본 연구는 유아교육기관의 교사 및 부모가 만 3세에서 5세까지의 유아의 발달 상태를 객관적으로 파악하고, 교육 현장에서 교육상담 및 교육계획에 활용할 수 있는 유아행동발달 진단도구를 개발하기 위한 탐색적 연구를 하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 인천 및 경기도 내 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3세에서 5세의 유아 150명이므로, 그들의 담임교사에게 설문조사를 실시하였다. 최종 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였고, 통계방법은 각 요인별 문항의 기술통계 분석과 ...
본 연구는 유아교육기관의 교사 및 부모가 만 3세에서 5세까지의 유아의 발달 상태를 객관적으로 파악하고, 교육 현장에서 교육상담 및 교육계획에 활용할 수 있는 유아행동발달 진단도구를 개발하기 위한 탐색적 연구를 하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 인천 및 경기도 내 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3세에서 5세의 유아 150명이므로, 그들의 담임교사에게 설문조사를 실시하였다. 최종 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였고, 통계방법은 각 요인별 문항의 기술통계 분석과 상관관계 분석, 신뢰도 분석(cronbach α), 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis: EFA)을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 행동발달 진단도구의 인지영역은 사고/언어 요인과 창의성 요인으로 문항을 구성하였으며, Cronbach α계수를 산출한 결과 .947로, 신뢰도가 매우 높았으며, 타당한 요인구조가 나타났다. 둘째, 유아 행동발달 진단도구의 정의영역은 사회성과 정서요인을 포함하며, Cronbach α .929로 매우 신뢰할 수 있는 문항임을 확인하였고, 요인 분석 결과 타당한 요인구조가 나타났다. 셋째, 유아 행동발달 진단도구의 신체영역은 신체기능과 운동기능 2개 요인 모형으로 Cronbach α계수를 산출한 결과 .860으로 신뢰도가 높은 편이었으며, 타당한 요인구조가 나타났다. 본 연구에서는 유아 행동발달 진단도구 개발을 위한 탐색연구를 실시하여, 신뢰롭고 타당한 진단도구를 개발하였다. 따라서 유아교육현장에서는 본 연구에서 개발된 유아 행동발달 진단도구의 사용이 가능하고, 이를 통해 유아의 행동발달 상태를 파악하고, 교육계획 및 교육상담에 전반적으로 활용할 것을 제안한다.
본 연구는 유아교육기관의 교사 및 부모가 만 3세에서 5세까지의 유아의 발달 상태를 객관적으로 파악하고, 교육 현장에서 교육상담 및 교육계획에 활용할 수 있는 유아행동발달 진단도구를 개발하기 위한 탐색적 연구를 하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 인천 및 경기도 내 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3세에서 5세의 유아 150명이므로, 그들의 담임교사에게 설문조사를 실시하였다. 최종 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였고, 통계방법은 각 요인별 문항의 기술통계 분석과 상관관계 분석, 신뢰도 분석(cronbach α), 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis: EFA)을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 행동발달 진단도구의 인지영역은 사고/언어 요인과 창의성 요인으로 문항을 구성하였으며, Cronbach α계수를 산출한 결과 .947로, 신뢰도가 매우 높았으며, 타당한 요인구조가 나타났다. 둘째, 유아 행동발달 진단도구의 정의영역은 사회성과 정서요인을 포함하며, Cronbach α .929로 매우 신뢰할 수 있는 문항임을 확인하였고, 요인 분석 결과 타당한 요인구조가 나타났다. 셋째, 유아 행동발달 진단도구의 신체영역은 신체기능과 운동기능 2개 요인 모형으로 Cronbach α계수를 산출한 결과 .860으로 신뢰도가 높은 편이었으며, 타당한 요인구조가 나타났다. 본 연구에서는 유아 행동발달 진단도구 개발을 위한 탐색연구를 실시하여, 신뢰롭고 타당한 진단도구를 개발하였다. 따라서 유아교육현장에서는 본 연구에서 개발된 유아 행동발달 진단도구의 사용이 가능하고, 이를 통해 유아의 행동발달 상태를 파악하고, 교육계획 및 교육상담에 전반적으로 활용할 것을 제안한다.
The objective of this study was to develop the diagnostic tool for measuring the three to five year old infants' behavioral development and validated as exploratory research. And the diagnostic tool that developed in this study was expected to be utilize in educational counseling and planning at act...
The objective of this study was to develop the diagnostic tool for measuring the three to five year old infants' behavioral development and validated as exploratory research. And the diagnostic tool that developed in this study was expected to be utilize in educational counseling and planning at actual educational sites. The subjects of my study were a group of three to five infants enrolled in day care centers and kindergartens in the city of Incheon, and in Gyeonggi-do. The surveys was performed through their teachers with questionnaires. The collected data were processed statistically in SPSS 24.0. The statistical methods were descriptive statistics and relational analysis of items for each factor, Cronbach α, and the exploratory factor analysis
The results of this study summed up as follows. First, the cognitive domain of the diagnostic tool was composed of questions to measure the thinking/language and creativity factors. The Cronbach α was .947, therefore reliability was identified and suitability of the factors structure. Second, the emotive domain of the tool comprises socialness and emotion factors. The Cronbach α is .929, showing the items are very reliable, with proper factors structure. Third, the physical domain comprises body and motor function models. The Cronbach α for the two models is .860, therefore reliability was identified and suitability of the factors structure. In this study, a reliable and valid diagnostic tool for measuring the development of infant behavior was developed by conducting exploratory research. Therefore, in the field of early childhood education, it is possible to use the child development diagnostic tool developed in this study. Through this, it is necessary to grasp the developmental state of the child and to utilize it overall in educational planning and educational counseling.
The objective of this study was to develop the diagnostic tool for measuring the three to five year old infants' behavioral development and validated as exploratory research. And the diagnostic tool that developed in this study was expected to be utilize in educational counseling and planning at actual educational sites. The subjects of my study were a group of three to five infants enrolled in day care centers and kindergartens in the city of Incheon, and in Gyeonggi-do. The surveys was performed through their teachers with questionnaires. The collected data were processed statistically in SPSS 24.0. The statistical methods were descriptive statistics and relational analysis of items for each factor, Cronbach α, and the exploratory factor analysis
The results of this study summed up as follows. First, the cognitive domain of the diagnostic tool was composed of questions to measure the thinking/language and creativity factors. The Cronbach α was .947, therefore reliability was identified and suitability of the factors structure. Second, the emotive domain of the tool comprises socialness and emotion factors. The Cronbach α is .929, showing the items are very reliable, with proper factors structure. Third, the physical domain comprises body and motor function models. The Cronbach α for the two models is .860, therefore reliability was identified and suitability of the factors structure. In this study, a reliable and valid diagnostic tool for measuring the development of infant behavior was developed by conducting exploratory research. Therefore, in the field of early childhood education, it is possible to use the child development diagnostic tool developed in this study. Through this, it is necessary to grasp the developmental state of the child and to utilize it overall in educational planning and educational counseling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.