본 연구는 중학교 서양음악사 수업에 플립러닝 교수법을 활용하여 학생들에게 지루하게 여겨졌던 서양음악사 수업을 학습자 중심의 보다 능동적이며 흥미로운 수업이 되도록 수업 지도안을 개발하였다. 최근 교육 정보통신의 기술과 학습자 중심 수업의 중요성을 기반으로 플립러닝 교수법이 대두 되고 있다. 플립러닝은 기존의 교사 중심의 강의식 수업을 뒤집는 형태이다. 지식 전달의 강의식 수업은 멀티미디어로 대체하여 집에서 학생이 학습하게 하고 본 교실수업에서는 학생 중심의 모둠활동으로 학습내용을 심화시키는 것이다. 먼저 수업 지도안을 개발하기 위해 서양음악사의 중요성과 플립러닝의 개념을 설명하고 플립러닝 ...
본 연구는 중학교 서양음악사 수업에 플립러닝 교수법을 활용하여 학생들에게 지루하게 여겨졌던 서양음악사 수업을 학습자 중심의 보다 능동적이며 흥미로운 수업이 되도록 수업 지도안을 개발하였다. 최근 교육 정보통신의 기술과 학습자 중심 수업의 중요성을 기반으로 플립러닝 교수법이 대두 되고 있다. 플립러닝은 기존의 교사 중심의 강의식 수업을 뒤집는 형태이다. 지식 전달의 강의식 수업은 멀티미디어로 대체하여 집에서 학생이 학습하게 하고 본 교실수업에서는 학생 중심의 모둠활동으로 학습내용을 심화시키는 것이다. 먼저 수업 지도안을 개발하기 위해 서양음악사의 중요성과 플립러닝의 개념을 설명하고 플립러닝 ADDIE 모형을 활용하여 수업을 설계하였다. 그리고 설계를 바탕으로 바로크, 고전, 낭만, 현대 그리고 내용의 총괄평가로 총 5차시의 수업 지도안을 구성하였다. 수업 지도안은 플립러닝의 특성으로 각 차시마다 수업 전 동영상 강의 지도안과 본 교실수업 지도안 2개의 지도안을 제시한다. 대상은 중학교 1학년으로 설정하였고 2015 개정 교육과정의 내용 체계 중 서양음악사가 포함되어있는 감상영역‘역사와 문화적 맥락 속에서 악곡의 특징을 이해하며 감상하는 것’을 교육 목표로 하였다. 1차시 바로크 음악은 제재곡‘울게 하소서’에 사용된‘다 카포 아리아’형식을 통하여 그 시대의 사회, 문화적 배경을 알아본다. 2차시 고전 음악은 제재곡‘운명 교향곡 1악장’에 나타난‘소나타 형식’을 통하여 그 시대의 사회, 문화적 특징들을 알아본다. 3차시 낭만 음악은 제재곡‘마왕’을 통해‘예술가곡’에 나타난 그 시대적 배경과 음악적 특징을 알아본다. 4차시 현대 음악은 제재곡‘4분 33초’의 특징을 살펴보고‘우연성 음악’을 통한 시대적 배경 알아보기를 구성하였다. 이들 수업 내용의 특징은 사전 동영상 강의의 개념 이해를 바탕으로 본 교실수업에서는 모둠별 활동지를 통해 학생 중심의 자기 주도 학습이 일어나도록 구성하였다. 또한 각 차시마다 내용 이해를 위한 모둠 활동을 계획하였으며 이를 통하여 학생들의 능동적 참여와 수업에 관한 흥미를 유도하였다. 또한 모둠 활동을 통해 모둠원간의 상호작용이 활발하게 일어나도록 하여 소통을 통한 사회 정서 역량을 향상 시키도록 수업 지도안을 개발 하였다.
본 연구는 중학교 서양음악사 수업에 플립러닝 교수법을 활용하여 학생들에게 지루하게 여겨졌던 서양음악사 수업을 학습자 중심의 보다 능동적이며 흥미로운 수업이 되도록 수업 지도안을 개발하였다. 최근 교육 정보통신의 기술과 학습자 중심 수업의 중요성을 기반으로 플립러닝 교수법이 대두 되고 있다. 플립러닝은 기존의 교사 중심의 강의식 수업을 뒤집는 형태이다. 지식 전달의 강의식 수업은 멀티미디어로 대체하여 집에서 학생이 학습하게 하고 본 교실수업에서는 학생 중심의 모둠활동으로 학습내용을 심화시키는 것이다. 먼저 수업 지도안을 개발하기 위해 서양음악사의 중요성과 플립러닝의 개념을 설명하고 플립러닝 ADDIE 모형을 활용하여 수업을 설계하였다. 그리고 설계를 바탕으로 바로크, 고전, 낭만, 현대 그리고 내용의 총괄평가로 총 5차시의 수업 지도안을 구성하였다. 수업 지도안은 플립러닝의 특성으로 각 차시마다 수업 전 동영상 강의 지도안과 본 교실수업 지도안 2개의 지도안을 제시한다. 대상은 중학교 1학년으로 설정하였고 2015 개정 교육과정의 내용 체계 중 서양음악사가 포함되어있는 감상영역‘역사와 문화적 맥락 속에서 악곡의 특징을 이해하며 감상하는 것’을 교육 목표로 하였다. 1차시 바로크 음악은 제재곡‘울게 하소서’에 사용된‘다 카포 아리아’형식을 통하여 그 시대의 사회, 문화적 배경을 알아본다. 2차시 고전 음악은 제재곡‘운명 교향곡 1악장’에 나타난‘소나타 형식’을 통하여 그 시대의 사회, 문화적 특징들을 알아본다. 3차시 낭만 음악은 제재곡‘마왕’을 통해‘예술가곡’에 나타난 그 시대적 배경과 음악적 특징을 알아본다. 4차시 현대 음악은 제재곡‘4분 33초’의 특징을 살펴보고‘우연성 음악’을 통한 시대적 배경 알아보기를 구성하였다. 이들 수업 내용의 특징은 사전 동영상 강의의 개념 이해를 바탕으로 본 교실수업에서는 모둠별 활동지를 통해 학생 중심의 자기 주도 학습이 일어나도록 구성하였다. 또한 각 차시마다 내용 이해를 위한 모둠 활동을 계획하였으며 이를 통하여 학생들의 능동적 참여와 수업에 관한 흥미를 유도하였다. 또한 모둠 활동을 통해 모둠원간의 상호작용이 활발하게 일어나도록 하여 소통을 통한 사회 정서 역량을 향상 시키도록 수업 지도안을 개발 하였다.
The purpose of this study is to develop a teaching plan for Western music history which was deemed boring only. By using flipped learning, I developed a teaching plan to make Western music history class more active and interesting class based on learners Recently, "flipped learning" teaching met...
The purpose of this study is to develop a teaching plan for Western music history which was deemed boring only. By using flipped learning, I developed a teaching plan to make Western music history class more active and interesting class based on learners Recently, "flipped learning" teaching method is emerging based on the importance of information and communication technology and learner-centric class. Flipped learning reverses the existing teacher-centric lecture class. The lecture class of knowledge transfer is replaced with multimedia, so that the students can study at home. In the school class, the class contents are deepened by student – centric group activities. First, the importance of Western music history and the concept of flipped learning were explained in order to develop the teaching plan and the class was designed using the flipped learning ADDIE model. Based on the class design, teaching plan consists of Baroque, Classical, Romantic, Modern, and content summary evaluation which are 5 lessons in total. The instructional plan is a characteristic of flipped learning, and it presents two instructions of the video lecture instruction before class and the school class instruction for each class. The target was set as the first year of junior high school, and the educational goal was to understand and appreciate the characteristics of music in the historical and cultural context of the appreciation area including Western music history in the content of the 2015 revised curriculum. In the first stage, Baroque music explores the social and cultural backgrounds of the era through the form of 'Da Capo Aria', which was used in 'Lascia ch'io pianga'. Classical music in the second period will examine the social and cultural characteristics of the era through the Sonata form in the first movement 'Symphony No.5 in c minor (schicksal)'. In the third period, romantic music is examined through the title song 'Erlkönig' and its background and musical characteristics in 'Lied'. The 4th period Modern examined the features of '4 minutes and 33 seconds' and found out the Modern background through 'Aleatoric music'. Based on the understanding of the concept of the lecture video, these class contents were constructed so that the student - centric self - directed learning would occur in the classroom class through activity group. In addition, we organized group activities to understand the contents of each class. Through this, active participation of students and inducing interest in class were induced. Through the group activities, we have developed a plan to improve the social emotional competence by making the interaction among the group actively take place.
The purpose of this study is to develop a teaching plan for Western music history which was deemed boring only. By using flipped learning, I developed a teaching plan to make Western music history class more active and interesting class based on learners Recently, "flipped learning" teaching method is emerging based on the importance of information and communication technology and learner-centric class. Flipped learning reverses the existing teacher-centric lecture class. The lecture class of knowledge transfer is replaced with multimedia, so that the students can study at home. In the school class, the class contents are deepened by student – centric group activities. First, the importance of Western music history and the concept of flipped learning were explained in order to develop the teaching plan and the class was designed using the flipped learning ADDIE model. Based on the class design, teaching plan consists of Baroque, Classical, Romantic, Modern, and content summary evaluation which are 5 lessons in total. The instructional plan is a characteristic of flipped learning, and it presents two instructions of the video lecture instruction before class and the school class instruction for each class. The target was set as the first year of junior high school, and the educational goal was to understand and appreciate the characteristics of music in the historical and cultural context of the appreciation area including Western music history in the content of the 2015 revised curriculum. In the first stage, Baroque music explores the social and cultural backgrounds of the era through the form of 'Da Capo Aria', which was used in 'Lascia ch'io pianga'. Classical music in the second period will examine the social and cultural characteristics of the era through the Sonata form in the first movement 'Symphony No.5 in c minor (schicksal)'. In the third period, romantic music is examined through the title song 'Erlkönig' and its background and musical characteristics in 'Lied'. The 4th period Modern examined the features of '4 minutes and 33 seconds' and found out the Modern background through 'Aleatoric music'. Based on the understanding of the concept of the lecture video, these class contents were constructed so that the student - centric self - directed learning would occur in the classroom class through activity group. In addition, we organized group activities to understand the contents of each class. Through this, active participation of students and inducing interest in class were induced. Through the group activities, we have developed a plan to improve the social emotional competence by making the interaction among the group actively take place.
주제어
#서양음악사 플립러닝 학습자 중심교육 흥미 능동적 학습 자기 주도 학습 Western music history flipped learning learner-centric education interest active learning self-directed learning
학위논문 정보
저자
김보영
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
권오연
발행연도
2017
총페이지
vi, 127장
키워드
서양음악사 플립러닝 학습자 중심교육 흥미 능동적 학습 자기 주도 학습 Western music history flipped learning learner-centric education interest active learning self-directed learning
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.