노인 문화예술교육 프로그램의 만족도 영향요인에 관한 연구 : - 부천시 노인복지관과 거점경로당 사례를 중심으로 - A study on the factors improving satisfaction of the educational program of culture and art for seniors : focusing on senior welfare centers and administrative senior community centers in Bucheon-city원문보기
국문초록 본 연구의 목적은 노년들이 주도적이고 생산적이며 활기찬 삶을 살기 위해 필요한 문화예술교육 프로그램의 만족도 영향요인들을 밝히고, 이를 토대로 노인의 문화예술교육 프로그램 운영의 정책적 시사점을 제시함에 있다. 이를 위해 이론적 고찰과 선행연구를 통해 문화예술교육 프로그램 만족도 영향요인들을 도출하였으며, 이를 토대로 연구모형과 가설을 설정하였다. 연구모형의 종속변수는 노인의 문화예술교육 프로그램 만족도, 독립변수는 문화예술 프로그램 만족도 영향 요인들인 ‘교육과정과 내용의 적실성’, ‘교육 강사진의 수월성’, ‘교육기관 강의시설 및 환경’, ‘교육과정 운영진의 전문성’ 등 4가지 개념변수로 구성하였다. 연구 가설은 이들 변수들간의 ...
국문초록 본 연구의 목적은 노년들이 주도적이고 생산적이며 활기찬 삶을 살기 위해 필요한 문화예술교육 프로그램의 만족도 영향요인들을 밝히고, 이를 토대로 노인의 문화예술교육 프로그램 운영의 정책적 시사점을 제시함에 있다. 이를 위해 이론적 고찰과 선행연구를 통해 문화예술교육 프로그램 만족도 영향요인들을 도출하였으며, 이를 토대로 연구모형과 가설을 설정하였다. 연구모형의 종속변수는 노인의 문화예술교육 프로그램 만족도, 독립변수는 문화예술 프로그램 만족도 영향 요인들인 ‘교육과정과 내용의 적실성’, ‘교육 강사진의 수월성’, ‘교육기관 강의시설 및 환경’, ‘교육과정 운영진의 전문성’ 등 4가지 개념변수로 구성하였다. 연구 가설은 이들 변수들간의 인과관계를 검증하기 위해 4가지를 설정하였다. 가설 검증을 위한 설문조사는 부천시에 있는 3개 노인복지관과 2016. 7. 4일자로 행정개편이 되면서 기존 3개구 폐지 후 10개 행정복지센터 권역별 10개 거점경로당 프로그램에 참여하는 노인 150명을 대상으로 실시하였다. 가설 검증 방법으로 다중회귀분석을 실시하셨다. 분석결과 노인 문화예술프로그램 만족도 제고에 영향을 주는 요인들 중 1순위는 교육과정 운영진의 전문성(β= 0.306)이 가장 높게 나타났고, 2순위는 교육 강사진의 수월성(β=0.186), 다음으로 교육 강의시설 및 환경(β= 0.135)으로 나타났다. 다만 교육과정과 내용의 적실성(β=0.062)은 만족도 제고에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 현재 문화예술교육 프로그램은 주민자치센터나 문화재단, 도서관, 평생학습기관등 다양한 곳에서 진행되고 있으며, 일부 노인들이 각각의 프로그램도 참여하고 있는 실정으로 복지관이나 거점 경로당만의 연구결과를 일반화하기에는 적합하지 않을 수 있다. 다만 노인을 대상으로 한 교육기관으로 노인복지관이나 거점경로당을 대상으로 한 설문조사의 중요도는 의미가 있다. 가설검증 결과에 따른 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 문화특별시 부천에 걸 맞는 노인 문화예술교육 프로그램이 연구 개발되어야 한다. 만화나 미디어, 유네스코 지정 문화도시를 지향하는 부천시에 걸 맞는 노인 문화예술교육 프로그램이 절실하다. 둘째, 교사, 고위직 공무원 등 베이비부머 퇴직 예정자들을 위한 단계적이고 체계적인 교육과정 운영진의 전문성이 필요하다. 현재 대부분의 과정이 입문이나 기초과정이라면 다음 단계, 중급 혹은 고급단계로 넘어 갈수 있는 프로그램의 개발과 지원이 필요하다. 셋째, 문화예술교육 프로그램 만족도 제고를 위하여 교육기관 환경조성이 필수적이다. 교육기관 환경조성 시 노인복지관도 노인들만의 공간이 아닌 청년, 학생 등 세대가 어울러져 함께 만나고 배우는 장이 되어야 한다. 넷째, 문화예술교육 프로그램을 통해 양성되고 전문성이 검증된 수강생의 경우는 거점 경로당을 통한 강사 기회 제공 등 노인 강사 양성이 필요하다. 끝으로. 변화하는 시대, 특히 4차 산업혁명 시대에 대비한 문화예술교육 프로그램 개발 및 강사개발에도 힘을 기울여야 한다. 4차 산업혁명에 대한 이해교육 및 S/W 에 대한 스마트 교육환경 구축하고, 제4차 산업혁명 시대를 대비한 강사양성이 필요하다. 본 연구의 결과에 대한 기대 효과는 추후 노후생활의 풍요로움을 창조하며 활기찬 노년기를 보낼 수 있는 노인 정책을 기획해 집행함에 있어서 기초자료로 활용될 것이며, 노년의 삶의 질을 높일 수 있는 다양한 문화예술프로그램을 통하여 노인들이 사회경제적인 주역으로 참여할 수 있는 기회를 모색함에 있다.
국문초록 본 연구의 목적은 노년들이 주도적이고 생산적이며 활기찬 삶을 살기 위해 필요한 문화예술교육 프로그램의 만족도 영향요인들을 밝히고, 이를 토대로 노인의 문화예술교육 프로그램 운영의 정책적 시사점을 제시함에 있다. 이를 위해 이론적 고찰과 선행연구를 통해 문화예술교육 프로그램 만족도 영향요인들을 도출하였으며, 이를 토대로 연구모형과 가설을 설정하였다. 연구모형의 종속변수는 노인의 문화예술교육 프로그램 만족도, 독립변수는 문화예술 프로그램 만족도 영향 요인들인 ‘교육과정과 내용의 적실성’, ‘교육 강사진의 수월성’, ‘교육기관 강의시설 및 환경’, ‘교육과정 운영진의 전문성’ 등 4가지 개념변수로 구성하였다. 연구 가설은 이들 변수들간의 인과관계를 검증하기 위해 4가지를 설정하였다. 가설 검증을 위한 설문조사는 부천시에 있는 3개 노인복지관과 2016. 7. 4일자로 행정개편이 되면서 기존 3개구 폐지 후 10개 행정복지센터 권역별 10개 거점경로당 프로그램에 참여하는 노인 150명을 대상으로 실시하였다. 가설 검증 방법으로 다중회귀분석을 실시하셨다. 분석결과 노인 문화예술프로그램 만족도 제고에 영향을 주는 요인들 중 1순위는 교육과정 운영진의 전문성(β= 0.306)이 가장 높게 나타났고, 2순위는 교육 강사진의 수월성(β=0.186), 다음으로 교육 강의시설 및 환경(β= 0.135)으로 나타났다. 다만 교육과정과 내용의 적실성(β=0.062)은 만족도 제고에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 현재 문화예술교육 프로그램은 주민자치센터나 문화재단, 도서관, 평생학습기관등 다양한 곳에서 진행되고 있으며, 일부 노인들이 각각의 프로그램도 참여하고 있는 실정으로 복지관이나 거점 경로당만의 연구결과를 일반화하기에는 적합하지 않을 수 있다. 다만 노인을 대상으로 한 교육기관으로 노인복지관이나 거점경로당을 대상으로 한 설문조사의 중요도는 의미가 있다. 가설검증 결과에 따른 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 문화특별시 부천에 걸 맞는 노인 문화예술교육 프로그램이 연구 개발되어야 한다. 만화나 미디어, 유네스코 지정 문화도시를 지향하는 부천시에 걸 맞는 노인 문화예술교육 프로그램이 절실하다. 둘째, 교사, 고위직 공무원 등 베이비부머 퇴직 예정자들을 위한 단계적이고 체계적인 교육과정 운영진의 전문성이 필요하다. 현재 대부분의 과정이 입문이나 기초과정이라면 다음 단계, 중급 혹은 고급단계로 넘어 갈수 있는 프로그램의 개발과 지원이 필요하다. 셋째, 문화예술교육 프로그램 만족도 제고를 위하여 교육기관 환경조성이 필수적이다. 교육기관 환경조성 시 노인복지관도 노인들만의 공간이 아닌 청년, 학생 등 세대가 어울러져 함께 만나고 배우는 장이 되어야 한다. 넷째, 문화예술교육 프로그램을 통해 양성되고 전문성이 검증된 수강생의 경우는 거점 경로당을 통한 강사 기회 제공 등 노인 강사 양성이 필요하다. 끝으로. 변화하는 시대, 특히 4차 산업혁명 시대에 대비한 문화예술교육 프로그램 개발 및 강사개발에도 힘을 기울여야 한다. 4차 산업혁명에 대한 이해교육 및 S/W 에 대한 스마트 교육환경 구축하고, 제4차 산업혁명 시대를 대비한 강사양성이 필요하다. 본 연구의 결과에 대한 기대 효과는 추후 노후생활의 풍요로움을 창조하며 활기찬 노년기를 보낼 수 있는 노인 정책을 기획해 집행함에 있어서 기초자료로 활용될 것이며, 노년의 삶의 질을 높일 수 있는 다양한 문화예술프로그램을 통하여 노인들이 사회경제적인 주역으로 참여할 수 있는 기회를 모색함에 있다.
The purpose of this thesis is to identify the impact factors and suggest their policy implications for improving the educational program’s satisfaction of culture and art for the elderly (seniors), to whom self initiated, productive, and active quality of lif...
Abstract (By Yun Kyoung An)
The purpose of this thesis is to identify the impact factors and suggest their policy implications for improving the educational program’s satisfaction of culture and art for the elderly (seniors), to whom self initiated, productive, and active quality of life would be provided. To do this, through the theoretical review and previous studies, the four important factors have been derived for enhancing the educational program’s satisfaction of culture and art for the elderly. They are 1) the adequacy of the curriculum and its contents, 2) the excellence of instructors, 3) the lecture facility and environment of education centers, and 4) the professionalism of the education management team. To testify the hypotheses, the questionnaire survey samples have been collected from 150 seniors who have been participating the educational program at both 3 senior welfare centers and 10 senior community centers within ten administrative welfare centers in Bucheon city. The statistical results by the multiple regression analysis have shown as follows. The most influential factor is the professionalism of the education management team(β= 0.306). The second and third ones are the excellence of instructors(β=0.186) and the lecture facility and environment of education centers(β=0.135). Finally, the adequacy of the curriculum and its contents does not show a significant effect.
Several policy implications are as follows.
Firstly, Educational program of culture and art for seniors suitable to the Culture-Oriented Bucheon City(cartoon, media, and UNESCO designation) should be developed. Secondly, the professionalism of the education management team should be advanced gradually and systematically for voluntary retired employees such as senior teachers and high level governmental officials, baby boomers’ generation. Thirdly, the lecture facility and environment of education centers should be greatly improved for providing learning community to all generations including youth and students with seniors. Fourthly, in regard to the excellence of instructors, the competent students from graduates of the educational program of culture and art should be fairly selected and trained as an instructor. Finally, to cope with the era of the Fourth Industrial Revolution(FIR), the new contents of educational program of culture and art should be developed and excellent instructors should be cultivated for the understanding of FIR and SW education environment.
Abstract (By Yun Kyoung An)
The purpose of this thesis is to identify the impact factors and suggest their policy implications for improving the educational program’s satisfaction of culture and art for the elderly (seniors), to whom self initiated, productive, and active quality of life would be provided. To do this, through the theoretical review and previous studies, the four important factors have been derived for enhancing the educational program’s satisfaction of culture and art for the elderly. They are 1) the adequacy of the curriculum and its contents, 2) the excellence of instructors, 3) the lecture facility and environment of education centers, and 4) the professionalism of the education management team. To testify the hypotheses, the questionnaire survey samples have been collected from 150 seniors who have been participating the educational program at both 3 senior welfare centers and 10 senior community centers within ten administrative welfare centers in Bucheon city. The statistical results by the multiple regression analysis have shown as follows. The most influential factor is the professionalism of the education management team(β= 0.306). The second and third ones are the excellence of instructors(β=0.186) and the lecture facility and environment of education centers(β=0.135). Finally, the adequacy of the curriculum and its contents does not show a significant effect.
Several policy implications are as follows.
Firstly, Educational program of culture and art for seniors suitable to the Culture-Oriented Bucheon City(cartoon, media, and UNESCO designation) should be developed. Secondly, the professionalism of the education management team should be advanced gradually and systematically for voluntary retired employees such as senior teachers and high level governmental officials, baby boomers’ generation. Thirdly, the lecture facility and environment of education centers should be greatly improved for providing learning community to all generations including youth and students with seniors. Fourthly, in regard to the excellence of instructors, the competent students from graduates of the educational program of culture and art should be fairly selected and trained as an instructor. Finally, to cope with the era of the Fourth Industrial Revolution(FIR), the new contents of educational program of culture and art should be developed and excellent instructors should be cultivated for the understanding of FIR and SW education environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.