이 연구에서는 중학생의 읽기 발달 단계를 살펴보고, 발달 단계에 알맞은 독서 프로그램으로 독서반응일지를 작성하게 하여 학생들의 독서능력과 독서태도의 향상 여부를 알아보았다. 현재 중학생들의 독서 실태를 살펴보면 시간 부족이나 독서에 대한 흥미부족, 잘못된 습관으로 인해 초등학교에 비해 독서에 대한 긍정적인 반응이 저하된 것이 사실이다. 본 연구자는 이러한 중학생의 독서환경을 개선하고 독서능력과 독서태도의 향상을 위한 방안으로 본 연구자가 재직 중인 부천시 소재 중학교 1학년 학생들을 대상으로 토의과정을 통한 독서반응일지를 작성하도...
이 연구에서는 중학생의 읽기 발달 단계를 살펴보고, 발달 단계에 알맞은 독서 프로그램으로 독서반응일지를 작성하게 하여 학생들의 독서능력과 독서태도의 향상 여부를 알아보았다. 현재 중학생들의 독서 실태를 살펴보면 시간 부족이나 독서에 대한 흥미부족, 잘못된 습관으로 인해 초등학교에 비해 독서에 대한 긍정적인 반응이 저하된 것이 사실이다. 본 연구자는 이러한 중학생의 독서환경을 개선하고 독서능력과 독서태도의 향상을 위한 방안으로 본 연구자가 재직 중인 부천시 소재 중학교 1학년 학생들을 대상으로 토의과정을 통한 독서반응일지를 작성하도록 하였다.
본격적인 실험에 들어가기 전, 천경록(2006)의 독서능력 표준화 검사와 조숙이(2007)의 독서태도 검사를 실시하였고. 8차시로 구성된 프로그램 동안 8개의 독서반응일지를 작성하였으며 중학교에 갓 입학하여 아직 중학교 수준의 텍스트 읽기가 익숙하지 않은 학생들의 원활한 수업을 위해 자유롭게 자신의 생각을 이야기하는 조별 토의로 수업을 진행하였다.
사전검사 결과와 사후검사 결과를 SPSS20 프로그램으로 분석한 결과, 독서능력과 독서태도 모두 유의미한 영향을 미친 것을 확인 할 수 있었다.
이 연구에서는 중학생의 읽기 발달 단계를 살펴보고, 발달 단계에 알맞은 독서 프로그램으로 독서반응일지를 작성하게 하여 학생들의 독서능력과 독서태도의 향상 여부를 알아보았다. 현재 중학생들의 독서 실태를 살펴보면 시간 부족이나 독서에 대한 흥미부족, 잘못된 습관으로 인해 초등학교에 비해 독서에 대한 긍정적인 반응이 저하된 것이 사실이다. 본 연구자는 이러한 중학생의 독서환경을 개선하고 독서능력과 독서태도의 향상을 위한 방안으로 본 연구자가 재직 중인 부천시 소재 중학교 1학년 학생들을 대상으로 토의과정을 통한 독서반응일지를 작성하도록 하였다.
본격적인 실험에 들어가기 전, 천경록(2006)의 독서능력 표준화 검사와 조숙이(2007)의 독서태도 검사를 실시하였고. 8차시로 구성된 프로그램 동안 8개의 독서반응일지를 작성하였으며 중학교에 갓 입학하여 아직 중학교 수준의 텍스트 읽기가 익숙하지 않은 학생들의 원활한 수업을 위해 자유롭게 자신의 생각을 이야기하는 조별 토의로 수업을 진행하였다.
사전검사 결과와 사후검사 결과를 SPSS20 프로그램으로 분석한 결과, 독서능력과 독서태도 모두 유의미한 영향을 미친 것을 확인 할 수 있었다.
In this study, we examined the reading development stage of middle school students and analyzed the improvement of reading ability and reading attitude by writing a reading reaction journal with a reading program suitable for developmental stage. In the current state of reading among middle school s...
In this study, we examined the reading development stage of middle school students and analyzed the improvement of reading ability and reading attitude by writing a reading reaction journal with a reading program suitable for developmental stage. In the current state of reading among middle school students, it is noteworthy that lack of time, lack of interest in reading, and wrong habits make the reading less positive than at elementary school. In order to improve the reading environment of the middle school students, the reading reaction journal was used for the first grade students during the reading class. Before entering into the full-scale experiment, Chun Kyung-rok's (2006) reading ability standardization test and Cho suk-i's (2007) reading attitude test were conducted. During the eight-session program, the students read the texts every hour and wrote the reading reaction journal. And, they entered the classroom to talk about their thoughts freely to the students who are not accustomed to reading text at middle school level. The lessons were conducted through a formal discussion.
As a result of analyzing the results of the pre-test and post-test by the SPSS20 program, it was confirmed that both the reading ability and the reading attitude had a significant influence.
In this study, we examined the reading development stage of middle school students and analyzed the improvement of reading ability and reading attitude by writing a reading reaction journal with a reading program suitable for developmental stage. In the current state of reading among middle school students, it is noteworthy that lack of time, lack of interest in reading, and wrong habits make the reading less positive than at elementary school. In order to improve the reading environment of the middle school students, the reading reaction journal was used for the first grade students during the reading class. Before entering into the full-scale experiment, Chun Kyung-rok's (2006) reading ability standardization test and Cho suk-i's (2007) reading attitude test were conducted. During the eight-session program, the students read the texts every hour and wrote the reading reaction journal. And, they entered the classroom to talk about their thoughts freely to the students who are not accustomed to reading text at middle school level. The lessons were conducted through a formal discussion.
As a result of analyzing the results of the pre-test and post-test by the SPSS20 program, it was confirmed that both the reading ability and the reading attitude had a significant influence.
주제어
#독서반응일지 토의전략 독자반응이론 독서능력 독서태도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.