1990년대 이후 전 세계적으로 특수학교 교육에서 체육의 중요성이 커졌다. 특히, 특수학생 대상의 체육교육, 신체단련의 유연성, 자세교정의 중요성이 부각되었으며, 바람직한 운동습관 양성, 자세교정, 신체 장애로 인한 부정적 요소 완화, 올바른 인생관 수립에 있어 중요한 의미를 갖는다. 현대사회에서 각국은 초등학생․중학생의 건강문제를 강조하고 있으며, 특수학생의 건강문제도 중요시되는 추세이다. 그러므로 국가 간 특수체육 교육과정을 비교․연구하여 차이점을 밝혀낼 필요성이 있다.
중국과 한국은 지리적으로...
1990년대 이후 전 세계적으로 특수학교 교육에서 체육의 중요성이 커졌다. 특히, 특수학생 대상의 체육교육, 신체단련의 유연성, 자세교정의 중요성이 부각되었으며, 바람직한 운동습관 양성, 자세교정, 신체 장애로 인한 부정적 요소 완화, 올바른 인생관 수립에 있어 중요한 의미를 갖는다. 현대사회에서 각국은 초등학생․중학생의 건강문제를 강조하고 있으며, 특수학생의 건강문제도 중요시되는 추세이다. 그러므로 국가 간 특수체육 교육과정을 비교․연구하여 차이점을 밝혀낼 필요성이 있다.
중국과 한국은 지리적으로 인접하고, 문화, 교육 등 많은 분야에서 공통점이 많다. 중국은 신중국 건립 이후 구소련의 영향을 받아 사회주의 교육제도를 채택하였고, 한국은 미국의 영향으로 민주주의 교육제도를 채택하였으므로 체육교육과정 비교․연구에 매우 적합하다.
본 연구는 한․중 양국의 특수체육 교육과정 발전현황을 탐구하는 데 목적이 있다. 이에, 문헌분석, 비교․연구 등 연구방법을 활용하여 한국과 중국의 특수교육과정 및 특수체육 교육과정 등 관련 자료를 수집, 정리하여 비교․분석하였다. 또한, 양국 특수체육학교 교과편제를 비교․연구하고 장단점을 분석함으로써 양국이 서로 벤치마킹하여 특수체육의 발전에 이바지하는 데 연구의 목적이 있다.
본 연구에서는 한․중 양국의 특수체육 교육과정에 관하여 다음과 같은 결론은 도출하였다.
첫째, 한국의 공통교육과 기본교육의 교육목표는 동일하였고, 교과내용은 영어 교과 및 진로와 직업 교과의 편성 여부가 다르게 나타났다. 수업주수도 동일하였으나, 초등학교 3~6학년과 중학교 각 학년의 수업시수는 상이하게 운영되었다. 중국 의무교육학교와 특수교육학교의 교육목표가 각기 다르게 설정되어 있었고, 특수학교 학생에 특화된 교과가 개설되어 있었다. 한․중 양국의 교과내용 측면에서, 한국의 교과가 중국보다 다양하게 구성되어 있었는데, 이는 중국 교과유형 개선에 참고가치가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 한․중 시각장애학교 체육과정을 비교해 볼 때, 양국 교육목표는 모두 운동능력 향상 및 체력단련을 중시했다는 공통점이 있었다. 그러나 한국이 운동을 통한 바람직한 태도 양성 및 규범 습득을 강조한 반면, 중국은 집단주의 정신을 강조하였고, 운동을 통한 청각 훈련과 ‘시각장애인의 외형적 특징’ 교정을 중시하였다. 전체 수업시수에서 체육 교과의 비중은 한국이 중국보다 높았고, 한국의 교과내용이 더 다양하게 구성된 것으로 나타났다.
셋째, 한․중 청각장애학교 체육과정을 비교․분석한 결과, 양국의 교육목표 모두 학생들의 적극적인 체육활동 참여를 강조하였고, 체육을 통한 운동능력 향상과 건강증진을 중요시하였다. 다만, 한국 교육과정에는 운동을 통해 바람직한 태도 양성 및 규범 습득이라는 목표가 있는 반면, 중국에는 해당 목표가 없었다. 전체 수업시수에서 체육 교과의 비중을 분석한 결과, 초등부는 중국의 비중이 높았고 중학부는 한국의 비중이 높은 것으로 나타났다. 교과내용 측면에서 중국에는 중국 특색의 민족 전통무술 과목이 포함되어 있었고, 한국에는 단체운동, 무용 등이 개설된 차이를 보였다.
넷째, 한․중 지적장애학교 체육과정을 비교․분석한 결과, 양국 모두 기본적인 운동법을 습득하여 운동능력 향상, 안전의식 제고 및 바람직한 습관 양성을 목표로 하였다. 중국은 기초적 위생보건 지식 습득과 바람직한 위생습관 양성을 강조한 반면, 한국은 기본적 운동능력 향상, 자신감 제고와 여가활동 생활화에 중점을 두었다. 수업시수 측면에서 양국의 초등부는 차이가 별로 없었지만, 중학부의 경우 중국의 체육교과 비중이 한국보다 높게 나타났다. 교과내용 측면에서 볼 때, 한국에는 민속 무용이 포함되어 있었고, 중국의 교과는 이론수업과 실천수업으로 구성된 특징이 나타났다.
1990년대 이후 전 세계적으로 특수학교 교육에서 체육의 중요성이 커졌다. 특히, 특수학생 대상의 체육교육, 신체단련의 유연성, 자세교정의 중요성이 부각되었으며, 바람직한 운동습관 양성, 자세교정, 신체 장애로 인한 부정적 요소 완화, 올바른 인생관 수립에 있어 중요한 의미를 갖는다. 현대사회에서 각국은 초등학생․중학생의 건강문제를 강조하고 있으며, 특수학생의 건강문제도 중요시되는 추세이다. 그러므로 국가 간 특수체육 교육과정을 비교․연구하여 차이점을 밝혀낼 필요성이 있다.
중국과 한국은 지리적으로 인접하고, 문화, 교육 등 많은 분야에서 공통점이 많다. 중국은 신중국 건립 이후 구소련의 영향을 받아 사회주의 교육제도를 채택하였고, 한국은 미국의 영향으로 민주주의 교육제도를 채택하였으므로 체육교육과정 비교․연구에 매우 적합하다.
본 연구는 한․중 양국의 특수체육 교육과정 발전현황을 탐구하는 데 목적이 있다. 이에, 문헌분석, 비교․연구 등 연구방법을 활용하여 한국과 중국의 특수교육과정 및 특수체육 교육과정 등 관련 자료를 수집, 정리하여 비교․분석하였다. 또한, 양국 특수체육학교 교과편제를 비교․연구하고 장단점을 분석함으로써 양국이 서로 벤치마킹하여 특수체육의 발전에 이바지하는 데 연구의 목적이 있다.
본 연구에서는 한․중 양국의 특수체육 교육과정에 관하여 다음과 같은 결론은 도출하였다.
첫째, 한국의 공통교육과 기본교육의 교육목표는 동일하였고, 교과내용은 영어 교과 및 진로와 직업 교과의 편성 여부가 다르게 나타났다. 수업주수도 동일하였으나, 초등학교 3~6학년과 중학교 각 학년의 수업시수는 상이하게 운영되었다. 중국 의무교육학교와 특수교육학교의 교육목표가 각기 다르게 설정되어 있었고, 특수학교 학생에 특화된 교과가 개설되어 있었다. 한․중 양국의 교과내용 측면에서, 한국의 교과가 중국보다 다양하게 구성되어 있었는데, 이는 중국 교과유형 개선에 참고가치가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 한․중 시각장애학교 체육과정을 비교해 볼 때, 양국 교육목표는 모두 운동능력 향상 및 체력단련을 중시했다는 공통점이 있었다. 그러나 한국이 운동을 통한 바람직한 태도 양성 및 규범 습득을 강조한 반면, 중국은 집단주의 정신을 강조하였고, 운동을 통한 청각 훈련과 ‘시각장애인의 외형적 특징’ 교정을 중시하였다. 전체 수업시수에서 체육 교과의 비중은 한국이 중국보다 높았고, 한국의 교과내용이 더 다양하게 구성된 것으로 나타났다.
셋째, 한․중 청각장애학교 체육과정을 비교․분석한 결과, 양국의 교육목표 모두 학생들의 적극적인 체육활동 참여를 강조하였고, 체육을 통한 운동능력 향상과 건강증진을 중요시하였다. 다만, 한국 교육과정에는 운동을 통해 바람직한 태도 양성 및 규범 습득이라는 목표가 있는 반면, 중국에는 해당 목표가 없었다. 전체 수업시수에서 체육 교과의 비중을 분석한 결과, 초등부는 중국의 비중이 높았고 중학부는 한국의 비중이 높은 것으로 나타났다. 교과내용 측면에서 중국에는 중국 특색의 민족 전통무술 과목이 포함되어 있었고, 한국에는 단체운동, 무용 등이 개설된 차이를 보였다.
넷째, 한․중 지적장애학교 체육과정을 비교․분석한 결과, 양국 모두 기본적인 운동법을 습득하여 운동능력 향상, 안전의식 제고 및 바람직한 습관 양성을 목표로 하였다. 중국은 기초적 위생보건 지식 습득과 바람직한 위생습관 양성을 강조한 반면, 한국은 기본적 운동능력 향상, 자신감 제고와 여가활동 생활화에 중점을 두었다. 수업시수 측면에서 양국의 초등부는 차이가 별로 없었지만, 중학부의 경우 중국의 체육교과 비중이 한국보다 높게 나타났다. 교과내용 측면에서 볼 때, 한국에는 민속 무용이 포함되어 있었고, 중국의 교과는 이론수업과 실천수업으로 구성된 특징이 나타났다.
Since 1990s, under the background of the whole world, physical education plays an important role in the education of special schools,especially in physical education for special students , exercising the student body's flexibility, and correcting bad body posture. It has a very important significanc...
Since 1990s, under the background of the whole world, physical education plays an important role in the education of special schools,especially in physical education for special students , exercising the student body's flexibility, and correcting bad body posture. It has a very important significance to develop good exercise habits, correct bad body posture, eliminate and overcome the adverse effects caused by physical defects, develop and establish the correct outlook on life. In modern society, the health of the body is emphasized in the primary and secondary schools, and the health problems of the special students are gradually paid attention to. Therefore, it is necessary to make a comparative study of the special physical education curriculum in other countries so as to find out the differences between China and other countries. Due to similar geographical location, there are many similar aspects in culture, education etc. in Korea and China. With the deepening of reform and opening-up policy of China, after the new Chinese was established, Chinese education has been affected by the former Soviet Union, which was a socialist education system, while Korea were influenced by the United States, thus changes becoming democratic education curriculum form. Therefore, comparability between these two sides is very strong in the physical education curriculum. The purpose of this study is to explore the development of special physical education curriculum in China and Korea. In this paper, literature analysis and comparative research methods are sdopted so as to collect special education courses, special sports education courses and other related information about Korea and China, and then it collates, explores and summarizes and analyzes and makes a comparison. By setting the status of Korean and Chinese special sports school curriculum in the comparative study, this paper aims to reveal the advantage of setting two lessons, thus pushing forward the mutual learning, promoting the further development of special physical education curriculum of China and Korea.
Conclusion of the study:
First, With the same educational goal in common education and basic education, there are some differences in the purpose of setting the English course between the two sides, one is for the future, the other is for career. The two sides set the same teaching time. But the class hour of Grade three to Grade six, some grades in junior high school is different. The objective of Compulsory education in China is different from the special education school curriculum, and a specific course is set for students from special school. As for setting the courses, Korean courses are more diversified then Chinese courses, providing some reference Chinese courses.
Second Considering from the P.E curriculum of the vision-disorders school, there are both some similarities and differences in educational goals of the two countire.The similarity is the goal which is to improve exercise capacity and physical fitness training.While the differences are as follow: firstly, Korea stresses that sports activities in conductive to develop a good state of mind, and to regulate learning habit, while China emphasizes collectivism, because sports can train students' hearing, and correct "blind phase". As far as the teaching time is concerned, the proportion of Korean physical education class is higher than that of China. And in terms of contents of the course, course contents are more abundant in Korea than in China.
Thirdly, Considering from the P.E curriculum of the audition-disorders school, the educational goal aims to put emphasis on improving the enthusiasm of students so as to make them participate in sports, andto improve their ability, to improve health through sports. In Korea, sports is contribute to developing a good attitude, standardizing learning habits, but China has not mentioned. As for teaching time, physical education courses in primary school accounts for higher proportion of all courses in China than Korea, while the proportion in junior high school is higher in Korea than in China. As for the content, China has opened a traditional Chinese martial arts courses with Chinese characteristics. South Korea has set a group movement, dance and other courses.
Fourthly, Considering from the P.E curriculum of the dysnoesia school, the goal is the same in these two countries, which is to improve the ability of movement through mastering the basic movement methods and to improve safety awareness so as to develop good habits. China emphasizes learning basic health care knowledge so as to develop good health habits, whil Korea emphasizes the training of basic sports ability, improving self-confidence, and spending leisure activities. In terms of course contents, Korea has opened the traditional dance class, while Chinese courses are divided into theory, practice class.
Fiftly, There is physical-disability school in Korea, but no such shool is in China. Therefore, when it comes to compare, this paper make a comparison between Korean common education and physical education curriculum content and Chinese compulsory education curriculum.
Since 1990s, under the background of the whole world, physical education plays an important role in the education of special schools,especially in physical education for special students , exercising the student body's flexibility, and correcting bad body posture. It has a very important significance to develop good exercise habits, correct bad body posture, eliminate and overcome the adverse effects caused by physical defects, develop and establish the correct outlook on life. In modern society, the health of the body is emphasized in the primary and secondary schools, and the health problems of the special students are gradually paid attention to. Therefore, it is necessary to make a comparative study of the special physical education curriculum in other countries so as to find out the differences between China and other countries. Due to similar geographical location, there are many similar aspects in culture, education etc. in Korea and China. With the deepening of reform and opening-up policy of China, after the new Chinese was established, Chinese education has been affected by the former Soviet Union, which was a socialist education system, while Korea were influenced by the United States, thus changes becoming democratic education curriculum form. Therefore, comparability between these two sides is very strong in the physical education curriculum. The purpose of this study is to explore the development of special physical education curriculum in China and Korea. In this paper, literature analysis and comparative research methods are sdopted so as to collect special education courses, special sports education courses and other related information about Korea and China, and then it collates, explores and summarizes and analyzes and makes a comparison. By setting the status of Korean and Chinese special sports school curriculum in the comparative study, this paper aims to reveal the advantage of setting two lessons, thus pushing forward the mutual learning, promoting the further development of special physical education curriculum of China and Korea.
Conclusion of the study:
First, With the same educational goal in common education and basic education, there are some differences in the purpose of setting the English course between the two sides, one is for the future, the other is for career. The two sides set the same teaching time. But the class hour of Grade three to Grade six, some grades in junior high school is different. The objective of Compulsory education in China is different from the special education school curriculum, and a specific course is set for students from special school. As for setting the courses, Korean courses are more diversified then Chinese courses, providing some reference Chinese courses.
Second Considering from the P.E curriculum of the vision-disorders school, there are both some similarities and differences in educational goals of the two countire.The similarity is the goal which is to improve exercise capacity and physical fitness training.While the differences are as follow: firstly, Korea stresses that sports activities in conductive to develop a good state of mind, and to regulate learning habit, while China emphasizes collectivism, because sports can train students' hearing, and correct "blind phase". As far as the teaching time is concerned, the proportion of Korean physical education class is higher than that of China. And in terms of contents of the course, course contents are more abundant in Korea than in China.
Thirdly, Considering from the P.E curriculum of the audition-disorders school, the educational goal aims to put emphasis on improving the enthusiasm of students so as to make them participate in sports, andto improve their ability, to improve health through sports. In Korea, sports is contribute to developing a good attitude, standardizing learning habits, but China has not mentioned. As for teaching time, physical education courses in primary school accounts for higher proportion of all courses in China than Korea, while the proportion in junior high school is higher in Korea than in China. As for the content, China has opened a traditional Chinese martial arts courses with Chinese characteristics. South Korea has set a group movement, dance and other courses.
Fourthly, Considering from the P.E curriculum of the dysnoesia school, the goal is the same in these two countries, which is to improve the ability of movement through mastering the basic movement methods and to improve safety awareness so as to develop good habits. China emphasizes learning basic health care knowledge so as to develop good health habits, whil Korea emphasizes the training of basic sports ability, improving self-confidence, and spending leisure activities. In terms of course contents, Korea has opened the traditional dance class, while Chinese courses are divided into theory, practice class.
Fiftly, There is physical-disability school in Korea, but no such shool is in China. Therefore, when it comes to compare, this paper make a comparison between Korean common education and physical education curriculum content and Chinese compulsory education curriculum.
주제어
#한중 특수체육 특수체육 체육과교육과정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.