최근 폭발적인 증가세를 보이는 스마트폰과 태블릿 PC 등의 새로운 기기들은 소비자들의 생활전반에 큰 변화를 일으키고 있다. 특히 소비자 구매과정의 변화가 마케팅 커뮤니케이션에 많은 변화를 요구하고 있다. 스마트폰의 시대가 완전히 열리면서 QR코드가 새롭게 주목 받고 있다. QR코드는 실시간으로 정보를 얻고자 하는 소비자의 욕구를 충족할 수 있는 최적의 수단이 되고 있다. 새롭게 주목받는 QR코드를 통하여 ...
최근 폭발적인 증가세를 보이는 스마트폰과 태블릿 PC 등의 새로운 기기들은 소비자들의 생활전반에 큰 변화를 일으키고 있다. 특히 소비자 구매과정의 변화가 마케팅 커뮤니케이션에 많은 변화를 요구하고 있다. 스마트폰의 시대가 완전히 열리면서 QR코드가 새롭게 주목 받고 있다. QR코드는 실시간으로 정보를 얻고자 하는 소비자의 욕구를 충족할 수 있는 최적의 수단이 되고 있다. 새롭게 주목받는 QR코드를 통하여 모바일 광고가 직접적인 구매와 결제로 연결되면서 QR코드에 대한 관심이 증가하고 있다. 디자인 QR코드는 기존 흑백의 작은 사각형인 QR코드에 디자인적인 요소를 가미하여 독특하게 만든 QR코드이다. 특별한 디자인으로 기업이나 브랜드의 로고, 이미지를 삽입할 수 있기 때문에 브랜드 아이덴티티를 강화시킬 수 있고 코드 안에 브랜드의 로고를 담아서 소비자에게 쉽게 인식시킬 수 있다. 본 연구는 디자인 QR코드 형태에 따라 광고효과에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 본 연구에서는 디자인 QR코드를 4가지 형태별로 분류하였다. 또한 연구의 효과측정에 사용된 실험물의 경우 각 디자인 QR코드의 형태 및 그림적인 요소에 대한 차이를 주는 대신 동일한 컬러로 제작하였다. 설문은 부산 지역에 대학생과 중국대학교 교직원 및 대학생 등 총 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 등간척도 중에 Likert Type 5점 척도를 이용하여 측정하였다. 연구결과 디자인 QR코드의 형태에 따라서 광고 주목도와 구매행동에 대한 참여도에 차이가 나는 것을 알 수 있었다, 반면에 선호도와 광고태도에는 유의한 차이가 없다고 나타났다.
최근 폭발적인 증가세를 보이는 스마트폰과 태블릿 PC 등의 새로운 기기들은 소비자들의 생활전반에 큰 변화를 일으키고 있다. 특히 소비자 구매과정의 변화가 마케팅 커뮤니케이션에 많은 변화를 요구하고 있다. 스마트폰의 시대가 완전히 열리면서 QR코드가 새롭게 주목 받고 있다. QR코드는 실시간으로 정보를 얻고자 하는 소비자의 욕구를 충족할 수 있는 최적의 수단이 되고 있다. 새롭게 주목받는 QR코드를 통하여 모바일 광고가 직접적인 구매와 결제로 연결되면서 QR코드에 대한 관심이 증가하고 있다. 디자인 QR코드는 기존 흑백의 작은 사각형인 QR코드에 디자인적인 요소를 가미하여 독특하게 만든 QR코드이다. 특별한 디자인으로 기업이나 브랜드의 로고, 이미지를 삽입할 수 있기 때문에 브랜드 아이덴티티를 강화시킬 수 있고 코드 안에 브랜드의 로고를 담아서 소비자에게 쉽게 인식시킬 수 있다. 본 연구는 디자인 QR코드 형태에 따라 광고효과에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 본 연구에서는 디자인 QR코드를 4가지 형태별로 분류하였다. 또한 연구의 효과측정에 사용된 실험물의 경우 각 디자인 QR코드의 형태 및 그림적인 요소에 대한 차이를 주는 대신 동일한 컬러로 제작하였다. 설문은 부산 지역에 대학생과 중국대학교 교직원 및 대학생 등 총 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 등간척도 중에 Likert Type 5점 척도를 이용하여 측정하였다. 연구결과 디자인 QR코드의 형태에 따라서 광고 주목도와 구매행동에 대한 참여도에 차이가 나는 것을 알 수 있었다, 반면에 선호도와 광고태도에는 유의한 차이가 없다고 나타났다.
New devices such as smart phones and tablet PC, which have recently seen explosive growth, are making a great change in the whole costumer’s life. Especially the change of customer’s purchasing process also affects the change of marketing communication activity. With the era of smart phone is being ...
New devices such as smart phones and tablet PC, which have recently seen explosive growth, are making a great change in the whole costumer’s life. Especially the change of customer’s purchasing process also affects the change of marketing communication activity. With the era of smart phone is being fully open, QR code are getting attention nowadays. QR code is making it as an optional means to meet customer needs to obtain information in real time. Interest in QR code is increasing as mobile advertisements are connected to direct purchasing through QR code. Design QR code aims to making it unique by adding a design element to the basic QR code which usually is a small rectangle with a monochrome color. Through a special design of QR code, the brand, logo, and image of company is possible to embed, therefore it can strengthen the brand identity so that it can be easily recognized by the customer. This study examines the effect of design QR code type on advertising effect. In this study, design QR codes are classified into four types. In addition, the experiment material in this study used to measure the effect of the research, the same color experiment material is produced instead of giving a difference in the form of picture elements of each design QR code. The survey was conducted to 200 students in Busan City area, including international Chinese students. The questionnaire used in this research is used five likert – scale. This research found that there was a difference in the advertisement attention and purchase behavior according to the form of the design of QR code. Whereas, there was no significant differences between the preference and advertisement attitude.
New devices such as smart phones and tablet PC, which have recently seen explosive growth, are making a great change in the whole costumer’s life. Especially the change of customer’s purchasing process also affects the change of marketing communication activity. With the era of smart phone is being fully open, QR code are getting attention nowadays. QR code is making it as an optional means to meet customer needs to obtain information in real time. Interest in QR code is increasing as mobile advertisements are connected to direct purchasing through QR code. Design QR code aims to making it unique by adding a design element to the basic QR code which usually is a small rectangle with a monochrome color. Through a special design of QR code, the brand, logo, and image of company is possible to embed, therefore it can strengthen the brand identity so that it can be easily recognized by the customer. This study examines the effect of design QR code type on advertising effect. In this study, design QR codes are classified into four types. In addition, the experiment material in this study used to measure the effect of the research, the same color experiment material is produced instead of giving a difference in the form of picture elements of each design QR code. The survey was conducted to 200 students in Busan City area, including international Chinese students. The questionnaire used in this research is used five likert – scale. This research found that there was a difference in the advertisement attention and purchase behavior according to the form of the design of QR code. Whereas, there was no significant differences between the preference and advertisement attitude.
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