사회적 지지가 소년원 내 청소년의 진로 성숙과 자립 의지에 미치는 영향에 대한 연구 A study on the effects of social support on career maturity and self-reliance of inmates of a juvenile reformatory원문보기
본 연구의 목적은 소년원 내 청소년들의 사회적 지지가 진로 성숙과 자립 의지에 미치는 영향을 파악하는 데 있다. 이를 위해 전국 소년원을 대표하는 S소년원의 청소년들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 대상자로는 소수의 특별 상황에 있는 청소년을 제외한 전체가 참여하였으며, 이 가운데 115부의 응답된 설문지를 바탕으로 SPSS 22.0을 활용하여 통계분석을 하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 진로 성숙과 자립 의지의 차이를 알아보기 위해 T-test와 ...
본 연구의 목적은 소년원 내 청소년들의 사회적 지지가 진로 성숙과 자립 의지에 미치는 영향을 파악하는 데 있다. 이를 위해 전국 소년원을 대표하는 S소년원의 청소년들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 대상자로는 소수의 특별 상황에 있는 청소년을 제외한 전체가 참여하였으며, 이 가운데 115부의 응답된 설문지를 바탕으로 SPSS 22.0을 활용하여 통계분석을 하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 진로 성숙과 자립 의지의 차이를 알아보기 위해 T-test와 ANOVA 분석을 실시하였다. 그 결과 교육 내용별로 진로 성숙에 차이가 있었으며, 연령과 교육 내용별로 자립 의지에 차이가 있었다. 둘째, 사회적 지지가 진로 성숙에 미치는 영향을 알아본 결과, F=9.066, p<.001으로 통계적으로 유의하게 나타났으며, 설명력은 41.1%로 나타났다. 즉, 인구사회학적 특성을 통제한 상태에서 친구 지지와 종교인 지지가 진로 성숙에 유의하게 영향을 미치고 있었다. 셋째, 사회적 지지가 자립 의지에 미치는 영향을 알아본 결과, F=14.090, p<.001으로 또한 통계적으로 유의하게 나타났으며, 설명력은 52.0%로 나타났다. 종속변수인 친구 지지, 가족 지지가 자립 의지에 통계적으로 유의한 영향을 미침을 알 수 있었다. 이러한 연구결과를 통한 제언으로는, 유의한 변수인 친구 지지를 강화할 수 있는 프로그램의 확대가 필요하며, 사회적 지지 체계 마련을 위해 지역사회 내의 자원 발굴 및 연계가 필요하다고 사료된다.
본 연구의 목적은 소년원 내 청소년들의 사회적 지지가 진로 성숙과 자립 의지에 미치는 영향을 파악하는 데 있다. 이를 위해 전국 소년원을 대표하는 S소년원의 청소년들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 대상자로는 소수의 특별 상황에 있는 청소년을 제외한 전체가 참여하였으며, 이 가운데 115부의 응답된 설문지를 바탕으로 SPSS 22.0을 활용하여 통계분석을 하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 진로 성숙과 자립 의지의 차이를 알아보기 위해 T-test와 ANOVA 분석을 실시하였다. 그 결과 교육 내용별로 진로 성숙에 차이가 있었으며, 연령과 교육 내용별로 자립 의지에 차이가 있었다. 둘째, 사회적 지지가 진로 성숙에 미치는 영향을 알아본 결과, F=9.066, p<.001으로 통계적으로 유의하게 나타났으며, 설명력은 41.1%로 나타났다. 즉, 인구사회학적 특성을 통제한 상태에서 친구 지지와 종교인 지지가 진로 성숙에 유의하게 영향을 미치고 있었다. 셋째, 사회적 지지가 자립 의지에 미치는 영향을 알아본 결과, F=14.090, p<.001으로 또한 통계적으로 유의하게 나타났으며, 설명력은 52.0%로 나타났다. 종속변수인 친구 지지, 가족 지지가 자립 의지에 통계적으로 유의한 영향을 미침을 알 수 있었다. 이러한 연구결과를 통한 제언으로는, 유의한 변수인 친구 지지를 강화할 수 있는 프로그램의 확대가 필요하며, 사회적 지지 체계 마련을 위해 지역사회 내의 자원 발굴 및 연계가 필요하다고 사료된다.
The purpose of this study was to investigate the effects of social support on career maturity and self-reliance of inmates in a juvenile reformatory. This survey was administered to the adolescents in S juvenile reformatory, which represents juvenile reformatory across the nation. All adolescents, e...
The purpose of this study was to investigate the effects of social support on career maturity and self-reliance of inmates in a juvenile reformatory. This survey was administered to the adolescents in S juvenile reformatory, which represents juvenile reformatory across the nation. All adolescents, excluding those few under special circumstances, participated in the study. Statistical analysis were performed using SPSS 22.0 for 115 complete responses. Results are as follows:
First, T-test and ANOVA was conducted to examine the differences in career maturity and self-reliance according to sociodemographic characteristics. The results indicated differences in career maturity across educational level and in self-reliance across age and educational level.
Second, the effects of social support on career maturity was found to be statistically significant, F=9.066, p<.001, explaining 41.1% of the variance. That is, support by friends and religious program personnel remained a significant influence on career maturity, after controlling for sociodemographic variables.
Third, the effects of social support on self-reliance was also found to be statistically significant, F=14.090, p<.001, explaining 52.0% of the variance. It was shown that the support of friends and family as dependent variables, had statistically significant effects on self-reliance.
The results of this study suggest the need to expand programs that reinforce support by friends, a meaningful variable, along with the need to seek and link available resources within the local community in order to build social support systems.
The purpose of this study was to investigate the effects of social support on career maturity and self-reliance of inmates in a juvenile reformatory. This survey was administered to the adolescents in S juvenile reformatory, which represents juvenile reformatory across the nation. All adolescents, excluding those few under special circumstances, participated in the study. Statistical analysis were performed using SPSS 22.0 for 115 complete responses. Results are as follows:
First, T-test and ANOVA was conducted to examine the differences in career maturity and self-reliance according to sociodemographic characteristics. The results indicated differences in career maturity across educational level and in self-reliance across age and educational level.
Second, the effects of social support on career maturity was found to be statistically significant, F=9.066, p<.001, explaining 41.1% of the variance. That is, support by friends and religious program personnel remained a significant influence on career maturity, after controlling for sociodemographic variables.
Third, the effects of social support on self-reliance was also found to be statistically significant, F=14.090, p<.001, explaining 52.0% of the variance. It was shown that the support of friends and family as dependent variables, had statistically significant effects on self-reliance.
The results of this study suggest the need to expand programs that reinforce support by friends, a meaningful variable, along with the need to seek and link available resources within the local community in order to build social support systems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.