석사학위논문 연구자 : 윤주석 지도교수 : 류태호 고려대학교 대학원 체육학과 스포츠・체육교육학 전공 2017년 6월
학교에서는 다양한 문제행동 또는 부적응으로 인해서 징계를 받거나 학업을 중단하는 상황이 발생한다. 학교 규칙위반, 비행 행동, 근태 불량, 벌점 과다 등으로 징계를 받는 학생들은 교내봉사, 사회봉사, 특별교육, 등교정지, 퇴학이라는 과정을 통해서 선도 과정을 거친다. 이러한 선도과정을 통해서 문제행동을 보이는 학생들 중에는 학교생활을 잘 보내는 학생들도 있지만 오히려 계속적으로 징계를 받는 학생들이 존재하기도 한다. 그런 학생들은 결국 학교 밖으로 내몰리게 되고, 위기학생 또는 비행 청소년이 되어 사회문제를 일으키기도 한다. 학교에서 이루어지는 학생선도과정 중 경징계(교내봉사, 사회봉사)와 중징계(등교정지, 퇴학) 사이에는 성격이 불명확한 특별교육 이수라는 징계가 있다. 특별교육은 교육감이 설치・운영하는 특별교육 과정을 이수하게 하거나, 교육감이 위탁교육을 계약한 특별 교육기관의 교육이나 상담치료, 개별 교육을 이수해야 되는 단계이다. 교육자들은 특별교육을 통해서 학생들이 자신을 성찰하고, 자신의 행동을 반성하면서 상위단계의 징계를 받지 않고, 무사히 청소년기를 보내면서 학교를 졸업하기를 기대한다. 하지만 중등학교에서 현실적으로 특별교육은 제대로 시행되지 않고 있다. 학교는 다양한 프로그램으로 일반학생들의 교육활동을 위해서 바쁘게 돌아가지만 잦은 규칙 위반을 하는 소수 학생들을 위한 프로그램은 등한 시 되고 있다. 그렇기 때문에 학교부적응 학생 또는 징계를 받은 학생들은 교육감이 지정한 외부 특별교육기관으로 보내어진다. 교육감이 지정한 특별교육기관에서 진행하고 있는 프로그램은 몇 가지 문제점을 안고 있다. 첫째, 여러 학교에서 문제행동을 보인 학생들을 한 곳에 모아놓고 교육을 실시하고 있다. 둘째, 주입식으로 이루어지는 교육 내용과 각종 검사, 영상 시청 등 비활동적인 프로그램이 대부분을 차지하고 있다. 셋째, 여러 명의 학생이 프로그램에 참여하기 때문에 학생 개개인에 대한 심층 상담이 잘 이루어지지 않고 있다. 넷째, 학교 안에서 일어나는 문제를 학교 밖에서 다루고 있어 문제 학생의 학교생활 변화를 기대하기 어렵다. 이런 외부 교육기관에서 이루어지는 특별교육 프로그램을 참가한 후 학교 적응에 변화를 보인 학생들도 있지만 그렇지 않을 가능성이 많다. 이런 문제인식을 갖고 본 연구는 학교 부적응을 겪고 있는 잠재적 위기학생들을 위한 단위학교 내 적절한 특별교육 프로그램을 개발하고 적용하는 목적을 갖고, 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학교 부적응학생을 위한 단위학교 내 특별교육 프로그램은 어떤 내용으로 구성되어야 하는가? 둘째, 산악활동을 중심으로 특별교육 프로그램을 실행하였을 때, 참가 학생들의 학교 적응과정은 어떠한가? 셋째, 단위 학교 내에서 이루어지는 특별교육 프로그램은 부적응 학생과 교사에게 어떤 의미를 부여하는가? 위와 같은 연구 문제를 설정하고, 결과를 얻기 위해서 연구자 본인이 연구에 직접 참여하는 질적 실행연구 방법을 선택하였다. 연구자가 근무하고 있는 학교 현장에서 특별교육 대상자를 위한 프로그램의 부재라는 문제인식을 갖고, 그 문제를 해결하기 위해서 계획을 세우고, 계획에 맞는 프로그램을 개발하여 실행하였다. 실행과정에서 참여 학생들을 면밀하게 관찰하고, 프로그램이 완료 된 후 반성과 성찰의 시간을 갖고, 실행과정에서 얻은 자료를 분석하고 해석하여 결론을 얻은 후 다른 연구자 또는 외부인들에게 공유하였다. 그리고 1차 프로그램 실행과정에서 발생했던 새로운 문제점을 해결하기 위해서 새로운 계획을 세웠으며 그 계획에 따라 2차 프로그램을 개발, 실행, 관찰, 반성 및 성찰의 과정을 순환적으로 실시하였다. 연구자는 학교부적응 학생을 대상으로 산악활동을 통한 특별교육의 프로그램을 2년간 운영하면서 아래와 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 학교부적응 학생을 위한 단위학교 내 특별교육 프로그램에는 자신을 되돌아보는 성찰활동, 상담활동, 난타, 사제동행 프로그램, 봉사활동, 산악활동의 내용이 포함되었을 때 참가한 학생들의 변화하는 과정이 관찰되었다. 둘째, 산악활동이 수반되는 자연친화적인 특별교육 프로그램이 부적응 학생들의 ...
학교부적응 학생의 특별교육 프로그램에 관한 실행연구: 산악활동 중심으로
석사학위논문 연구자 : 윤주석 지도교수 : 류태호 고려대학교 대학원 체육학과 스포츠・체육교육학 전공 2017년 6월
학교에서는 다양한 문제행동 또는 부적응으로 인해서 징계를 받거나 학업을 중단하는 상황이 발생한다. 학교 규칙위반, 비행 행동, 근태 불량, 벌점 과다 등으로 징계를 받는 학생들은 교내봉사, 사회봉사, 특별교육, 등교정지, 퇴학이라는 과정을 통해서 선도 과정을 거친다. 이러한 선도과정을 통해서 문제행동을 보이는 학생들 중에는 학교생활을 잘 보내는 학생들도 있지만 오히려 계속적으로 징계를 받는 학생들이 존재하기도 한다. 그런 학생들은 결국 학교 밖으로 내몰리게 되고, 위기학생 또는 비행 청소년이 되어 사회문제를 일으키기도 한다. 학교에서 이루어지는 학생선도과정 중 경징계(교내봉사, 사회봉사)와 중징계(등교정지, 퇴학) 사이에는 성격이 불명확한 특별교육 이수라는 징계가 있다. 특별교육은 교육감이 설치・운영하는 특별교육 과정을 이수하게 하거나, 교육감이 위탁교육을 계약한 특별 교육기관의 교육이나 상담치료, 개별 교육을 이수해야 되는 단계이다. 교육자들은 특별교육을 통해서 학생들이 자신을 성찰하고, 자신의 행동을 반성하면서 상위단계의 징계를 받지 않고, 무사히 청소년기를 보내면서 학교를 졸업하기를 기대한다. 하지만 중등학교에서 현실적으로 특별교육은 제대로 시행되지 않고 있다. 학교는 다양한 프로그램으로 일반학생들의 교육활동을 위해서 바쁘게 돌아가지만 잦은 규칙 위반을 하는 소수 학생들을 위한 프로그램은 등한 시 되고 있다. 그렇기 때문에 학교부적응 학생 또는 징계를 받은 학생들은 교육감이 지정한 외부 특별교육기관으로 보내어진다. 교육감이 지정한 특별교육기관에서 진행하고 있는 프로그램은 몇 가지 문제점을 안고 있다. 첫째, 여러 학교에서 문제행동을 보인 학생들을 한 곳에 모아놓고 교육을 실시하고 있다. 둘째, 주입식으로 이루어지는 교육 내용과 각종 검사, 영상 시청 등 비활동적인 프로그램이 대부분을 차지하고 있다. 셋째, 여러 명의 학생이 프로그램에 참여하기 때문에 학생 개개인에 대한 심층 상담이 잘 이루어지지 않고 있다. 넷째, 학교 안에서 일어나는 문제를 학교 밖에서 다루고 있어 문제 학생의 학교생활 변화를 기대하기 어렵다. 이런 외부 교육기관에서 이루어지는 특별교육 프로그램을 참가한 후 학교 적응에 변화를 보인 학생들도 있지만 그렇지 않을 가능성이 많다. 이런 문제인식을 갖고 본 연구는 학교 부적응을 겪고 있는 잠재적 위기학생들을 위한 단위학교 내 적절한 특별교육 프로그램을 개발하고 적용하는 목적을 갖고, 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학교 부적응학생을 위한 단위학교 내 특별교육 프로그램은 어떤 내용으로 구성되어야 하는가? 둘째, 산악활동을 중심으로 특별교육 프로그램을 실행하였을 때, 참가 학생들의 학교 적응과정은 어떠한가? 셋째, 단위 학교 내에서 이루어지는 특별교육 프로그램은 부적응 학생과 교사에게 어떤 의미를 부여하는가? 위와 같은 연구 문제를 설정하고, 결과를 얻기 위해서 연구자 본인이 연구에 직접 참여하는 질적 실행연구 방법을 선택하였다. 연구자가 근무하고 있는 학교 현장에서 특별교육 대상자를 위한 프로그램의 부재라는 문제인식을 갖고, 그 문제를 해결하기 위해서 계획을 세우고, 계획에 맞는 프로그램을 개발하여 실행하였다. 실행과정에서 참여 학생들을 면밀하게 관찰하고, 프로그램이 완료 된 후 반성과 성찰의 시간을 갖고, 실행과정에서 얻은 자료를 분석하고 해석하여 결론을 얻은 후 다른 연구자 또는 외부인들에게 공유하였다. 그리고 1차 프로그램 실행과정에서 발생했던 새로운 문제점을 해결하기 위해서 새로운 계획을 세웠으며 그 계획에 따라 2차 프로그램을 개발, 실행, 관찰, 반성 및 성찰의 과정을 순환적으로 실시하였다. 연구자는 학교부적응 학생을 대상으로 산악활동을 통한 특별교육의 프로그램을 2년간 운영하면서 아래와 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 학교부적응 학생을 위한 단위학교 내 특별교육 프로그램에는 자신을 되돌아보는 성찰활동, 상담활동, 난타, 사제동행 프로그램, 봉사활동, 산악활동의 내용이 포함되었을 때 참가한 학생들의 변화하는 과정이 관찰되었다. 둘째, 산악활동이 수반되는 자연친화적인 특별교육 프로그램이 부적응 학생들의 행동 수정 및 자아성찰을 하는데 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, 산악활동은 학교부적응 학생에게 자신의 새로운 발견, 도전정신과 인내심 함양, 성취감 등의 경험을 제공하였으며 장기적인 인성교육 차원에서 효과가 있을 것으로 기대된다. 넷째, 실행연구를 통해서 연구자인 지도교사가 학교부적응 학생을 바라보는 철학적 관점의 변화를 경험하였다. 연구자는 부적응 학생을 단순한 징계의 대상이 아니라 그들의 문제행동 원인을 깊이 있게 관찰하여 근본적인 변화가 필요한 아이들이라고 생각하게 되었고, 그들을 도와줄 수 있는 조력자가 되어야한다는 교육 철학의 변화를 갖게 되었다.
위의 결과를 바탕으로 연구자는 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 학교부적응을 겪고 있는 특별교육 참가 학생들에게는 교사의 사랑과 관심을 느낄 수 있도록 사제동행 프로그램을 적극 활용해야 한다. 둘째, 학교부적응 학생들의 깊은 내면을 들여다보기 위해서는 학교 밖 체험활동 속에서 자연스럽게 이루어지는 상담이 효과적이다. 셋째, 등반활동은 참여 학생들의 긴장감을 유발하고, 프로그램의 몰입을 유도하며 규칙을 잘 지켜야 되는 당위성을 이해시키는데 도움이 된다. 넷째, 특별교육 참가 학생들에게는 자신을 깊이 성찰할 수 있는 계기를 마련해 줄 수 있는 자연친화적인 산악활동 프로그램이 제공되어야 한다. 다섯째, 단위학교 내 특별교육 프로그램의 내용으로는 어려운 상황이 만들어지는 환경을 인위적으로 제공하여 부적응 학생들이 아낌없이 도전하고 끝까지 포기 하지 않는 인내심으로 성취감을 맞볼 수 있는 활동으로 구성되어야 한다. 여섯째, 학교 규칙을 자주 위반하는 학생에게 충격적인 자극을 줄 수 있는 프로그램이 제공되어야 한다. 일곱째, 규칙을 자주 위반하는 학생을 부적응 학생, 위기학생, 문제아 보다는 잦은 규칙 위반 학생으로 부르면 좋을 것 같다.
본 연구를 통해서 학교부적응 학생을 위해서 단위학교 내 특별교육 프로그램에 산악활동을 적용하여 긍정적인 효과를 거두었지만 부적응 학생을 위한 최고의 프로그램이라고 생각하지 않는다. 학교부적응 학생들은 우리 사회의 미래를 짊어지고 갈 청소년들이다. 그들이 사춘기를 경험하면서 힘든 과정을 겪고 있는 상황을 마음깊이 이해하고, 교육을 책임지고 있는 학교, 교육청, 지역사회, 국가차원에서 관심을 갖고, 그들을 위한 정책과 프로그램들이 계속 연구 되어야 한다.
Keyword: 학교부적응, 특별교육, 실행연구, 산악활동, 잦은 규칙위반자
학교부적응 학생의 특별교육 프로그램에 관한 실행연구: 산악활동 중심으로
석사학위논문 연구자 : 윤주석 지도교수 : 류태호 고려대학교 대학원 체육학과 스포츠・체육교육학 전공 2017년 6월
학교에서는 다양한 문제행동 또는 부적응으로 인해서 징계를 받거나 학업을 중단하는 상황이 발생한다. 학교 규칙위반, 비행 행동, 근태 불량, 벌점 과다 등으로 징계를 받는 학생들은 교내봉사, 사회봉사, 특별교육, 등교정지, 퇴학이라는 과정을 통해서 선도 과정을 거친다. 이러한 선도과정을 통해서 문제행동을 보이는 학생들 중에는 학교생활을 잘 보내는 학생들도 있지만 오히려 계속적으로 징계를 받는 학생들이 존재하기도 한다. 그런 학생들은 결국 학교 밖으로 내몰리게 되고, 위기학생 또는 비행 청소년이 되어 사회문제를 일으키기도 한다. 학교에서 이루어지는 학생선도과정 중 경징계(교내봉사, 사회봉사)와 중징계(등교정지, 퇴학) 사이에는 성격이 불명확한 특별교육 이수라는 징계가 있다. 특별교육은 교육감이 설치・운영하는 특별교육 과정을 이수하게 하거나, 교육감이 위탁교육을 계약한 특별 교육기관의 교육이나 상담치료, 개별 교육을 이수해야 되는 단계이다. 교육자들은 특별교육을 통해서 학생들이 자신을 성찰하고, 자신의 행동을 반성하면서 상위단계의 징계를 받지 않고, 무사히 청소년기를 보내면서 학교를 졸업하기를 기대한다. 하지만 중등학교에서 현실적으로 특별교육은 제대로 시행되지 않고 있다. 학교는 다양한 프로그램으로 일반학생들의 교육활동을 위해서 바쁘게 돌아가지만 잦은 규칙 위반을 하는 소수 학생들을 위한 프로그램은 등한 시 되고 있다. 그렇기 때문에 학교부적응 학생 또는 징계를 받은 학생들은 교육감이 지정한 외부 특별교육기관으로 보내어진다. 교육감이 지정한 특별교육기관에서 진행하고 있는 프로그램은 몇 가지 문제점을 안고 있다. 첫째, 여러 학교에서 문제행동을 보인 학생들을 한 곳에 모아놓고 교육을 실시하고 있다. 둘째, 주입식으로 이루어지는 교육 내용과 각종 검사, 영상 시청 등 비활동적인 프로그램이 대부분을 차지하고 있다. 셋째, 여러 명의 학생이 프로그램에 참여하기 때문에 학생 개개인에 대한 심층 상담이 잘 이루어지지 않고 있다. 넷째, 학교 안에서 일어나는 문제를 학교 밖에서 다루고 있어 문제 학생의 학교생활 변화를 기대하기 어렵다. 이런 외부 교육기관에서 이루어지는 특별교육 프로그램을 참가한 후 학교 적응에 변화를 보인 학생들도 있지만 그렇지 않을 가능성이 많다. 이런 문제인식을 갖고 본 연구는 학교 부적응을 겪고 있는 잠재적 위기학생들을 위한 단위학교 내 적절한 특별교육 프로그램을 개발하고 적용하는 목적을 갖고, 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학교 부적응학생을 위한 단위학교 내 특별교육 프로그램은 어떤 내용으로 구성되어야 하는가? 둘째, 산악활동을 중심으로 특별교육 프로그램을 실행하였을 때, 참가 학생들의 학교 적응과정은 어떠한가? 셋째, 단위 학교 내에서 이루어지는 특별교육 프로그램은 부적응 학생과 교사에게 어떤 의미를 부여하는가? 위와 같은 연구 문제를 설정하고, 결과를 얻기 위해서 연구자 본인이 연구에 직접 참여하는 질적 실행연구 방법을 선택하였다. 연구자가 근무하고 있는 학교 현장에서 특별교육 대상자를 위한 프로그램의 부재라는 문제인식을 갖고, 그 문제를 해결하기 위해서 계획을 세우고, 계획에 맞는 프로그램을 개발하여 실행하였다. 실행과정에서 참여 학생들을 면밀하게 관찰하고, 프로그램이 완료 된 후 반성과 성찰의 시간을 갖고, 실행과정에서 얻은 자료를 분석하고 해석하여 결론을 얻은 후 다른 연구자 또는 외부인들에게 공유하였다. 그리고 1차 프로그램 실행과정에서 발생했던 새로운 문제점을 해결하기 위해서 새로운 계획을 세웠으며 그 계획에 따라 2차 프로그램을 개발, 실행, 관찰, 반성 및 성찰의 과정을 순환적으로 실시하였다. 연구자는 학교부적응 학생을 대상으로 산악활동을 통한 특별교육의 프로그램을 2년간 운영하면서 아래와 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 학교부적응 학생을 위한 단위학교 내 특별교육 프로그램에는 자신을 되돌아보는 성찰활동, 상담활동, 난타, 사제동행 프로그램, 봉사활동, 산악활동의 내용이 포함되었을 때 참가한 학생들의 변화하는 과정이 관찰되었다. 둘째, 산악활동이 수반되는 자연친화적인 특별교육 프로그램이 부적응 학생들의 행동 수정 및 자아성찰을 하는데 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, 산악활동은 학교부적응 학생에게 자신의 새로운 발견, 도전정신과 인내심 함양, 성취감 등의 경험을 제공하였으며 장기적인 인성교육 차원에서 효과가 있을 것으로 기대된다. 넷째, 실행연구를 통해서 연구자인 지도교사가 학교부적응 학생을 바라보는 철학적 관점의 변화를 경험하였다. 연구자는 부적응 학생을 단순한 징계의 대상이 아니라 그들의 문제행동 원인을 깊이 있게 관찰하여 근본적인 변화가 필요한 아이들이라고 생각하게 되었고, 그들을 도와줄 수 있는 조력자가 되어야한다는 교육 철학의 변화를 갖게 되었다.
위의 결과를 바탕으로 연구자는 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 학교부적응을 겪고 있는 특별교육 참가 학생들에게는 교사의 사랑과 관심을 느낄 수 있도록 사제동행 프로그램을 적극 활용해야 한다. 둘째, 학교부적응 학생들의 깊은 내면을 들여다보기 위해서는 학교 밖 체험활동 속에서 자연스럽게 이루어지는 상담이 효과적이다. 셋째, 등반활동은 참여 학생들의 긴장감을 유발하고, 프로그램의 몰입을 유도하며 규칙을 잘 지켜야 되는 당위성을 이해시키는데 도움이 된다. 넷째, 특별교육 참가 학생들에게는 자신을 깊이 성찰할 수 있는 계기를 마련해 줄 수 있는 자연친화적인 산악활동 프로그램이 제공되어야 한다. 다섯째, 단위학교 내 특별교육 프로그램의 내용으로는 어려운 상황이 만들어지는 환경을 인위적으로 제공하여 부적응 학생들이 아낌없이 도전하고 끝까지 포기 하지 않는 인내심으로 성취감을 맞볼 수 있는 활동으로 구성되어야 한다. 여섯째, 학교 규칙을 자주 위반하는 학생에게 충격적인 자극을 줄 수 있는 프로그램이 제공되어야 한다. 일곱째, 규칙을 자주 위반하는 학생을 부적응 학생, 위기학생, 문제아 보다는 잦은 규칙 위반 학생으로 부르면 좋을 것 같다.
본 연구를 통해서 학교부적응 학생을 위해서 단위학교 내 특별교육 프로그램에 산악활동을 적용하여 긍정적인 효과를 거두었지만 부적응 학생을 위한 최고의 프로그램이라고 생각하지 않는다. 학교부적응 학생들은 우리 사회의 미래를 짊어지고 갈 청소년들이다. 그들이 사춘기를 경험하면서 힘든 과정을 겪고 있는 상황을 마음깊이 이해하고, 교육을 책임지고 있는 학교, 교육청, 지역사회, 국가차원에서 관심을 갖고, 그들을 위한 정책과 프로그램들이 계속 연구 되어야 한다.
ABSTRACT An Action Research on the Special Education Program for School Maladjusted Students: Focusing on the mountain activity
Ju-Seok, Yun
Under the Supervision of Professor Taeho, Yu at the Graduate School of Korea University
Master’s Thesis Department of Ph...
ABSTRACT An Action Research on the Special Education Program for School Maladjusted Students: Focusing on the mountain activity
Ju-Seok, Yun
Under the Supervision of Professor Taeho, Yu at the Graduate School of Korea University
Master’s Thesis Department of Physical Education Major in Physical Education and Sport Pedagogy June, 2017
In schools, situation that students are punished or giving up studies due to various problematic behaviors or maladjustment. Students receiving reprimand for violation of school regulations, delinquent behaviors, poor attitude and excessive penalty points go through a guidance process through intramural service, community service, special education, suspension of attendance, expulsion etc. Some of students who show problematic behaviors lead a successful school life through the guidance process, but there exist some students who continue to be disciplined. Such students are forced out of the school after all, becoming ones in crisis or juvenile delinquents causing social problems. Of the minor disciplinary action (intramural service, community service) and severe disciplinary action (suspension of attendance, expulsion) for student guidance process conducted in schools, there is a disciplinary action called completion of ambiguous special education. Special education is a stage students must complete a special education installed・operated by the superintendent of schools, or complete education, counseling therapy or individual education at a special educational institution where the superintendent of schools contracted for commissioned education. Educators expect that students graduate school introspecting oneself without receiving higher level disciplinary action and spending adolescent period safely. In reality, however, special education is not properly carried out secondary schools. Although schools are busy for education activities with various programs for general students, programs for minority students who violate regulations frequently are neglected. For the reason, school maladjusted or disciplined students are sent to external special educational institutions designated by the superintendent of schools. Programs conducted by special education institutions designated by the superintendent of schools have some problems. First, the institutions carry out education gathering students showing problematic behaviors from different schools in a place. Second, inactive programs such as contents of education by cramming method of teaching, various tests, watching video materials etc., are taking the majority. Third, as many students participate in a program, indepth counseling for individual student is not properly provided. Fourth, because such problems occurring inside school are dealt with outside the school, it is hard to expect changes in problematic students’ school life. Some students show changes in school adaptation after participating in special educations of such external educational institutions, but most are unlikely to do so. Having a critical mind for the aforementioned, this study established following research questions for the purpose of developing and applying an appropriate special education for unit schools for students in potential crisis who are suffering from school maladjustment. First, What contents should be included in the special education within unit schools for school maladjustment? Second, How is the process of participating students’ school adaptation when carrying out a special education program focusing on the mountain activity? Third, What meaning does special education carried out in unit schools grant to maladjusted students and teachers? After establishing research questions in the above, the researcher selected a qualitative action research that the researcher takes part in the research directly for obtaining results. Having a critical mind that the school where the researcher is working is lacking in a program for subjects of special education, and working out a plan for solving the problem, the researcher developed and executed a program suited to the plan. During the process of execution, the researcher observed participating students closely, and had a time for selfreflection and introspection after the program was finished, sharing with other researchers and outsiders after obtaining conclusions by analyzing and interpreting materials obtained in the course of execution. And the researcher formed a new plan to solve new problems that occurred in the course of executing the first program, carrying out a process of development and execution of the second program, observation reflection and introspection on a cyclical basis. Operating special education program through mountain activity for school maladjusted students for 2 years, the researcher obtained following study results. First, the process that participating students changed was observed when introspective activity looking back upon oneself, counseling activity, Nanta, teacherstudent program, voluntary activity and mountain activity were included in the special education program within unit schools for school maladjusted students. Second, naturefriendly special education program accompanied by mountain activity has a positive effect for behavioral modification and introspection for maladjusted students. Third, mountain activity provided school maladjusted students with experience of new discover of oneself, cultivation of challenge spirit and patience, sense of accomplishment etc., and is expected to be effective in terms of longterm personality education. Fourth, through an action research, the researcher who is a guidance teacher experienced changes in philosophical perspective of looking at school maladjusted students. The researcher thought that maladjusted students are not objects of disciplinary action, but are the ones who need a fundamental change we have to deeply observe the cause of their problematic behaviors, becoming to have changes in educational philosophy for becoming a facilitator capable of helping them. Based on the above results, the researcher suggests as follows. First, teacherstudent program must be utilized actively for enabling students participating in the special education who are suffering from school maladjustment to feel love and attention of teachers. Second, counseling that is made naturally in the extracurricular experience is effective for looking deep into school maladjusted students. Third, climbing activity causes tension of participating students, inducing them to be immersed into the program and helps to understanding of duty to follow regulations. Fourth, a naturefriendly mountain activity should be provided to students participating in the special education for enabling them to create a new momentum to introspect oneself. Fifth, contents of special education inside unit schools must be composed of activities capable of enabling maladjusted students to experience a sense of accomplishment with patience that challenge faithfully and not give up until the end by providing them with environment that a difficult situation is made. Sixth, a program capable of giving a shocking stimulus to the students who violate school regulations frequently must be provided. Seventh, it would be better to call students who violate regulations frequent violators rather than maladjusted students, students in crisis or problematic students. Although a positive effect was obtained by applying mountain activity to the special education within unit schools for school maladjusted students through this study, mountain activity is not considered the best program for maladjusted students. School maladjusted students are adolescents who will shoulder the future of our society. Schools, office of education, local community and the government need to have a deep understanding of and interest in the situation they undergo a difficult process experiencing adolescence, and policies and programs for them shall be continuously researched.
Keyword: school maladjustment, special education, action research, mountain activity, frequent violators
ABSTRACT An Action Research on the Special Education Program for School Maladjusted Students: Focusing on the mountain activity
Ju-Seok, Yun
Under the Supervision of Professor Taeho, Yu at the Graduate School of Korea University
Master’s Thesis Department of Physical Education Major in Physical Education and Sport Pedagogy June, 2017
In schools, situation that students are punished or giving up studies due to various problematic behaviors or maladjustment. Students receiving reprimand for violation of school regulations, delinquent behaviors, poor attitude and excessive penalty points go through a guidance process through intramural service, community service, special education, suspension of attendance, expulsion etc. Some of students who show problematic behaviors lead a successful school life through the guidance process, but there exist some students who continue to be disciplined. Such students are forced out of the school after all, becoming ones in crisis or juvenile delinquents causing social problems. Of the minor disciplinary action (intramural service, community service) and severe disciplinary action (suspension of attendance, expulsion) for student guidance process conducted in schools, there is a disciplinary action called completion of ambiguous special education. Special education is a stage students must complete a special education installed・operated by the superintendent of schools, or complete education, counseling therapy or individual education at a special educational institution where the superintendent of schools contracted for commissioned education. Educators expect that students graduate school introspecting oneself without receiving higher level disciplinary action and spending adolescent period safely. In reality, however, special education is not properly carried out secondary schools. Although schools are busy for education activities with various programs for general students, programs for minority students who violate regulations frequently are neglected. For the reason, school maladjusted or disciplined students are sent to external special educational institutions designated by the superintendent of schools. Programs conducted by special education institutions designated by the superintendent of schools have some problems. First, the institutions carry out education gathering students showing problematic behaviors from different schools in a place. Second, inactive programs such as contents of education by cramming method of teaching, various tests, watching video materials etc., are taking the majority. Third, as many students participate in a program, indepth counseling for individual student is not properly provided. Fourth, because such problems occurring inside school are dealt with outside the school, it is hard to expect changes in problematic students’ school life. Some students show changes in school adaptation after participating in special educations of such external educational institutions, but most are unlikely to do so. Having a critical mind for the aforementioned, this study established following research questions for the purpose of developing and applying an appropriate special education for unit schools for students in potential crisis who are suffering from school maladjustment. First, What contents should be included in the special education within unit schools for school maladjustment? Second, How is the process of participating students’ school adaptation when carrying out a special education program focusing on the mountain activity? Third, What meaning does special education carried out in unit schools grant to maladjusted students and teachers? After establishing research questions in the above, the researcher selected a qualitative action research that the researcher takes part in the research directly for obtaining results. Having a critical mind that the school where the researcher is working is lacking in a program for subjects of special education, and working out a plan for solving the problem, the researcher developed and executed a program suited to the plan. During the process of execution, the researcher observed participating students closely, and had a time for selfreflection and introspection after the program was finished, sharing with other researchers and outsiders after obtaining conclusions by analyzing and interpreting materials obtained in the course of execution. And the researcher formed a new plan to solve new problems that occurred in the course of executing the first program, carrying out a process of development and execution of the second program, observation reflection and introspection on a cyclical basis. Operating special education program through mountain activity for school maladjusted students for 2 years, the researcher obtained following study results. First, the process that participating students changed was observed when introspective activity looking back upon oneself, counseling activity, Nanta, teacherstudent program, voluntary activity and mountain activity were included in the special education program within unit schools for school maladjusted students. Second, naturefriendly special education program accompanied by mountain activity has a positive effect for behavioral modification and introspection for maladjusted students. Third, mountain activity provided school maladjusted students with experience of new discover of oneself, cultivation of challenge spirit and patience, sense of accomplishment etc., and is expected to be effective in terms of longterm personality education. Fourth, through an action research, the researcher who is a guidance teacher experienced changes in philosophical perspective of looking at school maladjusted students. The researcher thought that maladjusted students are not objects of disciplinary action, but are the ones who need a fundamental change we have to deeply observe the cause of their problematic behaviors, becoming to have changes in educational philosophy for becoming a facilitator capable of helping them. Based on the above results, the researcher suggests as follows. First, teacherstudent program must be utilized actively for enabling students participating in the special education who are suffering from school maladjustment to feel love and attention of teachers. Second, counseling that is made naturally in the extracurricular experience is effective for looking deep into school maladjusted students. Third, climbing activity causes tension of participating students, inducing them to be immersed into the program and helps to understanding of duty to follow regulations. Fourth, a naturefriendly mountain activity should be provided to students participating in the special education for enabling them to create a new momentum to introspect oneself. Fifth, contents of special education inside unit schools must be composed of activities capable of enabling maladjusted students to experience a sense of accomplishment with patience that challenge faithfully and not give up until the end by providing them with environment that a difficult situation is made. Sixth, a program capable of giving a shocking stimulus to the students who violate school regulations frequently must be provided. Seventh, it would be better to call students who violate regulations frequent violators rather than maladjusted students, students in crisis or problematic students. Although a positive effect was obtained by applying mountain activity to the special education within unit schools for school maladjusted students through this study, mountain activity is not considered the best program for maladjusted students. School maladjusted students are adolescents who will shoulder the future of our society. Schools, office of education, local community and the government need to have a deep understanding of and interest in the situation they undergo a difficult process experiencing adolescence, and policies and programs for them shall be continuously researched.
Keyword: school maladjustment, special education, action research, mountain activity, frequent violators
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.