$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

특수체육에서 질적 연구의 이론적 배경과 연구 질의 평가
Qualitative Research: The Theory to the Practice in Adapted Physical Education 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.12 no.5, 2021년, pp.291 - 301  

이서희 (중앙대학교 체육교육대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 질적 연구를 시작하는 초보 연구자들을 위해 질적 연구의 기본적인 배경 학적 이론과 방법의 틀을 제시하고, 특수체육에서 질적 연구의 질을 평가하는 기준을 제시하는 데 있다. 첫째, 질적 연구의 기본이 되는 인식론의 이해를 설명하였다. 둘째, 질적 연구에서 가장 많이 활용되는 자료 수집 방법론을 제시하였다. 셋째, 질적 연구에서 자료 분석 방법과 타당성 확보의 근거를 제시하였다. 마지막으로, 특수체육 영역에서 활용되는 질적 연구 질의 평가 기준을 제시하였다. 국 내외 특수체육 분야에서 질적 연구의 숫자는 계속 늘어나고 있고 그 중요성 또한 계속 강조되고 있다. 질적 연구는 연구자들이 참여자들을 관찰, 이해, 분석 그리고 해석하는 과정을 요구하기 때문에 연구자의 역할은 대단히 중요하다. 따라서, 질적 연구를 처음 시작하는 연구자들은 질적 연구의 본질적인 이해와 연구 방법론의 습득이 요구된다. 또한, 지속적인 질적 연구의 질의 평가로 좀 더 깊이 있는 질적 연구의 결과물이 특수체육 분야에 적용돼야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purposes of this paper were to provide the basic segments of qualitative research to assist the understanding of qualitative research and to provide implications of indicators (i.e., criteria) to determine the rigor of the qualitative research in the area of Adapted Physical Education (APE). Thi...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (41)

  1. J. R. Fraenkel, N. E. Wallen & H. H. Hyun. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York, NY: McGraw Hill. 

  2. N. J. Petty, O. P. Thomson & G. Stew. (2012a). Ready for a paradigm shift? Part 1: Introducing the philosophy of qualitative research. Manual Therapy, 17(4), 267-274. DOI : 10.1016/j.math.2012.03.006 

  3. W. A. Pitney & J. Parker. (2009). Qualitative research in physical activity and the health professions. Human Kinetics. 

  4. C. Glesne & A. Peshkin. (1992). Becoming qualitative researchers: An introduction (p. 6). White Plains, NY: Longman. 

  5. S. R. Hodge, L. Columna, B. Myers & D. A. Streete. (2019). The Role of Qualitative Research in Adapted Physical Activity. Enhancing Healthcare and Rehabilitation: The Impact of Qualitative Research, 13-19. 

  6. D. L. Altheide. (1987). Reflections: Ethnographic content analysis. Qualitative Sociology, 10(1), 65-77. 

  7. M. Crotty. (1998). The foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. Sage Publications. 

  8. K. J. Oh. (2019). Practical application of traditional qualitative research methods in special sports. Journal of the Korean Association for Special Sports, 29(3), 95-112. 

  9. M. R. Zitomer & D. Goodwin. (2014). Gauging the quality of qualitative research in adapted physical activity. Adapted Physical Activity Quarterly, 31(3), 193-218. DOI : 10.1123/apaq.2013-0084 

  10. Y. S. Kang & Y. S. Noh. (2009). A Study on the Trend of Qualitative Research in the Field of Special Sports, Journal of the Korean Society of Special Sports, 17(3), 285-310. 

  11. M. B. Miles & A. M. Huberman. (1984). Drawing valid meaning from qualitative data: Toward a shared craft. Educational Researcher, 20-30. 

  12. T. A. Schwandt. (2000). Three epistemological stances for qualitative inquiry. Handbook of Qualitative Research, 2, 189-213. 

  13. M. Q. Patton. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc. 

  14. U. H. Graneheim & B. Lundman. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24(2), 105-112. DOI : 10.1016/j.nedt.2003.10.001 

  15. N. J. Petty, O. P. Thomson & G. Stew. (2012b). Ready for a paradigm shift? Part 2: Introducing qualitative research methodologies and methods. Manual Therapy, 17(5), 378-384. DOI : 10.1016/j.math.2012.03.004 

  16. M. Q. Patton. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd. 

  17. D. W. Turner III. (2010). Qualitative interview design: A practical guide for novice investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760. 

  18. A. Fontana & J. Frey. (1994). The Art of Science '. The handbook of qualitative research, 361-376. 

  19. H. Boeije. (2002). A purposeful approach to the constant comparative method in the analysis qualitative interviews. Quality and Quantity, 36(4), 391-409. DOI : 10.1023/A:1020909529486 

  20. H. F. Hsieh & S. E. Shannon. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. DOI : 10.1177/1049732305276687 

  21. J. M. Morse. (Ed.). (1994). Critical issues in qualitative research methods. Sage Publications. 

  22. No Child Left Behind Act of 2001, 20 U.S.C. §1112, 2011. 

  23. M. Larkin, S. Watts & E. Clifton. (2006). Giving voice and making sense in interpretative phenomenological analysis. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 102-120. DOI : 10.1191/1478088706qp062oa 

  24. M. Vaismoradi, H. Turunen & T. Bondas. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing & Health Sciences, 15(3), 398-405. DOI : 10.1111/nhs.12048 

  25. M. Leininger. (1994). Evaluation criteria and critique of qualitative research studies. In J. M. Morse (Ed.), Critical issues in qualitative research methods (pp. 95-115). Thousand Oaks, CA: Sage. 

  26. B. G. Glaser & A. L. Strauss. (1965). The constant comparative method of qualitative analysis. Social Problems, 12(4), 436-445. 

  27. Y. S. Lincoln & E. G. Guba. (1985). Naturalist inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications. 

  28. V. J. Jansick. (1994). The dance of qualitative research design. Handbook of qualitative research, 209-219. 

  29. J. R. Cutcliffe & H. P. McKenna. (1999). Establishing the credibility of qualitative research findings: the plot thickens. Journal of Advanced Nursing, 30(2), 374-380. 

  30. I. Seidman. (2012). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press. 

  31. Y. S. Hutzler. (2011). Evidence-based practice and research: A challenge to the development of adapted physical activity. Adapted Physical Activity Quarterly, 28(3), 189-209. DOI : 10.1123/APAQ.28.3.189 

  32. G. Reid. (1993). Motor behavior and individuals with disabilities: Linking research and practice. Adapted Physical Activity Quarterly, 10(4), 359-370. 

  33. C. Sherrill. (1997). Past, present, future. Adapted Physical Activity Quarterly, 14(1), 1-7. 

  34. C. Carano. (2014). Development of a research taxonomy for adapted physical activity (Order No. 3672826). Available from ProQuest Dissertations & Theses A&I. 

  35. L. Columna, J. Pyfer, T. Senne, L. Velez, N. Bridenthrall & M. Y. Canabal. (2008). Parental expectations of adapted physical educators: A Hispanic perspective. Adapted Physical Activity Quarterly, 25(3), 228-246. 

  36. I. Obrusnikova & S. R. Dillon. (2011). Challenging situations when teaching children with autism spectrum disorders in general physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, 28(2), 113-131. DOI : 10.1123/APAQ.28.2.113 

  37. I. Obrusnikova & D. L. Miccinello. (2012). Parent perceptions of factors influencing after-school physical activity of children with autism spectrum disorders. Adapted Physical Activity Quarterly, 29(1), 63-80. 

  38. S. Healy, R. Msetfi & S. Gallagher. (2013). 'Happy and a bit Nervous': The experiences of children with autism in physical education. British Journal of the British Institute of Learning Disabilities, 41(3), 222-228. DOI : 10.1111/bld.12053 

  39. J. An & S. R. Hodge. (2013). Exploring the meaning of parental involvement in physical education for students with developmental disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 30(2), 147-163. 

  40. H. Chaapel, L. Columna, R. Lytle & J. E. Bailey. (2013). Parental expectations about adapted physical education services. Journal of Special Education, 47(3), 186-196. 

  41. I. K. Lee. (2006). Beginning qualitative research quenching. Journal of the Korean Society of Special Athletics, 14(1), 61-88. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로