄으로써 대학생 취업스트레스를 감소시키기는 변인에 대한 자료를 제공하고 취업, 진로 관련 상담 및 심리 치료적 개입에 대한 기초 자료를 제공 할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 대학생의 진로결정 자기효능감과 적극적 스트레스 대처방식이 취업스트레스에 미치는 영향에 대하여 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 대상은 대구, 경북, 경남 지역에 소재한 4년제 대학교 재학 중인 남녀 대학생 314명을 대상으로 진로결정 자기효능감 척도, 적극적 스트레스 대처 척도, 취업스트레스 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 이 중 응답이 불성실하고 응답이 누락된 설문을 제외하고 292부의 자료를 결과 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료는 IBM SPSS Statistics 23.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 일원배치 분산분석(ANOVA) 및 사후검증, 독립표본 t-검증, Pearson 상관계수와 위계적 회귀분석으로 통계 분석 하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 취업스트레스는 학년과 성별 간의 차이가 있었으며, 적극적 스트레스 대처는 성별 간 차이가 나타났다. 둘째, 진로결정 자기효능감은 취업스트레스와 부적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 적극적 스트레스 대처 또한 취업스트레스와 부적상관이 있었다. 셋째, 진로결정 자기효능감의 하위요인 중 목표선택이 취업스트레스에 미치는 영향은 유의미한 것으로 나타났으며, 적극적 스트레스 대처의 하위요인 중 문제중심적 대처 또한 취업스트레스에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 두 변인 중 목표선택이 취업스트레스에 가장 영향력 있는 변인으로 나타났다. 본 연구는 대학생의 진로결정 자기결정효능감과 적극적 스트레스 대처가 취업스트레스에 미치는 영향을 알아봄으로써 대학생 취업스트레스를 감소시키기는 변인에 대한 자료를 제공하고 취업, 진로 관련 상담 및 심리 치료적 개입에 대한 기초 자료를 제공 할 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to examine an effect that College students' Career Decision Self-efficacy and Active Stress Coping Strategy had on Job Seeking Stress. With regard to study participants, 314 male and female students at 4-year universities located in Daegu, Gyeongbuk and Gyeongnam pro...
The purpose of this study is to examine an effect that College students' Career Decision Self-efficacy and Active Stress Coping Strategy had on Job Seeking Stress. With regard to study participants, 314 male and female students at 4-year universities located in Daegu, Gyeongbuk and Gyeongnam province were surveyed by using Career Decision-Making Self-Efficacy Scale, Active Stress Coping Scale and Job-Seeking Stress Scale. Data from 292 questionnaires were used for the analysis of results except questionnaires where response was insincere and where response was omitted among them. A statistical analysis of data in this study was made with frequency analysis, one-way ANOVA, post-hoc test, independent sample t-test, Pearson correlation coefficient and hierarchical regression analysis by using IBM SPSS Statistics 23.0 program. Major findings are as follows. First, job-seeking stress was different in school year and gender. And it was shown that active stress coping was different in gender. Second, it was shown that career decision-making self-efficacy was negatively correlated with job-seeking stress. And active stress coping was also negatively correlated with job-seeking stress. Third, among sub-factors of career decision-making self-efficacy, an effect that goal selection had on job-seeking stress turned out to be significant. And among sub-factors of active stress coping, an effect that problem-focused coping had on job-seeking stress turned out to be significant as well. Among these two variables, goal selection turned out to be a variable having the largest influence on job-seeking stress. It is to be hoped that this study can provide data on variables reducing college students' job-seeking stress and provide baseline data on job search, career-related counseling and psychotherapeutic intervention by examining an effect that college students' career decision-making self-efficacy and active stress coping has on job-seeking stress.
The purpose of this study is to examine an effect that College students' Career Decision Self-efficacy and Active Stress Coping Strategy had on Job Seeking Stress. With regard to study participants, 314 male and female students at 4-year universities located in Daegu, Gyeongbuk and Gyeongnam province were surveyed by using Career Decision-Making Self-Efficacy Scale, Active Stress Coping Scale and Job-Seeking Stress Scale. Data from 292 questionnaires were used for the analysis of results except questionnaires where response was insincere and where response was omitted among them. A statistical analysis of data in this study was made with frequency analysis, one-way ANOVA, post-hoc test, independent sample t-test, Pearson correlation coefficient and hierarchical regression analysis by using IBM SPSS Statistics 23.0 program. Major findings are as follows. First, job-seeking stress was different in school year and gender. And it was shown that active stress coping was different in gender. Second, it was shown that career decision-making self-efficacy was negatively correlated with job-seeking stress. And active stress coping was also negatively correlated with job-seeking stress. Third, among sub-factors of career decision-making self-efficacy, an effect that goal selection had on job-seeking stress turned out to be significant. And among sub-factors of active stress coping, an effect that problem-focused coping had on job-seeking stress turned out to be significant as well. Among these two variables, goal selection turned out to be a variable having the largest influence on job-seeking stress. It is to be hoped that this study can provide data on variables reducing college students' job-seeking stress and provide baseline data on job search, career-related counseling and psychotherapeutic intervention by examining an effect that college students' career decision-making self-efficacy and active stress coping has on job-seeking stress.
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