2009년 스마트폰이 국내에 보급된 이래 2014년 현재 우리나라 스마트폰 보급률은 세계 최고를 기록하고 있으며 전화, 문자, 정보, 음악 외에 늘어가고 있는 다기능 앱의 활용 및 SNS, 메신저의 사용 확산으로 스마트폰 사용은 날로 증가하고 있다. 청소년들에게도 이미 일상도구로써 상용화되고 있는 스마트폰은 편리와 유익함을 넘어서 과다사용으로 인해 중독 현상을 나타내고 있으며 사회문제화 되고 있는 실정이다. 본 연구에서는 스마트폰 중독 청소년에게 나타나는 현상 중 우울과 공격성에 조명하여 인지과정과 행동변화를 도모하는 ...
2009년 스마트폰이 국내에 보급된 이래 2014년 현재 우리나라 스마트폰 보급률은 세계 최고를 기록하고 있으며 전화, 문자, 정보, 음악 외에 늘어가고 있는 다기능 앱의 활용 및 SNS, 메신저의 사용 확산으로 스마트폰 사용은 날로 증가하고 있다. 청소년들에게도 이미 일상도구로써 상용화되고 있는 스마트폰은 편리와 유익함을 넘어서 과다사용으로 인해 중독 현상을 나타내고 있으며 사회문제화 되고 있는 실정이다. 본 연구에서는 스마트폰 중독 청소년에게 나타나는 현상 중 우울과 공격성에 조명하여 인지과정과 행동변화를 도모하는 인지행동치료를 기반으로 한 임상미술치료 프로그램을 마련하였으며 회기별 실시를 통해 임상미술치료가 스마트폰 중독 청소년의 우울 및 공격성에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 서울 소재 Y 중학교 재학생이며 2014. 05 에 실시된 인터넷 및 스마트폰 중독 검사에서 잠재 위험군, 고 위험군으로 1차 선별된 학생 중 담임교사와 상담교사에 의해 의뢰되고 학부형의 동의하에 참여하게 된 총 10명의 학생이다. 주 1회 매회 90분씩 총 12회기의 임상미술치료 를 실시하였으며 측정도구로 객관적 검사인 뇌파검사(Neuroharmony), Beck 우울 척도검사(BDI), 공격성검사(BDHI)를 실시하였고, 투사적 그림 검사로 KFD, KSD를 임상미술치료 시행 전 후에 실시하였다. 또한 연구의 정확성을 위해 우울과 공격성을 살펴볼 수 있는 이야기 그림검사(DAS)를 임상미술치료의 사전과 사후에 실시하여 그림을 통한 정서내용, 자기보고, 공간사용 정도에 따른 변화를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하여 통계처리 하였으며 통계적 검증을 위한 유의 수준(a)은 .05로 하였다. 본 연구에서의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료는 스마트폰 중독 청소년들의 우울 수준을 감소시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 임상미술치료는 스마트폰 중독 청소년들의 공격성 수준을 감소시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 임상미술치료는 스마트폰 중독 청소년들의 DAS 검사를 통한 정서, 자기보고, 공간사용 등의 내용에서 우울 및 공격성이 완화되는 긍정적인 결과를 나타냈다. 넷째, 임상미술치료는 뇌파검사를 통해 스마트폰 중독 청소년의 좌 우뇌 균형지수와 정서지수에도 효과적인 결과를 나타냈다. 이상의 연구결과를 통해 임상미술치료는 스마트폰 중독 청소년들의 우울및 공격성 감소에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었으며 인지행동치료를 기반으로 한 임상미술치료가 스마트폰 중독 청소년의 우울과 공격성 완화에 효과적으로 활용되는데 일조하기를 기대한다.
2009년 스마트폰이 국내에 보급된 이래 2014년 현재 우리나라 스마트폰 보급률은 세계 최고를 기록하고 있으며 전화, 문자, 정보, 음악 외에 늘어가고 있는 다기능 앱의 활용 및 SNS, 메신저의 사용 확산으로 스마트폰 사용은 날로 증가하고 있다. 청소년들에게도 이미 일상도구로써 상용화되고 있는 스마트폰은 편리와 유익함을 넘어서 과다사용으로 인해 중독 현상을 나타내고 있으며 사회문제화 되고 있는 실정이다. 본 연구에서는 스마트폰 중독 청소년에게 나타나는 현상 중 우울과 공격성에 조명하여 인지과정과 행동변화를 도모하는 인지행동치료를 기반으로 한 임상미술치료 프로그램을 마련하였으며 회기별 실시를 통해 임상미술치료가 스마트폰 중독 청소년의 우울 및 공격성에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 서울 소재 Y 중학교 재학생이며 2014. 05 에 실시된 인터넷 및 스마트폰 중독 검사에서 잠재 위험군, 고 위험군으로 1차 선별된 학생 중 담임교사와 상담교사에 의해 의뢰되고 학부형의 동의하에 참여하게 된 총 10명의 학생이다. 주 1회 매회 90분씩 총 12회기의 임상미술치료 를 실시하였으며 측정도구로 객관적 검사인 뇌파검사(Neuroharmony), Beck 우울 척도검사(BDI), 공격성검사(BDHI)를 실시하였고, 투사적 그림 검사로 KFD, KSD를 임상미술치료 시행 전 후에 실시하였다. 또한 연구의 정확성을 위해 우울과 공격성을 살펴볼 수 있는 이야기 그림검사(DAS)를 임상미술치료의 사전과 사후에 실시하여 그림을 통한 정서내용, 자기보고, 공간사용 정도에 따른 변화를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 사용하여 통계처리 하였으며 통계적 검증을 위한 유의 수준(a)은 .05로 하였다. 본 연구에서의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료는 스마트폰 중독 청소년들의 우울 수준을 감소시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 임상미술치료는 스마트폰 중독 청소년들의 공격성 수준을 감소시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 임상미술치료는 스마트폰 중독 청소년들의 DAS 검사를 통한 정서, 자기보고, 공간사용 등의 내용에서 우울 및 공격성이 완화되는 긍정적인 결과를 나타냈다. 넷째, 임상미술치료는 뇌파검사를 통해 스마트폰 중독 청소년의 좌 우뇌 균형지수와 정서지수에도 효과적인 결과를 나타냈다. 이상의 연구결과를 통해 임상미술치료는 스마트폰 중독 청소년들의 우울및 공격성 감소에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었으며 인지행동치료를 기반으로 한 임상미술치료가 스마트폰 중독 청소년의 우울과 공격성 완화에 효과적으로 활용되는데 일조하기를 기대한다.
This paper observes the effect of clinical art therapy on depression and aggression found among youth with smart phone addiction. The youth were subjected to clinical art therapy is based on cognitive behavioral therapy and it has been conducted periodically. The participants of the study are s...
This paper observes the effect of clinical art therapy on depression and aggression found among youth with smart phone addiction. The youth were subjected to clinical art therapy is based on cognitive behavioral therapy and it has been conducted periodically. The participants of the study are students enrolled in Y middle school in Seoul. The participants were assessed to be at potential risk and high risk based on results from Internet K scale and Smart Phone S scale conducted on May, 2014. Total of 10 students were selected on a voluntary basis after consulting with homeroom teacher, counsellor, and parents who gave permission. The clinical art therapy program was conducted from September 01, 2014 to December 20, 2014. Each session was held once a week for 90 minutes. Total session was held 12 times. As for measuring tools, objective test-Brain waves, Depression(BDI: Beck Depression Inventory), Aggression (BDHI: Buss & Durkee Hostility Inventory), projective test- KFD, KSD were used. And A DAS(Draw a story) was conducted before and after clinical art therapy program in order to accurately analyze the subject's depression and aggression. The collected data of the study was statistically analyzed through SPSS WIN 18.0 program.
The results of the study are as in the following: First, the use of clinical art therapy correlated with decrease of depression in youth with smart phone addiction. Second, the use of clinical art therapy correlated with curbing aggression in youth with smart phone addiction. Third, the use of clinical art therapy showed positive results at emotional effects, self-esteem, spacious uses through DAS inventory. Fourth, the use of clinical art therapy correlated with rise in CQ(Correlation Quotient), EQ(Emotional Quotient). The above-mentioned results of this research shows that clinical art therapy has positive effects on the decrease of depression and aggression in youth with smart phone addiction and suggests that clinical art therapy can be applied as effective treatment.
This paper observes the effect of clinical art therapy on depression and aggression found among youth with smart phone addiction. The youth were subjected to clinical art therapy is based on cognitive behavioral therapy and it has been conducted periodically. The participants of the study are students enrolled in Y middle school in Seoul. The participants were assessed to be at potential risk and high risk based on results from Internet K scale and Smart Phone S scale conducted on May, 2014. Total of 10 students were selected on a voluntary basis after consulting with homeroom teacher, counsellor, and parents who gave permission. The clinical art therapy program was conducted from September 01, 2014 to December 20, 2014. Each session was held once a week for 90 minutes. Total session was held 12 times. As for measuring tools, objective test-Brain waves, Depression(BDI: Beck Depression Inventory), Aggression (BDHI: Buss & Durkee Hostility Inventory), projective test- KFD, KSD were used. And A DAS(Draw a story) was conducted before and after clinical art therapy program in order to accurately analyze the subject's depression and aggression. The collected data of the study was statistically analyzed through SPSS WIN 18.0 program.
The results of the study are as in the following: First, the use of clinical art therapy correlated with decrease of depression in youth with smart phone addiction. Second, the use of clinical art therapy correlated with curbing aggression in youth with smart phone addiction. Third, the use of clinical art therapy showed positive results at emotional effects, self-esteem, spacious uses through DAS inventory. Fourth, the use of clinical art therapy correlated with rise in CQ(Correlation Quotient), EQ(Emotional Quotient). The above-mentioned results of this research shows that clinical art therapy has positive effects on the decrease of depression and aggression in youth with smart phone addiction and suggests that clinical art therapy can be applied as effective treatment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.