본 연구는 만3세 유아의 친사회적 행동의 특성은 무엇이며 이와 관련 한 교사의 역할이나 지도는 어떻게 이루어지는지를 이해하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였 다. 첫째, 만3세 유아들의 친사회적 행동의 특성은 무엇인가? 둘째, 만3세 유아들의 친사회적 행동특성에 따른 교사의 지도 실제는 어떠한가? 본 연구는 경기도 S시에 소재하는 한 어린이집의 만3세 유아반 28명 의 유아와 2명의 교사를 참여대상으로 하였다. 연구 자료는 질적 연구의 문화 기술적 방법에 따라 참여관찰과 면담을 통하여 수집하였다. 연구 절차는 연구 기관 선정, 예비 연구, 본 연구 과정으로 진행되었으며 자료 의 분석과정은 ...
본 연구는 만3세 유아의 친사회적 행동의 특성은 무엇이며 이와 관련 한 교사의 역할이나 지도는 어떻게 이루어지는지를 이해하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였 다. 첫째, 만3세 유아들의 친사회적 행동의 특성은 무엇인가? 둘째, 만3세 유아들의 친사회적 행동특성에 따른 교사의 지도 실제는 어떠한가? 본 연구는 경기도 S시에 소재하는 한 어린이집의 만3세 유아반 28명 의 유아와 2명의 교사를 참여대상으로 하였다. 연구 자료는 질적 연구의 문화 기술적 방법에 따라 참여관찰과 면담을 통하여 수집하였다. 연구 절차는 연구 기관 선정, 예비 연구, 본 연구 과정으로 진행되었으며 자료 의 분석과정은 코딩을 통한 개념화, 하위범주화, 범주화, 주제생성의 단 계적 절차로 이루어졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 만3세 유아의 친사회적 행동 특성을 분석한 결과, 다양한 친사회적 행동들이 확인되었다. 이들 특성들은 발달에 따른 친사 회적 행동 특성, 관계성에 따른 친사회적 행동특성, 기질적 성향에 따른 친사회적 행동 특성 등 세 가지로 분류되었다. 발달에 따른 친사회적 행동의 특성으로 ‘자기중심적으로 표현하기’와 ‘자신이 알고 있는 도덕성 주장하기’가 나타났다. 유아들은 발달적인 존 재로서 연령별로 나타나는 발달적 특성이 친사회적 행동에서도 발현되었으며 만3세 유아의 발달적 특성에 근거하여 다른 연령과 차별화된 사회 화의 과정으로 이해할 수 있었다. 관계성에 따른 친사회적 행동특성으로는 ‘또래간의 친구 만들기’, ‘교사에게 칭찬이나 사랑받기’, ‘남아와 여아를 구분하여 놀이하기’, ‘좋아하 는 친구에게 잘 해주기’, ‘주도하면서 챙겨주기’가 나타났다. 만3세 유아 는 매일을 같이하는 또래와 교사와의 원만한 관계를 위한 행동을 실천하 였고 성별에 따라 놀이 형태나 관계형성이 다르게 나타났으며 자신이 좋 아하는 또래나 주도적인 유아가 보다 적극적으로 챙겨주고 도와주는 행 동을 통해 사회적 친밀감을 만들어갔다. 기질적 성향에 따른 친사회적 행동 특성으로는 ‘느린 유아와 까다로운 유아’, ‘소극적 유아와 적극적인 유아’에 따라 친사회적 행동의 범위와 양 상이 다르게 나타났다. 이러한 특성은 개별 유아가 갖고 있는 만3세 유 아들의 기질적인 독특성이 친사회적 행동에 반영됨을 보여준다. 이와 같은 결과는 교실이라는 특수한 사회적 상황에서 자신의 발달적 특성과 관계성에 따른 친사회적 행동, 개별 유아의 기질적 특성에 따른 다양한 친사회적 행동의 특성을 인정하면서 교육과 지도가 이루어져야 함을 시사한다. 둘째, 본 연구에서는 만3세 유아의 친사회적 행동특성에 따른 교사의 지도 실제가 확인되었다. 발달적 특성에 따른 교사의 지도 실제는 ‘보여 주고 설명하고 놀아주기’로 나타났다. 교사들은 만3세 유아들이 이해할 수 있는 수준에서 친사회적 행동을 위한 보여주기와 설명하기, 놀아주기 를 병행하여 만3세 유아의 발달적 특성에 적합한 지도를 실행하였다. 사회적 관계성에 따른 교사의 지도 실제는 ‘우리라는 공동체 알려주기’, ‘규칙과 약속 알려주기’, ‘칭찬을 통한 긍정적 자아 키우기’로 나타났 다. 유아교사는 유아들에게 공동체를 알려주고 공동체 구성원인 ‘우리’가 서로에게 행동하고 인식해야 할 부분을 알려주고 규칙과 약속에 대한 이해를 시켜 주는 지도를 실행하였다. 기질적 성향에 따른 교사의 지도 실제는 ‘소외되지 않도록 지원하기’ 로 나타났다. 교사들은 유아의 기질적인 특성은 타인의 시선에서 볼 때 불편하거나 다를 수도 있음을 인정하고 유아간의 갈등이 없도록 중재하 고 지원하여 서로가 소외되지 않도록 지원하였다. 이처럼 유아교사의 지도는 유아들이 자신과 다른 상대의 특성에 불만 족이나 불안감을 갖기보다는 개별간의 차이를 인정하면서 자신의 특성과 교류할 수 있는 친사회적 행동을 할 수 있도록 지원 하였다. 이상과 같은 본 연구 결과는 만3세 유아의 친사회적 행동의 특성과 그에 따른 교사의 실제적인 지도가 어떻게 이루어지는지에 대한 구체적 인 실증 자료로서의 가치가 있다. 또한, 본 연구는 만3세 유아의 친사회 적 행동특성을 이해하고 그에 맞는 교사의 지도 방법을 찾아내어 교육현 장에서 적용할 수 있는 지침을 제시하였다는데 의의가 있다.
본 연구는 만3세 유아의 친사회적 행동의 특성은 무엇이며 이와 관련 한 교사의 역할이나 지도는 어떻게 이루어지는지를 이해하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였 다. 첫째, 만3세 유아들의 친사회적 행동의 특성은 무엇인가? 둘째, 만3세 유아들의 친사회적 행동특성에 따른 교사의 지도 실제는 어떠한가? 본 연구는 경기도 S시에 소재하는 한 어린이집의 만3세 유아반 28명 의 유아와 2명의 교사를 참여대상으로 하였다. 연구 자료는 질적 연구의 문화 기술적 방법에 따라 참여관찰과 면담을 통하여 수집하였다. 연구 절차는 연구 기관 선정, 예비 연구, 본 연구 과정으로 진행되었으며 자료 의 분석과정은 코딩을 통한 개념화, 하위범주화, 범주화, 주제생성의 단 계적 절차로 이루어졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 만3세 유아의 친사회적 행동 특성을 분석한 결과, 다양한 친사회적 행동들이 확인되었다. 이들 특성들은 발달에 따른 친사 회적 행동 특성, 관계성에 따른 친사회적 행동특성, 기질적 성향에 따른 친사회적 행동 특성 등 세 가지로 분류되었다. 발달에 따른 친사회적 행동의 특성으로 ‘자기중심적으로 표현하기’와 ‘자신이 알고 있는 도덕성 주장하기’가 나타났다. 유아들은 발달적인 존 재로서 연령별로 나타나는 발달적 특성이 친사회적 행동에서도 발현되었으며 만3세 유아의 발달적 특성에 근거하여 다른 연령과 차별화된 사회 화의 과정으로 이해할 수 있었다. 관계성에 따른 친사회적 행동특성으로는 ‘또래간의 친구 만들기’, ‘교사에게 칭찬이나 사랑받기’, ‘남아와 여아를 구분하여 놀이하기’, ‘좋아하 는 친구에게 잘 해주기’, ‘주도하면서 챙겨주기’가 나타났다. 만3세 유아 는 매일을 같이하는 또래와 교사와의 원만한 관계를 위한 행동을 실천하 였고 성별에 따라 놀이 형태나 관계형성이 다르게 나타났으며 자신이 좋 아하는 또래나 주도적인 유아가 보다 적극적으로 챙겨주고 도와주는 행 동을 통해 사회적 친밀감을 만들어갔다. 기질적 성향에 따른 친사회적 행동 특성으로는 ‘느린 유아와 까다로운 유아’, ‘소극적 유아와 적극적인 유아’에 따라 친사회적 행동의 범위와 양 상이 다르게 나타났다. 이러한 특성은 개별 유아가 갖고 있는 만3세 유 아들의 기질적인 독특성이 친사회적 행동에 반영됨을 보여준다. 이와 같은 결과는 교실이라는 특수한 사회적 상황에서 자신의 발달적 특성과 관계성에 따른 친사회적 행동, 개별 유아의 기질적 특성에 따른 다양한 친사회적 행동의 특성을 인정하면서 교육과 지도가 이루어져야 함을 시사한다. 둘째, 본 연구에서는 만3세 유아의 친사회적 행동특성에 따른 교사의 지도 실제가 확인되었다. 발달적 특성에 따른 교사의 지도 실제는 ‘보여 주고 설명하고 놀아주기’로 나타났다. 교사들은 만3세 유아들이 이해할 수 있는 수준에서 친사회적 행동을 위한 보여주기와 설명하기, 놀아주기 를 병행하여 만3세 유아의 발달적 특성에 적합한 지도를 실행하였다. 사회적 관계성에 따른 교사의 지도 실제는 ‘우리라는 공동체 알려주기’, ‘규칙과 약속 알려주기’, ‘칭찬을 통한 긍정적 자아 키우기’로 나타났 다. 유아교사는 유아들에게 공동체를 알려주고 공동체 구성원인 ‘우리’가 서로에게 행동하고 인식해야 할 부분을 알려주고 규칙과 약속에 대한 이해를 시켜 주는 지도를 실행하였다. 기질적 성향에 따른 교사의 지도 실제는 ‘소외되지 않도록 지원하기’ 로 나타났다. 교사들은 유아의 기질적인 특성은 타인의 시선에서 볼 때 불편하거나 다를 수도 있음을 인정하고 유아간의 갈등이 없도록 중재하 고 지원하여 서로가 소외되지 않도록 지원하였다. 이처럼 유아교사의 지도는 유아들이 자신과 다른 상대의 특성에 불만 족이나 불안감을 갖기보다는 개별간의 차이를 인정하면서 자신의 특성과 교류할 수 있는 친사회적 행동을 할 수 있도록 지원 하였다. 이상과 같은 본 연구 결과는 만3세 유아의 친사회적 행동의 특성과 그에 따른 교사의 실제적인 지도가 어떻게 이루어지는지에 대한 구체적 인 실증 자료로서의 가치가 있다. 또한, 본 연구는 만3세 유아의 친사회 적 행동특성을 이해하고 그에 맞는 교사의 지도 방법을 찾아내어 교육현 장에서 적용할 수 있는 지침을 제시하였다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is to find out the characteristics of pro-social behaviors of three-year-old children and to explain how teachers lead the children in favor of the characteristics. To achieve the purpose, this study set up the following two research questions: what are the characteristics ...
The purpose of this study is to find out the characteristics of pro-social behaviors of three-year-old children and to explain how teachers lead the children in favor of the characteristics. To achieve the purpose, this study set up the following two research questions: what are the characteristics of pro-social behaviors of three-year-old children? and how are teachers getting on with their practical guidance based on the characteristics? Twenty-eight three-year-old children and two teachers of the child care center, which is located in S-city, Kyunggi province, participated in the study. The data was collected by the ethnographic method of qualitative research, which gathers data through participant observation and interviews. And, the study was processed following the order of the selection of the research institution, the preliminary research, and the main research. And then, the data was analysed by the procedures of conceptualization through coding, sub-categorization, categorization, and generation of topics. The results of the study are summarized in two parts as follows: First, with regards to the first research question, which is to examine the characteristics of pro-social behaviors of the three-year-old children, the results showed that the children are exposing a variety of characteristics of pro-social behaviors. In order to classify the data more systematically, the study categorized the characteristics into three aspects: development, relationship, and disposition. To begin with, in the viewpoint of development, the children revealed the characteristics of “expressing egocentrically” and “arguing the morality that they themselves know.” This means that the characteristics are expressed based on the developmental characteristics of the age, which is understood as a differentiated socialization process from the other ages. From the second aspect of relationship, the children indicated the characteristics of “making friends between the same age,” “gaining teachers’ praise and affections,” “playing with the same sex,” “treating favorable friends kindly,” and “helping initiatively.” It says that the children behave towards an amicable relationship with their friends and teachers and that different sexes display different forms of plays and relations. Also, a more leading child got more intimate relationship with other children through helping others more actively. And, from the last viewpoint of disposition, the children showed different aspects and range of pro-social behaviors, according to their different inclinations, “slow(slow-to-warm up) or difficult(fastidious)” and “negative or positive.” This implies that the dispositional uniqueness of the child is reflected in the pro-social behaviors. All the above three results suggest that teachers guide and educate the children appropriately, respecting the characteristics of their various pro-social behaviors based on the three aspects. Second, the results related to the second research question are as follows. When it comes to the aspect of development, teachers tended to guide the children with the method of “showing, explaining, and playing with them,” which indicates that the teachers are giving the children guidance suitable for the developmental characteristics in the level of their understandability. Teachers, from the aspect of relationship, were leading the children with the ways of “telling the children a sense of community called ‘we’,” “letting them know rules and promises,” and “raising a positive self concept through praise.” And, from the viewpoint of disposition, teachers were guiding the children with the skill of “supporting them not to feel alienated.” They were helping the children by admitting that a child’s disposition could be different or uncomfortable from other eyes. Also, they were arbitrating the children to settle the conflicts and supporting them not to be treated distantly by their friends. All the teachers’ guidance helps the children recognize their own characteristics and behave pro-socially towards others, instead of feeling worried or dissatisfied with others. This study is of value as a concrete empirical data on the characteristics of pro-social behaviors of three-year-old children and teachers’ suitable and practical guidance for the children. Also, the study is significant in the respect that it found out and understood the pro-social characteristics of the children and that it presented a guideline for teachers to apply actually in teaching.
The purpose of this study is to find out the characteristics of pro-social behaviors of three-year-old children and to explain how teachers lead the children in favor of the characteristics. To achieve the purpose, this study set up the following two research questions: what are the characteristics of pro-social behaviors of three-year-old children? and how are teachers getting on with their practical guidance based on the characteristics? Twenty-eight three-year-old children and two teachers of the child care center, which is located in S-city, Kyunggi province, participated in the study. The data was collected by the ethnographic method of qualitative research, which gathers data through participant observation and interviews. And, the study was processed following the order of the selection of the research institution, the preliminary research, and the main research. And then, the data was analysed by the procedures of conceptualization through coding, sub-categorization, categorization, and generation of topics. The results of the study are summarized in two parts as follows: First, with regards to the first research question, which is to examine the characteristics of pro-social behaviors of the three-year-old children, the results showed that the children are exposing a variety of characteristics of pro-social behaviors. In order to classify the data more systematically, the study categorized the characteristics into three aspects: development, relationship, and disposition. To begin with, in the viewpoint of development, the children revealed the characteristics of “expressing egocentrically” and “arguing the morality that they themselves know.” This means that the characteristics are expressed based on the developmental characteristics of the age, which is understood as a differentiated socialization process from the other ages. From the second aspect of relationship, the children indicated the characteristics of “making friends between the same age,” “gaining teachers’ praise and affections,” “playing with the same sex,” “treating favorable friends kindly,” and “helping initiatively.” It says that the children behave towards an amicable relationship with their friends and teachers and that different sexes display different forms of plays and relations. Also, a more leading child got more intimate relationship with other children through helping others more actively. And, from the last viewpoint of disposition, the children showed different aspects and range of pro-social behaviors, according to their different inclinations, “slow(slow-to-warm up) or difficult(fastidious)” and “negative or positive.” This implies that the dispositional uniqueness of the child is reflected in the pro-social behaviors. All the above three results suggest that teachers guide and educate the children appropriately, respecting the characteristics of their various pro-social behaviors based on the three aspects. Second, the results related to the second research question are as follows. When it comes to the aspect of development, teachers tended to guide the children with the method of “showing, explaining, and playing with them,” which indicates that the teachers are giving the children guidance suitable for the developmental characteristics in the level of their understandability. Teachers, from the aspect of relationship, were leading the children with the ways of “telling the children a sense of community called ‘we’,” “letting them know rules and promises,” and “raising a positive self concept through praise.” And, from the viewpoint of disposition, teachers were guiding the children with the skill of “supporting them not to feel alienated.” They were helping the children by admitting that a child’s disposition could be different or uncomfortable from other eyes. Also, they were arbitrating the children to settle the conflicts and supporting them not to be treated distantly by their friends. All the teachers’ guidance helps the children recognize their own characteristics and behave pro-socially towards others, instead of feeling worried or dissatisfied with others. This study is of value as a concrete empirical data on the characteristics of pro-social behaviors of three-year-old children and teachers’ suitable and practical guidance for the children. Also, the study is significant in the respect that it found out and understood the pro-social characteristics of the children and that it presented a guideline for teachers to apply actually in teaching.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.