대학생의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트레스에 미치는 영향 A Study on the Effect of College Students’ Appearance Satisfaction, Self-efficacy and Interpersonal Relationship Satisfaction and Interpersonal Relationship Satisfaction원문보기
본 연구의 목적은 대학생의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트레스에 미치는 영향을 검증, 분석하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감, 대인관계만족도, 취업스트레스 는 인구통계학적 특성에 따라 차이가 있는가? 둘째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감, 대인관계만족도, 취업스트레스 간에는 어떤 상관이 있는가? 셋째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트 레스에 영향을 미치는가? 이를 위해 서울·경기·인천 지역에 소재한 대학교에 재학 중인 대학생 300 명을 대상으로 설문지조사를 실시하여 252부를 회수하였으며 이 중 조건에 충족되지 않거나 응답 내용이 부실한 설문지 41부를 제외하고 최종 211부 를 ...
본 연구의 목적은 대학생의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트레스에 미치는 영향을 검증, 분석하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감, 대인관계만족도, 취업스트레스 는 인구통계학적 특성에 따라 차이가 있는가? 둘째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감, 대인관계만족도, 취업스트레스 간에는 어떤 상관이 있는가? 셋째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트 레스에 영향을 미치는가? 이를 위해 서울·경기·인천 지역에 소재한 대학교에 재학 중인 대학생 300 명을 대상으로 설문지조사를 실시하여 252부를 회수하였으며 이 중 조건에 충족되지 않거나 응답 내용이 부실한 설문지 41부를 제외하고 최종 211부 를 자료 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하 여 기초 통계분석, t검증과 F검증, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였 다. 이러한 과정을 거쳐 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 자기효능감을 제외한 나머지 외모만족도, 대인관계만족도, 취업스트레스는 인구통계학적 특성에 따라 부분적으로 유의미한 차 이를 보였다. 둘째, 외모만족도와 자기효능감, 외모만족도와 대인관계만족도, 대인관계 만족도와 자기효능감은 정적상관이 있었으며, 자기효능감과 대인관 계만족도가 취업스트레스와 부적상관을 갖는 것으로 나타났다. 한 편, 외모만족도와 취업스트레스는 유의하지 않은 부적상관을 보였 다. 셋째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트 레스에 영향을 살펴본 결과, 자기효능감의 하위요인 중 자신감, 자 기조절효능감과 외모만족도의 하위요인 외모자신감, 신체자신감만이 취업스트레스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영향을 미치 는 순위는 자신감, 외모자신감, 신체자신감, 자기조절효능감 순으로 나타났다. 연구 결과를 통하여 대학생의 취업스트레스를 감소시키는데 도움을 줄 수 있는 자료를 얻어, 취업스트레스 해소에 미숙한 대학생들에게 실질적 취 업스트레스 해소 방안을 모색하며, 취업스트레스 예방, 대처, 완화를 위한 상담 및 프로그램을 개발하는데 기초자료로 활용될 수 있다.
본 연구의 목적은 대학생의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트레스에 미치는 영향을 검증, 분석하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감, 대인관계만족도, 취업스트레스 는 인구통계학적 특성에 따라 차이가 있는가? 둘째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감, 대인관계만족도, 취업스트레스 간에는 어떤 상관이 있는가? 셋째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트 레스에 영향을 미치는가? 이를 위해 서울·경기·인천 지역에 소재한 대학교에 재학 중인 대학생 300 명을 대상으로 설문지조사를 실시하여 252부를 회수하였으며 이 중 조건에 충족되지 않거나 응답 내용이 부실한 설문지 41부를 제외하고 최종 211부 를 자료 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하 여 기초 통계분석, t검증과 F검증, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였 다. 이러한 과정을 거쳐 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 자기효능감을 제외한 나머지 외모만족도, 대인관계만족도, 취업스트레스는 인구통계학적 특성에 따라 부분적으로 유의미한 차 이를 보였다. 둘째, 외모만족도와 자기효능감, 외모만족도와 대인관계만족도, 대인관계 만족도와 자기효능감은 정적상관이 있었으며, 자기효능감과 대인관 계만족도가 취업스트레스와 부적상관을 갖는 것으로 나타났다. 한 편, 외모만족도와 취업스트레스는 유의하지 않은 부적상관을 보였 다. 셋째, 대학생들의 외모만족도, 자기효능감 및 대인관계만족도가 취업스트 레스에 영향을 살펴본 결과, 자기효능감의 하위요인 중 자신감, 자 기조절효능감과 외모만족도의 하위요인 외모자신감, 신체자신감만이 취업스트레스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영향을 미치 는 순위는 자신감, 외모자신감, 신체자신감, 자기조절효능감 순으로 나타났다. 연구 결과를 통하여 대학생의 취업스트레스를 감소시키는데 도움을 줄 수 있는 자료를 얻어, 취업스트레스 해소에 미숙한 대학생들에게 실질적 취 업스트레스 해소 방안을 모색하며, 취업스트레스 예방, 대처, 완화를 위한 상담 및 프로그램을 개발하는데 기초자료로 활용될 수 있다.
The objective of this research is to verify and analyze the influence of college students’ appearance satisfaction, self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction on their employment stress. To this end, following research problems were established:First, do college students’ appearance s...
The objective of this research is to verify and analyze the influence of college students’ appearance satisfaction, self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction on their employment stress. To this end, following research problems were established:First, do college students’ appearance satisfaction, self-efficacy, interpersonal relationship satisfaction and Employment Stress show difference according to demographic characteristics? Second, how are college students’ appearance satisfaction, self-efficacy,interpersonal relationship satisfaction and employment stress related each other? Third, do college students’ appearance satisfaction, self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction have influence on their employment stress? To this end, the research recruited 300 college students in Seoul, Gyeonggi and Incheon to conduct survey; as a result, 252 questionnaire sheets were collected and a total of 211 were used for data analysis excepting 41 ineligible or poorly-answered papers. The collected data were analyzed using SPSS 19.0 program with basic statistical analysis, t-test and F-test, correlation analysis and multiple regression analysis. The result of such analysis is as follows:First, college students’ appearance satisfaction, interpersonal relationship satisfaction and employment stress except self-efficacy showed partially significant difference according to demographic characteristics. Second, appearance satisfaction and self-efficacy;appearance satisfaction and interpersonal relationship satisfaction; and interpersonal relationship satisfaction and self-efficacy had positive correlation, and self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction showed negative correlation with employment stress. Meanwhile, appearance satisfaction and employment stress had non-significant negative correlation. Third, as a result of studying the impacts of college students’ appearance satisfaction, self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction on employment stress, confidence and self-regulatory efficacy, among sub-factors of self-efficacy, and appearance confidence and physical confidence, among sub-factors of appearance satisfaction, had impacts on employment stress. The impacts were high in the order of confidence, appearance confidence, physical confidence and self-regulatory efficacy. This research is expected to be used as basic data for developing counseling programs to prevent, deal with and reduce employment stress by exploring practical easures to overcome the stress for college students who are not skillful in stress relief.
The objective of this research is to verify and analyze the influence of college students’ appearance satisfaction, self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction on their employment stress. To this end, following research problems were established:First, do college students’ appearance satisfaction, self-efficacy, interpersonal relationship satisfaction and Employment Stress show difference according to demographic characteristics? Second, how are college students’ appearance satisfaction, self-efficacy,interpersonal relationship satisfaction and employment stress related each other? Third, do college students’ appearance satisfaction, self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction have influence on their employment stress? To this end, the research recruited 300 college students in Seoul, Gyeonggi and Incheon to conduct survey; as a result, 252 questionnaire sheets were collected and a total of 211 were used for data analysis excepting 41 ineligible or poorly-answered papers. The collected data were analyzed using SPSS 19.0 program with basic statistical analysis, t-test and F-test, correlation analysis and multiple regression analysis. The result of such analysis is as follows:First, college students’ appearance satisfaction, interpersonal relationship satisfaction and employment stress except self-efficacy showed partially significant difference according to demographic characteristics. Second, appearance satisfaction and self-efficacy;appearance satisfaction and interpersonal relationship satisfaction; and interpersonal relationship satisfaction and self-efficacy had positive correlation, and self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction showed negative correlation with employment stress. Meanwhile, appearance satisfaction and employment stress had non-significant negative correlation. Third, as a result of studying the impacts of college students’ appearance satisfaction, self-efficacy and interpersonal relationship satisfaction on employment stress, confidence and self-regulatory efficacy, among sub-factors of self-efficacy, and appearance confidence and physical confidence, among sub-factors of appearance satisfaction, had impacts on employment stress. The impacts were high in the order of confidence, appearance confidence, physical confidence and self-regulatory efficacy. This research is expected to be used as basic data for developing counseling programs to prevent, deal with and reduce employment stress by exploring practical easures to overcome the stress for college students who are not skillful in stress relief.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.