본 연구는 김해 지역을 중심으로 국내 공공도서관의 학교도서관 지원 현황을 살펴보고, 그 과정에서 발생한 문제점을 도출한 결과로서 향후 학교도서관 활성화를 위한 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 설문조사, 방문 또는 전화면담을 병행하여 실시하였다. 문헌연구를 통해서는 도서관 지원의 개념, 유형을 조사하고 경남지역 및 김해도서관의 학교도서관지원센터 지원 현황과 김해시 지자체의 학교도서관 지원체계를 조사하였다. 설문조사에서는 학교도서관 전담인력을 대상으로 학교도서관 전담인력 현황, 학교도서관 운영 현황, 학교도서관 지원 현황, 학교도서관 지원의 유용성 인식중심으로 조사하고 지원의 문제점 및 개선방안 등에 대한 연구가 이루어졌다. 조사내용을 좀 더 보완하기 위해 김해시청 교육도시육성과에 근무하는 전담인력과 김해도서관 지원센터 사서를 대상으로 설문 및 전화 면담을 추가로 실시하였다. 설문조사는 웹 설문과 e-mail, 직접배포 등을 통해 이루어졌으며 설문분석은 기술통계량의 ...
본 연구는 김해 지역을 중심으로 국내 공공도서관의 학교도서관 지원 현황을 살펴보고, 그 과정에서 발생한 문제점을 도출한 결과로서 향후 학교도서관 활성화를 위한 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 설문조사, 방문 또는 전화면담을 병행하여 실시하였다. 문헌연구를 통해서는 도서관 지원의 개념, 유형을 조사하고 경남지역 및 김해도서관의 학교도서관지원센터 지원 현황과 김해시 지자체의 학교도서관 지원체계를 조사하였다. 설문조사에서는 학교도서관 전담인력을 대상으로 학교도서관 전담인력 현황, 학교도서관 운영 현황, 학교도서관 지원 현황, 학교도서관 지원의 유용성 인식중심으로 조사하고 지원의 문제점 및 개선방안 등에 대한 연구가 이루어졌다. 조사내용을 좀 더 보완하기 위해 김해시청 교육도시육성과에 근무하는 전담인력과 김해도서관 지원센터 사서를 대상으로 설문 및 전화 면담을 추가로 실시하였다. 설문조사는 웹 설문과 e-mail, 직접배포 등을 통해 이루어졌으며 설문분석은 기술통계량의 빈도분석을 기본으로 하여 필요할 경우 교차분석을 실시하였다. 연구결과 현재 김해지역 학교도서관을 활성화시키기 위한 지원과정에서 도출된 문제점을 바탕으로 인적자원, 자료, 프로그램, 예산 및 행정체계 일원화 측면에서 개선방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 인력자원 측면에서는 지원기관의 업무의 과중함을 해소하기 위해서 학교도서관 지원전담팀에 주제 전문 강사진도 체계를 갖춰서 합류시켜 새로 구성하거나 전담인력을 늘려서 배치할 것을 제안하였다. 학교도서관은 상급기관에 요청하여 전문 인력 배치가 조속히 이루어지도록 노력해야 함을 강조하였다. 전담인력이 배치되지 않은 학교도서관을 위해서는 학부모 도우미 연수 기회 확대하여 실시하고 담당교사가 업무를 담당하는 경우 수업을 경감시키거나 담임보직 대신 교과 전담 업무를 부여할 것을 제안하였다. 둘째, 자료 측면에서는 학교도서관에 순회문고나 이동문고(꿈나르미 북버스)를 이용하여 단체로 대출하거나 도서관을 간접적으로 이용할 것을 제안하였다. 온라인종합목록을 제공함으로써 교과관련도서를 학교도서관이 구비할 수 있도록 지원하며, [경상남도교육청 통합공공도서관] 정보시스템의 상호대차를 이용하여 자료 확충 문제를 해결할 것을 제안하였다. 셋째, 프로그램 측면에서는 전담인력이 배치된 학교도서관은 일부 프로그램을 제공받지 못하고 있는데, 필요할 경우 모든 학교도서관을 대상으로 지원서비스를 제공해야 할 것을 제안하였다. 일방적인 프로그램의 제시보다는 협력의 방향으로 프로그램을 실시될 수 있도록 지원기관은 학교도서관과 협의체를 구성하여 프로그램을 개발해야 할 것을 제안하였다. 점진적으로 공공도서관을 중심으로 지역의 학교도서관과 네트워크를 확장하면서 사서협의체를 구성한다면 보다 높은 수준에서의 도서관 협력도 가능할 것이다. 넷째, 예산 및 행정일원화 측면에서는 학교도서관에 일관성 있게 충분한 예산이 편성된다면 사서의 전문성 발휘로 이용자의 만족도가 상승하고 학교도서관 이미지가 제고될 것이다. 지원기관의 독서동아리(캠프) 중복지원은 예산의 낭비를 초래함을 지적하였다. 학교도서관 예산 확보를 위해서는 상급기관에 지속적인 예산지원을 요구하고 확보하기 위해 노력해야 한다. 특히 장서 구축을 위한 학교의 자체적인 자료구입비와 운영비 등에 대한 예산 비율을 권장사항이 아닌 필수사항으로 정착화 시켜야 할 것을 제안하였다.
본 연구는 김해 지역을 중심으로 국내 공공도서관의 학교도서관 지원 현황을 살펴보고, 그 과정에서 발생한 문제점을 도출한 결과로서 향후 학교도서관 활성화를 위한 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 설문조사, 방문 또는 전화면담을 병행하여 실시하였다. 문헌연구를 통해서는 도서관 지원의 개념, 유형을 조사하고 경남지역 및 김해도서관의 학교도서관지원센터 지원 현황과 김해시 지자체의 학교도서관 지원체계를 조사하였다. 설문조사에서는 학교도서관 전담인력을 대상으로 학교도서관 전담인력 현황, 학교도서관 운영 현황, 학교도서관 지원 현황, 학교도서관 지원의 유용성 인식중심으로 조사하고 지원의 문제점 및 개선방안 등에 대한 연구가 이루어졌다. 조사내용을 좀 더 보완하기 위해 김해시청 교육도시육성과에 근무하는 전담인력과 김해도서관 지원센터 사서를 대상으로 설문 및 전화 면담을 추가로 실시하였다. 설문조사는 웹 설문과 e-mail, 직접배포 등을 통해 이루어졌으며 설문분석은 기술통계량의 빈도분석을 기본으로 하여 필요할 경우 교차분석을 실시하였다. 연구결과 현재 김해지역 학교도서관을 활성화시키기 위한 지원과정에서 도출된 문제점을 바탕으로 인적자원, 자료, 프로그램, 예산 및 행정체계 일원화 측면에서 개선방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 인력자원 측면에서는 지원기관의 업무의 과중함을 해소하기 위해서 학교도서관 지원전담팀에 주제 전문 강사진도 체계를 갖춰서 합류시켜 새로 구성하거나 전담인력을 늘려서 배치할 것을 제안하였다. 학교도서관은 상급기관에 요청하여 전문 인력 배치가 조속히 이루어지도록 노력해야 함을 강조하였다. 전담인력이 배치되지 않은 학교도서관을 위해서는 학부모 도우미 연수 기회 확대하여 실시하고 담당교사가 업무를 담당하는 경우 수업을 경감시키거나 담임보직 대신 교과 전담 업무를 부여할 것을 제안하였다. 둘째, 자료 측면에서는 학교도서관에 순회문고나 이동문고(꿈나르미 북버스)를 이용하여 단체로 대출하거나 도서관을 간접적으로 이용할 것을 제안하였다. 온라인종합목록을 제공함으로써 교과관련도서를 학교도서관이 구비할 수 있도록 지원하며, [경상남도교육청 통합공공도서관] 정보시스템의 상호대차를 이용하여 자료 확충 문제를 해결할 것을 제안하였다. 셋째, 프로그램 측면에서는 전담인력이 배치된 학교도서관은 일부 프로그램을 제공받지 못하고 있는데, 필요할 경우 모든 학교도서관을 대상으로 지원서비스를 제공해야 할 것을 제안하였다. 일방적인 프로그램의 제시보다는 협력의 방향으로 프로그램을 실시될 수 있도록 지원기관은 학교도서관과 협의체를 구성하여 프로그램을 개발해야 할 것을 제안하였다. 점진적으로 공공도서관을 중심으로 지역의 학교도서관과 네트워크를 확장하면서 사서협의체를 구성한다면 보다 높은 수준에서의 도서관 협력도 가능할 것이다. 넷째, 예산 및 행정일원화 측면에서는 학교도서관에 일관성 있게 충분한 예산이 편성된다면 사서의 전문성 발휘로 이용자의 만족도가 상승하고 학교도서관 이미지가 제고될 것이다. 지원기관의 독서동아리(캠프) 중복지원은 예산의 낭비를 초래함을 지적하였다. 학교도서관 예산 확보를 위해서는 상급기관에 지속적인 예산지원을 요구하고 확보하기 위해 노력해야 한다. 특히 장서 구축을 위한 학교의 자체적인 자료구입비와 운영비 등에 대한 예산 비율을 권장사항이 아닌 필수사항으로 정착화 시켜야 할 것을 제안하였다.
The purpose of this study is to suggest the improvement plan for the school library activation project in the future by looking the current situation of the school library support which is done by the domestic public library centered on the Gimhae city area and finding the problems in the process. <...
The purpose of this study is to suggest the improvement plan for the school library activation project in the future by looking the current situation of the school library support which is done by the domestic public library centered on the Gimhae city area and finding the problems in the process. This study was conducted in parallel with literature search, questionnaire survey, visit or telephone interview. Through the literature review, his study was investigated the concept and type of the library support, and examined the present situations of the School Library Support Center in Gyeongsangnamdo and Gimhae library, and the school library support system in Gimhae City. Through the questionnaire survey, This study investigated the current status of school library staffs, school library operation status, school library support status, and the usefulness of school library support. Based on the survey, research in respect of the problems in support and improvements was done. In order to supplement the contents of the survey, the study conducted a additional questionnaire and telephone interviews to the dedicated staff working at the Gimhae City Office of Education City Development Division and the librarian of Gimhae Library Support Center. The survey was conducted through web questionnaire, e-mail, direct distribution, etc. and the questionnaire analysis was based on frequency analysis of descriptive statistics quantity and crosstabulation analysis was conducted if necessary. As a result of the analysis, this study proposed the improvement plan for the problems that were derived from the support process for activating the Gimhae school library in terms of library staff, library materials, programs, budget and unification of administrative system. First, in order to settle the heavy workload of the support organizations in the aspect of library staff, it is suggested that organized instructor should be joined in school library special support team so that the team is newly consisted or more personnel is disposed. The school library emphasized the need to ask senior institutions to make arrangements for professional staffing at an early stage. In the case of school libraries where no dedicated library staff are assigned, it is suggested that the expansion of opportunities for parents' assistants be extended. If teacher is in charge of work, class needs to be reduced or subject specific work needs to be assigned instead of taking charge of homeroom teacher. Second, on the library materials side, the study proposed to borrow books in a body, or utilize library indirectly by using traveling library or moving library. Also the study proposed to provide the school library with the books related to the curriculum by providing the online union cataloging, and to solve the problem of library materials expansion by using internal borrowing and lending of the information system of [Gyeongsangnamdo Office of Education Public Library]. Third, in the aspect of the program, the school library where the dedicated workforce is located does not receive some programs, so the study suggests that it should provide support services to all school libraries if necessary. In order to be able to carry out the program in the direction of cooperation rather than the presentation of one-sided program, the support organization suggested that a program should be developed by forming a Library Association with the school library. Gradually, it will be possible to cooperate with libraries at a higher level if Librarian Consultative Group is formed while expanding the network of school libraries centering around the public library.Fourth, in terms of budget and administrative unification, if the enough budget is consistently provided to the school library, the librarian's expertise will increase the user's satisfaction and enhance the image of the school library. It is pointed out that the redundancy support of the reading clubs (camps) of the support institutions leads to a waste of the budget. In order to secure the budget for the school library, the people in charge should strive to demand and secure sustained budget support. In particular, the ratio of the library budget for the school's own purchase for the collection of books and operating expenditure should be set as a necessity, not a recommendation.
The purpose of this study is to suggest the improvement plan for the school library activation project in the future by looking the current situation of the school library support which is done by the domestic public library centered on the Gimhae city area and finding the problems in the process. This study was conducted in parallel with literature search, questionnaire survey, visit or telephone interview. Through the literature review, his study was investigated the concept and type of the library support, and examined the present situations of the School Library Support Center in Gyeongsangnamdo and Gimhae library, and the school library support system in Gimhae City. Through the questionnaire survey, This study investigated the current status of school library staffs, school library operation status, school library support status, and the usefulness of school library support. Based on the survey, research in respect of the problems in support and improvements was done. In order to supplement the contents of the survey, the study conducted a additional questionnaire and telephone interviews to the dedicated staff working at the Gimhae City Office of Education City Development Division and the librarian of Gimhae Library Support Center. The survey was conducted through web questionnaire, e-mail, direct distribution, etc. and the questionnaire analysis was based on frequency analysis of descriptive statistics quantity and crosstabulation analysis was conducted if necessary. As a result of the analysis, this study proposed the improvement plan for the problems that were derived from the support process for activating the Gimhae school library in terms of library staff, library materials, programs, budget and unification of administrative system. First, in order to settle the heavy workload of the support organizations in the aspect of library staff, it is suggested that organized instructor should be joined in school library special support team so that the team is newly consisted or more personnel is disposed. The school library emphasized the need to ask senior institutions to make arrangements for professional staffing at an early stage. In the case of school libraries where no dedicated library staff are assigned, it is suggested that the expansion of opportunities for parents' assistants be extended. If teacher is in charge of work, class needs to be reduced or subject specific work needs to be assigned instead of taking charge of homeroom teacher. Second, on the library materials side, the study proposed to borrow books in a body, or utilize library indirectly by using traveling library or moving library. Also the study proposed to provide the school library with the books related to the curriculum by providing the online union cataloging, and to solve the problem of library materials expansion by using internal borrowing and lending of the information system of [Gyeongsangnamdo Office of Education Public Library]. Third, in the aspect of the program, the school library where the dedicated workforce is located does not receive some programs, so the study suggests that it should provide support services to all school libraries if necessary. In order to be able to carry out the program in the direction of cooperation rather than the presentation of one-sided program, the support organization suggested that a program should be developed by forming a Library Association with the school library. Gradually, it will be possible to cooperate with libraries at a higher level if Librarian Consultative Group is formed while expanding the network of school libraries centering around the public library.Fourth, in terms of budget and administrative unification, if the enough budget is consistently provided to the school library, the librarian's expertise will increase the user's satisfaction and enhance the image of the school library. It is pointed out that the redundancy support of the reading clubs (camps) of the support institutions leads to a waste of the budget. In order to secure the budget for the school library, the people in charge should strive to demand and secure sustained budget support. In particular, the ratio of the library budget for the school's own purchase for the collection of books and operating expenditure should be set as a necessity, not a recommendation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.