이 논문은 고려속요 작품에서 표출된 여성성의 특성과 양상에 대해 연구하였다. 고려속요의 여성성을 탐색하여 연구하고자 하는 목적은 고려속요의 문학적 의미의 위상을 높임으로써 고전시가도 현대의 사람들에게도 카타르시스와 위로가 되는 작품으로 재인식되어 이해되길 바라서이다. 본고는 고려속요의 선행 연구를 바탕으로 하여 기존의 연구에서 논의되고 규명되었던 여성성에 대해서 더 구체적이고 세밀하게 살폈다. 그리고 논의에서 비켜나가 있던 여타 여성성에 관한 부분들에 대해 몇 가지 다른 견해와 관점으로 접근하여 고찰하였다. 본고의 연구대상으로 고려속요의 여덟 작품 <만전춘별사>, <쌍화점>, <정읍사>, <정석가>, <동동>, <서경별곡>, <가시리>, <정과정>을 텍스트로 삼았다. 본론의 첫 장은 관능과 욕망으로서의 여성성이 표출되고 있는 <만전춘별사>, <쌍화점>을 살펴보았다. 또한 이러한 양상의 이면에 잠재된 무의식의 세계에 대해 ...
이 논문은 고려속요 작품에서 표출된 여성성의 특성과 양상에 대해 연구하였다. 고려속요의 여성성을 탐색하여 연구하고자 하는 목적은 고려속요의 문학적 의미의 위상을 높임으로써 고전시가도 현대의 사람들에게도 카타르시스와 위로가 되는 작품으로 재인식되어 이해되길 바라서이다. 본고는 고려속요의 선행 연구를 바탕으로 하여 기존의 연구에서 논의되고 규명되었던 여성성에 대해서 더 구체적이고 세밀하게 살폈다. 그리고 논의에서 비켜나가 있던 여타 여성성에 관한 부분들에 대해 몇 가지 다른 견해와 관점으로 접근하여 고찰하였다. 본고의 연구대상으로 고려속요의 여덟 작품 <만전춘별사>, <쌍화점>, <정읍사>, <정석가>, <동동>, <서경별곡>, <가시리>, <정과정>을 텍스트로 삼았다. 본론의 첫 장은 관능과 욕망으로서의 여성성이 표출되고 있는 <만전춘별사>, <쌍화점>을 살펴보았다. 또한 이러한 양상의 이면에 잠재된 무의식의 세계에 대해 프로이트 이론의 하나인 성적 욕망의 불일치에서 오는 불안과 갈등 양상에 대한 견해를 끌어들여 탐구하였다. 둘째 장에서는 영원지향과 순환구조로서의 여성성이 드러나고 있는 <정읍사>, <동동>, <정석가>를 고찰하였다. 인간에게 두려움의 감정은 예측할 수 없을 때 일어나는 것이고, 죽음은 예측할 수 없기에 두려운 것이다. 그래서 공포를 느끼는데 그 공포에서 벗어나고 싶은 것이 인간의 속성이다. 그래서 그 공포의 대안으로 '영원성'을 찾게 된다. 그 '영원'만이 죽음을 극복하고, 공포를 치유할 수 있는 그 어떤 것이다. 이러한 인간사에서 피할 수 없는 죽음, 사랑하는 이와의 이별에 대한 두려움과 공포로부터 해방되는 방법의 일환으로써의 영원성을 염원하고 추구한다. 이 정신이 드러난 작품들이 <정읍사>, <동동>, <정석가> 등이라고 볼 수 있다. 이들 작품에 표출된 영원성 지향의 모습이 어떻게 형상화되었는지 살폈다. 셋째 장에서는 전통적 여성상이라고 볼 수 있는 인고와 순종적 여성성이 표출됐다고 볼 수 있는 <서경별곡>, <가시리>를 비교하여 탐구하였다. 이 작품들은 우리 민족의 전통적 여성의 정서라고 할 수 있는 '한'이 잘 형상화되고 있다. 또한 인고의 시간, 임에 대한 사랑의 변치 않음, 임과의 합일에 대한 기대 등의 정서가 주를 이루고 있다. 이 두 작품을 분석하며 가장 전통적인 방식의 여성상 또는 여성성이 어떻게 형상화되어 잘 드러나고 있는지 살폈다. 넷째 장에서는 욕구 투사로서의 여성성이 드러나 있다고 볼 수 있는 <정과정>, <쌍화점> 두 작품을 살펴보았다. 인간은 본능적 욕망을 가장 효과적으로 표현하고 전달하고자 할 때 여성적 특성을 활용한다. 문학 작품에서도 작자가 의도한 바를 드러내기 위해선 화자를 여성화자로 선택하는 것이 남성 화자로 설정하는 경우보다 훨씬 강하게 전달할 수 있다. 따라서 여성적 목소리는 때로 남성들의 문학적 전략 기능으로 활용되어 왔음을 우리는 수많은 시가에서 볼 수 있었다. 고려속요에 드러난 여성의 형상이 결국은 남성이 보고 싶어 하는 혹은 남성에 의해 파편화되고 대상화된 여성 형상일 수 있으며, 따라서 여기에 드러난 여성성이란 곧 남성성을 역설적으로 드러내고 있음을 파악할 수 있다. Ⅳ장에서는 고려속요의 여성성이 지니고 있는 문화적 의미에 대해 정리하였다. 첫째, 고려속요의 시적화자들은 대부분 여성화자이며 현실의 문제를 직시하고 해결해 나가는 데 있어 여성적 특성이라고 할 수 있는 관계지향적인 태도를 지니고 있음을 파악할 수 있었다. 둘째, 고려속요의 특성 중 하나가 현세주의적 세계관이라고 볼 수 있다. 이는 화자 자신이 처한 세계를 인정하고 그 안에서 삶의 지속을 추구하는 인간적인 삶의 방식을 가능하게 한다. 이러한 세계관은 현실의 슬픔을 씻고 삶의 건강성을 회복하는 데 기여했다고 평가할 수 있다. 셋째, '여성으로서 말하기'를 통해 구현되는 여성적 정체성과 여성다움, 그리고 여성적 정서의 내용이 어떤 것인지 작품들을 통해서 파악하였다. 고려속요의 중요한 특성 중의 하나인 보편적 여성성의 제 속성들이 모두 부정적인 것만은 아니다. 부드러움, 기다림, 보살핌 등의 원리가 그러하다. 이들 원리는 지배와 경쟁의 남성적 원리와 대비되는 것으로서 생명 있는 존재와 관계 맺는 방식이라고 할 수 있다. 모든 생명 있는 존재와 지속적으로 관계 맺으려고 할 때, 우리는 부드러워야 하고 기다릴 줄 알아야 하며 보살필 수 있어야 한다. 이들 원리들이 사회적으로 문화적으로 발전시켜온 긍정적인 여성적 특성들이라 할 수 있음을 정리해 보며 결론으로 마무리하였다.
이 논문은 고려속요 작품에서 표출된 여성성의 특성과 양상에 대해 연구하였다. 고려속요의 여성성을 탐색하여 연구하고자 하는 목적은 고려속요의 문학적 의미의 위상을 높임으로써 고전시가도 현대의 사람들에게도 카타르시스와 위로가 되는 작품으로 재인식되어 이해되길 바라서이다. 본고는 고려속요의 선행 연구를 바탕으로 하여 기존의 연구에서 논의되고 규명되었던 여성성에 대해서 더 구체적이고 세밀하게 살폈다. 그리고 논의에서 비켜나가 있던 여타 여성성에 관한 부분들에 대해 몇 가지 다른 견해와 관점으로 접근하여 고찰하였다. 본고의 연구대상으로 고려속요의 여덟 작품 <만전춘별사>, <쌍화점>, <정읍사>, <정석가>, <동동>, <서경별곡>, <가시리>, <정과정>을 텍스트로 삼았다. 본론의 첫 장은 관능과 욕망으로서의 여성성이 표출되고 있는 <만전춘별사>, <쌍화점>을 살펴보았다. 또한 이러한 양상의 이면에 잠재된 무의식의 세계에 대해 프로이트 이론의 하나인 성적 욕망의 불일치에서 오는 불안과 갈등 양상에 대한 견해를 끌어들여 탐구하였다. 둘째 장에서는 영원지향과 순환구조로서의 여성성이 드러나고 있는 <정읍사>, <동동>, <정석가>를 고찰하였다. 인간에게 두려움의 감정은 예측할 수 없을 때 일어나는 것이고, 죽음은 예측할 수 없기에 두려운 것이다. 그래서 공포를 느끼는데 그 공포에서 벗어나고 싶은 것이 인간의 속성이다. 그래서 그 공포의 대안으로 '영원성'을 찾게 된다. 그 '영원'만이 죽음을 극복하고, 공포를 치유할 수 있는 그 어떤 것이다. 이러한 인간사에서 피할 수 없는 죽음, 사랑하는 이와의 이별에 대한 두려움과 공포로부터 해방되는 방법의 일환으로써의 영원성을 염원하고 추구한다. 이 정신이 드러난 작품들이 <정읍사>, <동동>, <정석가> 등이라고 볼 수 있다. 이들 작품에 표출된 영원성 지향의 모습이 어떻게 형상화되었는지 살폈다. 셋째 장에서는 전통적 여성상이라고 볼 수 있는 인고와 순종적 여성성이 표출됐다고 볼 수 있는 <서경별곡>, <가시리>를 비교하여 탐구하였다. 이 작품들은 우리 민족의 전통적 여성의 정서라고 할 수 있는 '한'이 잘 형상화되고 있다. 또한 인고의 시간, 임에 대한 사랑의 변치 않음, 임과의 합일에 대한 기대 등의 정서가 주를 이루고 있다. 이 두 작품을 분석하며 가장 전통적인 방식의 여성상 또는 여성성이 어떻게 형상화되어 잘 드러나고 있는지 살폈다. 넷째 장에서는 욕구 투사로서의 여성성이 드러나 있다고 볼 수 있는 <정과정>, <쌍화점> 두 작품을 살펴보았다. 인간은 본능적 욕망을 가장 효과적으로 표현하고 전달하고자 할 때 여성적 특성을 활용한다. 문학 작품에서도 작자가 의도한 바를 드러내기 위해선 화자를 여성화자로 선택하는 것이 남성 화자로 설정하는 경우보다 훨씬 강하게 전달할 수 있다. 따라서 여성적 목소리는 때로 남성들의 문학적 전략 기능으로 활용되어 왔음을 우리는 수많은 시가에서 볼 수 있었다. 고려속요에 드러난 여성의 형상이 결국은 남성이 보고 싶어 하는 혹은 남성에 의해 파편화되고 대상화된 여성 형상일 수 있으며, 따라서 여기에 드러난 여성성이란 곧 남성성을 역설적으로 드러내고 있음을 파악할 수 있다. Ⅳ장에서는 고려속요의 여성성이 지니고 있는 문화적 의미에 대해 정리하였다. 첫째, 고려속요의 시적화자들은 대부분 여성화자이며 현실의 문제를 직시하고 해결해 나가는 데 있어 여성적 특성이라고 할 수 있는 관계지향적인 태도를 지니고 있음을 파악할 수 있었다. 둘째, 고려속요의 특성 중 하나가 현세주의적 세계관이라고 볼 수 있다. 이는 화자 자신이 처한 세계를 인정하고 그 안에서 삶의 지속을 추구하는 인간적인 삶의 방식을 가능하게 한다. 이러한 세계관은 현실의 슬픔을 씻고 삶의 건강성을 회복하는 데 기여했다고 평가할 수 있다. 셋째, '여성으로서 말하기'를 통해 구현되는 여성적 정체성과 여성다움, 그리고 여성적 정서의 내용이 어떤 것인지 작품들을 통해서 파악하였다. 고려속요의 중요한 특성 중의 하나인 보편적 여성성의 제 속성들이 모두 부정적인 것만은 아니다. 부드러움, 기다림, 보살핌 등의 원리가 그러하다. 이들 원리는 지배와 경쟁의 남성적 원리와 대비되는 것으로서 생명 있는 존재와 관계 맺는 방식이라고 할 수 있다. 모든 생명 있는 존재와 지속적으로 관계 맺으려고 할 때, 우리는 부드러워야 하고 기다릴 줄 알아야 하며 보살필 수 있어야 한다. 이들 원리들이 사회적으로 문화적으로 발전시켜온 긍정적인 여성적 특성들이라 할 수 있음을 정리해 보며 결론으로 마무리하였다.
This study investigated the characteristics and patterns of femininity expressed in Goryeo Sokyo(高麗俗謠) works. The purpose of inquiring and studying femininity of Goryeo Sokyo was to improve the status of literary meaning of Goryeo Sokyo, so that modern people will rerecognize and understand classica...
This study investigated the characteristics and patterns of femininity expressed in Goryeo Sokyo(高麗俗謠) works. The purpose of inquiring and studying femininity of Goryeo Sokyo was to improve the status of literary meaning of Goryeo Sokyo, so that modern people will rerecognize and understand classical poetry as works which give comfort and catharsis. Based on the previous studies of Goryeo Sokyo, this study examined the femininity which was discussed and clarified in the previous studies more specifically and closely. In addition, the other aspects of femininity that were left out of the discussion were examined from several different views and perspectives. The subjects of this study were eight works of Goryeo Sokyo: 〈Manjeonchun Byeolsa(滿殿春別詞)〉, 〈Ssanghwajeom(雙花店)〉, 〈Jeonggeupsa(井邑詞)〉, 〈Jeongseokga(鄭石歌)〉, 〈Dongdong(動動)〉, 〈Seogyeong Byeolgok(西京別曲)〉, 〈Gasiri〉, and 〈Jeonggwajeong(鄭瓜亭)〉. Chapter I looks at 〈Manjeonchun Byeolsa〉and 〈Ssanghwajeom〉in which femininity is expressed as sensuality and desire. Moreover, this study explored the world of unconsciousness hidden behind this aspect from the view of anxiety and conflict patterns from the disagreement of sexual desire which is one of Freud's theories. Chapter II examines , , and , whose femininity is revealed as an eternity-oriented and cyclical structure. To human beings, feeling of fear happens when it is unpredictable and death is fearful as it is unpredictable. Therefore, it is the property of human beings to want to feel fear but escape from the fear. Thus, they seek for 'eternity' as an alternative to the fear. The "eternity" is the only something that can overcome death and heal fear. We desire and pursue eternity as part of the way of liberation from fear and terror of inevitable death in the human affairs and the separation from the beloved. This emotion is seen in , , and . This chapter considers how the state of eternity orientation expressed in these works became shaped. Chapter III investigates by making a comparison between and that express long-suffering and obedient femininity. 'Resentment' which is the emotion of traditional Korean women is well shaped in these works. In addition, emotions such as long-suffering time, unchanging love, and expectation of unity with a love mainly appear. How well the image of women or femininity is shaped and revealed in the most traditional way is examined by analyzing two works. Chapter IV observes and , which reveal the femininity that a desire is projected. Human beings use feminine characteristics when they want to express and communicate their instinctive desire in the most effective way. In a literary work, selecting a female narrator is a much stronger way to convey what the author intends than selecting a male narrator. Thus, we have seen in much poetry that a female voice is used as the strategic function of literary works by men. The shape of a woman revealed in Goryeo Sokyo can eventually be the shape of a woman that men want to see or is fragmented and targeted by men, so that the femininity revealed here paradoxically reveals masculinity. Chapter V summarizes the cultural meaning of femininity in Goryeo Sokyo. First, the poetic narrators of Goryeo Sokyo are mostly female and have a relationship-oriented attitude which can be a female characteristic to see and solve the problems of reality. Second, one of the characteristics of Goryeo Sokyo is a this-world perspective. This enables the human way of life to recognize the world in which the narrator himself/herself is and pursue the life in it. This perspective may contribute to cleansing the sadness of reality and restoring the health of life. Third, the contents of female identity, femininity, and feminine emotion embodied through 'speaking as a woman' are grasped through works. The properties of universal femininity, one of the important characteristics of Goryeo Sokyo, are not all negative. Such is the principles of tenderness, waiting, and care. The principles are contrasted with the masculine principles of domination and competition and may be the way to related to living beings. When we are constantly related with all living beings, we must be tender and can wait and care for them. This study comes to the conclusion that the principles are positive female characteristics that have been socially and culturally developed.
This study investigated the characteristics and patterns of femininity expressed in Goryeo Sokyo(高麗俗謠) works. The purpose of inquiring and studying femininity of Goryeo Sokyo was to improve the status of literary meaning of Goryeo Sokyo, so that modern people will rerecognize and understand classical poetry as works which give comfort and catharsis. Based on the previous studies of Goryeo Sokyo, this study examined the femininity which was discussed and clarified in the previous studies more specifically and closely. In addition, the other aspects of femininity that were left out of the discussion were examined from several different views and perspectives. The subjects of this study were eight works of Goryeo Sokyo: 〈Manjeonchun Byeolsa(滿殿春別詞)〉, 〈Ssanghwajeom(雙花店)〉, 〈Jeonggeupsa(井邑詞)〉, 〈Jeongseokga(鄭石歌)〉, 〈Dongdong(動動)〉, 〈Seogyeong Byeolgok(西京別曲)〉, 〈Gasiri〉, and 〈Jeonggwajeong(鄭瓜亭)〉. Chapter I looks at 〈Manjeonchun Byeolsa〉and 〈Ssanghwajeom〉in which femininity is expressed as sensuality and desire. Moreover, this study explored the world of unconsciousness hidden behind this aspect from the view of anxiety and conflict patterns from the disagreement of sexual desire which is one of Freud's theories. Chapter II examines , , and , whose femininity is revealed as an eternity-oriented and cyclical structure. To human beings, feeling of fear happens when it is unpredictable and death is fearful as it is unpredictable. Therefore, it is the property of human beings to want to feel fear but escape from the fear. Thus, they seek for 'eternity' as an alternative to the fear. The "eternity" is the only something that can overcome death and heal fear. We desire and pursue eternity as part of the way of liberation from fear and terror of inevitable death in the human affairs and the separation from the beloved. This emotion is seen in , , and . This chapter considers how the state of eternity orientation expressed in these works became shaped. Chapter III investigates by making a comparison between and that express long-suffering and obedient femininity. 'Resentment' which is the emotion of traditional Korean women is well shaped in these works. In addition, emotions such as long-suffering time, unchanging love, and expectation of unity with a love mainly appear. How well the image of women or femininity is shaped and revealed in the most traditional way is examined by analyzing two works. Chapter IV observes and , which reveal the femininity that a desire is projected. Human beings use feminine characteristics when they want to express and communicate their instinctive desire in the most effective way. In a literary work, selecting a female narrator is a much stronger way to convey what the author intends than selecting a male narrator. Thus, we have seen in much poetry that a female voice is used as the strategic function of literary works by men. The shape of a woman revealed in Goryeo Sokyo can eventually be the shape of a woman that men want to see or is fragmented and targeted by men, so that the femininity revealed here paradoxically reveals masculinity. Chapter V summarizes the cultural meaning of femininity in Goryeo Sokyo. First, the poetic narrators of Goryeo Sokyo are mostly female and have a relationship-oriented attitude which can be a female characteristic to see and solve the problems of reality. Second, one of the characteristics of Goryeo Sokyo is a this-world perspective. This enables the human way of life to recognize the world in which the narrator himself/herself is and pursue the life in it. This perspective may contribute to cleansing the sadness of reality and restoring the health of life. Third, the contents of female identity, femininity, and feminine emotion embodied through 'speaking as a woman' are grasped through works. The properties of universal femininity, one of the important characteristics of Goryeo Sokyo, are not all negative. Such is the principles of tenderness, waiting, and care. The principles are contrasted with the masculine principles of domination and competition and may be the way to related to living beings. When we are constantly related with all living beings, we must be tender and can wait and care for them. This study comes to the conclusion that the principles are positive female characteristics that have been socially and culturally developed.
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