본 연구는 다양한 이유로 인하여 사회복지사의 감정노동의 폐를 살펴보고 이러한 현실 속에서도 사회복지 서비스 질을 높을 수 있는 방안을 모색하기 위하여 설계되었다. 이를 위하여 사회복지사의 감정노동과 사회복지 서비스 질의 관계에서 직무만족의 매개효과와 그동안 사회복지계에서 연구가 거의 실시되지 않았던 일가치감의 조절효과를 확인하고자 하였다. 본 연구의 목적 달성을 위하여 부산시내의 사회복지전담공무원 240명과 사회복지관련 기관 및 시설의 사회복지사 465명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 각각 220명과 337명이 설문에 응답하여 총 557명을 분석의 대상으로 삼았다. 사회복지사의 감정노동을 ...
본 연구는 다양한 이유로 인하여 사회복지사의 감정노동의 폐를 살펴보고 이러한 현실 속에서도 사회복지 서비스 질을 높을 수 있는 방안을 모색하기 위하여 설계되었다. 이를 위하여 사회복지사의 감정노동과 사회복지 서비스 질의 관계에서 직무만족의 매개효과와 그동안 사회복지계에서 연구가 거의 실시되지 않았던 일가치감의 조절효과를 확인하고자 하였다. 본 연구의 목적 달성을 위하여 부산시내의 사회복지전담공무원 240명과 사회복지관련 기관 및 시설의 사회복지사 465명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 각각 220명과 337명이 설문에 응답하여 총 557명을 분석의 대상으로 삼았다. 사회복지사의 감정노동을 독립변수로 선정하고 사회복지 서비스 질을 종속변수, 직무만족을 매개변수, 일가치감을 조절변수로 선정하여 연구를 진행하였다. 연구결과 사회복지사의 감정노동의 하위변수인 감정노동 빈도와 직무만족은 사회복지 서비스 질에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 감정노동 빈도와 감정노동 주의정도는 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 직무만족은 감정노동 빈도와 사회복지 서비스 질과의 관계를 부분매개하며, 감정노동 주의정도와 사회복지 서비스 질과의 관계에서는 완전매개를 하는 것으로 나타났다. 그리고 일가치감은 감정노동과 사회복지 서비스 질과의 사이를 조절하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 사회복지사의 감정노동 상황에서도 사회복지 서비스 질을 높일 수 있는 실천적, 정책적 제언을 제시하였다.
본 연구는 다양한 이유로 인하여 사회복지사의 감정노동의 폐를 살펴보고 이러한 현실 속에서도 사회복지 서비스 질을 높을 수 있는 방안을 모색하기 위하여 설계되었다. 이를 위하여 사회복지사의 감정노동과 사회복지 서비스 질의 관계에서 직무만족의 매개효과와 그동안 사회복지계에서 연구가 거의 실시되지 않았던 일가치감의 조절효과를 확인하고자 하였다. 본 연구의 목적 달성을 위하여 부산시내의 사회복지전담공무원 240명과 사회복지관련 기관 및 시설의 사회복지사 465명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 각각 220명과 337명이 설문에 응답하여 총 557명을 분석의 대상으로 삼았다. 사회복지사의 감정노동을 독립변수로 선정하고 사회복지 서비스 질을 종속변수, 직무만족을 매개변수, 일가치감을 조절변수로 선정하여 연구를 진행하였다. 연구결과 사회복지사의 감정노동의 하위변수인 감정노동 빈도와 직무만족은 사회복지 서비스 질에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 감정노동 빈도와 감정노동 주의정도는 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 직무만족은 감정노동 빈도와 사회복지 서비스 질과의 관계를 부분매개하며, 감정노동 주의정도와 사회복지 서비스 질과의 관계에서는 완전매개를 하는 것으로 나타났다. 그리고 일가치감은 감정노동과 사회복지 서비스 질과의 사이를 조절하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 사회복지사의 감정노동 상황에서도 사회복지 서비스 질을 높일 수 있는 실천적, 정책적 제언을 제시하였다.
This study was designed to examine the harmful effects of emotional labor of social workers caused by various reasons, and to search for realistic measures to enhance the quality of social welfare services. This study intends to verify the mediation effects of job satisfaction and moderation effects...
This study was designed to examine the harmful effects of emotional labor of social workers caused by various reasons, and to search for realistic measures to enhance the quality of social welfare services. This study intends to verify the mediation effects of job satisfaction and moderation effects of perceived value of work, which has been hardly studied in the field of social welfare, in the relations between emotional labor of social workers and quality of social welfare services. To accomplish the objectives of this study, a survey was conducted on 240 public officials in social welfare and 465 social workers in social welfare facilities and institutions in Busan Metropolitan City. A total of 557 respondents, consisting of 220 and 337 participants from each group, were analyzed. Emotional labor of social workers was set as the independent variable, whereas quality of social welfare services served as the dependent variable. Job satisfaction and perceived value of work served as the mediator variable and moderator variable, respectively. The findings of this study are as follows. As the sub-factors of emotional labor of social workers, frequency of emotional labor and job satisfaction affected quality of social welfare services. Frequency and attentiveness of emotional labor affected job satisfaction. Also, job satisfaction partially mediated the relation between frequency of emotional labor and quality of social welfare services, and fully mediated the relation between attentiveness of emotional labor and quality of social welfare services. Also, perceived value of work moderated the relation between emotional labor and quality of social welfare services. Based on these findings, a set of practical and political suggestions were presented to enhance the quality of social welfare services accompanying emotional labor of social workers.
This study was designed to examine the harmful effects of emotional labor of social workers caused by various reasons, and to search for realistic measures to enhance the quality of social welfare services. This study intends to verify the mediation effects of job satisfaction and moderation effects of perceived value of work, which has been hardly studied in the field of social welfare, in the relations between emotional labor of social workers and quality of social welfare services. To accomplish the objectives of this study, a survey was conducted on 240 public officials in social welfare and 465 social workers in social welfare facilities and institutions in Busan Metropolitan City. A total of 557 respondents, consisting of 220 and 337 participants from each group, were analyzed. Emotional labor of social workers was set as the independent variable, whereas quality of social welfare services served as the dependent variable. Job satisfaction and perceived value of work served as the mediator variable and moderator variable, respectively. The findings of this study are as follows. As the sub-factors of emotional labor of social workers, frequency of emotional labor and job satisfaction affected quality of social welfare services. Frequency and attentiveness of emotional labor affected job satisfaction. Also, job satisfaction partially mediated the relation between frequency of emotional labor and quality of social welfare services, and fully mediated the relation between attentiveness of emotional labor and quality of social welfare services. Also, perceived value of work moderated the relation between emotional labor and quality of social welfare services. Based on these findings, a set of practical and political suggestions were presented to enhance the quality of social welfare services accompanying emotional labor of social workers.
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