보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201500001012 |
과제고유번호 |
1105008477 |
사업명 |
한국청소년정책연구원 |
DB 구축일자 |
2015-05-02
|
키워드 |
학업중단.중단 이후 경로.School Dropout.Post-dropout Paths.
|
초록
▼
본 연구는 학업중단 청소년들의 학업중단 이후 삶과 경험 실태, 가치관과 의식의 변화를 살피고, 학업중단 후 이행경로 파악을 위한 학업중단 청소년 종단자료를 수집하는데 목적을 두었다.
종단조사 2차년도인 2014년도에는 1차년도에 구축된 학업중단 청소년 조사패널(본 패널과 비교집단 패널)을 대상으로 2차 조사를 실시하고 1차, 2차 조사결과를 비교 분석하고, 학업중단자 규모 재추정, 한국 및 외국의 학업중단 관련 정책 현황 분석 및 시사점을 도출하였다.
일반 학업중단 청소년 559명, 보호관찰 학업중단 청소년 186명에 대
본 연구는 학업중단 청소년들의 학업중단 이후 삶과 경험 실태, 가치관과 의식의 변화를 살피고, 학업중단 후 이행경로 파악을 위한 학업중단 청소년 종단자료를 수집하는데 목적을 두었다.
종단조사 2차년도인 2014년도에는 1차년도에 구축된 학업중단 청소년 조사패널(본 패널과 비교집단 패널)을 대상으로 2차 조사를 실시하고 1차, 2차 조사결과를 비교 분석하고, 학업중단자 규모 재추정, 한국 및 외국의 학업중단 관련 정책 현황 분석 및 시사점을 도출하였다.
일반 학업중단 청소년 559명, 보호관찰 학업중단 청소년 186명에 대한 분석을 기초로 한 2014년 조사응답자의 주요 조사결과를 살펴보면, 일반학업중단 청소년의 복교율은 2차년도에 더 낮아졌다. 중단자의 절반가량은 검정고시를 통한 학력을 취득하였고 복교유형을 보면 일반고 학생들의 특성화고로의 복교가 두드러졌다.
학업중단 후 생활경험을 보면 아르바이트/취업 경험이 증가하였고 기타 경험은 감소경향을 보였으며 진학·진로 등과 관련 도움을 주는 어른 없다는 응답은 증가하였다. 1차년도에 진로계획이 미결정이었던 청소년들은 절반이상이 진학/학업 계획을 드러내었다.
학업중단에 대한 부정적 인식이 증대하는 경향을 보였고 미래에 대한 긍정적 기대는 감소하였다. 친구관계 형성에 어려움이 있었으며 지역사회 환경을 더 부정적으로 인식하는 경향이었다.
학업중단 후 경로를 보면 학업형이 30%를 넘고 직업형이 13% 수준이며 비행형이 6% 수준으로 나타났다. 47%의 청소년은 무정형으로 아직 뚜렷한 형태를 보이고 있지 않았다.
보호관찰 학업중단 청소년은 일반학업중단 청소년에 비해 복교율이 현격히 감소하고 검정고시로 학력을 취득하는 비율이 매우 낮다. 보호관찰 청소년은 일반청소년보다 진로계획의 미결정 및 취업/아르바이트 계획이 많았다. 비행 피해 경험에 있어 일반 학업중단 청소년의 비행 피해 경험이 늘고 있었으며 일반 학업중단 청소년은 음주, 보호관찰 학업중단 청소년은 흡연이 증가하였다.
2012년도 학령인구 기준 학업중단자는 약 40만명으로 추산되며 실태조사결과를 적용하여 경로유형을 추정 한 결과, 학업형 14만명, 직업형 6만명, 비행형 2만명, 무정형 10만명으로 파악되었다. 이외 행정통계를 활용하여 추정한 결과 해외로 출국하여 귀구하지 않은 학령기 청소년은 8만여명으로 추정되었다. 학교급별 복귀율을 감안하여 학업중단자의 연령대를 산출하면 초등생이 11.4%, 중학생이 16.9%, 고등학생 연령이 71.7%로 추정되어 고등학생 연령대의 학업중단자를 위한 대책 마련이 필요하였다.
범부처 청소년지원책을 분석한 결과, 교육부·여성가족부·보건복지부는 학업중단 청소년을 위한 심리·정서적 지원을 할 수 있는 인력자원을 분담하여 확보할 필요가 있으며 학업중단 청소년들의 높은 학업지속 욕구를 볼 때 대안교육 등의 지원 대책 마련이 시급하다. 또한 고용노동부의 취업지원정책은 학업중단 청소년과 유기적으로 연계될 수 있도록 장애요인을 제거할 필요가 있다.
Abstract
▼
This study aimed to collect longitudinal data on school dropouts with a goal of finding out their lifestyles and experiences, changes in their values and consciousness and career paths after dropout. In 2014, the second survey was conducted against a panel of school dropouts (control group), who wer
This study aimed to collect longitudinal data on school dropouts with a goal of finding out their lifestyles and experiences, changes in their values and consciousness and career paths after dropout. In 2014, the second survey was conducted against a panel of school dropouts (control group), who were formed in the 1st year. After comparatively analyzing the results of the 1st and 2nd surveys, the size of school dropouts was re-estimated.
Then, school dropout-related policies in Korea and abroad were analyzed, and implications were derived. According to the 2014 survey based on analysis on 559 general dropouts and 186 dropouts on probation, the rate of general dropouts returning back to school was even lower in the 2nd year. About half of the dropouts took a qualification exam to earn their diploma. The dropouts from a general high school mostly returned to a vocational high school. In terms of post-dropout lifestyles, many dropouts had a part-time/full-time job. The frequency of other experiences decreased. When asked if there were any adults who gave them help in getting a job or returning back to school, many of them responded ‘NO.’ More than a half of dropouts who couldn’t make a decision on their future career in the 1st year revealed their plan to return back to school or continue their study in other ways. Their negative view on school dropout has increased while positive expectation on their future diminished. They found it hard to forming a good relationship with friends and mostly had a negative view on a local community. In terms of post-dropout paths, ‘studying’ was over 30% while ‘working’ and ‘juvenile delinquency’ were 13% and 6% respectively. However, 47% stayed indecisive. In terms of a rate of return back to school, the dropouts on probation were far lower than general dropouts. The former was also very lower than the latter in terms of the percentage of earning a diploma through a qualification exam. In terms of the percentage of making no decision on their future career and having a plan to get a job, the dropouts on probation was greater than general dropouts. The experience of juvenile delinquency has been on the rise among general dropouts. Specifically, ‘drinking’ increased among general dropouts while ‘smoking’ increased among the dropouts on probation. As of 2012, the number of dropouts is nearly as many as 400,000. When a type of their future career was estimated based on analysis on current status, ‘studying’ was 140,000 while ‘working,’ ‘juvenile delinquency’ and ‘not decided yet’ were 60,000, 20,000 and 100,000 respectively. When projected using administrative statistics, the number of dropouts going abroad was 80,000. According to analysis on dropouts’ age considering the rate of return to school, ‘high school’ was the highest with 71.7%, followed by ‘middle school (16.9%)’ and ‘elementary school (11.4%).’ Therefore, it appears that there should be a particular plan for high school dropouts. According to analysis on the government’s youth support policy, Ministry of Education, Ministry of the Gender Equality & Family and Ministry of Health & Welfare need to allocate their human resources to provide psychological and emotional supports to school dropouts. In addition, it seems urgent to develop a decent plan such as alternative education considering dropouts’ high desire to continue their study. In addition, Ministry of Employment and Labor needs to remove obstacles in its job support policy for a systematic connection with school dropouts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.