본 연구는 청소년의 발달단계에서 성적인 성숙과 외상치유의 중요성을 고려하여 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’ 에 나타난 외상의 치유 과정을 분석하였다. 이로써 청소년의 성적 외상치유와 독서교육적인 측면에서 성적 외상의 예방과 성에 대한 태도, 가치관 교육의 기초 자료를 제공하고자함에 목적이 있다. 연구 대상은 이금이 작가의 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’으로, 다수의 기관에서 선정된 도서이다. 본 연구는 아동기에 성적 외상을 경험한 청소년, 동명이인 큰유진과 작은유진의 이야기로, 외상치유 과정을 통한 외상치유 가능성의 시사점에서 출발한다.
본 연구의 목표인 외상치유 과정을 분석하기에 앞서 우선, 연구 목적을 위하여 본 연구의 주제와 관련한, 청소년의 발달과업인 자아정체성, 자아정체성 확립에 주요한 동일시, 성적 성숙, 독서치료 개념, 독서치료 이론, 독서치료 과정에 관하여 문헌을 고찰하였다. 다음으로 이러한 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, `유진과 유진’이 독서치료 도서로서 적합한지 문학의 구성요소인 주제를 분류하여 분석한다. 둘째, 문학의 구성(plot)요소인 인물, 사건, 배경에서 외상의 원인을 분석한다. 셋째, 외상의 원인 분석 결과를 토대로 독서치료 네 단계 과정을 적용한 외상치유 과정을 분석한다. 넷째, 외상치유 과정 후의 성장 서사 의미를 해석함으로써 작은유진은 청소년기의 발달과업인 자아정체성을 획득하고 성장의 관문을 통과하였음을 확인한다.
연구 문제를 수행한 결과 첫째, 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’은 문학 구성 요소인 주제면에서 보편적인 주제, 영향력 있는 주제, 이해할 만한 주제, 긍정적인 주제를 많은 부분에서 내포하고 있음을 분석하였다.
둘째, 문학의 구성요소인 인물, 사건, 배경으로 분류하여 외상의 원인을 분석한 결과 큰유진은 가족과 또래 지지를 기반으로 한, 성적 외상 사건에 대한 주관적 인식으로 아동기 성적 외상에 대한 부정적인 영향은 거의 없이 평범하고 보편적인 청소년기를 보낸다. 반면, 작은 유진은 아동기의 성적 외상의 기억을 상실한 채 가족의 차가운 태도, 폭언, 게다가 ...
본 연구는 청소년의 발달단계에서 성적인 성숙과 외상치유의 중요성을 고려하여 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’ 에 나타난 외상의 치유 과정을 분석하였다. 이로써 청소년의 성적 외상치유와 독서교육적인 측면에서 성적 외상의 예방과 성에 대한 태도, 가치관 교육의 기초 자료를 제공하고자함에 목적이 있다. 연구 대상은 이금이 작가의 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’으로, 다수의 기관에서 선정된 도서이다. 본 연구는 아동기에 성적 외상을 경험한 청소년, 동명이인 큰유진과 작은유진의 이야기로, 외상치유 과정을 통한 외상치유 가능성의 시사점에서 출발한다.
본 연구의 목표인 외상치유 과정을 분석하기에 앞서 우선, 연구 목적을 위하여 본 연구의 주제와 관련한, 청소년의 발달과업인 자아정체성, 자아정체성 확립에 주요한 동일시, 성적 성숙, 독서치료 개념, 독서치료 이론, 독서치료 과정에 관하여 문헌을 고찰하였다. 다음으로 이러한 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, `유진과 유진’이 독서치료 도서로서 적합한지 문학의 구성요소인 주제를 분류하여 분석한다. 둘째, 문학의 구성(plot)요소인 인물, 사건, 배경에서 외상의 원인을 분석한다. 셋째, 외상의 원인 분석 결과를 토대로 독서치료 네 단계 과정을 적용한 외상치유 과정을 분석한다. 넷째, 외상치유 과정 후의 성장 서사 의미를 해석함으로써 작은유진은 청소년기의 발달과업인 자아정체성을 획득하고 성장의 관문을 통과하였음을 확인한다.
연구 문제를 수행한 결과 첫째, 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’은 문학 구성 요소인 주제면에서 보편적인 주제, 영향력 있는 주제, 이해할 만한 주제, 긍정적인 주제를 많은 부분에서 내포하고 있음을 분석하였다.
둘째, 문학의 구성요소인 인물, 사건, 배경으로 분류하여 외상의 원인을 분석한 결과 큰유진은 가족과 또래 지지를 기반으로 한, 성적 외상 사건에 대한 주관적 인식으로 아동기 성적 외상에 대한 부정적인 영향은 거의 없이 평범하고 보편적인 청소년기를 보낸다. 반면, 작은 유진은 아동기의 성적 외상의 기억을 상실한 채 가족의 차가운 태도, 폭언, 게다가 학교폭력으로 2차 상처까지 받게 되어 부정적 정서, 심리 상태에 이르게 되며 일탈을 하게 된다. 셋째, 외상의 원인 분석을 토대로 외상의 치유 과정을 분석한 결과 큰유진은 단짝 친구 소라와 함께 자신의 고민과 아픔을 나누며 작은유진과의 동병상련을 기초로 한 공감(共感)에서 동일시, 카타르시스, 통찰의 경험을 통하여 성장에 이른다. 작은유진은 외상 사건을 공유한 큰유진과의 대화를 통하여 유치원 때의 성적 외상에 대한 기억을 반추하게 되며 기억의 편린들을 통합해 나간다. 그 과정에서 긍정적인 영향을 미치는 외할머니와 희정 언니의 역할도 중요했다. 가장 중요한 역할을 하는, 같은 외상을 공유한 큰유진과의 공감적 대화를 기반으로 삶의 다른 방식과 태도를 학습하게 된다. 이 과정에서 독서치료의 네 단계 과정인 인식, 고찰, 병치, 자기적용의 외상치유 과정을 거친다. 그 과정에서 동일시, 카타르시스, 통찰의 정신적 역동을 경험하면서 외상치유는 더욱 촉진된다. 작은유진은 부정적인 영향을 미치는 사람에게서 상처를 받았지만 외상치유 역시 긍정적인 영향을 미치는 사람들에 의해 할 수 있었다. 넷째, 외상의 원인을 분석하고 외상치유 과정 분석을 토대로 성장의 서사 의미를 해석함으로써 청소년기의 발달과업인 자아정체성을 획득하고 성장의 관문을 통과하였음을 확인하였다.
본 연구는 청소년의 발달단계에서 성적인 성숙과 외상치유의 중요성을 고려하여 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’ 에 나타난 외상의 치유 과정을 분석하였다. 이로써 청소년의 성적 외상치유와 독서교육적인 측면에서 성적 외상의 예방과 성에 대한 태도, 가치관 교육의 기초 자료를 제공하고자함에 목적이 있다. 연구 대상은 이금이 작가의 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’으로, 다수의 기관에서 선정된 도서이다. 본 연구는 아동기에 성적 외상을 경험한 청소년, 동명이인 큰유진과 작은유진의 이야기로, 외상치유 과정을 통한 외상치유 가능성의 시사점에서 출발한다.
본 연구의 목표인 외상치유 과정을 분석하기에 앞서 우선, 연구 목적을 위하여 본 연구의 주제와 관련한, 청소년의 발달과업인 자아정체성, 자아정체성 확립에 주요한 동일시, 성적 성숙, 독서치료 개념, 독서치료 이론, 독서치료 과정에 관하여 문헌을 고찰하였다. 다음으로 이러한 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, `유진과 유진’이 독서치료 도서로서 적합한지 문학의 구성요소인 주제를 분류하여 분석한다. 둘째, 문학의 구성(plot)요소인 인물, 사건, 배경에서 외상의 원인을 분석한다. 셋째, 외상의 원인 분석 결과를 토대로 독서치료 네 단계 과정을 적용한 외상치유 과정을 분석한다. 넷째, 외상치유 과정 후의 성장 서사 의미를 해석함으로써 작은유진은 청소년기의 발달과업인 자아정체성을 획득하고 성장의 관문을 통과하였음을 확인한다.
연구 문제를 수행한 결과 첫째, 청소년 성장소설 ‘유진과 유진’은 문학 구성 요소인 주제면에서 보편적인 주제, 영향력 있는 주제, 이해할 만한 주제, 긍정적인 주제를 많은 부분에서 내포하고 있음을 분석하였다.
둘째, 문학의 구성요소인 인물, 사건, 배경으로 분류하여 외상의 원인을 분석한 결과 큰유진은 가족과 또래 지지를 기반으로 한, 성적 외상 사건에 대한 주관적 인식으로 아동기 성적 외상에 대한 부정적인 영향은 거의 없이 평범하고 보편적인 청소년기를 보낸다. 반면, 작은 유진은 아동기의 성적 외상의 기억을 상실한 채 가족의 차가운 태도, 폭언, 게다가 학교폭력으로 2차 상처까지 받게 되어 부정적 정서, 심리 상태에 이르게 되며 일탈을 하게 된다. 셋째, 외상의 원인 분석을 토대로 외상의 치유 과정을 분석한 결과 큰유진은 단짝 친구 소라와 함께 자신의 고민과 아픔을 나누며 작은유진과의 동병상련을 기초로 한 공감(共感)에서 동일시, 카타르시스, 통찰의 경험을 통하여 성장에 이른다. 작은유진은 외상 사건을 공유한 큰유진과의 대화를 통하여 유치원 때의 성적 외상에 대한 기억을 반추하게 되며 기억의 편린들을 통합해 나간다. 그 과정에서 긍정적인 영향을 미치는 외할머니와 희정 언니의 역할도 중요했다. 가장 중요한 역할을 하는, 같은 외상을 공유한 큰유진과의 공감적 대화를 기반으로 삶의 다른 방식과 태도를 학습하게 된다. 이 과정에서 독서치료의 네 단계 과정인 인식, 고찰, 병치, 자기적용의 외상치유 과정을 거친다. 그 과정에서 동일시, 카타르시스, 통찰의 정신적 역동을 경험하면서 외상치유는 더욱 촉진된다. 작은유진은 부정적인 영향을 미치는 사람에게서 상처를 받았지만 외상치유 역시 긍정적인 영향을 미치는 사람들에 의해 할 수 있었다. 넷째, 외상의 원인을 분석하고 외상치유 과정 분석을 토대로 성장의 서사 의미를 해석함으로써 청소년기의 발달과업인 자아정체성을 획득하고 성장의 관문을 통과하였음을 확인하였다.
Analysis of Sexual Trauma Healing Processes in Youth Growth Novel [Eugene and Eugene]
The purpose of this study is to analyze the trauma healing process in the youth growth novel `Eugene and Eugene 'considering the importance of sexual maturity in the developmental stage of adolescents, and...
Analysis of Sexual Trauma Healing Processes in Youth Growth Novel [Eugene and Eugene]
The purpose of this study is to analyze the trauma healing process in the youth growth novel `Eugene and Eugene 'considering the importance of sexual maturity in the developmental stage of adolescents, and to investigate the effects of sexual trauma healing, The purpose of this study is to provide basic data on attitude education. The subjects of this study are Lee Geum Lee 's youth growth novels' Eugene and Eugene'. 'Eugene and Eugene' are books selected from a number of institutions such as the excellent creative support book of the Korea Culture & Arts Promotion Agency and the recommended books of the Busan Metropolitan Office of Education. This study starts from the implication of possibility of trauma healing through the trauma healing process by the story of the teenager who experienced sexual trauma in childhood, the big name Eugene and the little Eugene.
Before analyzing the trauma healing process of this study, we reviewed literature on the developmental process of ego identity and sexual maturity, concept of book therapy, and the theory of book therapy related to the theme of this study, . Next, the research problems set for this research purpose are as follows. First, 'Eugene and Eugene' are categorized as subject and style, which is a component of literature that is suitable as a book for reading therapy. Second, analyze the causes of trauma in literary components, characters, events, and backgrounds. Third, based on the results of trauma analysis, four stages of reading therapy were applied to analyze the trauma healing process. Fourth, by interpreting the meaning of narrative after the trauma healing process, it is confirmed that Eugene obtained the self - identity which is development task of adolescence and passed the gates of growth.
Result of research problem
First, the youth growth novels 'Eugene and Eugene' analyzed the fact that many topics include universal, influential, understandable, and positive themes in the theme of literature.
Second, as a result of analyzing the causes of trauma classified by the characters, events, and backgrounds, which is a component of literature, Eugene's subjective perception of sexual trauma events based on family and peer support showed negative effects on childhood sexual trauma Almost no ordinary and universal adolescence. On the other hand, little Eugene has lost her memories of sexual trauma in childhood, her family's cold attitude, rhetoric, and even school violence, she gets a second scar.
Third, the analysis of the healing process of trauma based on the analysis of the cause of trauma revealed that Eugene shared his pain with his best friend, Sora, and his experiences of identification, catharsis, and insight in sympathy based on small - Through the wound heals and grows. Little Eugene, through a conversation with big Eugene who shared the trauma case, reflects the memory of sexual trauma in kindergarten and integrates the memories. The role of the grandmother and sister Jeong Jung who had a positive influence in the process was also important. You will learn different ways and attitudes of life based on empathic dialogue with the most important, bigger Eugene who shares the same trauma. During this process, he undergoes trauma healing process of four steps of reading therapy: recognition, examination, juxtaposition and self-application. In the process, trauma healing is further promoted by experiencing the mental dynamics of identification, catharsis, and insight. Small Eugene was hurt by a person who had a negative impact, but trauma healing could also be done by those who had a positive impact. Fourth, by analyzing the causes of trauma and interpreting the meaning of narrative of growth based on the analysis of the trauma healing process, it was confirmed that it acquired the self - identity of the development task of adolescence and passed the gateways of growth.
Analysis of Sexual Trauma Healing Processes in Youth Growth Novel [Eugene and Eugene]
The purpose of this study is to analyze the trauma healing process in the youth growth novel `Eugene and Eugene 'considering the importance of sexual maturity in the developmental stage of adolescents, and to investigate the effects of sexual trauma healing, The purpose of this study is to provide basic data on attitude education. The subjects of this study are Lee Geum Lee 's youth growth novels' Eugene and Eugene'. 'Eugene and Eugene' are books selected from a number of institutions such as the excellent creative support book of the Korea Culture & Arts Promotion Agency and the recommended books of the Busan Metropolitan Office of Education. This study starts from the implication of possibility of trauma healing through the trauma healing process by the story of the teenager who experienced sexual trauma in childhood, the big name Eugene and the little Eugene.
Before analyzing the trauma healing process of this study, we reviewed literature on the developmental process of ego identity and sexual maturity, concept of book therapy, and the theory of book therapy related to the theme of this study, . Next, the research problems set for this research purpose are as follows. First, 'Eugene and Eugene' are categorized as subject and style, which is a component of literature that is suitable as a book for reading therapy. Second, analyze the causes of trauma in literary components, characters, events, and backgrounds. Third, based on the results of trauma analysis, four stages of reading therapy were applied to analyze the trauma healing process. Fourth, by interpreting the meaning of narrative after the trauma healing process, it is confirmed that Eugene obtained the self - identity which is development task of adolescence and passed the gates of growth.
Result of research problem
First, the youth growth novels 'Eugene and Eugene' analyzed the fact that many topics include universal, influential, understandable, and positive themes in the theme of literature.
Second, as a result of analyzing the causes of trauma classified by the characters, events, and backgrounds, which is a component of literature, Eugene's subjective perception of sexual trauma events based on family and peer support showed negative effects on childhood sexual trauma Almost no ordinary and universal adolescence. On the other hand, little Eugene has lost her memories of sexual trauma in childhood, her family's cold attitude, rhetoric, and even school violence, she gets a second scar.
Third, the analysis of the healing process of trauma based on the analysis of the cause of trauma revealed that Eugene shared his pain with his best friend, Sora, and his experiences of identification, catharsis, and insight in sympathy based on small - Through the wound heals and grows. Little Eugene, through a conversation with big Eugene who shared the trauma case, reflects the memory of sexual trauma in kindergarten and integrates the memories. The role of the grandmother and sister Jeong Jung who had a positive influence in the process was also important. You will learn different ways and attitudes of life based on empathic dialogue with the most important, bigger Eugene who shares the same trauma. During this process, he undergoes trauma healing process of four steps of reading therapy: recognition, examination, juxtaposition and self-application. In the process, trauma healing is further promoted by experiencing the mental dynamics of identification, catharsis, and insight. Small Eugene was hurt by a person who had a negative impact, but trauma healing could also be done by those who had a positive impact. Fourth, by analyzing the causes of trauma and interpreting the meaning of narrative of growth based on the analysis of the trauma healing process, it was confirmed that it acquired the self - identity of the development task of adolescence and passed the gateways of growth.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.