본 연구는 농산물 경쟁우위요인 규명과 효과 추정을 통해 농산물 가치사슬 이윤성과 최대화 전략방안을 도출했다. 농산물 생산 및 유통 이해당사자들의 가치사슬 본원적 활동 구성요소에 대한 인지 경쟁성과 상황과 원가구조를 분석하고, 품질, 마케팅 및 종합 경쟁력 점수평가 결과에 대한 요인별 영향력 관련 가설을 검정하여 종합적 및 이해관계자 집단별 전략방안을 도출하였다. 가치제안 및 지속가능 경쟁우위 핵심요인, 가치사슬 및 ...
본 연구는 농산물 경쟁우위요인 규명과 효과 추정을 통해 농산물 가치사슬 이윤성과 최대화 전략방안을 도출했다. 농산물 생산 및 유통 이해당사자들의 가치사슬 본원적 활동 구성요소에 대한 인지 경쟁성과 상황과 원가구조를 분석하고, 품질, 마케팅 및 종합 경쟁력 점수평가 결과에 대한 요인별 영향력 관련 가설을 검정하여 종합적 및 이해관계자 집단별 전략방안을 도출하였다. 가치제안 및 지속가능 경쟁우위 핵심요인, 가치사슬 및 공급사슬 구성요소, 가치점포 및 가치네트워크 전략요건에 대한 이론적 검토와 함께 농산물 가치사슬 구조의 특징 분석을 통해 농가기업의 지속가능 경쟁우위 기반확보를 위한 도전과제를 분석했다. 농산물 가치사슬 전략요소 개선 및 성과 최대화를 위한 이해당사자 경쟁력 인지 실태와 영향요인 관계를 추정하기 위해, 종자․묘목, 재배․생산활동, 저장․유통활동, 마케팅․A/S요인활동으로 가치사슬 주요활동을 구분하여 설문조사를 수행하였다. 그리고 설문조사결과의 정성분석과 요인분석, 상관분석, 단계별 ANCOVA다중회귀를 통해 전체 및 집단별 경쟁전략과제를 도출하였다.
본 연구는 농산물 경쟁우위요인 규명과 효과 추정을 통해 농산물 가치사슬 이윤성과 최대화 전략방안을 도출했다. 농산물 생산 및 유통 이해당사자들의 가치사슬 본원적 활동 구성요소에 대한 인지 경쟁성과 상황과 원가구조를 분석하고, 품질, 마케팅 및 종합 경쟁력 점수평가 결과에 대한 요인별 영향력 관련 가설을 검정하여 종합적 및 이해관계자 집단별 전략방안을 도출하였다. 가치제안 및 지속가능 경쟁우위 핵심요인, 가치사슬 및 공급사슬 구성요소, 가치점포 및 가치네트워크 전략요건에 대한 이론적 검토와 함께 농산물 가치사슬 구조의 특징 분석을 통해 농가기업의 지속가능 경쟁우위 기반확보를 위한 도전과제를 분석했다. 농산물 가치사슬 전략요소 개선 및 성과 최대화를 위한 이해당사자 경쟁력 인지 실태와 영향요인 관계를 추정하기 위해, 종자․묘목, 재배․생산활동, 저장․유통활동, 마케팅․A/S요인활동으로 가치사슬 주요활동을 구분하여 설문조사를 수행하였다. 그리고 설문조사결과의 정성분석과 요인분석, 상관분석, 단계별 ANCOVA다중회귀를 통해 전체 및 집단별 경쟁전략과제를 도출하였다.
This paper identifies the competitive advantage factors of agricultural products and estimates their effects to derive the strategic methods maximizing the profit performance of agricultural product value chain. Specifically, we analyze the perceptive competitive performance conditions and cost...
This paper identifies the competitive advantage factors of agricultural products and estimates their effects to derive the strategic methods maximizing the profit performance of agricultural product value chain. Specifically, we analyze the perceptive competitive performance conditions and cost structures of primary activities of agricultural product value chain in the perspectives of production and distribution stakeholders. In addition, we test the hypothesis related to factor affecting the performance of quality, marketing, and comprehensive competitiveness to derive the overall and separate strategies at stake. Especially, we make the theoretical reviews on the key determinants of value proposition, sustainable competitive advantage, value chain, supply chain, value shop, and value networks and analyze the structure and features of agricultural product value chain to establish the foundation of sustainable competitive advantage in favor of the farm enterprise. We make the survey design based on the analytical results of strategic primary activity components of agricultural product value chain and conduct a survey, and make the qualitative and quantitative analyses to comprehend the context awareness of stakeholders and estimates the influences of key factors with the distribution analysis, correlation analysis, factor analysis, and stepwise ANCOVA multiple regression analysis.
This paper identifies the competitive advantage factors of agricultural products and estimates their effects to derive the strategic methods maximizing the profit performance of agricultural product value chain. Specifically, we analyze the perceptive competitive performance conditions and cost structures of primary activities of agricultural product value chain in the perspectives of production and distribution stakeholders. In addition, we test the hypothesis related to factor affecting the performance of quality, marketing, and comprehensive competitiveness to derive the overall and separate strategies at stake. Especially, we make the theoretical reviews on the key determinants of value proposition, sustainable competitive advantage, value chain, supply chain, value shop, and value networks and analyze the structure and features of agricultural product value chain to establish the foundation of sustainable competitive advantage in favor of the farm enterprise. We make the survey design based on the analytical results of strategic primary activity components of agricultural product value chain and conduct a survey, and make the qualitative and quantitative analyses to comprehend the context awareness of stakeholders and estimates the influences of key factors with the distribution analysis, correlation analysis, factor analysis, and stepwise ANCOVA multiple regression analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.